Zakgeld middelbare school en wat kind zelf ervan moe betalen

19-10-2020 20:16 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn kind zit sinds kort op de middelbare school en hij verandert in rap tempo.

Eerst wilde hij wel een telefoon maar had het ding nooit bij, was altijd leeg en gebruikte hij niet. Ik had er dan ook een prepaid kaartje in zitten. Dat is inmiddels wel anders :) hij was ook veel thuis maar gaat nu met vrienden weg. En wil geld mee.

Het is mijn eerste en ik ben waarschijnlijk hopeloos ouderwets maar vraag aan andere ouders van 12jarigen:
1. Hoeveel zakgeld krijgen jullie kinderen op deze leeftijd?
2. Wat moeten ze zelf betalen?

Hij krijgt nu nog 2 euro per week cash en ik betaal verder alles. Ik wil hem óf 30 per maand geven en zelf abonnement laten betalen, óf 5 euro per week en ik betaal zijn abonnement.
Mijn voorkeur gaat uit naar een pinpas met 30 per maand en hij betaalt zelf zijn abonnement maar geen idee of een kind van 12 daarmee rondkomt (lijkt me wel...)

Alle tips welkom
Alle reacties Link kopieren
Wat kost een abbo?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die telefoon zelf blijven betalen.
Zo weet je tenminste dat ie altijd bereikbaar is.


Misschien eens kijken wat het NIBUD adviseert qua zakgeld?
En wat ie specifiek koopt / waar jij hem specifiek elke keer los geld voor geeft?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-10-2020 20:18
Wat kost een abbo?
Geen idee wat voor een bundel normaal is bij een 12jarige... hij hoeft van mij natuurlijk niet non-stop online te kunnen maar daar denkt hij anders over
Ik vind een telefoon er wel hij horen tegenwoordig.
Die van mij krijgt 25 euro p.m. Zelf betalen: snacks, uitjes, extraatjes.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf de eerste klas van.o. krijgen ze hier 45 euro per maand.
Ik betaal hun telefoonabonnement.
Van die 45 euro moeten ze hun sociale leven bekostigen zoals bios, zwembad, uitjes naar de stad waar ze wat eten of drinken.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
19-10-2020 20:19
Ik zou die telefoon zelf blijven betalen.
Zo weet je tenminste dat ie altijd bereikbaar is.


Misschien eens kijken wat het NIBUD adviseert qua zakgeld?
En wat ie specifiek koopt / waar jij hem specifiek elke keer los geld voor geeft?
Nibud adviseert 2,30 tot 3 euro. Vind ik zelf best weinig eigenlijk maar wag doet een 12jarige ervan? Hij gaat nu 1x per maand naar de film en verder 'hangt' of fiets hij met vrienden. Ik wil ook liever niet dat hij er alleen maar snoep van koopt...
Alle reacties Link kopieren
Hier krijgt dochter e10 per maand.

Telefoon abbo betalen wij. Wel met de boodschap om niet buiten haar bundel te gaan ( inzichtelijk via app) als ze er buiten komt mag ze het zelf betalen.

Als ze met vriendinnen naar de stad gaat gebruikt ze dat geld.
Als we samen gaan betaal ik het meestal.

Bios etc gaat ze nog niet. Cadeautjes voor vrienden betaal ik. Net als kleding en sport.

Zodra ze echt een groter sociaal leven gaat krijgen zullen we het herzien.
Alle reacties Link kopieren
25 euro p/m plus een telefoonabonnement. Ook betaal ik voor bepaalde klusjes in huis.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-10-2020 20:18
Wat kost een abbo?
7,50 voor 150 minuten en 2 GB.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Met 12 jaar kregen ze hier 20 euro per maand, abonnement betalen wij. Ik vind een abonnement wel een eerste levensbehoefte en wil zeker weten dat dat goed geregeld is. Wij hogen jaarlijks het bedrag met 2,50 per maand op.
Alle reacties Link kopieren
Toen dochter in de brugklas zat kreeg ze € 25 per maand; telefoonabonnement betaal ik.

Uiteraard hangt een en ander ook samen met je financiële mogelijkheden, maar ik vind € 2 per week wel heel erg weinig. Een keer een broodje op school kopen, even langs de snackbar/Mc met een paar vrienden uit school, in de zomer lekker even een ijsje halen, in de vakantie een keer naar de bios of gaan zwemmen.
Natuurlijk zijn dat geen dingen die dagelijks of wekelijks hoeven; maar met € 2 in de week kom je niet ver.

Daarnaast vind ik zakgeld ook leergeld en ik ben dan ook van mening dat ze de kans moeten krijgen om te leren.
girasole3 wijzigde dit bericht op 19-10-2020 20:39
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
5 euro per week plus beltegoed. Hij belt liefst via Whatsapp en wifi, dus het kost amper iets.

Eén sport en één clubje/activiteit betalen wij. Plus "normaal onderhoud" zoals school en kleding.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
19-10-2020 20:35
7,50 voor 150 minuten en 2 GB.
Mijn dochter is inmiddels een aantal jaren ouder, maar die komt echt niet toe met 2 GB
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal. Reden waarom ik het vraag: vandaag was zoon met een groepje fietsen en hebben ze onderweg wat te drinken gekocht. Zoon had geen geld bij.. en geen telefoon want geen internet.... en tot voor kort wilde hij dat ook helemaal niet. Dan vind ik dat wel sneu, dus vandaar mijn wens hem een pinpas te geven.
Alle reacties Link kopieren
Pinpas zou ik inderdaad ook sowieso regelen, Dat heb ik eind groep 8 gedaan; met een beperking erop wat er per dag gepind / opgenomen kan worden.
Vanaf dat moment zakgeld ook altijd overgemaakt op haar rekening.
Zo leuk was dat in de eerste: ging ze € 10 pinnen en voelde ze zich heel rijk.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
19-10-2020 20:28
Ik vind een telefoon er wel hij horen tegenwoordig.
Die van mij krijgt 25 euro p.m. Zelf betalen: snacks, uitjes, extraatjes.
Hier exact hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
19-10-2020 20:41
Pinpas zou ik inderdaad ook sowieso regelen, Dat heb ik eind groep 8 gedaan; met een beperking erop wat er per dag gepind / opgenomen kan worden.
Vanaf dat moment zakgeld ook altijd overgemaakt op haar rekening.
Zo leuk was dat in de eerste: ging ze € 10 pinnen en voelde ze zich heel rijk.
Zeker in begin zou ik het dan weer cash geven.

Ziet hij tenminste wat hij in zijn portefeuille heeft zitten.
En als die portefeuille leeg is, is 't geld op.

Met een kaart heb je veel minder direct zicht.
Al helemaal als de batterij van je telefoon weer eens leeg is.



Kan je die zichtrekening nog altijd bekijken als ie er zelf om vraagt of op zijn 13de verjaardag.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
19-10-2020 20:44
Zeker in begin zou ik het dan weer cash geven.

Ziet hij tenminste wat hij in zijn portefeuille heeft zitten.
En als die portefeuille leeg is, is 't geld op.


Met een kaart heb je veel minder direct zicht.
Al helemaal als de batterij van je telefoon weer eens leeg is.
Dat is gewoon niet meer van deze tijd, en zeker niet voor een kind van deze generatie. Juist goed om met geld op een rekening om te kunnen gaan. Dat is hoe het leven van een kind er nu uitziet. En op veel plekken (kantines) kun je weinig meer met contant.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 19-10-2020 20:48
5.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft een bankapp; dus zij was altijd volledig op de hoogte van wat er op haar rekening stond.
Dat contant geld pinnen heeft ze overigens maar een of twee keer gedaan; daarna werd alles gepind.

Als je een kind hebt dat daar wat meer moeite mee heeft, zou ik eerder daar wat in begeleiden dan in contant geld geven.

Zij is erg zuinig, dus op is het nooit. Ze is nu bijna 17, heeft een goed betalende bijbaan en spaart zich suf.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 15 krijgt nog steeds maar 12 euro per maand. Ze gaat af en toe met vriendinnen iets doen, McDonalds of naar een trampolinepark. Als ze gaat winkelen voor kleding krijgt ze extra geld gestort met een indicatie van wat ze ongeveer moet kopen voor dat geld (zeg 150 euro, dan minimaal twee broeken en twee shirts). In principe heeft ze wel de leeftijd voor kleedgeld, haar zus kreeg het vanaf 12 jaar, maar daar heeft ze geen behoefte aan. Haar telefoon en OV betaalt haar vader.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
19-10-2020 20:37
Mijn dochter is inmiddels een aantal jaren ouder, maar die komt echt niet toe met 2 GB
Oh, die van mij gelukkig nog wel maar hij doet ook vrijwel alles via wifi, hij is heel krenterig met zijn 4G :D .
Am Yisrael Chai!
Mina81 schreef:
19-10-2020 20:39
Bedankt allemaal. Reden waarom ik het vraag: vandaag was zoon met een groepje fietsen en hebben ze onderweg wat te drinken gekocht. Zoon had geen geld bij.. en geen telefoon want geen internet.... en tot voor kort wilde hij dat ook helemaal niet. Dan vind ik dat wel sneu, dus vandaar mijn wens hem een pinpas te geven.
Lekker doen. Jij hebt ook nog steeds inzage in zijn rekening, dus je ziet vanzelf hoe hij er mee omgaat.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
19-10-2020 20:46
Dochter heeft een bankapp; dus zij was altijd volledig op de hoogte van wat er op haar rekening stond.
Dat contant geld pinnen heeft ze overigens maar een of twee keer gedaan; daarna werd alles gepind.

Als je een kind hebt dat daar wat meer moeite mee heeft, zou ik eerder daar wat in begeleiden dan in contant geld geven.

Zij is erg zuinig, dus op is het nooit. Ze is nu bijna 17, heeft een goed betalende bijbaan en spaart zich suf.
Oh, onze kinderen zijn ongeveer even oud, hoor.
Die van mij is ook zuinig en pot ook al zijn geld op. Zodra zijn salaris gestort is staat het 3 seconden later volledig op zijn spaarrekening en laatst vroeg ik waarom hij niet lekker wat gekocht had in de kantine, dan zegt ie "weet je wel hoe duur dat is? Dan eet ik liever thuis!"

:D
Am Yisrael Chai!
girasole3 schreef:
19-10-2020 20:37
Mijn dochter is inmiddels een aantal jaren ouder, maar die komt echt niet toe met 2 GB
Dan zouden ze van mij zelf bij mogen leggen voor gebruik boven de 2GB, als je WiFi gebruikt waar dat kan is 2GB echt ruim voldoende om te kunnen appen en dergelijke.
Filmpjes kijken en andere data slurpende dingen doen ze dan maar via WiFi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven