Kinderen laten beginnen op startend kinderdagverblijf?

28-10-2020 16:00 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen van 1 en bijna 3 zitten op een kinderopvang in het dorp waar ik werk. Redelijk tevreden. Leuke leidsters, kinderen lijken het naar de zin te hebben. Meestal dan. Wel praktische dingen waar ik me soms aan erger: opvang zit in een krappe straat waar je bijna niet kunt parkeren, dus soms een halve kilometer lopen met 2 kleintjes en tassen, als ik de peuter naar een lokaal verder breng houden ze er bij de babyopvang geen rekening mee dat mijn dreumes mij weer terug ziet lopen en huilend voor het raam staat en één leidster vind ik altijd een ongeïnteresseerde houding hebben. De andere leidsters zijn over algemeen oké.

Nu opent in mijn dorp waar ik woon een kinderopvang op 5 minuten lopen. Ze beginnen KDV en BSO. Het is de bedoeling dat de oudste over een jaar naar school in eigen dorp gaat, dan is het eigenlijk wel praktisch als beide kinderen in zelfde dorp naar opvang en school gaan. Er zit nog een andere opvang in het dorp, maar daar hoor ik weinig goede verhalen over. De opvang die nu start is van een vrouw die als gastouder begon en nu met een KDV start (heeft wel goede naam, vriendin heeft daar kindjes en is enthousiast). Ik ga er uiteraard kijken, maar vinden jullie het beter om te wachten met wisselen totdat zij is gestart? En is het voor mijn kinderen niet zielig om ze op een ander KDV te doen? Ze kennen nu immers de leidsters en andere kindjes en dan weer opnieuw starten en dat terwijl de oudste over een jaar ook naar school moet?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon gaan kijken. Op elke opvang zit wel iemand die je minder leuk vind maar praktische bezwaren wegen mijn inziens heel zwaar.
Tot die tijd: breng samen peuter weg zodat je er niet nog eens langsloopt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom breng je niet dreumes als laatste dan?

Hier ook een kind van bijna 3 en absoluut ook wel minder fijne dingetjes op het kdv af en toe, maar ik peins er niet over haar nu te verplaatsen. Vind het veel te waardevol de band die ze nu met de leidsters heeft en met sommige kinderen met wie ze al vanaf baby samen zit.

Hier opende laatst ook een nieuw kdv, net wat dichterbij, mja die zullen straks ook wel weer dingetjes hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lasvegas-84 schreef:
28-10-2020 16:06
Waarom breng je niet dreumes als laatste dan?

Hier ook een kind van bijna 3 en absoluut ook wel minder fijne dingetjes op het kdv af en toe, maar ik peins er niet over haar nu te verplaatsen. Vind het veel te waardevol de band die ze nu met de leidsters heeft en met sommige kinderen met wie ze al vanaf baby samen zit.

Hier opende laatst ook een nieuw kdv, net wat dichterbij, mja die zullen straks ook wel weer dingetjes hebben.
Was ook meteen het 1e wat ik dacht...

Verder is het overal wel wat.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Vanwege die kleine dingetjes wil ik niet wisselen, maar het lijkt me wel makkelijker kinderen in eigen woonplaats op de opvang te hebben. Over een jaar moet oudste ook naar school en die gaat wel in de eigen woonplaats naar school, kan ze ook makkelijker speelafspraakjes maken, als ze wat ouders is op de fiets of te voet naar school. En dan vind ik lastiger oudste eerst naar school te brengen en dreumes dan een dorp verder naar de opvang.

Maar vanwege die kleine dingetjes wil ik niet wisselen, want het is overal wel wat. Maar nu er een nieuw KDV opent denk ik wel gewoon na wat ik wat ik goed en minder vind. En de keus is nog niet gemaakt hè. Als ik en partner het op nieuw KDV niets vinden, dan wordt er niet geswitcht.
Mijn zoon is rond zijn 2e overgegaan naar het kdv dat bij zijn toekomstige school zat.

Hij had bij kdv 1 steeds moeite om aan veranderingen te wennen (in het begin, maar ook bij de overgang naar hun groep van 2-3) dus we vonden het een heel moeilijke keus. Maar kdv 2 hield een groep aan die gelijk liep met de tijden van school: wat kortere dagen dus. Daardoor konden wij ondanks een financiële tegenvaller toch evenveel (iets kortere) dagen afnemen.

We zijn in januari ofzo gaan kijken: het had toen net gesneeuwd en hij kon achterop de slee mee. De nieuwe omgeving was ruimer en groener en heel grappig; zoon was meteen verkocht en ging vol vertrouwen. Hij was toen ook ineens heel snel zindelijk geworden en ging bij het nieuwe kdv van start zonder luier.

Als we hem ophaalden, wilde hij altijd over het grote schoolplein tussen de "grote kinderen" door lopen ipv via een rustig paadje buitenom.
Het was echt "zijn" plek en de overgang naar kleuter instroomgroep was totaal geen issue.

We hebben nog steeds goed contact met een paar ouders die we al vanuit die tijd kennen. Leuk voor de kinderen dat ze al zo lang gedeelde herinneringen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon doen. Vooral met de reden dat het straks niet handig is in ochtend routine als je naar twee dorpen moet.
Alle reacties Link kopieren
Als je gaat kijken en het bevalt, dan zou ik wel switchen. Het is nog ruim een jaar voor je oudste (en voor jou) dus dat is best lang om door te gaan.

Wat een voordeel kan zijn van de opvang in het dorp waar je kind ook naar school gaat, is dat ze dan op school al wat kinderen kent van de opvang, en dat iets wellicht minder het geval als ze op de oude opvang blijft? Dat is mijn ervaring geweest: we hielden het oudste kind op de oude opvang toen we verhuisden, maar mede daardoor kende ze helemaal niemand toen ze naar school ging (in de buurt van nieuwe huis). Voor mijn jongste was dat anders, omdat die al op de opvang bij ons en school in de buurt had gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in het dorp begonnen bij de nieuwe opvang vooral ook nieuwe baby's. Ik zou even informeren naar de samenstelling van de toekomstige groep ( aangezien ze al gastouder is heeft ze hopelijk ook wat oudere kinderen). Tussen drie en vier beginnen kinderen zich vaak wat te vervelen op de opvang, lijkt mij dat dat erger wordt als ze voornamelijk tussen baby's en dreumessen zitten.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn door een verhuizing gewisseld rond de tweede verjaardag van dochter. Dat kdv was ook net open toen, in het begin was er wel veel verloop in personeel maar sinds een jaar zitten er eigenlijk allemaal leuke meiden al een langere periode.
Toe dochter net gestart was moest ze wel wennen maar nu heeft ze elke dag super veel zin om naar de opvang te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker kijken en als het goed voelt doen. Opvang en BSO vlakbij school is echt ideaal.
Ik heb mijn kinderen ook naar nieuw opvang gedaan in hetzelfde gebouw als de school.
De wissel is erg goed gegaan. Geen centje pijn. Ik maakte mij er meer druk om dan de kids. En nu stromen ze door maar BSO in hetzelfde pand en zijn ze helemaal bekend. Ideaal
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wisselen op 3 niet ideaal vinden.

Ik zou dus nog een jaartje wachten tot de oudste naar school kan en dan iedereen in eigen dorp laten gaan.

Tegelijk zijn de ergste kinderziektes / opstart-troubles van een nieuw KDV volgend jaar ook weer gepasseerd.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Lasvegas-84 schreef:
28-10-2020 16:06
Waarom breng je niet dreumes als laatste dan?
Ja dit inderdaad. Dat was bij ons officieel dan wel niet helemaal de bedoeling ivm extra drukte op de babygroep, maar er werd echt nooit wat van gezegd (en nu mag je waarschijnlijk toch niet uitgebreid mee naar binnen)
Gewoon gaan kijken, voelt het goed dan doen. Het is praktischer en heel tevreden klink je niet over je huidige kdv. En aan een ongeïnteresseerde houding zou ik me ook heel erg aan storen bah.
Hier vroeger ook wel eens gewisseld, kinderen wennen snel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven