Ervaringen met therapie sensorische informatieverwerking

27-10-2020 22:23 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over onze dochter.

We worstelen al enige tijd met onze dochter, of eigenlijk, zij worstelt met zichzelf. We wisten van baby af aan dat ze erg gevoelig was. Dat uitte zich als baby in heel veel huilen, en moeilijk ontspannen. Ik heb daar zelfs wel eens een topic voor gemaakt. Daarna is ze altijd heel gevoelig gebleken voor harde geluiden, 'harde' kleding, en lijkt prikkels maar moelijk te verwerken.

Ze is nu 7, op school gaat het erg goed, ze kan goed leren en toont zich een model leerling. Maar dan, zodra ik haar ophaal, weet ze met zichzelf geen raad. Ze lijkt overprikkeld, is boos, en heel erg overstuur. Deze buien kunnen enorm lang aanhouden, soms wel tot ze die avond naar bed gaat. Ze lijkt wel even te kalmeren van samen knuffelen onder een dekentje, een kindermeditatie.

Afijn, we zouden haar zo graag helpen om de prikkels beter te reguleren. Het is alleen best zoeken wat nu maakt dat ze steeds zo overstuur raakt. De school maatschappelijk werkster gaf de tip om eens te kijken naar therapie voor sensorische integratieverwerkimg. Ik heb daar nu info over opgevraagd hier bij ons in de buurt.

Maar waar ik benieuwd naar ben, zijn er anderen die hier met hun kind ervaring mee hebben? Ik ben erg benieuwd!

Ps: Mogelijk haal ik straks een deel van de OP weer weg ivm herkenbaarheid.
Ja, dochter heeft dit gedaan bij ergotherapie vanwege ADHD (en dus een 'vol hoofd' na schooltijd).

Hielp haar heel goed om nog beter te leren filteren. Wel gekke oefeningen zoals in een zwaaiende hangmat een puzzel maken, trampolinespringen en tegelijk tien soorten fruit opnoemen, een parcours lopen en het alfabet achterstevoren opzeggen. En verder nog wat oefeningen om te leren om te gaan met auditieve en tactiele prikkels (daar had ze de meeste moeite mee.)
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het bij jouw dochter geholpen heeft Tiana! Op welke leeftijd hebben jullie de therapie gedaan?
teepje schreef:
27-10-2020 22:54
Fijn dat het bij jouw dochter geholpen heeft Tiana! Op welke leeftijd hebben jullie de therapie gedaan?
Begonnen toen ze 5 was (nog geen diagnose, die kwam een jaar later) en gestopt met 8,5.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen of de diagnose mede tot stand gekomen is naar aanleiding van de therapie? Ik twijfel namelijk wat nu de juiste plek is om te starten. Ik neem aan dat de problemen met prikkels soms ook voortkomen uit een ander probleem, zoals bv ADHD of ADD. Signaleert de therapeut dat bv?
teepje schreef:
27-10-2020 23:09
Mag ik vragen of de diagnose mede tot stand gekomen is naar aanleiding van de therapie? Ik twijfel namelijk wat nu de juiste plek is om te starten. Ik neem aan dat de problemen met prikkels soms ook voortkomen uit een ander probleem, zoals bv ADHD of ADD. Signaleert de therapeut dat bv?
Deels wel. Wij hadden allang onze vermoedens. We vonden haar alleen nog wat jong toen ze kleuter was om te laten testen. Dus op aanraden van de schoolarts eerst hiermee gestart om te kijken of we de prikkelverwerking wat konden verbeteren. Dat hielp wel wat, maar op een gegeven moment niet genoeg. Toen dus toch het circus in en nog een tijd de therapie naast medicatie gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Dank je, fijn om je ervaring te lezen. Het lijkt me voor onze dochter ook zeker een goede eerste stap als ik het zo lees.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier bekend mee. Mijn dochter heeft een complexe si stoornis agv ass en ADHD. Nou is zij verder niet te vergelijken met jouw dochter. Ze heeft een syndroom waardoor ze ook verstandelijk beperkt is. Omdat ze gedurende de dag zowel onderprikkeld als overprikkeld raakt, heeft ze op school (speciaal onderwijs) een hele menukaart om haar prikkels te reguleren. En thuis gebruiken we dat ook. Een si therapeut kan hier veel in betekenen. We hebben er verschillende gehad van zeer verschillende kwaliteit. Vaak wordt er blind uitgegaan van overprikkeling, maar pas toen er echt uitgebreid onderzoek is gedaan naar haar zintuigelijke verwerking, kwam er een goed behandelplan. Wat erg helpt
Hier ook ervaring, onze zoon heeft dit gehad bij een ergotherapeut op een revalidatie centrum. In de eerste instantie dachten ze aan iets anders, maar uiteindelijk kwam daar oa. een sensorische integratie stoornis uit. Hij heeft ongeveer een jaar therapie gehad. Ook hij was jong, een jaar of 4,5.
Hij heeft onder andere ook borsteltherapie gehad.
Pas toen hij een jaar of 8 was, kreeg hij de diagnose autisme
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst laten onderzoeken of er een oorzaak te vinden is voor de problemen van je dochter en a.d.h. daarvan evt gerichte therapie te zoeken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Zoon van 10 gaat morgen eindelijk starten, dus ik ben erg benieuwd.

We hebben ivm corona alleen eerst gemaild met de behandelaar en mijn man heeft een videoconsult van 15 min gehad. Ze dacht o.a. aan borsteltherapie. Omdat ik vooral lees dat dat bij jongere kinderen gebeurt, en dan ook heel strikt om de 2 uur ofzo, ben ik erg benieuwd naar de vertaalslag. Want zoon gaat wel gewoon naar school, en dan wordt er dus niet geborsteld.

We kregen de verwijzing van de jeugdpsychiater die hem begeleidt bij medicatie voor ADD. Hij heeft ook ASS, maar zit prima op zijn plek op een gewone school.
De bijwerking van zoons medicatie is geen eetlust, en hij is al heel dun. Voor corona ging hij steeds slechter eten, met buikpijn in de avond tot gevolg. De psych vond het opmerkelijk dat hij ook van die pijn maar weinig urgentie voelde om beter te gaan eten. Ze stelde dit voor om hem te helpen met zijn prikkelverwerking.

Het duurde allemaal ontzettend lang tot we uiteindelijk dus ook een afspraak hadden. Inmiddels begint zoon heel slecht om te gaan met spanning. Hij heeft de afgelopen weken een paar keer een soort angst aanval gehad dus ik kan sowieso niet wachten om hiermee te starten in de hoop dat het bijdraagt. We hebben ook aan de bel getrokken bij de psych dus we gaan er sowieso naar kijken wat er nu speelt, maar ik denk dat die borsteltherapie in ieder geval lekker concreet is. Het is wel een jongen, dus hij is niet zo gek op praten... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-10-2020 09:32
Ik zou eerst laten onderzoeken of er een oorzaak te vinden is voor de problemen van je dochter en a.d.h. daarvan evt gerichte therapie te zoeken.
Daar zit voor mij ook twijfel. Ik ga daarom deze week eerst nog naar de huisarts om te vragen of er mogelijk eerst wat breder gekeken kan worden naar een mogelijke oorzaak. Ik zie wel dat ze gevoelig is voor zintuiglijke prikkels, maar een deel van haar problemen komt ook zeker voort uit een door haarzelf opgelegde prestatiedruk, lijkt het.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven