Pubers: waar zit je achteraan en wat laat je gaan?

21-09-2020 19:30 128 berichten
Ik lees hier geregeld dat je pubers vooral moet loslaten.

School: te laat komen, huiswerk niet maken/niet leren, onvoldoendes halen = consequenties zijn voor jou, moet je bij school laten. Maar zijn er hier dan echt ouders die daar niks mee doen/van vinden?

Kamer: hier is de afspraak dat puber (13) iedere week stofzuigt en bed verschoont. Maar verder: overal kleding (schone kleding die we op bed leggen gooit puber net zo makkelijk op de grond/bureau, geen zin om op te ruimen), overal papiertjes en verpakkingen (kledingkaartjes etc.), tassen, alles ligt op de grond. Beddengoed op een prop op bed. Raam blijft dicht als wij er niks van zeggen.

Wij zijn nogal zoekende naar de balans tussen “er achteraan zitten” en loslaten. Bij loslaten gebeurt er dus gewoon niets. Dat lijkt me nogal “makkelijk”; het is ook gewoon een stuk opvoeding toch? Maar waar ligt de grens op een gegeven moment?

Hoe doen jullie dat nou? ;)
(Bijna) alles wat de kamer aangaat, is niet mijn zorg. Ik trek die deur achter me dicht en de groeten ermee.
Wel vraag ik of er nog afwas boven staat. Want anders kan ik straks m'n servies van zolder halen. Kleding die niet in de wasmand zit, word niet gewassen.
Berichten als "Mam, ik heb geen sokken meer" , krijgen standaard als reactie "zaten ze in de wasmand? Nee? Dan weet je waarom ze op zijn."

Huiswerk zitten we wel achteraan. Maar niet extreem op de huid. Als juf dan aan de bel hangt, krijgt spruit de telefoon "leg maar zelf uit waarom je niks gedaan hebt"

Dag of weektaken staan verdeelt op een weekplanner. Wat niet gedaan word, word ook niet overgenomen, tenzij gevraagd word. Bij niet vragen en niet uitvoeren zijn de consequenties voor spruit.
Bed netjes achterlaten, raam open, kleding wat gewassen moet worden in de wasmand.
School zitten wij niet meer achteraan, daar werden alleen wij gek van.
Hij maakt nooit huiswerk, maar gek genoeg haalt hij altijd goede cijfers.
S’avonds thuis op de tijd die hij mee krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Op tijd zijn voor het avondeten, en anders ff bellen, op tijd thuis zijn en geen brutale mond.
Huiswerk niet maken? Prima hoor, je kan later altijd nog als kauwgomkrabber gaan werken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Wij zijn verwend met een luisterende puber van 14. Kamer is netjes, ze helpt mee in huis, doet dingen uit zichzelf. Houdt haar schoolwerk bij, ze heeft een bijbaantje. Komt nooit te laat.

Wij hoeven dus weinig te mopperen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik laat het los omdat het geen enkele zin heeft. Zolang ze zelf niet op hun plaat gaan, gaan ze echt niet naar hun moeder luisteren.

Wanneer ze de was niet in de wasmand gooien hebben ze geen schone kleding. Dit heeft elke puber hier 1x gedaan en sindsdien gaat alles vrijwel meteen de wasmand in.

Huiswerk van school, het is echt hun eigen probleem ik ben er altijd voor ze km ze te helpen als ze iets niet snappen maar als ze besluiten het niet te maken dan maar niet. Bij de oudste heb ik de eerste tijd continue achter zijn broek aan gezeten wat voor heel veel ongezelligeheid zorgde in huis en zijn huiswerk uiteindelijk toch niet gedaan werd of maar half. Totdat hij een keer een week lang moest nablijven omdat het voor de zoveelste keer niet gedaan was. Toen ging hij zijn huiswerk wel maken.

Bij 3 pubers hier werkt zelf een keer vallen het beste.
Hier dochter van 13.
Ze ruimt haar kamer wekelijks op en gaat verzorgd de deur uit. Op tijd thuis zijn. En geen grote mond. Voor de rest laten we haar vrij.
Huiswerk is haar verantwoordelijkheid. Maar ook ik heb makkelijk praten want tot nu toe gaat het goed.
Wij laten/lieten de pubers veel los. Dit zijn de jaren waarin ze veel leren over zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. En waarin ze de kans moeten krijgen om dit in de praktijk te brengen.

Te laat komen, huiswerk niet bijhouden, niet leren voor een toets en geld er in één keer doorheen brassen zijn leermomenten. We hadden de afspraak dat zij zelf aangeven als ze achter dreigen te gaan lopen in het werk of als de cijfers omlaag gaan. Dan pas kijken wij mee met hun planning en aanpak. Wij vertrouwen erop dat zij niet alleen dingen zelf willen doen, maar ook zelf kunnen zonder dat wij er bovenop zitten. Dat vertrouwen waarderen ze, en willen ze niet beschamen. Doordat er geen druk achter zit gaat het goed. Maar dat kan ook aan hun karakters liggen.

Over hun kamers hebben we afspraken: ze maken minimaal één keer in de week zelf hun complete kamer schoon, en dan moet het net zo schoon zijn als wanneer ik het had gedaan. De lakens gaan de wasmand in, troep in de vuilnisbak und so weiter. Er wordt gestoft, gesopt, gedweild.
Dagelijks moeten de gordijnen en de raam open voor ventilatie. Ze hebben allemaal een plant op hun kamer, het is de bedoeling dat die op zijn minst in leven lijkt. En planten doen het goed op licht en lucht.

Natuurlijk is het wel eens voorgekomen dat zij de kamer niet opruimden,. Toen hebben we met ze gesproken en gevraagd hoe zij het zouden vinden als ik ondanks onze afspraken niet kook, de was niet doen, de boodschappen niet haal, iemand wegbreng als dat zo was afgesproken of op verzoek een keer wat post meeneem naar de brievenbus omdat ik daar toevallig toch langs kom die dag. Al die dingen die ik volgens afspraak zou doen.
Nu schuift hun taak hooguit naar een dag later. Dat is geen ramp. Ik haal ook wel eens spontaan een pizza terwijl ik zou koken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind zit sinds kort in de brugklas, ze weet echt nog niet hoe alles werkt en hoe ze het huiswerk moet inschatten, dat is qua ontwikkeling op die leeftijd ook echt nog niet haalbaar. Ik vind dit dus ook absoluut niet haar eigen verantwoordelijkheid maar zeker ook die van de ouder (iig op deze leeftijd) Ik zit er dus nu redelijk bovenop. Ze werkt goed mee maar het is niet bepaald haar hobby. Maar dit zit nog echt in de hoek van nog niet zelf kunnen organiseren/plannen/onzekerheid/onderschatten, dus in dat geval zou ik absoluut niet loslaten. Kinderen die echt de hakken in het zand zetten maar wel echt nog hulp nodig hebben (ze kunnen het nog niet) die zou ik op huiswerkbegeleiding doen. Dat werd bij de eerste ouderavond ook geadviseerd, als het thuis niet lekker loopt en je krijgt veel weerstand kan dat een goede oplossing zijn. Bij oudere tieners lijkt het mij een stuk lastiger, ze kunnen het in principe wel maar doen het niet (om wat voor redenen dan ook)
Alle reacties Link kopieren
Kamer is voor haar, kom ik zo weinig mogelijk. Wel om bed af te halen en op te maken daarna.
Als ze te lang op de bank blijft hangen na school vraag ik alleen of ze huiswerk heeft, meer niet.
Verder is hier de ergste pubertijd geloof ik al voorbij :yes:
Alle reacties Link kopieren
Zelfde fase hier ;-). 13, net aan middelbare school begonnen.
Volgens mij heb ik best een nette puber. Doet zn kleren in ieder geval in de wasmand, op wat verdwaalde sokken na, en hij pakt uit zichzelf regelmatig de stofzuiger.
Ik ruim 1 keer per week zn kamer een beetje op en verschoon zn bed.
Huiswerk bemoei ik me niet mee,maar hij heeft huiswerkbegeleiding.
Wat hij in ieder geval MOET is:
-broodtrommel en fles op het aanrecht zetten
-zn voetbalspullen uit de tas halen om te luchten/wassen
-raam open zetten op zn kamer
-servies en afval mee naar beneden nemen (en goed gescheiden weggooien).

Op dat laatste staat ook een sanctie: elk 2e glas/bord/schaaltje op zijn kamer of niet (correct) weggegooide afval = 50 cent.

Ze moeten zelf wel consequenties ervaren, maar een beetje drillen schijnt wel goed te zijn voor hun ontwikkeling.
En ik acht hem oud genoeg om zuinig te zijn op spullen en wat hygiëne toe te passen, op onze/zijn spullen en zichzelf. Toen ik 3 aan elkaar gekoekte yoghurtschaaltjes op zn bureau aantrof heb ik bovenstaande sanctie ingevoerd. Werkt als een trein.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, ik worstel er ook mee. Al jaren.

Kleding niet in de wasmand wordt niet gewassen. De jongste gooit het er eigenlijk
wel in, de oudste laat het nog wel es een hoopje worden op zijn slaapkamer en als er al 3 wasbeurten zijn geweest. Maar doet het dan wel.
Servies mag niet mee naar boven, eten en drinken ook niet.
Bedden afhalen doen ze als ik het ze opdraag, niet uit zichzelf. Opmaken doe ik dan, wel moeten ze regelmatig zelf een schoon hoeslaken erom doen.

School blijf ik lastig vinden. Oudste zit in examenjaar en doet nog steeds niks. Is vaak genoeg net binnen de marges overgegaan, maar heeft inhoudelijk echt wel achterstanden (zeggen ook bepaalde vakdocenten). Maar het besef dat hij nu écht moet gaan werken komt niet binnen. Oefenexamens maken? Geen zin in, kost teveel tijd. Boeken op tijd lezen? Neuh. Stof herhalen (ook van vorig jaar gezien het gemiste wegens Corona) of samenvattingen maken? Is allemaal niet nodig.
Ik zie het zwaar in dit jaar. Wetende en ervarende dat ook dit schooljaar alles anders zal zijn.
Jongste zit nu in de tweede en doet iets meer, maar ook niks teveel. Moet het allemaal prima aankunnen, maar ik moet het nog maar zien.

De telefoon, PlayStation en gamen lonken !! Ik blijf het frustrerend vinden dat ze de hele dag met dat ding in de handen op de bank hangen terwijl ik denk “gá in godsnaam iets voor school doen!”. Ik roep het dan ook vaak zat (soms boos soms niet), maar ik ga ze niet meer dwingen. En afspraken maken in de trant van slechte cijfers dan telefoon kwijt, levert ook alleen maar weer fikse discussies op.
Schermtijd heb ik sinds Corona losgelaten, ze doen maar, zoek em uit. We zien het wel terug in de cijfers, zeg ik dan. Telefoongebruik en te weinig voor school doen zijn hier de grootste frustratiepunten.
Alle reacties Link kopieren
Ik haal hun bed af en toe af en leg een schoon setje klaar
Stofzuigen doe ik gewoon

Na het eten help je afruimen

Belangrijkste is, als ik op je reken dat je bijv zes uur thuis bent, dan laat je weten als het later wordt zodat ik niet in de zenuwen zit
Nou dat weten ze dat ik dat heel belangrijk vind en dat doen ze


School bemoei ik me niet mee maar ja, dat kan alleen als er geen resultaten aanleiding daartoe geven dat snap ik dus daar bof ik gewoon mee
Mijn zoon heeft wat beperkingen, best wel wat :) Maar het is ook gewoon een puber.
Bed afhalen doet hij zelf, zelf in de was en droger en savonds weer op bed (nog geen tweede gevonden die zo mooi bij zijn kamer past :D )
Hoeft niet iedere week trouwens, hoeft voor mijzelf ook niet. Het gaat in de was als het niet fris meer ruikt en dat lijkt me een prima maatstaf. Hij zweet niet en stinkt niet dus het ligt er wel eens een maand op, moet hij zelf weten.
Als er te veel afwas op zijn kamer staat dan heeft ie geen schoon glas meer, ook zijn eigen pakkie an.
Als we visite krijgen, die niet op zijn kamer komen, ruimt hij toch zijn kamer helemaal op.
Ik moet hem wel vragen maar vanwege zijn beperkingen is dat best logisch, maar dan hangt hij de was op en haalt de vaatwasser leeg. Alles zonder mopperen.
En zo langzaam aan leert hij toch. Laatst pakte hij zelf de stofzuiger. Ik had wel geklaagd dat ik nog veel moest doen voor er visite kwam. Dus nee, niet echt problemen hier.
Ik vind ook niet dat je daar erg achteraan moet zitten als in dwingen. Neus om de hoek en een joh wat ruikt het hier muf zou voldoende moeten zijn.
Als ze vrienden vriendinnen over krijgen merken ze vanzelf dat een ander hun lijflucht niet waardeert :D
Huishoudelijke klusjes hoefden niet toen hij nog dagbesteding had. Veel te druk voor hem, het kostte te veel energie. Volwassenen schijnen nogal eens te vergeten dat puberen vreselijk veel energie kost. Ik herinner het me wel, was niet leuk. Klusjes werkten niet mee aan dat gevoel, het was me eigenlijk te veel En dan de ruzies omdat het niet of slecht gedaan was...
Nee, mijn kind hoefde in de schooltijd niet veel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier eigenlijk wel een makkelijk puber. Maar ze is net 14 en rond 15/16 zitten ze op de top van hun drakerigheid dus misschien moet het nog komen. Schoolwerk is eigenlijk altijd wel ok. Ze haalt zelf graag goede cijfers. We hebben haar een kleine wasmand gegeven omdat kleding in haar kamer rondslingerde. Nu dumpt ze het in de wasmand. Soms is hetzelfde rommelig maar ze ruimt het binnen een paar dagen wel weer op. Bij voorkeur als het bedtijd is... maar ach. Ze snoept veel en eet graag chips maar omdat ze altijd rug licht is doen we niet al te moeilijk. Geen zin in dagelijkse strijd hierover en dat ze het stiekem gaat doen.
Ze begint volgende week aan haar bijbaantje. Ben benieuwd hoe ze dat gaat vinden.
ach.. ik doe ook maar wat..
Het is hier een hotel zeggen we vaak tegen elkaar.
De hulp maakt schoon. Dus dat hoeft sowieso niet.

Kind is rommelkont en schone was is ook niet zo belangrijk. Ik vind dat wél belangrijk en dus ruim ik het op en maak ik het bed op, ventileer etc. Scheelt veel stress en irritaties. Ik heb graag het hele huis opgeruimd en schoon.

Daar tegenover staat dat kind vaak uit zichzelf kookt, vaatwasser uitruimt, boodschappen doet of met andere dingen helpt. Ook is het kind zich heel erg bewust van hoe goed hij het hier heeft en benoemt dat regelmatig en bedankt.

En zo werkt de relatie met mijn man ook: we pakken beiden op wat we belangrijk vinden en geen probleem vinden om aan te pakken. Zonder elkaar aan te kijken op dingen.

We laten elkaar vrij en runnen het huishouden met elkaar (2 volwassenen, 2 jong volwassenen en 2 kinderen op de basisschool).
Alle reacties Link kopieren
"ze hebben allemaal een plant en het is de bedoeling dat die op zijn minst in leven lijkt" hahaha :rofl:
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik lees een wisselende aanpak. Ik denk dat het ook erg makkelijk is om los te laten als je een brave puber hebt die uit zichzelf zijn best doet op school en van nature wat opgeruimder is. ;) Ik zie ook geen reden om me met schoolwerk te bemoeien als de cijfers prima zijn. En een keer een onvoldoende is geen ramp natuurlijk. Maar wat doe je als het én slechte cijfers, én huiswerk niet maken/niet leren, én boeken vergeten etc. tegelijk zijn? En als je kind qua niveau al op “de laagste trede” zit? En het kind ook gewoon niet lijkt te interesseren?

Vuile kleding gaat keurig in de wasmand, de persoonlijke hygiëne zit er inmiddels ook aardig in (soms moeten we hier nog een beetje in sturen). Puber ruimt bijv. ontbijtspullen netjes achter zich op (soms is even herinneren nodig). Houdt zich netjes aan afspraken verder.
Alle reacties Link kopieren
Hun kamers bemoei ik me niet mee, 1 grote bende.
Dat heb ik echt losgelaten..alleen moeten ze op zondag de borden en de glazen en hun wasgoed naar beneden moeten brengen.

Verder school pffff eindeloos discussies gehad maar ben er wel achter dat afdwingen niet helpt ze zijn tevreden met zesjes.
Alleen met toetsweken zeg ik er wel steeds wat van, dan kan ik echt mijn mond niet houden.

In het huishouden doen ze niks behalve de hond uitlaten en best regelmatig wat boodschappen.

Ben dus denk ik best makkelijk, ze houden zich verder keurig aan de regels het zijn beleefde gezellige lieve jongens.
Oh ja..ik word wel echt gruwelijk moe van die sporttassen die ze nimmer leegmaken om mij hun spul te wassen..ergenis ten top.
En dan zou je denken laat dat dan maar dat kan ik dus niet ze hebben het de volgende dag weer nodig dus het moet gewassen worden en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze daar met stinkende shirts te laten staan.
Alle reacties Link kopieren
Hier een prima puber van 13; 2e klas VO. Hij is trouw in zijn schoolwerk, moet wel behoorlijk aan de bak (VWO+) en doet dat zonder morren. Vraagt wel om hulp als hij die nodig heeft. Het huishouden deert hem werkelijk niets, maar desgevraagd wil hij prima een vaatwasser uitruimen of een boodschap halen. Hij heeft een folderwijk en sport 2x per week. Hulp maakt schoon, dus hij hoeft alleen zijn kamer op te ruimen en bed te verschonen.
Meer vraag ik niet van hem. Wat ik hem vraag, doet hij zonder grote mond en hij is erg gezeglijk.
Voor onze zoon werkt het goed wanneer we hem uitleggen waarom we iets van hem vragen of wat de consequenties zijn van zijn (niet) handelen. Als hij de redelijkheid inziet, dan krijgen we veel van hem gedaan. Voor anderen geldt misschien meer dat ze 'opdrachtbonnen' nodig hebben en verder geen discussie. En de ideale pubers doen het helemaal zelf, maar dat zijn er niet zo veel.
Alle reacties Link kopieren
https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... s-bedrooms

laat die kamer echt los. Maak alleen een punt van wat belangrijk is. Meestal is dat beleefdheid.
Eventueel kun je afspreken, dat je je niet met school bemoeid, mits zijn cijfers goed zijn en de mentor tevreden.

Een collega van mij pakt zijn dochter van 12 (de pubertijd moet nog beginnen) om elke scheet haar telefoon af. Toen ik vanochtend vroeg: en wat voor straf verzin je, als ze eens echt iets ergs doet?

Viel hij stil, nooit aan gedacht
Pick your battles!
Kamer is van hun, eens in de zoveel tijd zeg ik er wat van, maar over het algemeen laat ik het gaan.

Wij hebben wel het geluk dat we een hele lieve hulp hebben die hun kamer zuigt.

Bed verschonen moeten ze zelf doen. Kind zei laatst uit zich zelf (na weken) dat het bed verschoont moest worden want het stonk. Prima.

Maar achter op tijd komen, boeken meenemen ed, daar bemoei ik mij wel mee.

Ik vind op tijd komen heel belangrijk en echt onbeschoft als mensen te laat komen. Het is een respect dingetje.

Dus vanaf het begin heb ik ze daarop gewezen en geholpen. Ik maak ze ook wel wakker als ze zelf niet wakker worden. Kleine moeite. Ze moeten ieder een uur met het ov, dus sowieso is het hier een vroege bende.

Ze vergeten wel eens een boek, maar over het algemeen nemen ze alles mee.
Ik vind het onrespectvol tegenover de leerkracht als je niet 'voorbereid' in de les aankomt.

Cijfers zijn moeilijk. Ze halen wel eens een onvoldoende, sommige vakken vinden ze moeilijk.

Wij vragen wel eens hulp van buitenaf. Dan gaan ze bijvoorbeeld een uurtje bij een familielid of buur zitten om stof voor een bepaalde toets door te nemen.

Wij hebben afspraken over huiswerk en chilltijd.
Dat laatste krijgen ze genoeg en daar doen we ook niet moeilijk over, maar huiswerk komt na het eten eerst.

Als ze thuis komen mogen ze tot het eten hangen.
anoniem_659524b8adbd8 wijzigde dit bericht op 21-09-2020 21:14
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-09-2020 21:09
Toen ik vanochtend vroeg: en wat voor straf verzin je, als ze eens echt iets ergs doet?

Viel hij stil, nooit aan gedacht
Pick your battles!
:worship:
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
21-09-2020 21:12


Wij hebben wel het geluk dat we een hele lieve hulp hebben die hun kamer zuigt.

hier is de regel, als je wil, dat hulp je kamer zuigt, dan zorg je dat de vloer leeg is
lilalinda schreef:
21-09-2020 21:15
hier is de regel, als je wil, dat hulp je kamer zuigt, dan zorg je dat de vloer leeg is
Precies, hulp hoeft niet rotzooi van de grond te halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven