“Stay at home” moms

25-09-2020 13:21 647 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Een topic speciaal voor zogenaamde stay at home moms 🙏🏻
In mijn geval is het nog 50%... ik heb een zoontje van bijna 2 en werk 2 dagen.
Mijn man (uiteraard) de volle bak.
Maar met de wens voor een tweede kindje wordt het misschien wel 100% stay at home, met wie weet in de toekomst weer wat dagen werken.
In ieder geval ben ik heel blij dat het financieel zo lukt, en ondanks dat het soms pittig is met een peuter en huishouden... wil ik niks liever.
Heb soms het idee dat het nog ouderwets gevonden wordt; een moeder die niet of weinig werkt en veel thuis is bij het kroost.

De vraag dus (en ervaringen) aan andere moeders: hoe bevalt het? Waar loop je (ook) tegenaan? Waar geniet je heel erg van... klagen mag!
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je je daar goed bij voelt, echt, maar mss zou je twee dagen kunnen blijven werken ipv volledig te stoppen? Eventueel je man een dag minder werken. Volledig stoppen is een hele stap en moest je relatie ooit eindigen, dan heb je tenminste nog iets achter de hand.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic, dus even een verkapte TVP. (zal wel weer gauw om zeep geholpen worden door forummers die even moeten vertellen dat het niet meer van deze tijd , en je jezelf afhankelijk maakt van je partner bladiebla)
Alle reacties Link kopieren
In mijn geval is het nog 50%... ik heb een zoontje van bijna 2 en werk 2 dagen.
Mijn man (uiteraard) de volle bak.

Ik twijfel tussen :sarcastic: en :popcorn:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
VGM1980 schreef:
25-09-2020 13:25
Leuk topic, dus even een verkapte TVP. (zal wel weer gauw om zeep geholpen worden door forummers die even moeten vertellen dat het niet meer van deze tijd , en je jezelf afhankelijk maakt van je partner bladiebla)

Denk het ook ;)
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
25-09-2020 13:25
Leuk topic, dus even een verkapte TVP. (zal wel weer gauw om zeep geholpen worden door forummers die even moeten vertellen dat het niet meer van deze tijd , en je jezelf afhankelijk maakt van je partner bladiebla)
Ok ik zal geen belangrijke dingen zeggen die je bladiebla vindt.

@TO: voor mij niet herkenbaar. Al heb ik wel onlangs gekozen voor heel ander werk ivm de kinderen. Ik ben nu stukken meer thuis. Dat bevalt goed.

Maar afgezien van bladiebla vind ik mn werk te leuk om te stoppen! Vind je je huidige werk leuk, of boeit het je niet zo?
Alle reacties Link kopieren
gaan we dit weer doen ? maar dan nu in het engels want dat is hipper of zo ?
maar: veel plezier met je topic iig
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik ga niet meeschrijven, want mijn kinderen zijn tieners en ik werk, maar ik ben wel 5 jaar tbm geweest. Terugkijkend; ik had die periode niet willen missen en zou het zo weer doen.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
25-09-2020 13:27
Ik twijfel tussen :sarcastic: en :popcorn:
Die tweede, lijkt me. Vanwege die volle bak.
doornroosje9 schreef:
25-09-2020 13:25
Fijn dat je je daar goed bij voelt, echt, maar mss zou je twee dagen kunnen blijven werken ipv volledig te stoppen? Eventueel je man een dag minder werken. Volledig stoppen is een hele stap en moest je relatie ooit eindigen, dan heb je tenminste nog iets achter de hand.
Dit. Het is tijd om je te realiseren dat heel veel huwelijken stranden en je dan echt gewoon voor jezelf wil kunnen zorgen.
Als je er allebei blij mee bent zit het goed denk ik. Doen wat je als gezin wil en hoe je dat wil lijkt me echte emancipatie. Persé moeten werken als vrouw omdat je anders 'ouderwets' bent, is ook een soort systeemdwang toch?
Lekker doen waar jullie je goed bij voelen. Als de behoeftes veranderen kan je altijd verder kijken toch?
JackyBee schreef:
25-09-2020 13:33
Als je er allebei blij mee bent zit het goed denk ik. Doen wat je als gezin wil en hoe je dat wil lijkt me echte emancipatie. Persé moeten werken als vrouw omdat je anders 'ouderwets' bent, is ook een soort systeemdwang toch?
Lekker doen waar jullie je goed bij voelen. Als de behoeftes veranderen kan je altijd verder kijken toch?
Oneens. Jezelf volkomen onnodig een enorme achterstand op de arbeidsmarkt bezorgen zouden we allemaal moeten afkeuren.

Ik maak 1 uitzondering: ben je VIG? Dan vooral doen waar je je goed bij voelt.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
25-09-2020 13:25
Leuk topic, dus even een verkapte TVP. (zal wel weer gauw om zeep geholpen worden door forummers die even moeten vertellen dat het niet meer van deze tijd , en je jezelf afhankelijk maakt van je partner bladiebla)
nee hoor, can't be arsed

TO weet best, dat het niet het meest wijze besluit is, maar ach, als zij het wil. Is het mij om het even
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van de bladiebla en zal daar niet teveel over zeggen. Zelf ondervonden dat het heel fijn is om een eigen inkomen te hebben. Nu met Corona hele dagen thuis aan het werk, ben blij met Teams/Skype e.d. zodat ik nog iemand 'spreek' i.p.v. hele dagen huishouden. Je moet echter doen waar jij je gelukkig bij voelt.

Voor de popcorn: ik vind het ouderwets dat de man fulltime werkt...
JackyBee schreef:
25-09-2020 13:33
Als je er allebei blij mee bent zit het goed denk ik. Doen wat je als gezin wil en hoe je dat wil lijkt me echte emancipatie. Persé moeten werken als vrouw omdat je anders 'ouderwets' bent, is ook een soort systeemdwang toch?
Lekker doen waar jullie je goed bij voelen. Als de behoeftes veranderen kan je altijd verder kijken toch?
Dat wordt vaak gezegd maar dat is dus net niet wat emancipatie is.
Wat verder los staat van het feit dat beide partners er blij mee zouden zijn.

TO, in Nederland heet het thuisblijfmoeder.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 25-09-2020 13:42
6.97% gewijzigd
Ik zou het een dapper besluit vinden. En een dikke vinger naar al die mensen die voorschrijven dat iedereen zich het leplazurus moet werken. En kinderen opvoeden. En vrijwilligen op de sportclub. En leuke gezonde traktaties knutselen. En zwemles/hockey/dansen/bijles/kinderyoga aanbieden...
Ik ben al zeker 10 jaar geleden gestopt met werken ivm de gezondheid van 1 van de kinderen. Mijn dagen zaten jarenlang vol met medische afspraken. Nu is dat gelukkig minder en heb ik een vrijwillige bestuursfunctie, sport, kook graag, groot huis en tuin en kom echt tijd tekort. Voor ons gezin én voor mijzelf echt een heel goed besluit geweest. Ik heb nog nooit 1 seconde collega's, werk en alle daarbijbehorende horende verplichtingen gemist. Ik prijs mezelf echt gelukkig en realiseer me dat ik absoluut in een luxe positie zit. Het moet financieel wel haalbaar zijn natuurlijk.
Rosalind schreef:
25-09-2020 13:41
Dat wordt vaak gezegd maar dat is dus net niet wat emancipatie is.

TO, in Nederland heet het thuisblijfmoeder.
Wat is emancipatie eigenlijk? Ik heb er een vooroordeel over vrees ik...
JackyBee schreef:
25-09-2020 13:43
Wat is emancipatie eigenlijk? Ik heb er een vooroordeel over vrees ik...
Google even, zou ik zeggen.
Ik ben volledig voor vrije keus met inachtneming van de financiële risico's dus lekker doen wat je wil als dat kan. Maar dat het uiteraard zo is dat de man volle bak werkt begrijp ik niet, waarom is dit uiteraard? Dit is jullie keuze in jullie omstandigheden, maar niet vanzelfsprekend.
Rosalind schreef:
25-09-2020 13:44
Google even, zou ik zeggen.
Als ik google kom ik steeds op 'gelijke rechten'. Dat zegt niets over de keuze om wel of niet te willen werken. Dan denk ik toch dat het recht om niet te willen werken, omdat je dat samen afspreekt, dichterbij emancipatie ligt dan te werken omdat je denkt dat dit van je verwacht wordt.
Anna2208 schreef:
25-09-2020 13:44
Ik ben volledig voor vrije keus met inachtneming van de financiële risico's dus lekker doen wat je wil als dat kan. Maar dat het uiteraard zo is dat de man volle bak werkt begrijp ik niet, waarom is dit uiteraard? Dit is jullie keuze in jullie omstandigheden, maar niet vanzelfsprekend.
Ik denk dat TO bedoelt dat omdát zij niet werkt, hij wel vollebak móét werken (dus niet “de man” maar haar man, in dit specifieke geval). Vandaar dat “uiteraard”.
anoniem_390828 wijzigde dit bericht op 25-09-2020 13:49
6.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
25-09-2020 13:33
Als je er allebei blij mee bent zit het goed denk ik. Doen wat je als gezin wil en hoe je dat wil lijkt me echte emancipatie.
Nee hoor. Echte emancipatie is als man ook een periode gaat thuisblijven. En als er een plan is hoe ze dat financieel gaan doen en hoe TO haar achterstand gaat inhalen dan op gebied van carriere en salaris en zo. En als dit besloten is omdat man nu eenmaal meer verdient en altijd meer zal verdienen, dan zou het emancipatie zijn om daar een plan voor te maken om dat aan te pakken, niet om dan maar 1 persoon helemaal financieel afhankelijk te maken van de ander.
JackyBee schreef:
25-09-2020 13:42
Ik zou het een dapper besluit vinden. En een dikke vinger naar al die mensen die voorschrijven dat iedereen zich het leplazurus moet werken. En kinderen opvoeden. En vrijwilligen op de sportclub. En leuke gezonde traktaties knutselen. En zwemles/hockey/dansen/bijles/kinderyoga aanbieden...

De enige manier dat verreweg de meeste vrouwen thuisblijfmoeder kúnnen zijn is als hun man zich het leplazarus werkt.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat erom wat jij en je man fijn vinden. Het geeft wel veel rust in het gezin. Voor jou fijn, voor de kinderen fijn (zij worden niet heen en weer gesleept tussen school, oppas en bso), en voor je man fijn, die hoeft s avonds geen huishoudelijke klussen meer op te pakken.
En als het financieel kan, gewoon doen. Veranderen de omstandigheden, zoek je weer een baan.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven