Hoe gaan jullie om met stoeiende jongens?

18-10-2020 07:37 255 berichten
Onze kleuterzoon is nogal een rauwdouwer. Hij houdt van klimmen, rennen, springen en stoeien. Hij kan ‘tegen een stootje’ en over het algemeen gaat dat ook met andere kinderen prima. Ik merk alleen dat niet iedere ouder even oké is met stoeien. En dan bedoel ik niet uit de hand lopen tot vechten, maar gewoon echt het spel stoeien; over en weer.

Ondanks dat het soms wild gaat lachen beiden net zo hard en duiken net zo hard op elkaar. En als er eentje huilt stopt de ander en biedt zijn excuses aan. In mijn beleving een goede leerschool! Ik zie alleen dat een moeder van een vriendje het stoeien vaak al wil stoppen op het moment dat ze het beiden zichtbaar leuk hebben.

Hoe gaan jullie om met stoeiende kleuterjongens?
Alle reacties Link kopieren
Maar, om antwoord te geven op de vraag van TO: volstrekt oninteressant wat je vriendin doet, als jij het leuk vindt wat je kinderen doen: prima. Los van geslacht.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zoon stoeit met ons en met vriendjes en vriendinnetjes. Ik leer hem dat stop hou op ook echt stoppen is. Ik grijp alleen in als dat niet gerespecteerd wordt of als er een groot leeftijdsverschil is en mijn grote, sterke en soms niet zo gecoördineerde zoon te ruw is met een veel kleiner kind. Maar dat laatste is steeds minder een zorg, hij begint daar wel voldoende controle over te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 09:00
Waarom? Waarom moet het gelijk zijn als ze niet gelijk willen zijn?
Meisjes die dit soort gedrag vertonen worden veel sneller kort gehouden en er is níemand die zegt: ach ja, jongens, euhh, meiden hè?

Bij meisjes wordt dit gedrag bijna altijd direct in de kiem gesmoord.
Alle reacties Link kopieren
@Solomio, het gaat hier toch om jongens of om genderfluid/genderneutrale kleuters?

Waarom voel je je nu zo aangevallen?

Laatst was ik ook ergens waar kinderen gingen schilderen en er een roze schort tussen de groene zat, het schort werd aangeboden aan een jongen die meteen zei dat hij die niet ging aantrekken. Dan respecteren wij dat of hadden wij hem in de houdgreep moeten nemen en dwingen om het aan te trekken in het kader van genderneutraal zijn?

Zijn er geen mannen of vrouwen meer? Geen jongens of meisjes alleen neutrale mensen? Hermafrodietjes? Kom op zeg!
Alle reacties Link kopieren
Yeauheauheau schreef:
18-10-2020 09:21
@Solomio, het gaat hier toch om jongens of om genderfluid/genderneutrale kleuters?

Waarom voel je je nu zo aangevallen?

Laatst was ik ook ergens waar kinderen gingen schilderen en er een roze schort tussen de groene zat, het schort werd aangeboden aan een jongen die meteen zei dat hij die niet ging aantrekken. Dan respecteren wij dat of hadden wij hem in de houdgreep moeten nemen en dwingen om het aan te trekken in het kader van genderneutraal zijn?

Zijn er geen mannen of vrouwen meer? Geen jongens of meisjes alleen neutrale mensen? Hermafrodietjes? Kom op zeg!
Ik voel me niet aangevallen, maar ik zie dat door dit soort ideeën heel veel kinderen tekort gedaan worden. Beide kanten op. Het gaat niet om kinderen per se dingen te laten doen die niet bij ze passen, om ze maar genderneutraal op te voeden, het gaat erom dat kinderen die dingen kunnen doen die bij ze passen, ongeacht hun geslacht.

Dat er als je naar de grote groep kijkt gemiddeld verschillen zijn is iets anders dan op individueel niveau die verschillen opleggen.
Mijn zoon zou, ooit, voordat ie constant te horen kreeg hoe jongens zich horen te gedragen, voor dat roze schort hebben gekozen. Maar dat is hem rap afgeleerd toen ie eenmaal naar school ging.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een hekel aan. Ik zie dat altijd overgaan in dat er iemand huilt

Ik ben ook zo’n ouder die het vroeg in de kiem smoort

Heb enkel dochters gekregen en ook die stoeien niet
absor schreef:
18-10-2020 09:29
Ik heb er een hekel aan. Ik zie dat altijd overgaan in dat er iemand huilt

Ik ben ook zo’n ouder die het vroeg in de kiem smoort

Heb enkel dochters gekregen en ook die stoeien niet

Nee, dat snap ik als je het vroeg in de kiem smoort.
doornroosje9 schreef:
18-10-2020 09:03
Omdat ik denk dat het gelijk is en door opvoeding ongelijk wordt.

Heel kort uitgelegd dan.
Wij vonden het dolkomisch om met onze dochter te stoeien.
Het was voornamelijk heel veel gegil, zelf kon je half slapend en met je telefoon in je handen op 1/16e van je kracht wat terugduwen, zij ging op haar manier helemaal los maar er gebeurde niks.
Zoontje heel ander verhaal.
Dat is een soort kamikaze actie, als je die zijn gang liet gaan had je fracturen en om te winnen had hij het er ook bij zichzelf voor over gehad, een kopstoot was geen uitzondering of hij haalde er materiaal bij
(ik zie man nog rennen voor zijn leven met peuter achter zich aan met een plank met spijkers erin. Stoeien was klaar, meneertje had de plank buiten zien liggen, was stiekem naar buiten gelopen en ging daarna even pappa op zijn plek zetten)
Hij bereidde zich ook voor, verstopte 'wapens' tussen de kussens van de bank.
Dus was je leuk aan het stoeien kreeg je ineens een tik met de speelgoedhamer of met zijn geliefde 'hamdboeink' (handboeien).
Ik laat ze, zolang het niet uit de hand loopt. Ik stuur ze wel naar buiten. En bij sommige kinderen grijp ik wat sneller in: de combinatie tussen mijn zoon en een bepaald jongetje is vrij explosief, daar grijp ik eerder in, omdat het bij hen altijd resulteert in elkaar echt pijn doen.

Maar met echt stoeien totaal geen problemen. Heel leerzaam juist. Ook nog nooit gemerkt dat meisjes minder mochten stoeien of dat het afgekeurd werd.
Wel zit er bij jongetjes vaak een competitiever element in: het gaat wat meer om krachten meten. Bij de meiden is het meer echt voor de leuk. Bij echte ruzie wordt het meer verbaal of wordt er gekrabt, terwijl de jongens meppen.

Maar dat is geheel onwetenschappelijk puur gebaseerd op mijn eigen observaties met mijn dochters en zonen.

Maar stoeien, ruzie maken etcetera: het is allemaal ontzettend leerzaam. Ik observeer, maar stuur zo min mogelijk. Maar het lijkt mij geen probleem als anderen dat anders aanpakken. Ook dat is leerzaam voor kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon lekker laten tot het huilen/pijn doen/gillen wordt.

Ik ga mijn dochters nog maar eens omduwen. :-D
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Stoeien doen ze maar buiten. Niet in mijn huis waar alles kan sneuvelen. Ik word er ook bloednerveus van dat drukke gedoe.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
18-10-2020 09:52
Stoeien doen ze maar buiten. Niet in mijn huis waar alles kan sneuvelen. Ik word er ook bloednerveus van dat drukke gedoe.
Dat lijkt mij ook mijn oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Hier twee kinderen die veel met elkaar stoeien. Wat geduw, getrek en gejammer laat ik tot op zekere hoogte gebeuren. Als ik merk dat het kan gaan escaleren (gevaar) dan grijp ik in.
Ik stuur ook aan op zelf oplossen van een ruzie. 'Ik heb niet gezien wat er gebeurde. Bedenk samen maar een oplossing'. Veel te hoog gegrepen voor die van 2, maar kind van 4 kan daar best prima mee uit de voeten. Die van 4 biedt uit zichzelf excuses aan als t te hard gaat en die van 2 zie ik dat nu ook soms al doen.
Kortom, tot op zekere hoogte laten gaan en de kinderen leren respect voor elkaar te hebben. Dan kan er niet zo veel echt mis gaan denk ik.
Her stoeiden ze niet heel veel, zoon had een vriendje dat ALTIJD wilde stoeien en dan ging het er echt ruwer aan toe dan met andere vriendjes. Dat kapte ik wel af ja.
Ik heb stoeiende meiden.

Mijn oudste kreeg laatst te horen bij gym van de gymleraar dat ze te 'hard handbal speelde. Voor een meisje. '
Die heeft daar wat van gezegd. En alle meiden en zelfs een deel van de jongens vielen haar bij. Die hadden daarvoor staan duwen en beuken voor een bal. Zei die niets van.


Het is achterhaald en kwetsend.

Het is nog heel moeilijk om jongens en meiden als gelijke te behandelen of te zien.

Hier ook weer, jongens zijn nu eenmaal fysieker ect. Echt gelul.

Het ene kind is fysieker dan het andere en dat hangt niet af van geslacht. Er zijn fysieke meiden en jongen en er zijn jongens en meiden die dat niet of minder zijn.

Dat normaler gevonden word bij jongens en niet word afgeleerd zoals bij meiden door veel ouders is precies dat er zo'n toonbare verschil is als ze wat groter zijn.

Ze worden helaas nog steeds anders bekeken en anders opgevoed.

Stop daarmee. Dank.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 meiden en die stoeien regelmatig (vooral met man, maar ook wel eens met vriendinnen). Maar als ik wel eens jongens over de vloer heb, schrik ik me rot. Die zijn vaak vele malen lomper en houden ook de ander niet in het oog. Dat kap ik dus wel af, beetje normaal doen graag.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
18-10-2020 10:06
Ik heb stoeiende meiden.

Mijn oudste kreeg laatst te horen bij gym van de gymleraar dat ze te 'hard handbal speelde. Voor een meisje. '
Die heeft daar wat van gezegd. En alle meiden en zelfs een deel van de jongens vielen haar bij. Die hadden daarvoor staan duwen en beuken voor een bal. Zei die niets van.


Het is achterhaald en kwetsend.

Het is nog heel moeilijk om jongens en meiden als gelijke te behandelen of te zien.

Hier ook weer, jongens zijn nu eenmaal fysieker ect. Echt gelul.

Het ene kind is fysieker dan het andere en dat hangt niet af van geslacht. Er zijn fysieke meiden en jongen en er zijn jongens en meiden die dat niet of minder zijn.

Dat normaler gevonden word bij jongens en niet word afgeleerd zoals bij meiden door veel ouders is precies dat er zo'n toonbare verschil is als ze wat groter zijn.

Ze worden helaas nog steeds anders bekeken en anders opgevoed.

Stop daarmee. Dank.
Jongens en meiden zijn anders, moeten we nou ineens androgyn worden met zijn allen??
Solomio schreef:
18-10-2020 08:22
Blijkbaar hebben mijn vriendinnen heel rare dochters.

Dat 'feit' is ook maar een idee.

Als je (als meisje) vanaf je allereerste dag de boodschap meekrijgt dat stoeien niet bij je past zul je tegen dat je een kleuter bent al heel veel stoeien hebben afgeleerd.
En bij jongens andersom.

Zeggen dat bepaalde jongens-meisjes-vetschillen een feit zijn zegt natuurlijk verder niets over gelijke kansen. Meisjes krijgen namelijk veel minder kans om 'fysiek' te zijn.
Ik denk dat dit niet waar is. Jongens zijn globaal gezien -natuurlijk zijn er verschillen- van nature veel fysieker ingesteld. Hier twee jongens en ik heb altijd een hekel gehad aan dat trekken aan elkaar en duwen, dat stoeien en elkaar achterna rennen.

Maar ze zijn er nooit mee gestopt, elf en zestien nu...
Mevrouw75 schreef:
18-10-2020 09:14
Meisjes die dit soort gedrag vertonen worden veel sneller kort gehouden en er is níemand die zegt: ach ja, jongens, euhh, meiden hè?

Bij meisjes wordt dit gedrag bijna altijd direct in de kiem gesmoord.
Ik héb dus geprobeerd het in de kiem te smoren (twee jongens). Ik was nul komma nul succesvol :'(
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
18-10-2020 09:33
Nee, dat snap ik als je het vroeg in de kiem smoort.
Ja dat is ook de reden dat ik het altijd vroeg in de kiem smoorde, ik wil het niet in mijn huis


Zie het nut ook niet in. Blijf lekker van elkaar af


Her is hier dan ook een heel rustig huishouden.
Alle reacties Link kopieren
PlayingTheAngel schreef:
18-10-2020 08:58
2 meiden in huis, die veel stoeien samen. Als je ze daarin vrij laat zijn alle kleine kinderen fysiek met elkaar. Met hun vader stoeien ze ook heel veel en hij is niet te zacht met ze. Met mij stoeien ze ook, maar ik heb er vaker geen zin in ;-)
TO, je kunt niet voor andere ouders invullen wat ze doen. Zelf gewoon doorgaan zoals je al doet, stoeien is leerzaam en leuk.
Eens en hier ook, er werd vroeger met mij en zus ook gewoon gestoeid.
Alle reacties Link kopieren
Een vraag tussendoor uit nieuwsgierigheid: tot welke leeftijd laten jullie ze (evt relatief onbegrensd) stoeien? Nu ik dit topic lees valt het me opeens op dat met buitenspelen in de buurt, ze eigenlijk weinig tot niet stoeien. Als ze elkaar aanraken/duwen trekken/ is het eigenlijk meteen ruzie. Volgens mij zitten de ouders hier meer in de fase dat je van elkaar af blijft. Maar wanneer begint dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Lekker laten stoeien. Heerlijk toch! Ik heb alleen maar jongens, dus geen idee of en hoeveel meisjes stoeien. Mijn man stoeit vaak met onze jongens, dat vinden ze ontzettend leuk. Als we ook een meisje hadden gehad, had hij daar ongetwijfeld ook mee gestoeid.
Niet, waarom zou ze ( meiden en jongens) onbegrenst laten stoeien?

Je zal vanaf dag 1 toch wel een beetje moeten opletten wat ze precies doen en helpen leren dat sommige dingen niet kunnen enz.


Maar ik laat mijn meiden tot nu toe lekker kloten en raggen met elkaar en hun vader en mij. Ook veel stoeiende vriendinnen in huis. Ze zitten ook vaak op en in elkaar ( nu even minder zo coronatijd) als ze niet stoeien.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 18-10-2020 10:24
35.46% gewijzigd
Overigens zijn er op individueel niveau geen verschillen tussen jongens en meisjes, maar op groepsniveau wel. Jongetjes hebben meer testosteron en dat is een hormoon dat zeker van invloed is op gedrag.

Op het gebied van school presteren meiden steeds beter dan jongens de laatste jaren. Het is een iets andere discussie, maar zeker een punt van aandacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven