Ervaring onderzoeken adhd bij jong kind

27-10-2020 16:28 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft vermoedelijk adhd. Dit weten we eigenlijk al vanaf dat hij 2 jaar is, dit omdat zijn vader dit ook heeft.

Hij is erg druk, vindt zoals hij zelf zegt moeilijk om te luisteren en stil te zitten, hij geeft aan dat hij gewoon niet weet hoe hij dat moet doen. Hij doet groep 1 nu ook over want hij ontwikkeld niet helemaal zoals het "hoort". En ook dit jaar gaat hij nog niet heel veel vooruit in zijn ontwikkeling. De lerares vond het dus een goed idee om toch maar eens met de jeugdgezondheidszorg hier over te hebben.

Mijn vraag is, wat is jullie ervaring geweest met soortgelijke situatie?? Hebben jullie tips?
Alle reacties Link kopieren
Wie is zijn lerares? De leidster van het kinderdagverblijf?

Ik zou hem écht te jong vinden voor een test. Volgens mij doen ze dat ook pas vanaf een jaar of 5/6.
Je kunt jouw huisarts om advies vragen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn uiteindelijk via de Ib-er en de wijkverpleegkundige doorgezet naar de jeugdpsychologe voor onderzoeken.

Uiteindelijk de diagnose Adhd, maar eerlijk...nu hij op een nieuwe school zit en hij groter wordt zet ik er meer en meer mijn vraagtekens bij (toen al).

Dit komt overigens ook uit eigen ervaring (opgegroeit met gezins- en familieleden met adhd)
Alle reacties Link kopieren
elmo11 schreef:
27-10-2020 17:08
Wie is zijn lerares? De leidster van het kinderdagverblijf?

Ik zou hem écht te jong vinden voor een test. Volgens mij doen ze dat ook pas vanaf een jaar of 5/6.
Je kunt jouw huisarts om advies vragen.
Hij is 5 jaar, alleen hadden we al vermoedens sinds hij 2 jaar oud is
Alle reacties Link kopieren
elmo11 schreef:
27-10-2020 17:08
Wie is zijn lerares? De leidster van het kinderdagverblijf?

Ik zou hem écht te jong vinden voor een test. Volgens mij doen ze dat ook pas vanaf een jaar of 5/6.
Je kunt jouw huisarts om advies vragen.
Groep 1 overdoen, dat is dus basisschool. Dan is hij ws rond de 5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
27-10-2020 17:12
Wij zijn uiteindelijk via de Ib-er en de wijkverpleegkundige doorgezet naar de jeugdpsychologe voor onderzoeken.

Uiteindelijk de diagnose Adhd, maar eerlijk...nu hij op een nieuwe school zit en hij groter wordt zet ik er meer en meer mijn vraagtekens bij (toen al).

Dit komt overigens ook uit eigen ervaring (opgegroeit met gezins- en familieleden met adhd)


Owh echt ja? Waarom twijfel je nu dan?


Ik merk wel heel erg dat hij duidelijke symptomen heeft, ik twijfel er eigenlijk niet aan
Mijn dochter is onderzocht toen ze 6 was. Was wel atypisch (meisjes hebben dat vaker) qua symptomen. Ze heeft de hyperactieve variant, maar dit uit zich fijnmotorisch en niet grofmotorisch.

Ik twijfelde er ook niet aan, hier ook erfelijk belast.

Symptomen zijn er nog steeds, ze gebruikt elke dag medicatie die het voor haar werkbaar maken. Ze blijft een kind met een gebruiksaanwijzing.
Alle reacties Link kopieren
Wij (ouders, maar ook bijv ergotherapeut) hebben eigenlijk altijd geweten dat hij adhd / add zal hebben. Zaken als wiebelkussen, structuur bieden, extra beweging aanbieden hebben we vanaf groep 3 gedaan. We zijn echter pas gaan testen toen we het idee hadden dat zoon er zelf last van kreeg (zowel sociaal als qua schoolresultaten) . Dit was in groep 6. Hij bleek idd adhd - add te hebben. Vanwege alles wat we samen met ergo al aanboden, was er alleen medicamenteus nog meerwaarde te bieden. We zijn idd gestart met ritalin met een enorm succes en geen last van bijwerkingen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon was ruim 5 toen we met diagnose traject gestart zijn. IQ test toen hij nog 5 was, concentratie gerelateerde testen deden ze pas zodra hij 6 was, dus daarop moesten we even wachten. Nu paar jaar later is het alleen maar duidelijker dat hij ADHD heeft.

Qua ontwikkeling had mijn zoon gelukkig geen problemen. Op welke gebieden loopt jouw zoontje nu tegen problemen aan?
Alle reacties Link kopieren
Oh, sorry! Heeeel slecht gelezen 😱
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw1990 schreef:
27-10-2020 17:16
Owh echt ja? Waarom twijfel je nu dan?


Ik merk wel heel erg dat hij duidelijke symptomen heeft, ik twijfel er eigenlijk niet aan
Hier dus geen duidelijke symptomen en dat gevoel word dus ook bevestigd door zijn juf van zijn huidige school en die IB-er.
(De juf heeft hij nu voor het tweede jaar).
ADD beschouw ik overigens als betere optie, maar call it gutfeeling denk ik.

Maar we moeten nog steeds (door communicatieproblemen tussen jeugdpsycholoog en mentaalbeter) een consult bij een adhd-poli maken om te kijken naar het hoe en wat en eventuele baat bij medicatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist het ook al vanaf kleins af aan bij zoon.
En op school waren de vermoedens er ook al heel sterk, er werd al goed rekening mee gehouden.
Zoon zat op een montessorischool wat een uitkomst bleek, hij had dagen dat hij heel de dag rondjes aan het rennen was en dagen dat hij als een gek werkte. Gelukkig was dit allemaal mogelijk en had hij geen achterstand. In groep 7 stagneerde hij volledig en heeft hij de officiële diagnose gekregen en is hij medicatie gaan gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
De symptomen van mijn zoontje zijn :

- hyperactief , echt tot die slaapt.
- moeilijk stil zitten
- praat veel en springt van hak op tak
- kan moeilijk luisteren
- Van zijn geboorte af aan behoefte aan rust
en ritme/structuur
- emotioneel gevoelig. Zowel als heel lief
zijn,maar ook snel verdrietig of boos.
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
27-10-2020 18:05
Hier dus geen duidelijke symptomen en dat gevoel word dus ook bevestigd door zijn juf van zijn huidige school en die IB-er.
(De juf heeft hij nu voor het tweede jaar).
ADD beschouw ik overigens als betere optie, maar call it gutfeeling denk ik.

Maar we moeten nog steeds (door communicatieproblemen tussen jeugdpsycholoog en mentaalbeter) een consult bij een adhd-poli maken om te kijken naar het hoe en wat en eventuele baat bij medicatie.
ADD is een subtype van ADHD, ze onderscheiden nu drie types ADHD waarvan het vroegere ADD dus nu ADHD type I is. Het onoplettende type.
De ‘typische’ adhd is ADHD type II en genoemd het hyperactieve type en dan is ADHD type III een combinatie van beide.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is op haar 4e al onderzocht. Zij bracht zichzelf echt in levensgevaarlijke situaties (midden in de nacht de deur uitgaan, shampoo drinken, in het raam op zolder gaan zitten enz).

Tot ze 7 zijn mag je nog geen diagnose vaststellen en dan wordt het ‘heeft kenmerken van ...

Desalniettemin kunnen ze je zoon wel helpen, ook al staat de diagnose niet vast, ze kijken dan na de diagnose wat hij nodig heeft.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
27-10-2020 23:26
ADD is een subtype van ADHD, ze onderscheiden nu drie types ADHD waarvan het vroegere ADD dus nu ADHD type I is. Het onoplettende type.
De ‘typische’ adhd is ADHD type II en genoemd het hyperactieve type en dan is ADHD type III een combinatie van beide.
Dat weet ik maar die benoemde ze dus niet eens.
Maar wanneer het weer kan en loopt hier in de gemeente komt er een vervolg op 😁

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven