slordigheid kind verbeteren zonder geduld te verliezen

18-10-2020 12:44 38 berichten
Hallo
Graag jullie advies. M’n dochter (13 jaar) is een aangenaam grappig kind, maar ook een ongelooflijke sloddermie. Voorbeeldjes: vaak zeer groot en vrij onduidelijk schrijven, vaak leestekens vergeten, soms onleesbaar, ronduit vuil geschreven. Ook op andere vlakken: kreuken in de boeken, bladen die loskomen in de kaft, vaak slordig aangekleed (t-shirt half uit broek of rok)… Te slordig om mee naar buiten te komen. Op school zelf staat ze bekend als een beetje chaotisch en vrij slordig, maar dat is nog net ok. Ik merk dat ik als ouder ergens vrede moet proberen nemen met dat haar normen wat anders liggen, maar ik wil toch ook een ondergrens bewaren. En dat laatste stelt het geduld op de proef, gisteren ben ik hierom ook eens flink boos geworden waar ik niet fier op ben. Bij het maken van huiswerk had ik al een 8 keer gezegd dat het properder moest, opnieuw hetzelfde: kreuken in de bladen, op twee in plaats van 1 lijn schrijven…Uiteindelijk lukt het wel: een vrij proper geschreven stukje tekst.

Ondanks vele herhalingen, vriendelijke vragen geen beterschap, ik voel me soms gewoon een zeur omdat ik opnieuw en opnieuw hetzelfde moet vragen. Ik vrees ook dat deze graad van slordigheid parten zal spelen op termijn, op de duur raak je ook verstikt in dergelijke chaos en onleesbaarheid. Dat speelt nu al mee, want sommige ingevulde zaken kan ze achteraf niet meer lezen. Ze heeft geen leerachterstand, kan door stevig ervoor te werken vrij goed mee, maar ik wil het ook wel vermijden.

Ik zie ze doodgraag, maar voel dat ik hier boos van wordt, omdat ze mogelijk haar eigen toekomstkansen hierdoor hypothekeert. Dat we andere normen hebben aanvaard ik nog, maar ergens zou ik toch graag een ‘beetje’ meer ordelijkheid willen zien.
Alle tips en suggesties zijn welkom…
Goed voorbeeld doet goed volgen.
En: het is geen poppetje hè!
Alle reacties Link kopieren
Heiterundsanft schreef:
18-10-2020 12:46
Goed voorbeeld doet goed volgen.
En: het is geen poppetje hè!
haha, denk jij dat? dan zou ik nu elke dag het huis stoffen en zuigen. en alles opruimen wat ik gebruik.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat je dochter haar eigen toekomst saboteert als ze niet netjes schrijft of haar t-shirt niet netjes in haar broek stopt. Zit er niet zo bovenop, ze is dertien.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Als ik kijk naar mezelf en mijn moeder: laat het gaan, zodra je dochter zelf hinder ondervond dan heeft ze pas een reden om dingen aan te passen. Bij mij kwam dat rond m’n 19e pas😅. Maar dan ook stoppen eventuele gevolgen voor haar op te lossen.

Het enige waarop ik echt zou inzetten is de verzorging: elke dag douchen en schone kleding. Met je kamer netjes houden kun je hier bepaalde privileges krijgen.
Puberen komt nu eenmaal met dit soort zaken, dus zodra ze is uitgepubert komt dat wel weer goed.
Als er één ding is dat ik heb geleerd met het opvoeden en werken met pubers is dat je het gewoon moet laten gaan en dan trekt het vanzelf weer recht.
Waarom bemoei jij je met haar huiswerk? Als ze het zelf maar begrijpt.
Zou het niet kunnen dat ze niet beter kan schrijven dan dit? Denk als jij haar accepteert zoals ze is het een stuk vrediger zal worden thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf nog steeds slordig. Ik kan het zelfs vaak niet eens terug lezen. Ook ben ik zeker twee keer per week mijn portemonnee of telefoon ergens kwijt in huis. Maar gelukkig schrijven we nog zelden, gaat alles met de laptop en ben ik gewoon afgestudeerd en prima terechtgekomen. Dus waar maak je je in hemelsnaam druk om. En joh, dan draagt ze haar shirt half in haar broek. Echt zo onbelangrijk. Wat een futiliteiten zeg.
buzziebee wijzigde dit bericht op 18-10-2020 12:56
11.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
18-10-2020 12:50
Ik denk niet dat je dochter haar eigen toekomst saboteert als ze niet netjes schrijft of haar t-shirt niet netjes in haar broek stopt. Zit er niet zo bovenop, ze is dertien.
Dit. Toen ik dertien was was ik ook de grootste sloddervos op aarde. Ontplofte kamer, vet haar, van alles altijd kwijt en vergeten. Zolang je dochter niet zó chaotisch is dat ze haar broek vergeet aan te trekken voor ze naar buiten gaat, zou ik mijn energie echt ergens anders in steken.
Alle reacties Link kopieren
Ieder mens heeft zijn / haar eigen bijzonderheden. Ik ben gewoon de luiheid zichzelf bijvoorbeeld, iets wat mijn ouders ongetwijfeld veel kopzorgen gegeven heeft.

Op m'n 30ste deed ik meerdere persoonlijkheidstesten waaruit duidelijk werd waarom ik functioneer zoals ik functioneer. En toen veel alles op z'n plek. Ik heb gewoon andere prioriteiten en daaraan gekoppeld ook andere persoonlijke eigenschappen die me goed maken in het werk dat ik doe.

Je dochter is gewoon slordig. Soit. Stimuleer haar in de dingen waar ze wel beter in is.
Alle reacties Link kopieren
13 jaar?

Zet je schrap, dit is nog niks.

Ik denk dat het zinvoller is voor alle betrokkenen als je jezelf gaat proberen te veranderen in plaats van je kind.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik ben en was ook nogal chaotisch met bepaalde dingen, heeft niks met andere normen te maken. Ik vind het niet minder belangrijk dan anderen, ik ben gewoon ontzettend onhandig en vaak met 10 dingen tegelijk bezig.
Alle reacties Link kopieren
Toen ons kind 8 was, trok de school aan de bel. Hij was erg intelligent, maar schreef als een kind van 6, was chaotisch, maaide vaak dingen van zn tafel. Hij was ook altijd meer met een ander zn werk bezig, dan met zn eigen werk.
Toen is hij getest, ik weet niet meer hoe het heet, maar de uitkomst was dat beide hersenhelften niet goed samenwerkten.
We gingen 1x per week naar een training waar hij oefeningen leerde, die we vervolgens elke dag thuis deden. Na een jaar was het wel een heel stuk verbeterd.
ik geef mn bek ook maar een douw
nlies schreef:
18-10-2020 12:49
haha, denk jij dat? dan zou ik nu elke dag het huis stoffen en zuigen. en alles opruimen wat ik gebruik.
Topicopenster heeft een slordige schrijffout uit haar openingspost weggehaald.
Verder snap ik niet dat iemand het geduld kan verliezen om een shirt half uit de broek en dat je zo niet over straat zou kunnen lopen, en waarom een kreukvrij schrift of boek belangrijk is.

Dit gaat dus niet over spullen rond laten slingeren en over hoe de slaapkamer van de gemiddelde puber er uit ziet, maar over perfectie.
anoniem_400504 wijzigde dit bericht op 18-10-2020 13:10
13.37% gewijzigd
Heiterundsanft schreef:
18-10-2020 13:06
Topicopenster heeft een slordige schrijffout uit haar openingspost weggehaald.
Verder snap ik niet dat iemand het geduld kan verliezen om een shirt half uit de broek en dat je zo niet over straat zou kunnen lopen, en waarom een kreukvrij schrift of boek belangrijk is.
Topicopener.
Star3 schreef:
18-10-2020 13:07
Topicopener.
Dankjewel.
Alle reacties Link kopieren
Niet zo hameren op wat niet goed gaat. Wordt je dochter alleen maar faalangstig van. Maakt ze straks helemaal geen huiswerk meer.
Loopt het echt de spuigaten uit, benoem wat je ziet en wat je zorgen zijn.

Dus, excuses aanbieden voor je uitbarsting, benoem waarom netjes zijn belangrijk voor jou is en vraag of je haar kan/mag helpen.
Dan durft ze straks iig nog bij je te komen als ze echt een blunder heeft gemaakt IPV dat ze bang word dat jij ook nog eens gaat inwrijven hoe slordig ze is.

En voor de rest; pubers leren ook gewoon door trial and error.
Laat haar
Alle reacties Link kopieren
Ligt dat schrijven niet aan haar motoriek?
Ik heb een slechte motoriek, zowel de grove als fijne. Op die leeftijd en jonger had ik ook een onleesbaar handschrift. Klodders, niet recht schrijven. Woordjes onder elkaar gingen als een trapje naar beneden. Ook regelmatig kreuken in de bladzijden. Ik was chaotisch en vergeetachtig. Huiswerk stelde ik altijd maar uit, deed weinig uit mezelf. Niet kunnen plannen. Heel vaak ruzie over huiswerk gehad met mijn ouders. Bij mij bleek het ASS te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Krijgt ze geen last op school als de leraar haar tekst niet kan lezen? Anders zou ik het lekker laten.
Laat het huiswerk over aan school. En voor de rest laat het gaan. Ze is 13!
Heiterundsanft schreef:
18-10-2020 13:06
Topicopenster heeft een slordige schrijffout uit haar openingspost weggehaald.
Ja daar gaat dit over.
Schrijffouten. Ga je die bij iedereen melden die nu mee schrijft?
Kijk of ze op school extra begeleiding kan krijgen voor huiswerk.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
18-10-2020 14:17
Kijk of ze op school extra begeleiding kan krijgen voor huiswerk.
Is dat nodig? Resultaten zijn goed schrijft TO.
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven