Logeren vriendinnen

28-09-2020 07:55 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter, 13, heeft ongeveer 2 jaar geleden aangegeven dat ze ook op meisjes valt. En nu heeft ze dan voor het eerst heuse verkering, hartstikke leuk.
Alleen merk ik dat ik er, voor mezelf, nu even niet uitkom.

Ik heb altijd gezegd dat een verkering zo ongeveer mag blijven slapen rond een jaar of 16. Beetje afhankelijk van de situatie en karakter kind. Oudste heeft regelmatig logeerpartijtjes met vriendinnen en nu dus verkering. Afgelopen weekend dan ook de vraag of ze bij elkaar mochten logeren.
Nu zijn beide meiden 13 en nog vrij jong maar er zal een moment komen dat ze, of het nu met dit vriendinnetje is of iemand anders, geïnteresseerd gaan zijn in zoenen etc.

Om nu te gaan zeggen dat logeren niet meer mag, vanwege de status verkering, vind ik van de zotte en een motie van wantrouwen richting kind. Aan de andere kant heb ik nog een dochter en stel dat zij op haar 13e/14e verkering heeft met een jongen, kan ik het dan maken om te zeggen dat dit niet mag? "ja maar oudste mocht het wel" Ik kan ook niet mijn vinger leggen op wat nu, voor mij, het verschil maalt qua logeren met een jongen of meisje.

Wellicht maak ik een probleem van niets hoor maar ik merk dat ik het ergens toch lastig vind en niet goed weet wat nu wijsheid is. Heeft iemand misschien tips of advies?
Poeh lastig. Verschil bij 2 meiden is natuurlijk wel dat er geen zwangerschap kan ontstaan, waardoor het misschien minder erg is dat er meer gebeurd dan zoenen. Je zou ook kunnen zeggen dat ze wel mag komen logeren, maar niet op dezelfde kamer slaapt?
Alle reacties Link kopieren
Het is een lastige situatie, maar ik zou geen verschil maken tussen verkering met een jongen of met een meisje in wat er wel/niet mag. Dus als je bij een jongen het logeren niet oke zou vinden, dan ook niet bij verkering met een meisje.
Alle reacties Link kopieren
Want ze zoenen niet als ze niet mogen logeren? Als ze er aan toe zijn om sex te verkennen doen ze dat met of zonder logeren
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
28-09-2020 08:05
Want ze zoenen niet als ze niet mogen logeren? Als ze er aan toe zijn om sex te verkennen doen ze dat met of zonder logeren
Ongetwijfeld zullen ze dat doen. Deed ik vroeger net zo goed. Ik vind alleen dat ik het bij elkaar slapen, j/m verkering, dus niet hoef te faciliteren op heel jonge leeftijd.

Maar ik vind het krom van mezelf dat dit voor j/m geldt, dan zou het feit dat het nu 2 meisjes zijn geen verschil moeten maken. En dat maakt het wel merk ik omdat logeerpartijen al jaren een normaal iets is.
Alle reacties Link kopieren
De reden achter deze regel heeft denk ik meer te maken met ongewenste zwangerschap en de weerstand die je als meisje kan bieden door nee te zeggen tegen een hypergeile puberjongen, niet met het beperken van het process van het ontdekken van de eigen seksualiteit.
Ik zou het logeren gewoon laten doorgaan én bij elkaar op de kamer. En wat is het probleem met onderscheid maken in je opvoeding als je dat kan uitleggen?
Skawa schreef:
28-09-2020 08:05
Want ze zoenen niet als ze niet mogen logeren? Als ze er aan toe zijn om sex te verkennen doen ze dat met of zonder logeren
Eens.
Begrijp de moeilijkheid, maar ik zou het toestaan; eigenlijk net zoals ik bij een heterorelatie zou doen.
Stel je voor dat je oudste verkering met een jongen had, mocht logeren dan ook? Zo niet, dan dit blijven slapen ook niet. Verkering laten slapen is namelijk iets anders dan een logeerpartijtje, ook als het allebei om een meisje gaat..
Moirmel schreef:
28-09-2020 08:15
Eens.
Begrijp de moeilijkheid, maar ik zou het toestaan; eigenlijk net zoals ik bij een heterorelatie zou doen.
.
Dan vraag 2: zou je dat al met 13 jaar toestaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat je dit lastig vind, het blijft toch een beetje een dubbel idee als je het nu toestaat en later uit moet leggen aan je andere dochter.

Maar zou je logeerpartijtjes ook tegenhouden met "gewone "vriendinnen? Of zou je het bijvoorbeeld wel goedvinden dat er een jongen zou komen logeren?

Je kan je dochter vanaf nu natuurlijk niet alle logeerpartijtjes ontzeggen, ik denk dat je het met de redenatie van Abby prima uit kan leggen aan je tweede dochter straks.

Ik zou het dus gewoon toestaan
We're a close family, always within punching distance
Alle reacties Link kopieren
Als ze nog niet had aangegeven op meisjes te vallen. En er kwam gewoon een vriendinnetje van school logeren, mag het dan wel?
Kijk, dat zoenen hebben ze natuurlijk al lang gedaan, en wat vielen vast ook wel. Je kunt toch bij haar aangeven waarom je hoopt dat ze nog even met sex wacht, net als je dat bij een hetero kind zou dien? Maar uiteindelijk is het aan hun en hou je het toch niet tegen. En ze hoeft toch niet elk weekend te komen?
Wat fijn en goed dat ze zich zo vrij voelt om daar open over te zijn! Ik heb nagedacht over je dilemma, ik zal ze wel bij elkaar laten slapen. Ze mag ook met 'gewone' vriendinnetjes slapen. Als ze niet met haar verkering mag slapen, denkt ze misschien dat ze beter niet meer kan vertellen wanneer ze verkering heeft.

Natuurlijk voelt het misschien krom aan als je andere dochter niet met een jongen mag slapen, maar dat is het niet. Een jongen met een meisje is gewoon anders dan twee meiden samen. Meisje met een jongen kan zwanger raken, twee meiden kunnen elkaar niet bezwangeren. Ik denk ook niet dat je een 'gewone' vriend bij je andere dochter in bed zou laten slapen als het niet haar verkering is. Met meiden wel, dus haar verkering ook. Je andere dochter mag natuurlijk ook altijd een meisje laten komen logeren. Dat zij niet op meiden valt, doet er dan niet echt aan toe. Wat zij onder de dekens doen kun je toch niet voorkomen.
Ik zou dat niet toestaan en zeker niet op die leeftijd, zoenen kan ook in het fietsenhok.
Alle reacties Link kopieren
Als het met een jonge niet zou mogen dan met een meisje ook niet. Zulke dingen moet je wel eerlijk behandelen ook al kan ze niet zwanger worden van haar. Ze zijn erg jong om al seksuele ervaring op te doen. Ik zou ze niet bij elkaar laten logeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. 13 vind ik te jong voor verkering ongeacht jongen/meisje.
Alle reacties Link kopieren
Qua zoenen en voelen zoals werd genoemd daar is op dit moment nog geen sprake van. Beide meiden zijn natuurlijk nog jong en erg bleu. Dat dit nu heel snel kan veranderen begrijp ik.

Met vriendinnen logeren mag altijd, jongste logeert ook nog regelmatig met vriendjes maar goed, die is 9 en dan is de insteek toch anders.
Ik snap dat wanneer ik dit nu ga verbieden, ze gewoon niet meer zal vertellen met wie ze verkering heeft. Althans, dat zou de oplossing zijn geweest die ikzelf op die leeftijd had gekozen dus wellicht projectie.

Onderscheid tussen beide dochters vind ik op zich geen probleem. Totaal verschillende karakters dus met sommige zaken ga je al anders om. Ik probeer wel de kaders voor beide hetzelfde te houden. Dus in die zin vind ik dit wel groot onderscheid.
Alle reacties Link kopieren
Lastig zeg.
Ik denk dat ik het zou benaderen als een jm relatie en ik vind haar nog wel erg jong.
Los van het fysieke aspect vind ik het op die leeftijd niet nodig dat ze al zo verbonden met elkaar raken en straks ieder weekend bij elkaar willen slapen. Dan verliezen ze oog voor andere vrienden, vriendinnen, hobbies. Op deze leeftijd moeten ze toch lekker vrij zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kan me voorstellen dat je het lastig vind. Wij hadden laatst iets soortgelijks maar dan toch anders. Dochter heeft een gay best friend. Echt een vriendinnetje zeg maar, want ze hebben het voornamelijk over make-up, kleding en knappe jongens. Die wou ze ook laten logeren. Ik zag er zelf niet zo'n graten in, maar mijn ex dus wel. Geslacht maakt gevoelsmatig blijkbaar toch een verschil.

In dit geval: als ze niets verteld had, had ze gewoon samen kunnen slapen. Je gaat vanaf nu niet elk logeerpartijtje in de ban doen denk ik ? Dus ja, je creëert denk ik alleen maar dat er minder openheid zal komen. Als je jongste dochter ooit zo ver is, is het misschien een heel ander kind - misschien heeft ze tot haar zestiende geen interesse in jongens. Dus los dat probleem maar op wanneer het zich stelt; niet nu al druk over maken.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beide toestaan. Zeker niet elk weekend, maar bijvoorbeeld in de vakantie.
Het leven is niet eerlijk
Lastig is dit.

Ik heb het omgekeerde: bff van dochter (11, flink aan het puberen) is een jongen. Die logeert hier soms ook. Wanneer kom je op het punt dat dat ingewikkeld wordt?
En een goede vriend die geen verkering is dan?

Edit: oh, dit was al aangekaart. Hoe dan ook, ik snap dat soort strikte regels en stellingen nooit zo. En niet alles hoeft bij elk kind exact hetzelfde te gaan en beoordeeld te worden. Elke situatie is anders.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 28-09-2020 09:08
69.64% gewijzigd
Abby83 schreef:
28-09-2020 08:15
De reden achter deze regel heeft denk ik meer te maken met ongewenste zwangerschap en de weerstand die je als meisje kan bieden door nee te zeggen tegen een hypergeile puberjongen, niet met het beperken van het process van het ontdekken van de eigen seksualiteit.
Ik zou het logeren gewoon laten doorgaan én bij elkaar op de kamer. En wat is het probleem met onderscheid maken in je opvoeding als je dat kan uitleggen?
Wat is dit voor onzin? Alsof er geen hypergeile pubermeisjes zijn
puntillita schreef:
28-09-2020 08:22
.
Dan vraag 2: zou je dat al met 13 jaar toestaan?
Ja.
Ik zie geen reden om krampachtig vast te houden aan die leeftijdsgrens van 16 terwijl ze al op hun twaalfde seksueel plezier kunnen hebben.
Mijn enige zorg zou zijn veiligheid ivm soa en zwangerschap, maar daartoe dient de opvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Groenecomputermuis schreef:
28-09-2020 08:05
Het is een lastige situatie, maar ik zou geen verschil maken tussen verkering met een jongen of met een meisje in wat er wel/niet mag. Dus als je bij een jongen het logeren niet oke zou vinden, dan ook niet bij verkering met een meisje.

Dit idd. Ik zou 13 daar sowieso te jong voor vinden, ongeacht het geslacht.
Alle reacties Link kopieren
De grens van 16 jaar is overigens geen rigide iets hoor. Het is een globale schatting vanaf wanneer ongeveer en dit zal per kind kunnen verschillen. Ligt, naar mijn idee, ook aan karakter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven