help! Baby houdt niet op met huilen

27-09-2020 21:57 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Inmiddels zitten vriend en ik met ons handen in het haar. Ik maak deze topic om tips te krijgen maar ook vooral om mijn ei even kwijt te kunnen want ik merk dat ik niet lekker ga momenteel.

3 weken geleden zijn we voor het eerst ouders geworden. Ons kindje was in de eerste twee weken rustig, sliep goed, at goed, poepte en plaste goed. Af en toe avonds wat huilen maar dat was het dan ook. In het begin hebben we borstvoeding gegeven (gekolfd) en als ik niet genoeg had, productie was niet direct op gang, vulden we dat soms aan met flesvoeding Nutrilon 1.

Sinds precies een week bouwen we het kolven af en voeden we meer Nutrilon bij en sindsdien gaat het van kwaad tot erger.

Maandag had ze veel krampen (denken we) en kwamen de poepluiers met wat meer gepers en scheetjes. Daarop hebben we op aanraden van de flesvoedingslijn naar verhouding iets meer gekolfde melk dan flesvoeding gegeven en de dag daarop leek het weer wat beter te gaan.

Helaas sinds woensdag is het een hel en het wordt alleen maar erger.

Een half uur na de voeding begint het. Ze begint te jammeren, wordt onrustig en begint vervolgens keihard te huilen en maakt haar rug hol en gooit haar nek naar achteren. Geen een houding die we proberen is dan goed, op de draagzak na. Uiteindelijk valt ze uitgeput in slaap, tot de volgende voeding en dan begint het weer. Als ze wakker wordt voor een voeding huilt ze overigens ook direct. Kortom: Geen een moment dat ze wakker is, dat ze niet huilt/aan het jammeren is. Ik vind het verschrikkelijk om te zien dat ons meisje pijn lijkt te hebben en ik weet bij god niet meer wat ik eraan kan doen.

Uiteraard hang ik morgen direct aan de telefoon met de huisarts, maar daar verwacht ik niet zoveel van, als ik de verhalen op het internet mag geloven.

Wat ons opvalt:

- Ze geeft nooit melk terug, hoeveel ze ook drinkt, maar heeft af en toe wel oprispingen die ze weg slikt
- Ze ruikt wat zuur uit haar mondje, dit is wat minder geworden sinds ik haar recht op voed en daarna 30 minuten recht op houd.
- Ze over strekt zich een half uur na elke voeding en huilt dan ontroostbaar
- Ze heeft veel behoefte aan een speentje/pink
- Ze heeft vaak de hik, 4 keer per dag ongeveer
- Ze boert soms slecht, ik probeer haar tijdens de voeding meerdere keren te laten boeren
- Als we haar neerleggen na een voeding direct huilen
- Het wordt elke dag erger. Elke dag meer huilen en langer
- Er zit veel slijm in haar luiers

Wat we proberen/doen:

- Ze krijgt 90CC per keer, soms 100 als ze nog honger lijkt te hebben. Die 100 krijgt ze ook makkelijk op..
- Speentje/pink/liedjes zingen/rondwandelen
- Badje wordt ze stil in, maar daarna eruit en aankleden en het huilen gaat weer verder
- Kipkep/kruikje helpt niet
- Rechtop houden tijdens voedingen en daarna

Nu is mijn vermoeden verborgen reflux en/of koemelkallergie. Ik had zelf als baby koemelkallergie. Ons kindje heeft geen eczeem, wel wat bultjes op het gezicht maar dat zou ook baby acne kunnen zijn. Morgen ga ik de huisarts bellen maar ik kan niet nog een week zo door.. ik kan het gewoon niet aan zien en ik merk gewoon dat ze niet meer haar blije zelf is. Ik vermoed dat het iets met de voeding te maken heeft maar wil niet zomaar zelf gaan wisselen van voeding omdat dat ook weer slecht kan zijn.

Herkenning en tips iemand? Wij weten het echt niet meer!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook aan een koemelkallergie en/of lactoseintolerantie denken. Ervaring hiermee. Het is helaas soms ook erfelijk. Ik begrijp niet dat huisartsen, verloskundigen, consultatiebureaus e.d. vaak niet op het idee komen dat het zoiets zou kunnen zijn. Het komt namelijk nog best vaak voor.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
27-09-2020 22:01
Ik zou ook aan een koemelkallergie en/of lactoseintolerantie denken. Ervaring hiermee. Het is helaas soms ook erfelijk. Ik begrijp niet dat huisartsen, verloskundigen, consultatiebureaus e.d. hier nooit vaker aan denken. Het komt namelijk nog best vaak voor.
Dank voor je reactie! Wat is jouw ervaring hiermee en waarom denk je bij ons verhaal hieraan? misschien kan ik het meenemen naar de huisarts morgen.
Alle reacties Link kopieren
Eet jij zelf nog steeds koemelkvrij? Want dan zou het idd kunnen zijn dat ze nu met de flesvoeding idd last van de koemelk heeft.

En laat je niet afschepen door de huisarts hoor. Duidelijk zeggen dat dit zo niet door kan gaan en aangeven dat je zelf als baby ook koemelkallergie had.
Alle reacties Link kopieren
Het was bij ons een vreselijk gedoe om via de kinderarts een recept voor speciale koemelkvrije en lactosevrije melk te krijgen. Maanden met een krijsend kind gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is ze als je haar met opgetrokken knietjes in een draagdoek tegen je aan draagt? Daar zou ze ook rustiger van kunnen worden.

Infacol hielp bij ons ook goed tegen kraampjes, maar dit klinkt wel als meer dan enkel krampjes.
Onze dochter kreeg Nutrilon pepti omdat mijn man diverse allergieën heeft. We kregen het destijds zelfs vergoed.
Misschien iets om even over bij te lezen en aan een huisarts voor te leggen....
Vervelend als je zo machteloos staat, sterkte hoop dat het snel beter gaat!
anoniem_6511ac2a7cf86 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 22:06
Reden: foutje
0.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pennenbak schreef:
27-09-2020 22:02
Dank voor je reactie! Wat is jouw ervaring hiermee en waarom denk je bij ons verhaal hieraan? misschien kan ik het meenemen naar de huisarts morgen.
Al die zaken die jij opsomt, hadden wij hier ook.
Onze dochter had veel last van krampjes icm verborgen reflux (niet heel erg gelukkig). We zijn toen sab simplex gaan toevoegen aan de fles om in ieder geval de lucht uit de melk te krijgen. Ook de speciale voeding bij krampjes (wij hadden die van jumbo eigen merk) hielp er tegen. Afspraak met huisarts is wel aan te raden ook, dat sowieso.
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen Neocate (Nutricia) voorgeschreven. Je zou zelf een blik kunnen aanschaffen (is wel erg prijzig) en dat kunnen proberen. Je zou dan al na een paar dagen een verandering moeten merken.

Ik zou als ik jou was een doorverwijzing naar de kinderarts vragen om te laten onderzoeken of jouw kindje een koemelkallergie of lactose-intolerantie heeft.
Alle reacties Link kopieren
Is het een optie om haar volledig borstvoeding te geven? Het lijkt aan de flesvoeding te liggen. Succes TO!
Alle reacties Link kopieren
Intotheunknown schreef:
27-09-2020 22:13
Is het een optie om haar volledig borstvoeding te geven? Het lijkt aan de flesvoeding te liggen. Succes TO!
Borstvoeding kan dezelfde reactie veroorzaken, is mijn ervaring. Daarom hadden we in eerste instantie ook niet aan een koemelkallergie en lactose-intolerantie gedacht.

Echt TO, bel morgen de huisarts en vraag een verwijzing voor de kinderarts.

Als het allemaal erg lang gaat duren voordat je bij de kinderarts terecht kan, overleg dan met de huisarts of je bijvoorbeeld Neocate mag proberen. Als je baby daar goed op reageert, dan weet je gelijk wat het probleem is.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte TO!
Intotheunknown schreef:
27-09-2020 22:13
Is het een optie om haar volledig borstvoeding te geven? Het lijkt aan de flesvoeding te liggen. Succes TO!
Als het mogelijk is zou ik inderdaad doorgaan met de borstvoeding, dat ging goed zo te lezen. Desnoods voor vannacht en tot je bij de dokter terecht kan en andere melk hebt om in de fles te doen.

Hier een koemelkallergie en het ging direct mis bij overstappen op flesvoeding. Kenmerken iets anders (direct overgeven en rode uitslag op alles waar koemelk op terechtkwam) maar ook direct na het voeden. Pepti poedermelk was hier de oplossing (ik wilde toen wel stoppen met borstvoeding, had het ruim een half jaar gedaan en wilde vrijheid terug). Pepti kan je ook zelf kopen maar is erg duur, met een doktersverklaring wordt het vergoedt. Je stapt er niet gemakkelijk naar over omdat het na borstvoeding vies schijnt te zijn. Als kind er aan is gewend gaat het prima, maar even een keertje proberen werkt niet. De dokter waarschuwde ons iig ook voor dat kind eerst niet zou willen drinken en pas na een tijd lang niets anders aanbieden zou gaan drinken. Dat was inderdaad zo. Later dronk ze flessen vol leeg zonder aarzeling.

De lactatiekundige merkte al eerder dat er iets niet klopte aan de stinkende luiers. Babies luiers horen lekker te ruiken zegt men. Dat deden ze hier dus niet.

Koemelkallergie komt redelijk veel voor bij babies, lactoseintollerantie niet.

Sterkte!
Fizz schreef:
27-09-2020 22:25
Borstvoeding kan dezelfde reactie veroorzaken, is mijn ervaring. Daarom hadden we in eerste instantie ook niet aan een koemelkallergie en lactose-intolerantie gedacht.

Echt TO, bel morgen de huisarts en vraag een verwijzing voor de kinderarts.

Als het allemaal erg lang gaat duren voordat je bij de kinderarts terecht kan, overleg dan met de huisarts of je bijvoorbeeld Neocate mag proberen. Als je baby daar goed op reageert, dan weet je gelijk wat het probleem is.
Ja, als ik veel melk gebruikte ging het dus na borstvoeding ook niet goed. Omdat ik altijd wel iets met melk gebruikte stonken de luiers dus ook altijd al. Zelf even geen melkproducten gebruiken als je weer compleet borstvoeding gaat geven is inderdaad een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
27-09-2020 22:29
Als het mogelijk is zou ik inderdaad doorgaan met de borstvoeding, dat ging goed zo te lezen. Desnoods voor vannacht en tot je bij de dokter terecht kan en andere melk hebt om in de fles te doen.

Hier een koemelkallergie en het ging direct mis bij overstappen op flesvoeding. Kenmerken iets anders (direct overgeven en rode uitslag op alles waar koemelk op terechtkwam) maar ook direct na het voeden. Pepti poedermelk was hier de oplossing (ik wilde toen wel stoppen met borstvoeding, had het ruim een half jaar gedaan en wilde vrijheid terug). Pepti kan je ook zelf kopen maar is erg duur, met een doktersverklaring wordt het vergoedt. Je stapt er niet gemakkelijk naar over omdat het na borstvoeding vies schijnt te zijn. Als kind er aan is gewend gaat het prima, maar even een keertje proberen werkt niet. De dokter waarschuwde ons iig ook voor dat kind eerst niet zou willen drinken en pas na een tijd lang niets anders aanbieden zou gaan drinken. Dat was inderdaad zo. Later dronk ze flessen vol leeg zonder aarzeling.

De lactatiekundige merkte al eerder dat er iets niet klopte aan de stinkende luiers. Babies luiers horen lekker te ruiken zegt men. Dat deden ze hier dus niet.

Koemelkallergie komt redelijk veel voor bij babies, lactoseintollerantie niet.

Sterkte!
Lactose-intolerantie komt vaker voor dan je denkt. In de supermarkt zie je dan ook steeds meer lactosevrije artikelen.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt op wat ik heb meegemaakt met mijn dochter en recentelijk met mijn zoontje.

Bij hen was het verborgen reflux veroorzaakt door koemelkallergie. Ook last van darmen/niet kunnen poepen. Zoontje vrij snel over heen gegroeid. Dochter (nu 10) heeft er nog last van.

Natuurlijk zeg ik niet dat dit bij jullie kind ook aan de hand is maar de alarmbellen gaan wel rinkelen als ik je verhaal hoor (het is echt een klein traumatje gebleven wat we hebben megemaakt). Afspraak maken bij de huisarts voor verwijzing naar een kinderarts zou mijn advies zijn
Fizz schreef:
27-09-2020 22:32
Lactose-intolerantie komt vaker voor dan je denkt. In de supermarkt zie je dan ook steeds meer lactosevrije artikelen.
Niet bij babies. Die artikelen zijn voor grotere kinderen en volwassenen.
https://www.voedselallergie.nl/laatste- ... -niet.html

Niet dat het verder uitmaakt voor dit topic, TO moet naar de huisarts met haar baby omdat het mogelijk niet tegen iets in de melk kan.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
27-09-2020 23:13
Niet bij babies. Die artikelen zijn voor grotere kinderen en volwassenen.
https://www.voedselallergie.nl/laatste- ... -niet.html

Niet dat het verder uitmaakt voor dit topic, TO moet naar de huisarts met haar baby omdat het mogelijk niet tegen iets in de melk kan.
Nee, niet voor jonge baby's, want die drinken nog babymelk en daarom is er voor baby's lactosevrije babymelk op recept verkrijgbaar.
Alle reacties Link kopieren
Tegen de krampjes heb ik sab simplex gegeven en dat hielp goed.
Infacol werd het erger van terwijl ze zeggen dat het dezelfde werkzame stof heeft.

Mijn dochtertje huilde ook ontzettend veel en deed precies het zelfde wat jij omschrijft.
Ze bleek slecht tegen de nutrilon te kunnen en raakte daar ook verstopt van.
Toen ik over was gegaan naar de Hero (de normale in pak) was het zo goed als weg na een paar dagen.

Kijk of ze op haar buik op je onderarm wil liggen. De tegendruk helpt soms.

En het fietsen met de beentjes en beide knietjes tegelijk steeds naar de buik brengen hielp hier ook redelijk goed.

Gefeliciteerd nog met de geboorte van jullie dochtertje.
05-2019 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 23:21
0.15% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Maar als het met flesvoeding minder goed gaat dan met borstvoeding, is het dan niet een optie om met hulp van een lactatiedeskundige de borstvoeding opnieuw goed op gang te brengen? Je baby deed het daar goed op. Dan kun je later, na bijvoorbeeld 3 maanden, opnieuw proberen op fles over te gaan als je dat liever wilt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe meng je de melkpoeder met het water voor je het geeft. Mijn zoontje had heel veel buikpijn doordat we de fles schudde waardoor er veel lucht in zn maagje kwam. Toen we het mengde door het te roeren was het meteen over.
Als je wel kolft waarom dan geen borstvoeding? Daar ging ze toch goed op.
Alle reacties Link kopieren
TO, morgenochtend de huisarts bellen en een afspraak maken om een verwijzing naar de kinderarts te vragen.

Blijf zelf niet te lang tobben en alles proberen, daar ga je straks aan onderdoor. Je kind doe je er ook geen plezier mee. Zo jammer van al die weken met je baby die nu door al dat gehuil verpest worden. Laat je niet met een kluitje het riet in sturen.

Vermeld ook dat je zelf een koemelkallergie hebt gehad en laat ook die bultjes zien. Dat kunnen namelijk galbultjes zijn die ook door een koemelkallergie veroorzaakt kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Waarom bouw je de borstvoeding af? Juist als
Je (nog) niet genoeg melk hebt dan is het geen goed idee om flesvoeding bij te gaan geven. Je lijf gaat dan niet meer melk produceren omdat het aan niks merkt of een signaal krijgt dat het te weinig aanmaakt. Gewoon aanleggen, aanleggen, aanleggen. En na ieder sprongetje zul je ook merken dat kindje wat minder verzadigd is en dan is het weer aanleggen, aanleggen, aanleggen. Binnen 1-2 dagen pakt je lichaam dat zelf op.

Ergens heb je besloten om voor borstvoeding te gaan. Dan is 2 weken wel erg kort op een babyleven om er nu al mee te stoppen :P

Mijn baby had nooit krampjes of last van iets. Ik heb nog nooit voeding uit de supermarkt gehaald. Alleen in t ziekenhuis heeft hij 2x Hero gehad omdat ik na zijn geboorte eerst nog door mocht naar de O.K.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven