Hoe gaan jullie om met stoeiende jongens?

18-10-2020 07:37 255 berichten
Onze kleuterzoon is nogal een rauwdouwer. Hij houdt van klimmen, rennen, springen en stoeien. Hij kan ‘tegen een stootje’ en over het algemeen gaat dat ook met andere kinderen prima. Ik merk alleen dat niet iedere ouder even oké is met stoeien. En dan bedoel ik niet uit de hand lopen tot vechten, maar gewoon echt het spel stoeien; over en weer.

Ondanks dat het soms wild gaat lachen beiden net zo hard en duiken net zo hard op elkaar. En als er eentje huilt stopt de ander en biedt zijn excuses aan. In mijn beleving een goede leerschool! Ik zie alleen dat een moeder van een vriendje het stoeien vaak al wil stoppen op het moment dat ze het beiden zichtbaar leuk hebben.

Hoe gaan jullie om met stoeiende kleuterjongens?
Alle reacties Link kopieren
Ga je daar anders mee om dan met stoeiende meiden?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Toen ik kleuterjuf was maakte ik duidelijke afspraken: meedoen is meedoen. Stop is stop. Als je kiest voor stoeien dan loop je kans dat....

Ik bleef er wel altijd bij.

Laat ze lekker :)
Alle reacties Link kopieren
Stoeien gaat hier vaak over in vechten en eindigt erin dat een kindje zich zeer doet en moet huilen. Ook zijn er bij het stoeien al verschillende dingen kapot gegaan. Dat wil ik niet!

Aan de andere kant zijn ze gewoon heel fysiek ingesteld. Dus altijd een beetje schipperen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is jongens eigen om te stoeien, het is meten wie de sterkere is. Wanneer het respectvol gebeurd zie ik het probleem niet. Lekker laten stoeien.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-10-2020 07:51
Ga je daar anders mee om dan met stoeiende meiden?
Juist. Of een combinatie van beiden?

Als het er te heftig aan toe ging, vroeg ik ze rustiger aan te doen. Lukte dat niet en vlogen de kussens mijzelf om de oren, dan verzon ik iets voor ze waarbij ze hun wilde strijd met iets meer afstand konden uitvechten. Een wedstrijd Lego opruimen met als beloning de eerste keuze uit de koektrommel, een spelletje (Drakenwraak was populair) of naar buiten met de nerfs of waterpistolen.
Alle reacties Link kopieren
Yeauheauheau schreef:
18-10-2020 08:00
Dit is jongens eigen om te stoeien, het is meten wie de sterkere is. Wanneer het respectvol gebeurd zie ik het probleem niet. Lekker laten stoeien.
Wat heb ik hier toch een hekel aan.

Hoe vaak ik niet te horen heb gekregen: ja, jongens hè........

En dus krijgen jongens veel meer ruimte om fysiek te worden......

Selffulfilling prophecy.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
18-10-2020 08:10
Wat heb ik hier toch een hekel aan.

Hoe vaak ik niet te horen heb gekregen: ja, jongens hè........

En dus krijgen jongens veel meer ruimte om fysiek te worden......

Selffulfilling prophecy.
Het is toch gewoon een feit dat jongens dit vaker doen dan meiden?

Gelijke kansen is prima. Gelijke uitkomsten willen niet.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 08:17
Het is toch gewoon een feit dat jongens dit vaker doen dan meiden?

Gelijke kansen is prima. Gelijke uitkomsten willen niet.
Blijkbaar hebben mijn vriendinnen heel rare dochters.

Dat 'feit' is ook maar een idee.

Als je (als meisje) vanaf je allereerste dag de boodschap meekrijgt dat stoeien niet bij je past zul je tegen dat je een kleuter bent al heel veel stoeien hebben afgeleerd.
En bij jongens andersom.

Zeggen dat bepaalde jongens-meisjes-vetschillen een feit zijn zegt natuurlijk verder niets over gelijke kansen. Meisjes krijgen namelijk veel minder kans om 'fysiek' te zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 08:17
Het is toch gewoon een feit dat jongens dit vaker doen dan meiden?

Gelijke kansen is prima. Gelijke uitkomsten willen niet.
Mijn ervaring is dat sommige kinderen meer stoeien dan andere kinderen. En ja, kleuterjongens hebben daarbij een extra drive om zich te meten tov andere kinderen omdat ze op die leeftijd een flinke toename van testosteron krijgen. Maar dat wil niet zeggen dat die strijd alleen onder jongetjes speelt. Als één kind uit een groepje zich af gaat vragen wie de baas of de sterkste is, zullen er vrijwel altijd anderen meegaan in dat wedstrijdje. Ongeacht hun geslacht.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is kleuterjudo leuk voor je zoon. Dat is stoeien, maar heel gericht ook op respect voor elkaar.
DS1971 schreef:
18-10-2020 08:17
Het is toch gewoon een feit dat jongens dit vaker doen dan meiden?

Gelijke kansen is prima. Gelijke uitkomsten willen niet.
En hoe zou het komen dat jongens vaker stoeien dan meisjes?
Omdat met jongens al vanaf heel jonge leeftijd gestoeid wordt door de opvoeder (meestal de vader ook) en met meisjes niet, want dat “hoort niet bij meisjes.”
Solomio schreef:
18-10-2020 08:22
Blijkbaar hebben mijn vriendinnen heel rare dochters.

Dat 'feit' is ook maar een idee.

Als je (als meisje) vanaf je allereerste dag de boodschap meekrijgt dat stoeien niet bij je past zul je tegen dat je een kleuter bent al heel veel stoeien hebben afgeleerd.
En bij jongens andersom.

Zeggen dat bepaalde jongens-meisjes-vetschillen een feit zijn zegt natuurlijk verder niets over gelijke kansen. Meisjes krijgen namelijk veel minder kans om 'fysiek' te zijn.
Nou ja dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-10-2020 08:10
Wat heb ik hier toch een hekel aan.

Hoe vaak ik niet te horen heb gekregen: ja, jongens hè........

En dus krijgen jongens veel meer ruimte om fysiek te worden......

Selffulfilling prophecy.
Volmondig mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Ook eens. Dat 'verschil' tussen jongens en meisjes zou eens dringend de wereld uit geholpen moeten worden.
Life is short. Eat dessert first.
Solomio schreef:
18-10-2020 08:22
Blijkbaar hebben mijn vriendinnen heel rare dochters.

Dat 'feit' is ook maar een idee.

Als je (als meisje) vanaf je allereerste dag de boodschap meekrijgt dat stoeien niet bij je past zul je tegen dat je een kleuter bent al heel veel stoeien hebben afgeleerd.
En bij jongens andersom.

Zeggen dat bepaalde jongens-meisjes-vetschillen een feit zijn zegt natuurlijk verder niets over gelijke kansen. Meisjes krijgen namelijk veel minder kans om 'fysiek' te zijn.
Bij mij krijgen ze er alle ruimte voor hoor. Maar ze maken er weinig gebruik van.

Als ik kijk naar hun leeftijdsgenootjes zie ik duidelijke verschillen. Natuurlijk zijn er ook meiden die meer fysiek zijn en jongens die dat minder zijn, maar gemiddeld gezien zijn jongens meer fysiek.

En daar is simpelweg niets mis mee.
Alle reacties Link kopieren
2 meiden in huis, die veel stoeien samen. Als je ze daarin vrij laat zijn alle kleine kinderen fysiek met elkaar. Met hun vader stoeien ze ook heel veel en hij is niet te zacht met ze. Met mij stoeien ze ook, maar ik heb er vaker geen zin in ;-)
TO, je kunt niet voor andere ouders invullen wat ze doen. Zelf gewoon doorgaan zoals je al doet, stoeien is leerzaam en leuk. Ik herken dat het makkelijker lijkt om het af te kappen, omdat ik weet dat ze elkaar op een gegeven moment pijn doen en gaan huilen.. het is alleen ook een erg goede leerschool, om je grenzen te leren, de signalen van de ander te interpreteren etcetc.
Mijn kinderen (jongen en meisje) stoeien veel, ook met hun vader. Ik leer ze dat zodra er één stop hou op zegt, dat er ook echt meteen gestopt word. Dat leren ze ook vanuit school, dus duidelijker kan het niet. Het gaat nog niet altijd helemaal goed, maar gelukkig gaat het er nog niet zo heel hard aan toe haha.
Herfstblaadje19 schreef:
18-10-2020 08:30
En hoe zou het komen dat jongens vaker stoeien dan meisjes?
Omdat met jongens al vanaf heel jonge leeftijd gestoeid wordt door de opvoeder (meestal de vader ook) en met meisjes niet, want dat “hoort niet bij meisjes.”
Dat is een volstrekt onbewezen theorie. Overigens stoeien mijn meiden wel met mij. Vooral samen met mijn vriendin, 3 tegen 1 vinden ze erg leuk.

Maar nog steeds is dat een ander soort spel dan wat ik bij veel jongens zie. Die zijn toch een stuk lomper.
doornroosje9 schreef:
18-10-2020 08:54
Ook eens. Dat 'verschil' tussen jongens en meisjes zou eens dringend de wereld uit geholpen moeten worden.
Waarom? Waarom moet het gelijk zijn als ze niet gelijk willen zijn?
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 09:00
Waarom? Waarom moet het gelijk zijn als ze niet gelijk willen zijn?
Omdat ik denk dat het gelijk is en door opvoeding ongelijk wordt.

Heel kort uitgelegd dan.
Life is short. Eat dessert first.
Solomio schreef:
18-10-2020 08:10
Wat heb ik hier toch een hekel aan.

Hoe vaak ik niet te horen heb gekregen: ja, jongens hè........

En dus krijgen jongens veel meer ruimte om fysiek te worden......

Selffulfilling prophecy.
Zowel mijn dochter als ik stoeien niet. We proberen het wel maar te slap, vinden het zielig, het doet pijn, etc.
Zoontje heeft een paar vriendinnetjes die graag stoeien en sommige vriendjes die dat nooit zullen doen.
Gewoon naar de persoon kijken.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 09:00
Waarom? Waarom moet het gelijk zijn als ze niet gelijk willen zijn?
Waarom moet het van jou per se verschillend zijn?

Uit onderzoek is gewoon gebleken dat meisjes van 1 a anderhalf, verder en hoger klimmen dan jongens. Maar dat ouders hun dochters meer afremmen dan hun zoons. Ook de ouders die zeggen (en oprecht denken) dat niet te doen.

Kinderen groeien niet op in een vacuüm. De verschillen tussen jongens onderling en meisjes onderling zijn groter dan tussen jongens en meisjes als groepen. Er is dus geen enkele reden om op dit soort ondereerpen onderscheid te maken en wel heel veel redenen om dat niet te doen.
Ik heb een jongen en een meisje. Ik vind het veel makkelijker om de jongen te begeleiden bij het stoeien dan het meisje. Zij houdt namelijk ook van stoeien, maar andere kinderen èn hun ouders vinden dat vervelend en reageren daar afkeurend op. Bij de jongen doen andere kinderen en hun ouders dat bijna niet. Als het meisje kinderen te spelen heeft, met name meisjes, moet ik het steeds managen als ze probeert te stoeien. Daarmee bevestig ik haar in het idee dat meisjes niet horen te stoeien, maar als ik dat niet doe is ze de paria van de klas. Heel vermoeiend. Bij de jongen heb ik daar nooit last van.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 09:00
Waarom? Waarom moet het gelijk zijn als ze niet gelijk willen zijn?
En hier zeg je dus precies wat je eigenlijk wilt voorkomen: waarom ervan uitgaan dat jongens 'nu eenmaal' meer fysiek zijn?
Het gaat om verschil tussen kinderen, niet op basis van geslacht.

Mijn totaal niet fysiek ingestelde zoon heeft meermaals te horen gekregen dat ie wel een meid leek.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven