Hoe gaan jullie om met stoeiende jongens?

18-10-2020 07:37 255 berichten
Onze kleuterzoon is nogal een rauwdouwer. Hij houdt van klimmen, rennen, springen en stoeien. Hij kan ‘tegen een stootje’ en over het algemeen gaat dat ook met andere kinderen prima. Ik merk alleen dat niet iedere ouder even oké is met stoeien. En dan bedoel ik niet uit de hand lopen tot vechten, maar gewoon echt het spel stoeien; over en weer.

Ondanks dat het soms wild gaat lachen beiden net zo hard en duiken net zo hard op elkaar. En als er eentje huilt stopt de ander en biedt zijn excuses aan. In mijn beleving een goede leerschool! Ik zie alleen dat een moeder van een vriendje het stoeien vaak al wil stoppen op het moment dat ze het beiden zichtbaar leuk hebben.

Hoe gaan jullie om met stoeiende kleuterjongens?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
18-10-2020 10:40
Hier ook een gelijke verdeling.

Ik vind het jammer dat hier zo weinig aandacht voor is. En ik word af en toe een beetje moe van de discussie over genderneutraliteit. Als een geslacht niet uit zou maken, zou het ook niet uitmaken dat er bijna alleen nog vrouwen lesgeven op de basisschool. Mijn zonen daarentegen leefden enorm op toen ze (helaas maar 1 jaar van de 8 jaar) een man voor de klas kregen.
Maar hier haal je 2 dingen door elkaar.

Het is niet dat geslacht niets uitmaakt maar wel veel en veel minder dan men meestal denkt. Het gaat erom dat we niemand in een hokje moeten stoppen op basis van geslacht. En juist daarom is het ook heel goed voor kinderen om te zien en mee te maoen dat lesgeven niet alleen voor vrouwen (of zelfs een bepaald type vrouw) is.

Jij ziet dat als 2 verschillende of zelfs tegenovergestelde dingen in de discussie maar het gaat juist heel goed samen :)

Dat er vooral veel vrouwen voor de klas staan is namelijk precies ook weer zo'n gevolg van dat hokjesdenken en man-vrouwverwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
Er is een verschil in het opvoeden van je zoon of je dochter

Individuals uitgezonderd gaan ze beiden door andere fases
Andere hormonen

Ik vind die hele ‘iedereen hetzelfde meuk’ onzin

Juist daardoor heb je in de klas beter presterende meiden
In de gym klas van mijn dochter 15 meiden en 2 jongens

Gender neutrality is volledig doorgeslagen
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
18-10-2020 10:47
Juist niet anders. Hetzelfde. Vanaf hun geboorte en ja dan zie nog steeds verschillen. Want kinderen zijn nu eenmaal allemaal anders.

En dan heb je meteen het probleem ondervangen dat voor 'jongens' het huidige systeem niet zou passen.

Want dan zou je ook veel mee fysiekere meiden zijn en waren de ondewijsmethoden misschien wel aangepast.

Ik kan echt niet met mijn botte kop bij dit soort beperkte denkwijzes.
Wederom roerend eens.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
18-10-2020 10:12
Jongens en meiden zijn anders, moeten we nou ineens androgyn worden met zijn allen??
Dat is dus niet wat ze zegt.

Maar andersom hoeft zeker niet: dat je als jongen alleen voor vol wordt aangezien als je heel 'fysiek' bent en als meisje juist niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Mevrouw75 schreef:
18-10-2020 09:14
Meisjes die dit soort gedrag vertonen worden veel sneller kort gehouden en er is níemand die zegt: ach ja, jongens, euhh, meiden hè?

Bij meisjes wordt dit gedrag bijna altijd direct in de kiem gesmoord.
Dat zie ik in mijn omgeving in ieder geval niet terug. Mijn jongste dochter voetbalt bv. Met meer meiden dan jongens.

Terwijl we in mijn tijd nog grapten dat het zonde van het gras was als we een keer een dameselftal zagen.

Natuurlijk zijn er ook mensen die sturend zijn, beide kanten op, wat niet goed is. Maar in zijn algemeenheid: nee, dat is er wel af. En als het al afgeremd wordt, dan zijn het vaker de bezorgde moeders dan vaders. Zo vaak als ik op mijn kop heb gekregen door mijn meiden in de lucht te gooien, salto’s, enz. Maar ik denk dat ze dat ook had gedaan bij een jongen.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 10:44
Waar lees jij dat ik vind dat het verschillend moet zijn? Ik zeg uitdrukkelijk dat je gelijke kansen moet geven, maar niet sturen op de uitkomst.
Met uitspraken als dat het een feit zou zijn dat jongens fysieker zijn doe je dat anders niet.
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
18-10-2020 10:17
Ik héb dus geprobeerd het in de kiem te smoren (twee jongens). Ik was nul komma nul succesvol :'(
Hier zeer succesvol.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
18-10-2020 10:23
Overigens zijn er op individueel niveau geen verschillen tussen jongens en meisjes, maar op groepsniveau wel. Jongetjes hebben meer testosteron en dat is een hormoon dat zeker van invloed is op gedrag.

Op het gebied van school presteren meiden steeds beter dan jongens de laatste jaren. Het is een iets andere discussie, maar zeker een punt van aandacht.
Ik haalde de testosteron ook al aan. Op peuter-kleuterleeftijd hebben jongetjes daarin een flinke toename waardoor ze mogelijk meer bezig zijn met hiërarchie: wie is wie de baas. Maar dat hoeft niet direct fysiek te worden. Het gaat namelijk om de beste win-kansen ten opzichte van je sparpartner. Zodra de onderlinge verhoudingen binnen een groepje getest worden, gaat de hele groep mee in dat proces. Jongens èn meiden. Fysiek èn verbaal. Hangt er maar net vanaf wie ze voor zich hebben. Mijn broertje was een enorme wijsneus. We konden elkaar verbaal prima aan. Dus als oudere zus legde ik hem liever in de houdgreep dan dat ik de discussie aanging.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken helemaal wat je schrijft Alecta.... Hier was de leukste kleuterschooltijd die van mijn middelste zoon; hij had een kleutermeester, en hij ging 1 dag in de week naar het bos, en liet de kleuters veel buiten spelen. Op ouder avonden kreeg hij dan gezeik met de dochtermoeders; „ mijn dochter brengt nooit een werkje mee“.

Gelukkig is nu alle kinderen bijna uit de puberteit zijn de school druk weg, en vind iedereen wel zijn /haar weg.....

Maar als ik had geweten dat jongens en scholen zo moeilijk samen gaan. , had ik voor minder kinderen gekozen , en mijn kind naar een prive school laten gaan....
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
18-10-2020 10:25
Wel frappant dat hier geschreven wordt dat jongens en meiden in principe eigenlijk hetzelfde zijn. Ik herken dat totaal niet uit de omgeving. De nichtjes en dochters van vriendinnen en meiden uit de klassen die ik lesgegeven heb zijn toch echt anders dan jongens hoor. Jongens luidruchtiger en drukker (nogmaals: uitzonderingen daargelaten). Meisjes willen wel ‘druk’ en uitgelaten doen, maar zijn daarin veel voorzichtiger. En gebruiken minder kracht.

Ik vind trouwens sowieso dat mijn opvoeding maar een beperkte invloed heeft. Ik kan hoogstens een beetje bijsturen. Karakter lijkt veel belangrijker.
Ik denk dat je dan geen idee hebt hoe anders jongens en meisjes worden behandeld, al vanaf de dag dat ze geboren worden.
Tegenwoordig zelfs al voor de geboorte.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Positivevibes schreef:
18-10-2020 10:50
Maar hier haal je 2 dingen door elkaar.

Het is niet dat geslacht niets uitmaakt maar wel veel en veel minder dan men meestal denkt. Het gaat erom dat we niemand in een hokje moeten stoppen op basis van geslacht. En juist daarom is het ook heel goed voor kinderen om te zien en mee te maoen dat lesgeven niet alleen voor vrouwen (of zelfs een bepaald type vrouw) is.

Jij ziet dat als 2 verschillende of zelfs tegenovergestelde dingen in de discussie maar het gaat juist heel goed samen :)

Dat er vooral veel vrouwen voor de klas staan is namelijk precies ook weer zo'n gevolg van dat hokjesdenken en man-vrouwverwachtingen.
Nee, dat zeg ik ook. Op individueel niveau zijn er geen verschillen en moet je gewoon naar het kind kijken. Er zijn legio jongens, die niets van stoeien moeten hebben en heel rustig zijn, net zoals er hele fysieke meiden zijn.

Maar op groepsniveau (kijkend naar gemiddelden) zijn deze verschillen er wel en dat is voor een groot deel hormonaal bepaald. En hier moet je in beleid rekening mee houden. Dus gelijke kansen bieden, maar niet ontkennen dat er geen verschillen zijn. Want die zijn er wel.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
18-10-2020 10:50
Er is een verschil in het opvoeden van je zoon of je dochter

Individuals uitgezonderd gaan ze beiden door andere fases
Andere hormonen

Ik vind die hele ‘iedereen hetzelfde meuk’ onzin

Juist daardoor heb je in de klas beter presterende meiden
In de gym klas van mijn dochter 15 meiden en 2 jongens

Gender neutrality is volledig doorgeslagen
Ook jij maakt dezelfde denkfout.

Juist dat hokjesgedoe en verwachtingen over hoe jongens en meisjes 'horen te zijn' zorgt voor dit soort problemen.

Als we vanaf jongs af aan gewoon de ruimte zouden laten om te zijn wie je bent, zonder die 'boys will be boys' onzin ed, zouden we al heel veel stappen verder zijn.
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
18-10-2020 10:28
Nee natuurlijk niet, dat zeg ik toch niet? Ze kunnen alleen de fysieke impulsen moeilijker bedwingen en moeilijker stilzitten. Of de meisjes hebben de neiging gewoon minder en hoeven die dus helemaal niet te bedwingen.
Maar dat is dus helemaal niet per se zo.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Dreamer schreef:
18-10-2020 10:25
Nee. Het is wat Solo zegt: jongens krijgen de ruimte, want ja 'het zijn nou eenmaal jongens'. Meisjes moeten rustig zijn en als ze dat niet zijn, zijn het 'net jongens' en moeten ze zich eens leren gedragen.

Gechargeerd, maar zo was de opvoeding wel, vroeger, waardoor men nog steeds denkt dat vooral jongens zo zijn (en waarbij een jongen ook ineens 'net een meisje' is, wanneer hij niet van stoeien en wilde spelletjes houdt en dan 'moet hij zich niet zo aanstellen')
Net als vele anderen hier zie ik dat in de praktijk niet terug.
Dreamer schreef:
18-10-2020 10:28
Waarom moeten ze ongelijk zijn als ze dat niet zijn?
Dat schreef ik niet.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 10:41
Maar alle kinderen zijn juist anders. Ik denk dat je door alles gelijk te willen hebben je doel voorbij schiet.

Sterker nog: een aantal jaar geleden was er in het landelijk nieuws een onderzoek waaruit bleek dat jongens het op school steeds slechter deden dan meiden omdat door het gelijkheidsdenken ze niet meer vrij waren om jongensachtige dingen te doen.

En dan kun je heel boos worden om een woord als jongensachtig, maar het echte probleem lijkt mij dat ze geremd worden in hun ontplooiing.
Nog niet zo heel lang geleden was onderwijs vooral een mannending.
Denk je dat jongens toen 'jongensachtige' dingen mochten doen op school?
Nee, integendeel. Maar alleen jongens werden geacht de intellectuele capaciteiten te beheersen.
Echt niet dat ze op de HBS elk uur een rondje om de school mochten rennen ofzo.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 10:47
Gemiddeld gezien zijn jongens wat fysieker, dat zeg ik. Omdat ik dat constateer, maar ook omdat er veel onderzoeken naar zijn. Net zo goed als dat volwassen mannen vaker gewelddadig zijn.

Dat jouw zoon zo wordt aangesproken is natuurlijk stupide, maar dat staat los van mijn punt.

Want terug naar het begin: to vraagt iets over haar zoon en dat wordt meteen in het negatieve getrokken. Was daar nou echt aanleiding voor?
Het wordt in het negatieve getrokken omdat het aan geslacht gekoppeld wordt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
18-10-2020 11:01
Nog niet zo heel lang geleden was onderwijs vooral een mannending.
Denk je dat jongens toen 'jongensachtige' dingen mochten doen op school?
Nee, integendeel. Maar alleen jongens werden geacht de intellectuele capaciteiten te beheersen.
Echt niet dat ze op de HBS elk uur een rondje om de school mochten rennen ofzo.
Precies.



Echt.
Solomio schreef:
18-10-2020 10:56
Ik denk dat je dan geen idee hebt hoe anders jongens en meisjes worden behandeld, al vanaf de dag dat ze geboren worden.
Tegenwoordig zelfs al voor de geboorte.
Solomio, jij zegt toch altijd dat opvoeding heel weinig invloed heeft op een kind?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
18-10-2020 10:56
Nee, dat zeg ik ook. Op individueel niveau zijn er geen verschillen en moet je gewoon naar het kind kijken. Er zijn legio jongens, die niets van stoeien moeten hebben en heel rustig zijn, net zoals er hele fysieke meiden zijn.

Maar op groepsniveau (kijkend naar gemiddelden) zijn deze verschillen er wel en dat is voor een groot deel hormonaal bepaald. En hier moet je in beleid rekening mee houden. Dus gelijke kansen bieden, maar niet ontkennen dat er geen verschillen zijn. Want die zijn er wel.
Maar we maken die verschillen enórm veel groter dan ze zijn. Door meisjes als baby al strakkere en fysiek beperktere kleding aan te doen en poppen te geven, en jongens een bal, kleding die vies mag worden en 'Ja stoeien hoort erbij'.

Dan kun je al niet eens meer over gelijke kansen praten.

En dat werkt door. En veroorzaakt precies de problemen in het onderwijs die hier genoemd worden.

Feitelijk zijn het op groepsniveau 2 grotendeels overlappende cirkels met maar kleine ruimtes links en rechts.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 10:41
Maar alle kinderen zijn juist anders. Ik denk dat je door alles gelijk te willen hebben je doel voorbij schiet.

Sterker nog: een aantal jaar geleden was er in het landelijk nieuws een onderzoek waaruit bleek dat jongens het op school steeds slechter deden dan meiden omdat door het gelijkheidsdenken ze niet meer vrij waren om jongensachtige dingen te doen.

En dan kun je heel boos worden om een woord als jongensachtig, maar het echte probleem lijkt mij dat ze geremd worden in hun ontplooiing.
Het gaat helemaal niet om 'alles gelijk', het gaat erom dat er op stoeiende jongens anders gereageerd wordt dan op stoeiende meiden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
okkervil schreef:
18-10-2020 10:34
Nee dat is perceptie. Mijn dochters stoeien ook altijd met elkaar.
Ik raad je aan om eens de BBC-serie No more boys and girls te bekijken.

Vooral het stukje over dat jongens en meisjes echt anders benaderd worden vanaf dat ze een baby zijn. Mensen moesten op twee baby's passen, een jongen en een meisje. Die werden echt anders benaderd en er werd ook ander speelgoed aangeboden. Achteraf bleek het dezelfde baby te zijn, maar met een andere naam en andere kleding.
Ik weet dat er ook sturing is vanuit de opvoeding, maar feitelijk lukt er weinig.

Althans, bij mijn meiden. Die doen gewoon wat ze zelf leuk vinden. Waar ze dan ook weer alle ruimte voor krijgen, ik wil alleen dat ze ook andere dingen proberen.

Zijn ook twee verschillende meiden.

Ook uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er verschillen zijn. Niet zo binair als we in de jaren 50 dachten, maar het is zeker ook niet zo dat jongens en meiden eigenlijk gelijk zijn als groep, maar dat de verschillen erin worden geramd.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
18-10-2020 10:49
Er zit wel degelijk verschil in jongens en meisjes. De hersenen verschelen wat van elkaar en denk aan wat oestrogeen bij vrouwen kan doen en testosteron voor de mannen.
Daarnaast heeft ieder mens zijn eigen karakter en zal je daarop moeten inspelen. Niet alle meisjes zijn hetzelfde. En de jongens ook niet. Kijk gewoon naar het kind.
Tot een jaar of 12 verschillen die hersenen helemaal niet, daarna treden er wel minieme verschillen op.
Maar aangezien hersenen deels ook gevormd worden door ervaring kun je zelfs dan nog niet stellen dat die verschillen het gevolg zijn van hormonen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
18-10-2020 11:01
Nog niet zo heel lang geleden was onderwijs vooral een mannending.
Denk je dat jongens toen 'jongensachtige' dingen mochten doen op school?
Nee, integendeel. Maar alleen jongens werden geacht de intellectuele capaciteiten te beheersen.
Echt niet dat ze op de HBS elk uur een rondje om de school mochten rennen ofzo.
Een heel goed voorbeeld van het feit dat jongens en meiden verschillen.

Een buitengewoon interessant fenomeen overigens.
Solomio schreef:
18-10-2020 10:53
Hier zeer succesvol.
Maar je zei al dat jouw zoon helemaal niet fysiek is ingesteld. Misschien aangeboren?

Overigens heeft elke klas in mijn ervaring wel een wat rustigere jongen die het liefst alleen met meisjes speelt. Andersom komt minder vaak voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven