Werkende ouders organisatie tips

21-09-2020 11:40 264 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik begin volgende week met mijn nieuwe baan.
Kind gaat naar de crèche en ik ga 4 dagen werken. Zoon gaat 4 dagen naar de crèche.

Ik ben toch benieuwd hoe jullie dat doen. Ik werk van 9.00-17:00. De opvang is 40 min van mijn werk en 10 min van ons huis. Onderweg naar mijn werk breng ik zoontje, dat zal rond 08:00 zijn. En als mijn vriend niet in een call zit haalt hij zoon op of ik, dat wordt rond 18:00 als ik zoon ophaal. Naar huis koken, eten geven aan kind en de hele mik mak. Zoon krijgt fruit en warm eten op de crèche.

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet organiseren, omdat dit ons eerste kind is en ik nu pas echt ga werken, waar ik zo blij mee ben.
Wij deden shifts: een brengshift en een haalshift, en geen van ons had twee shifts op één dag. Dus man ging vroeg werken en dan bracht ik kind naar de creche, vervolgens haalde man kind vroeg op en kwam ik later thuis, en andersom. We hadden allebei veel reistijd en anders redden we het niet.
Maak het jezelf vooral makkelijk. Toen onze oudste echt klein was kreeg ze vaak als eerste eten/fles (jouw zoon zal nog niet echt avondeten denk ik?), dan rustig badderen en naar bed brengen en dan samen met man eten.

En als je samen wil eten, maak het jezelf dan vooral makkelijk. Dus geen ingewikkelde kookkunsten. Eventueel een ovenschotel opwarmen, kant en klaar enz. Zo doe ik het nog steeds op bso-dagen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan vooraf alvast koken, het scheelt al dat zoon al gegeten heeft. Dan hoef je je daar niet meer druk om te maken.

Ik kookte overigens gewoon op de dag zelf, ik was iets eerder thuis dan jij, tegen 17.30. Deed nog even snel boodschappen voordat ik dochter oppikte.

Maar het went vanzelf. Het lastigste vond ik vanaf het moment dat dochter geen warm eten meer kreeg op het kdv. Toen gaf ik haar voor het eten alvast even een bakje cherrietomaatjes of zo, zodat er iig al wat gezonds in zat en de ergste honger weg was.

En als vriend eerder thuis is kan hij vast beginnen met koken.
Maar jouw partner deed niet echt mee toch? Dan zou ik zorgen voor makkelijk eten als je thuis bent. Als hij op de creche al warm eet ('s middags, denk ik?) kun je vooraf voor 's avonds alvast een boterham smeren of een fles klaarzetten in de koelkast. Dan hoef je die er alleen nog maar uit te halen als je thuis komt, dat scheelt gedoe. Als je vooruit kookt in het weekend hoef je dat alleen maar op te warmen. Ook dat scheelt je gedoe. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk, dan geeft het de minste stress.
Alle reacties Link kopieren
eerst: gefeliciteerd met je baan! dat zal een opluchting zijn!

en: het went. Het is veel georganiseer, maar het komt goed.
Ik ben (en mijn kinderen zijn al flink ouder, maar we hebben vaak avonden vol sport etc) vooral erg goed voorbereid:
Ik heb gisteren al aardappelen gekookt, eten we die vandaag gebakken
Ik heb een planning voor de hele week
We hebben een werkster
en de AH brengt geregeld de grotere voorraad
Alle reacties Link kopieren
Als zoon een warme maaltijd krijgt op de crèche, dan zou ik hem in de avond brood geven. Ik ga ervan uit dat hij op tijd op bed ligt, ron 19:00 uur ofzo. Daarna zou ik gaan koken om zelf met partner warm te eten. Dat geeft denk ik meer rust.
Alle reacties Link kopieren
Onze baby gaat nu een paar maanden naar kdv, wij hebben wel het geluk dat ik nog thuis werk momenteel dus dat scheelt (als heeft ons kdv verder weer geen hele ruime haal en breng tijden). Ik keek wel op tegen de nieuwe ochtendroutine, maar nu achteraf gezien kost de baby me 30 minuten aan extra tijd voor voeden en aankleden. Ik doe de babywas in het weekend en dan leg ik meteen outfitjes voor de hele week klaar. Ik zorg 's avonds dat de tas voor kdv ingepakt staat, hoeft 's ochtends alleen nog het flesje melk uit de koelkast bij.

's Avonds ben ik nog een uurtje met baby in de weer voor ze naar bed gaat (als ze dan werkelijk gaat slapen...), maar eerlijk gezegd aten wij nooit voor 19:30 uur dus daar is niet veel in veranderd. Meestal kookt man als ik met baby in de weer ben, of ik ergens tussen het voeden door.

Voor baby kookte ik nog wel eens maaltijden voor de week in het weekend, en vroor die dan in. Wel een ideetje om daar weet mee te beginnen, dat scheelt namelijk een hoop.
Alle reacties Link kopieren
Kind een boterham geven als je thuis komt en daarna douchen en naar bed. Dan pas samen eten. Eentje doet kind de ander koken. Ze zijn vaak erg moe na een dag opvang.
Alle reacties Link kopieren
Hier zorgen we ervoor dat de tassen voor de opvang de avond van tevoren klaar staan, dan heb je dat tenminste niet te regelen 's ochtends.

In de normale situatie, bracht en haalde man de kinderen ( hij heeft een reistijd van 10 minuten, ik van 45). Om 07.30 werden ze gebracht, om 16.45 gehaald.
Bij thuiskomst zorgde hij voor wat vermaak voor de meiden en als het uitkwam, begon hij met koken. Lukte dat niet, dan deed ik dat bij thuiskomst ( rond 17.15) en zaten we rond 17.30 aan tafel.

We weten van tevoren duidelijk wat we gaan eten, we houden een soort van weekmenu aan en hebben de boodschappen in huis. Soms koken we vooruit, zodat we op de KDV dagen niet zoveel gedoe hebben.

In de huidige situatie ( ik werk vooral thuis), breng en haal ik oudste naar/van de opvang ( ivm verbouwing zitten ze sinds een maand op 2 verschillende locaties, heel handig..), en brengt en haalt man de jongste ( op de route richting zijn kantoor ligt de 2e locatie). Ik kook alvast en bij thuiskomst is het eigenlijk alleen maar aanschuiven ( we eten wel vroeg, tussen 17.00 en 17.30, maar dat vinden we prima en gezellig met z'n allen aan tafel). We hebben dan ook nog de tijd om te badderen/te douchen of om een rondje te wandelen.
Stuk relaxter zo vind ik..
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 21-09-2020 12:00
8.75% gewijzigd
Hoe vaak gaat dat voorkomen dat jij zoon ook moet halen? Maakt nogal uit of dat 1x per week is of 4x.
Kan je vriend de kleine nooit weg brengen? En kan jij dan eerder gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
Tip; koop een slowcooker! Doe het s'avonds in de pan en voordat je s-ochtends weggaat; dat ding aan. Kom je thuis en staat het warm eten klaar. Kies dan voor eenpansgerechten ;)
Wat fijn dat je zoon al warm eet op de opvang. Je kan hem dan 's avonds ook een boterham geven ipv een warme maaltijd. Als je wel graag wil dat kind' s avonds warm eet: Ik zorg dat ik altijd kinderporties warm eten klaar heb liggen in de vriezer, die hoef ik dan alleen nog op te warmen. En we koken vaak grote porties zodat we er meerdere keren van kunnen eten. Dan hoef je niet elke dag na werktijd te koken maar alleen eten op te warmen, dat scheelt tijd.

Ik vond het in het begin een hele puzzel toen ik na mijn verlof weer ging werken, maar je vindt meestal snel een ritme wat voor jullie werkt. Het komt goed.

Gefeliciteerd met je baan en veel succes!
Alle reacties Link kopieren
en veel dingen hoeven niet elke dag: in bad/douchen kan gerust een keer overslaan
wees een luie moeder!
Alle reacties Link kopieren
Heel even een vraagje: kloppen je werktijden wel? Dit omdat mensen meestal 8 uur per dag werken plus een half uur pauze is 8,5 uur en dan zou je om 17:30 uur klaar zijn. Dat je je niet vergist hebt of zo ;)

Verder is het fijn dat je zoon al warm eet op het kdv, dat vind ik veel schelen. Je vriend en jij zouden dan ook later kunnen eten, dan geef je je zoontje een boterham als je thuiskomt. Als je vriend dan ook thuiskomt, kan een van jullie zich met je zoon bezighouden (spelen, douchen etc) en de ander kookt. Ik ken meerdere stellen die pas avondeten als hun kind in bed ligt.

Toen ik nog 4 dagen werkte, maakte ik op mijn vrije dag vaak een dubbele portie van iets, een rijstgerecht oid. Dan heb je al 1 dag iets klaarstaan.

En verder uiteraard dingen als boodschappen laten bezorgen. Je hebt tegenwoordig ook gezonde kant en klaar maaltijden, zoals bij Oh my guts (waar ik wel eens bestel), die zou je ook bijvoorbeeld twee keer per week kunnen eten.

Tot slot hangt of staat het met de verdeling. Dus niet dat jij straks moet brengen en bijna alle dagen moet halen plus koken omdat je vriend nog op zijn werk zit bijvoorbeeld. Als jullie allebei een even groot steentje bijdragen, moet het vast lukken.

Succes met je nieuwe baan!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.

Ik schrijf het op.
Zoon krijgt brood bij thuiskomst. Ik vond het al een heel gerace toen ik nog geen kind had, maar nu met een baby nog meer racen en overal rekening mee houden.

Ik kan vader niet altijd vragen ivm met zijn werk. Hij werkt overigens thuis. En zit veel in calls.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
21-09-2020 11:58
Heel even een vraagje: kloppen je werktijden wel? Dit omdat mensen meestal 8 uur per dag werken plus een half uur pauze is 8,5 uur en dan zou je om 17:30 uur klaar zijn. Dat je je niet vergist hebt of zo ;)

Verder is het fijn dat je zoon al warm eet op het kdv, dat vind ik veel schelen. Je vriend en jij zouden dan ook later kunnen eten, dan geef je je zoontje een boterham als je thuiskomt. Als je vriend dan ook thuiskomt, kan een van jullie zich met je zoon bezighouden (spelen, douchen etc) en de ander kookt. Ik ken meerdere stellen die pas avondeten als hun kind in bed ligt.

Toen ik nog 4 dagen werkte, maakte ik op mijn vrije dag vaak een dubbele portie van iets, een rijstgerecht oid. Dan heb je al 1 dag iets klaarstaan.

En verder uiteraard dingen als boodschappen laten bezorgen. Je hebt tegenwoordig ook gezonde kant en klaar maaltijden, zoals bij Oh my guts (waar ik wel eens bestel), die zou je ook bijvoorbeeld twee keer per week kunnen eten.

Tot slot hangt of staat het met de verdeling. Dus niet dat jij straks moet brengen en bijna alle dagen moet halen plus koken omdat je vriend nog op zijn werk zit bijvoorbeeld. Als jullie allebei een even groot steentje bijdragen, moet het vast lukken.

Succes met je nieuwe baan!
Mijn werktijden zijn echt van 9-5. Ik moet wel 8.45 aanwezig zijn. En ga ook naar huis 17:15.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
21-09-2020 12:01
Bedankt voor jullie reacties.

Ik schrijf het op.
Zoon krijgt brood bij thuiskomst. Ik vond het al een heel gerace toen ik nog geen kind had, maar nu met een baby nog meer racen en overal rekening mee houden.

Ik kan vader niet altijd vragen ivm met zijn werk. Hij werkt overigens thuis. En zit veel in calls.
Tja, het is maar 10 minuten van jullie huis en hij is zo heen en weer. Dan maar geen calls meer na 18:00 uur hoor, als jullie het verdelen gaat het maar om 2 dagen per week dat hij zoon op moet halen. Waarom zou jij dat moeten doen?
Alle reacties Link kopieren
en de dagen dat jij jullie zoon haalt, verzorgt je man het eten

dit kan echt alleen, als je goed samenwerkt
DuchessMeganMarkle schreef:
21-09-2020 12:01
Bedankt voor jullie reacties.

Ik schrijf het op.
Zoon krijgt brood bij thuiskomst. Ik vond het al een heel gerace toen ik nog geen kind had, maar nu met een baby nog meer racen en overal rekening mee houden.

Ik kan vader niet altijd vragen ivm met zijn werk. Hij werkt overigens thuis. En zit veel in calls.
Sorry hoor maar die vent van je moet gewoon zijn verantwoordelijkheid pakken, het is ook 100% zijn kind. Jouw baan is net zo belangrijk.

Kan niet is dood en wil niet ligt ernaast.
Alle reacties Link kopieren
Goed verdelen. En ik denk dat je man kookt vanaf nu.

Hij kan mooi om 17:00 stoppen, kind halen, koken en dan schuif jij lekker rond 18:00 aan. En als jij wel kind moet ophalen kan hij gaan koken om 17:30 en lekker met z'n allen eten rond 18:00.

Het kan allemaal prima, maar het is wel geven en nemen. Je man kan, terwijl hij thuis werkt, niet verwachten dat jij en kind haalt EN gaat koken en dat jullie allemaal kunnen eten voordat kind naar bed moet (om 19:00?).
Daar zou ik in ieder geval niet mee akkoord gaan.
Alle reacties Link kopieren
en heb een Plan-B klaar
wat doen jullie als KDV belt, dat kind ziek opgehaald moet worden?
wie neemt vrij bij 5e ziekte? etc
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de strijd al 100x gevoerd.
Hij begrijpt het niet.
Vandaar dat ik een topic heb geopend om even in te schatten hoeveel werk het is, zodat ik het weer kan bespreken met hem.
Het is ook niet ingewikkeld of zo. Je pakt je outlookagenda erbij en blokt gewoon 4 dagen in de week vanaf 17.30 uur. Klaar.
lilalinda schreef:
21-09-2020 12:08
en de dagen dat jij jullie zoon haalt, verzorgt je man het eten

dit kan echt alleen, als je goed samenwerkt

Eens.

Je man zal vast een hele belangrijke baan hebben, maar dat betekent niet dat jij naast je werk de baby moet halen, brengen, koken en wat meer. Dit lijkt mij het recept voor een relatie-crisis en een berg stress.

Mijn man heeft ook een hele drukke baan, maar wij hadden een schema voor elke dag. Als ik vroeg moest beginnen, dan bracht hij de kinderen naar school en de opvang. Ik haalde ze dan weer op. Kon ik later beginnen (na negenen), dan deed ik 's ochtends alles en haalde hij. Koken deed en doet degene die het eerste thuis is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven