Baby van rond de 5300 gram, 90 cc te weinig?

28-09-2020 08:44 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een baby van nu anderhalve maand waarvan we denken dat hij een (milde) vorm van verborgen reflux heeft. We gaven flesjes van 120 cc, nu met de reflux geven we 90 cc. Het gaat een stuk beter nu, dus dat is fijn :) Echter, krijgt hij nu niet de weinig? Ik lees op verschillende foto's dat babies met dat gewicht al 150 cc krijgen?

Uiteraard komt hij vaker dan met een grotere voeding, maar lang niet altijd. Over een paar dagen hebben we een afspraak bij de kinderarts in het ziekenhuis, maar ik zou ook graag wat feedback van jullie krijgen :)
Alle reacties Link kopieren
Is baby tevreden? Groeit hij goed en plast het voldoende?
Dan is het prima.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Waarom denk je aan een milde vorm van een verborgen reflux?

Heel veel baby's hebben de normale vorm van reflux mild.
Maar de verborgen is heel wat anders.

Baby is fors en groeit en de 90CC gaat goed. Wat is het probleem?
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
28-09-2020 08:46
Is baby tevreden? Groeit hij goed en plast het voldoende?
Dan is het prima.
Baby tevreden, ik weet het niet. Hij huilt tussen de voedingen nog steeds, al is het wel wat minder. Ik weet (nog) niet of het door honger komt of door de reflux.
Alle reacties Link kopieren
Dit staat op de site van het voedingscentrum:

De richtlijn is als volgt. Geef je kind op een dag ongeveer 150 milliliter voeding per kilo van zijn gewicht. Als je kind 5 kilo weegt, heeft het op een dag dus ongeveer 750 milliliter voeding nodig. Dat zijn dus bijvoorbeeld 10 flesjes van 75 ml, of 9 flesjes van 80-85 ml. Dit is echt een richtlijn en geen wet. Je kindje geeft aan hoe vaak en hoeveel hij wil drinken. Dat kan meer of minder zijn.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
claudine1982 schreef:
28-09-2020 08:49
Baby tevreden, ik weet het niet. Hij huilt tussen de voedingen nog steeds, al is het wel wat minder. Ik weet (nog) niet of het door honger komt of door de reflux.
Je weet niet of het reflux is toch? Of welke vorm reflux?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
28-09-2020 08:47
Waarom denk je aan een milde vorm van een verborgen reflux?

Heel veel baby's hebben de normale vorm van reflux mild.
Maar de verborgen is heel wat anders.

Baby is fors en groeit en de 90CC gaat goed. Wat is het probleem?
Die 90 cc geven we pas sinds enkele dagen. Geen idee of hij nog goed groeit.
Alle reacties Link kopieren
En langzaam steeds iets meer geven? Dagje 95. Als dat goed gaat naar 100. Misschien is dat iets?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
28-09-2020 08:50
Je weet niet of het reflux is toch? Of welke vorm reflux?
Het vermoeden bestaat. Hij overstrekt zich na een voeding, drinkt onrustig, slikt veel, heeft vaak de hik, etc. En veel huilen natuurlijk.
claudine1982 schreef:
28-09-2020 08:50
Die 90 cc geven we pas sinds enkele dagen. Geen idee of hij nog goed groeit.
Je gaat niet naar CB?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
28-09-2020 08:52
Je gaat niet naar CB?
Niet elke dag nee. Jij?

Kleinere flesjes hebben we als tip gekregen van de huisarts.
Mijn zoontje is nu 16 weken en vertoonde alle symptomen die jij beschrijft. Ik ben (pure!) Johannes broodpitmeel gaan toevoegen en nu heeft hij nergens meer last van.

Verder kan je nog rechter op voeden. Tussendoor boeren, na voeding tijd rechtop houden, rustiger laten drinken (kleinere speen), het bed schuin etc etc
Alle reacties Link kopieren
depster schreef:
28-09-2020 09:04
Mijn zoontje is nu 16 weken en vertoonde alle symptomen die jij beschrijft. Ik ben (pure!) Johannes broodpitmeel gaan toevoegen en nu heeft hij nergens meer last van.

Verder kan je nog rechter op voeden. Tussendoor boeren, na voeding tijd rechtop houden, rustiger laten drinken (kleinere speen), het bed schuin etc etc
Dat is fijn om te horen! Waar koop je dat? Wij gebruiken ook JBPM, maar dan van kruidvatmerk. Zou liever puur gebruiken ja!

Wat betreft kleinere speen, we gebruiken nu juist een grotere speen anders komt er verdikte voeding er niet doorheen...
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel drinkt hij op een dag? Denk dat dat veel belangrijker is dan de grote van de flesjes. Zou dat gewoon eens bijhouden, en als het beter gaat de kleinere flesjes is het fijn toch? Zolang hij goed plast en tevreden lijkt en dan kun je het deze week met kinderarts bespreken. (Mijn kinderen ook vrij groot kregen trouwens met 1,5 maand echt nog geen 150ml flessen)
Alle reacties Link kopieren
Rond 6 weken is de huil- / krampjespiek bij de meeste baby's. Het hoeft dus helemaal niets te zijn... Hoewel het grootste deel van de ouders op mijn spreekuur denken dat het reflux / kma is. Ik werk op het cb en zou inderdaad wat kleinere flessen (90 cc) is prima, mits hij goed groeit, plast en poept. Hoeveel tijd laat hij tussen de flesjes nu?
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
claudine1982 schreef:
28-09-2020 08:54
Niet elke dag nee. Jij?

Kleinere flesjes hebben we als tip gekregen van de huisarts.
Bedoelde de huisarts niet kleinere flesjes maar meer op een dag?

90 cc is prima, als je er dan ongeveer 7 of 8 per dag geeft. Als je van die 150cc x 5 teruggegaan bent naar 90 x5 dan denk ik inderdaad dat hij honger heeft.
Alle reacties Link kopieren
Als je kleinere flesjes geeft dan moet je er wel meer op een dag geven. Onze jongste kreeg ook nog heel lang veel kleine flesjes, want anders was het spugen en huilen. Mijn CB was hier geen voorstander van, maar ze groeide er goed op en ze was een blijere baby.

Als ik jou was zou ik gewoon doorgaan met 90 cc en dan wat meer flesjes op een dag. Eventueel kun je wel wat vaker wegen.
Alle reacties Link kopieren
Je weet dat rond 6 weken de krampjespiek is?
Héél normaal dat je kindje wat meer krampjes heeft, wat meer huilt, wat ontevreden is.
Veel met zijn beentjes fietsbewegingen maken tussen de voedingen door, probeer rechtop te voeden (baby wat meer in zithouding, hoofdje ondersteunen en de fles rechtop houden ipv schuin omhoog). 90cc zou prima moeten kunnen hoor. Als je het niet vertrouwd, ga dan naar het cb voor een extra weegmoment. Even bellen voor een afspraak en je kunt langskomen.
Alle reacties Link kopieren
Flesjes van 90cc zijn prima hoor. Hoeveel flesjes krijgt hij op een dag? Wij zijn destijds ook terug gegaan van 120 naar 90 omdat ze meer teruggaf, heel veel poepte en vooral heel ontevreden was bij de flessen van 120. De kinderarts (waar we kwamen ivm dysmaturiteit bij geboorte) raadde aan om dit heel langzaam op te bouwen, met 5 cc per dag (is even wat gedoe met afmeten).
Je hebt over een paar dagen een afspraak toch? Dan weet je hoe de groei is en kan je dit navragen.
claudine1982 schreef:
28-09-2020 09:09
Dat is fijn om te horen! Waar koop je dat? Wij gebruiken ook JBPM, maar dan van kruidvatmerk. Zou liever puur gebruiken ja!

Wat betreft kleinere speen, we gebruiken nu juist een grotere speen anders komt er verdikte voeding er niet doorheen...
Bij holland en barret. In die van de KV zit veel toegevoegde middelen (oa suiker)
Alle reacties Link kopieren
Lees eens over flesvoeding op verzoek; je kunt t het schema en die hele grote voedingen loslaten. Ook logisch dat er minder gespuugd wordt als het maagje minder vol zit.
Alle reacties Link kopieren
yosianne schreef:
29-09-2020 20:07
Lees eens over flesvoeding op verzoek; je kunt t het schema en die hele grote voedingen loslaten. Ook logisch dat er minder gespuugd wordt als het maagje minder vol zit.
Kinderen met reflux zijn gebaad bij regelmaat en rust.
Naast alle tips die je zelf al weet, kijk hoe je kind is en hoe hij het rustigst is. Wandelen deed ik met maxicosi omdat liggen in de wagen, de hele weg huilen was en in de maxicosi zat hij rechtop. Dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
claudine1982 schreef:
28-09-2020 08:52
Het vermoeden bestaat. Hij overstrekt zich na een voeding, drinkt onrustig, slikt veel, heeft vaak de hik, etc. En veel huilen natuurlijk.
Dit doen mijn baby's van zes weken ook. Niet vanwege verborgen reflux, maar gewoon omdat het baby's van zes weken zijn. Ik zou het niet direct gaan medicaliseren persoonlijk, dan hang je er onbewust extra gewicht aan. Wij geven flesjes van 100CC, maar wel vaker op de dag. Ik lees niet hoe vaak je voedt, je zegt alleen dat je baby iets vaker wil drinken maar niet standaard extra. Dus daar zou ik gewoon de al gedeelde richtlijn van het voedingscentrum voor aanhouden.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel cc krijgt hij nu op een dag? Het idee van de kleinere flesjes is dat hij minder tegelijk hoeft te verteren, niet dat hij minder voeding nodig heeft.
Als het aantal dag-cc nog steeds bij zijn gewicht past, krijgt hij genoeg. Als je niet het aantal flesjes hebt opgehoogd, dan krijgt je kindje nu 25% minder voeding dan eerst. Daar wordt hij uiteraard hongerig en ook heel gulzig van, met alle gevolgen voor de reflux van dien.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven