Hoe papje geven aan flesweigerende doe het zelf baby

20-10-2020 13:46 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al meerdere topics geopend over onze flesweigeraar, maar na een nieuw dipje kan ik toch weer wat advies gebruiken.

Situatie: baby, 8 maanden, absolute flesweigeraar (heeft alleen de eerste 8 weken de fles geaccepteerd). Ik was ondertussen redelijk gewend aan de situatie, het omgekeerde dag-nachtritme en de bijbehorende 3 nachtvoedingen, maar nu baby 's nachts nog meer behoefte begint te krijgen aan voeding begin ik echt mijn grens te bereiken. Ze heeft nog maar matig interesse in vaste voeding, maar ik probeer voor het slapengaan toch eerst zoveel mogelijk vaste voeding er in te krijgen en na het omkleden krijgt ze nog een laatste keer de borst. De afgelopen weken wil ze echter nog vaker en langer 's nachts drinken. Op kdv denken ze dat misschien de nutrienten in mijn bv minder worden. Ik ga nu proberen of een pyamapapje voor het slapengaan iets verbetert, maar hoe kan ik dit het beste aanbieden? Ze drinkt ondertussen wel water uit een tuitbeker of 360 beker, maar zodra er iets anders in zit dan water weigert ze die weer. Vaste voeding eet ze het beste als ze het zelf kan doen, maar dat is nogal lastig met vloeibaar eten :mrgreen:
Ik twijfel om het in een 'nieuw' type beker aan te bieden of het toch er in proberen te lepelen, maar misschien zie ik nog een praktische oplossing over het hoofd...
Op kdv denken ze dat misschien de nutrienten in mijn bv minder worden.

Dit triggert mij. Neem alsjeblieft niet dit soort adviezen aan van het kinderdagverblijf. Dit is echt een fabeltje, het gebeurt maar zelden. Kinderen groeien en om dan genoeg aanbod te hebben, moet je dan weer even door een cluster-fase.
Gewoon dikke pap maken en desnoods met haar handen erin dan maar. Ondertussen een extra bakje met dikke pap ernaast en tussendoor dat bekkie inmikken. Zo deed ik het. Dat accepteerde mijn dochter wel.
Trouwens: omgekeerd dag-nacht-ritme? Met 8 maanden? Hoe komt dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het met een lepeltje proberen. Bij eigenwijze dreumesen gaf ik dreumes een lepeltje om zelf te proberen en voerde ik tussendoor hapjes met mijn lepel. En maak de pap zo dik dat het op het lepeltje blijft liggen :-)
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
20-10-2020 13:50
Trouwens: omgekeerd dag-nacht-ritme? Met 8 maanden? Hoe komt dat?
Nouja vooral wat voedingen betreft dan, omdat ze overdag op kdv dus minder binnen krijgt compenseert ze dat 's nachts.
Alle reacties Link kopieren
Hier werkte pyjamapapje niet. Op een gegeven moment besloten dat ik geen zin meer had in 2 a 3 nachtvoedingen en 'gewoon' niets meer gegeven als ze wakker werd (alleen speentje) ná de 1e nachtvoeding. 's nachts drinken is ook gewenning... met 8 maanden hoeft dat niet 3x. Succes TO!
Alle reacties Link kopieren
nansie schreef:
20-10-2020 13:51
Ik zou het met een lepeltje proberen. Bij eigenwijze dreumesen gaf ik dreumes een lepeltje om zelf te proberen en voerde ik tussendoor hapjes met mijn lepel. En maak de pap zo dik dat het op het lepeltje blijft liggen :-)
Haha gisteren heb ik haar maar 2 eigen lepeltjes gegeven zodat beide handjes 'bezet' waren. Dat is idd misschien nog de beste oplossing en dan tussendoor zoveel mogelijk naar binnen schuiven
Alle reacties Link kopieren
Lastig!
Hier nooit een flesweigeraar gehad (gelukkig), maar wel eentje die 's nachts ging inhalen aan de borst omdat overdag de wereld te interessant was voor de fles.
Die voedingsstoffen in je borstvoeding zullen niet snel te weinig zijn (of je moet heel erg ondervoed zijn oid). Daarnaast is borstvoeding veel voedzamer en zwaarder dan groente (wij eten ook meer groenten als we af willen vallen).
Pyjama papje heeft hier nooit gewerkt, hij weigerde.

Heb je wel eens de rapley methode geprobeerd? Hier werkte dat zelf eten heel goed. Ik heb altijd aangehouden tot 9 maanden eerst de fles/borst en aanvullen met vast voedsel. Daarna eerst vast voedsel aanvullen met de fles/borst.

Overigens ging die van mij pas nachtvoedingen laten vallen toen hij begon met kruipen en optrekken. En met 11 maanden sliep hij ineens door..

Ik heb niet de oplossing voor je, maar rapley beviel bij ons heel goed! Succes en sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Moet het perse pap zijn wat ze eet?
Anders misschien s’avonds een boterham geven voor de borstvoeding?
Even ter vergelijk (mijn tweeling is ook 8 maanden):

slapen van 19-7 uur
7.15 uur bord pap (geen pyjamapapje, want daar zit toegevoegd suiker in als ik me goed herinner, gewoon "babybrinta")
9.30 uur fruithap (geprakt)
12.00 uur boterham zonder iets (lust ze niet anders) en een flesje melk 150+5
14.00 uur tussendoortje en water
16.30 uur avondeten
18.30 uur avondfles 180+6

Ze eten zoveel mogelijk zelf, en dat is inderdaad een troep :)
En misschien haar een bakje pap met lepel(s) geven en zelf ook bakje van waaruit jij hapjes geeft.
Alle reacties Link kopieren
Intotheunknown schreef:
20-10-2020 13:53
Hier werkte pyjamapapje niet. Op een gegeven moment besloten dat ik geen zin meer had in 2 a 3 nachtvoedingen en 'gewoon' niets meer gegeven als ze wakker werd (alleen speentje) ná de 1e nachtvoeding. 's nachts drinken is ook gewenning... met 8 maanden hoeft dat niet 3x. Succes TO!
Ik denk ook dat het gewenning is, maar de voedingen zijn momenteel het enige waarmee ik haar stil krijg. Speentje heeft ze uiteraard ook nooit gewild haha. Het is nu een beetje kiezen tussen 2 kwaden.
Alle reacties Link kopieren
hmprr schreef:
20-10-2020 13:55
Moet het perse pap zijn wat ze eet?
Anders misschien s’avonds een boterham geven voor de borstvoeding?
Nee zeker niet, maar ik hoop dat ze dat misschien wat meer eet dan de rest waar ze nu nog maar weinig interesse in heeft. Brood eet ze 1/2 hapjes tot nu toe. Sommig fruit en fruitpotjes eet ze wat meer, groente begint te komen maar aardappel, rijst of pasta nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen pyjamapapje geven, gewone pap, dikker maken, kind lepel in haar handen en zelf met een lepel voeren.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
20-10-2020 13:57
Even ter vergelijk (mijn tweeling is ook 8 maanden):

slapen van 19-7 uur
7.15 uur bord pap (geen pyjamapapje, want daar zit toegevoegd suiker in als ik me goed herinner, gewoon "babybrinta")
9.30 uur fruithap (geprakt)
12.00 uur boterham zonder iets (lust ze niet anders) en een flesje melk 150+5
14.00 uur tussendoortje en water
16.30 uur avondeten
18.30 uur avondfles 180+6

Ze eten zoveel mogelijk zelf, en dat is inderdaad een troep :)
Hier ben ik wel jaloers op, behalve het tweeling-gedeelte, dat zou me de das omdoen :mrgreen:
Ik had me nog niet verdiept in papsoorten maar ik zal idd even kijken, maar alles wat ze op dit moment eet wat geen bv is is meegenomen op dit moment. De troep van zelf doen nemen we zeker voor lief :-D
Mijn flesweigeraar kreeg pap. Gewoon met rijstmeel. Zij een lepel en ik een lepel. Af en toe mikte ze zelf goed, maar het meeste ging naar binnen door mijn lepel.

Op het kdv kreeg ze ook pap wegens het weigeren van de fles een een flinke fruithap. Zo hebben we het een paar maanden volgehouden met 2 nachtvoedingen aan de borst
Bij een flesweigeraar ligt het natuurlijk weer anders dan bij een baby die overdag gewoon alle flessen naar binnen klokt.

Baby's die overdag niks eten hebben 's nachts gewoon honger, dat is logisch.
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
20-10-2020 13:53
Nouja vooral wat voedingen betreft dan, omdat ze overdag op kdv dus minder binnen krijgt compenseert ze dat 's nachts.
En wat nou als ze op het kdv overdag een keer pap gaan geven? Misschien dat ze dan ‘s nachts minder in moet halen.
Tiswa schreef:
20-10-2020 14:17
En wat nou als ze op het kdv overdag een keer pap gaan geven? Misschien dat ze dan ‘s nachts minder in moet halen.
Hier gaven de leidsters pap aan mijn dochter en wat extra fruit. Zo hoefde ik er meestal maar 2 x uit in de nacht voor bv.
Patatje15 schreef:
20-10-2020 14:10
Hier ben ik wel jaloers op, behalve het tweeling-gedeelte, dat zou me de das omdoen :mrgreen:
Ik had me nog niet verdiept in papsoorten maar ik zal idd even kijken, maar alles wat ze op dit moment eet wat geen bv is is meegenomen op dit moment. De troep van zelf doen nemen we zeker voor lief :-D
Oh ja, mijn dochter is dus een flesweigeraar dus die drinkt die flessen melk niet tot nauwelijks, vanaf zes maanden worstelen met de fles. Daarom dus die flinke hoeveelheden gewoon eten overdag. Dun, eigenwijs, koppig, mopje met een grote voorkeur voor zélf doen!

Van de logopediste kregen we als tip om maisvingers te geven, is een logische stap naar brood toe.
Alle reacties Link kopieren
Hier ging dat ook met een bakje ‘zelluf’ en dan snel steeds met een lepel iets erin mikken. En iedere keer dat bij zijn mond enigszins naderde zelf met een lepel een dikke ‘hoera!’ (Dan lachte hij breeduit en kon ik er snel iets in stoppen, ik deed alsof ik zijn pap van de wang naar binnen lepelde, anders ging hij ‘bellen blazen’ ).
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
20-10-2020 14:23
Hier ging dat ook met een bakje ‘zelluf’ en dan snel steeds met een lepel iets erin mikken. En iedere keer dat bij zijn mond enigszins naderde zelf met een lepel een dikke ‘hoera!’ (Dan lachte hij breeduit en kon ik er snel iets in stoppen, ik deed alsof ik zijn pap van de wang naar binnen lepelde, anders ging hij ‘bellen blazen’ ).
Oh god ja, dat blazen. En dan dus met behanglijm of cement.
Alle reacties Link kopieren
Intotheunknown schreef:
20-10-2020 13:53
Hier werkte pyjamapapje niet. Op een gegeven moment besloten dat ik geen zin meer had in 2 a 3 nachtvoedingen en 'gewoon' niets meer gegeven als ze wakker werd (alleen speentje) ná de 1e nachtvoeding. 's nachts drinken is ook gewenning... met 8 maanden hoeft dat niet 3x. Succes TO!
Mijn kind had toen toch echt nog een nachtvoeding nodig. Zeker toen mijn kind begon met lopen lukte het niet om overdag zoveel te eten dat hij genoeg calorieen binnen kreeg
Alle reacties Link kopieren
Voeding onder de 1 jaar is bijvoeding en geen hoofdvoeding.
Zelf laten lepelen, wat vaste stukjes voedsel geven.
Ik heb nog nooit een papje gegeven aan m'n kids, inmiddels al wat ouder. Dus zie de toegevoegde waarde ook niet zo heel erg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven