Kat in laten slapen, kleuter mee?

11-11-2020 13:31 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zo naar de dierenarts omdat mijn kat toch wel echt stervende lijkt. Ik verwacht dan ook dat hij een spuitje gaat krijgen. Nu twijfel ik of ik mijn kind van 4,5 juist wel of niet mee zal nemen. Ergens denk ik, goed voor het afscheidsproces, anderzijds is het misschien te heftig? Geen idee, hij is verder wel een nuchter en realistisch kind, verwacht niet dat hij enorm moet huilen, maar ja, je weet natuurlijk niet wat zoiets losmaakt.

Hij hangt verder ook niet enorm aan de kat, vindt hem leuk, maar niet helemaal in de wolken ermee ofzo. Voor hem is het een logische huisgenoot waar hij soms om moet lachen.

Iemand ervaring en/of advies?
Ja, 2 kinderen. Mijne waren ook niet voorbereid, wij moesten met spoed naar de DA, dachten een gebroken pootje maar bleek een hersenbloeding te zijn en daarom verlamt ineens voor een deel.

En het was traumatisch.

Jongste heeft het er nu nog over. En die was 6 toen.

Daarna een begrafenis en mini dienst gehouden op advies dierenarts. Maar blijft een naar iets voor de jongste vooral.


Ik zou ze nu niet meer meenemen ook al zijn ze groter en thuis afscheid laten nemen en alleen gaan met de kat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of je ivm coronamaatregelen wel je kind mee mag nemen naar de dierenarts. Bij mijn dierenarts mag naar 1 volwassen persoon naar binnen. Misschien handig om dat eerst te checken, dan hoef je misschien niet eens meer over je vraag na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Poeh. Ligt ook aan het kind.

Mijn 7 jarige begon al vreselijk te brullen toen er wat bloed afgenomen moest worden bij onze kat. Dus die is er veel te gevoelig voor. Maar die kat is ook alles voor hem en als jouw kind niet zo close is met de kat dan kan het misschien wel.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zelf niet droog houden als ik een van mijn katten moest laten inslapen. Weet niet hoe je kleuter daar op reageert?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Hier mag ook maar 1 persoon mee zie ik.
Ik zou er dan al helemaal niet verder over nadenken en kleuter niet meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zou het niet doen.... Nuchter of niet, het is pas een kleuter. Wel uiteraard uitleggen dat je naar de dierenarts moet gaan en dat de poes daar waarschijnlijk moet blijven en niet meer terug naar huis komt.
(en idd eerst even checken of hij überhaupt mee zóu mogen)
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
11-11-2020 13:37
Ik zou het zelf niet droog houden als ik een van mijn katten moest laten inslapen. Weet niet hoe je kleuter daar op reageert?
Ja, dit inderdaad, ik zou zelf overstuur zijn.
Maar ik denk ook dat er misschien maar 1 mee mag met de kat.
Alle reacties Link kopieren
Twee jaar terug moest mijn kat inslapen nadat haar nierfunctie ineens enorm verslechterd was. Ik heb kind van toen 5 meegenomen om bij de dierenarts afscheid te nemen, mijn moeder heeft kind daarvandaan opgehaald vlak voor de daadwerkelijke euthanasie.
Kind had er veel verdriet van (en net als bij jou, ook geen superhechte band met kat). Ik denk dat het goed is geweest dat hij mee is gegaan, het was een heel duidelijk afscheid.
pozzebok wijzigde dit bericht op 11-11-2020 13:48
0.69% gewijzigd
Ik zou het niet doen. Te jong.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het vertellen en afscheid laten nemen maar niet mee nemen. zoiets is best wel heftig en dan gaan spuitjes (injecties) ineens heel anders bekeken worden vanuit kinder logica. Stel je voor dat je binnenkort om wat voor reden dan ook ineens bloed moet laten prikken bij kind... Dan kunnen ze er heel anders aan denken
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Alle reacties Link kopieren
Sterkte.

Ik heb vanmorgen helaas hetzelfde moeten doen en ook al zag ik het aankomen heb ik onbedaarlijk staan snotteren. Daar zou mijn kind veel overstuurder van raken dan van de poes die inslaapt denk ik. En ik vond het wel lekker om me gewoon even te kunnen laten gaan. Met kind erbij zou ik me erg hebben ingehouden.

Overigens werd mij wel gevraagd of ik wilde dat er iemand bij was, terwijl zij ook 1 persoon per huishouden mag naar binnen (dus ook geen kinderen) hanteren. Met in laten slapen maakten ze daar echter een uitzondering in.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 11-11-2020 13:47
25.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kind niet aanwezig laten zijn bij het daadwerkelijke inslapen. Dat is inderdaad misschien te heftig, ook wat betreft je eigen emoties. ik kreeg allerlei herinneringen aan het inslapen van mijn eerste kat (waarmee ik een heel diepe band had) en het was voor mij dus een stuk emotioneler dan ik aanvankelijk had gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het voor mezelf altijd al gruwelijk indrukwekkend. Dus nee, ik zou mijn kind dar nog even weghouden
Alle reacties Link kopieren
Sterkte hiermee, deijscoboer en patchouli.
Alle reacties Link kopieren
Dochter van 8 is destijds met de hond mee geweest. Dat wilde ze zelf persé. Achteraf gezien had ik het misschien niet moeten doen. Ze heeft er veel last van gehad, wilde bijv. lang niet meer door de straat van de dierenarts. Ik denk wat iemand hierboven schrijft: mee laten gaan naar de dierenarts, maar op laten halen vlak voor echt euthanasie een mooie optie zou zijn.
Euthanasie verloopt trouwens niet altijd goed, dat is voor velen horror.
Mijn oudste ‘moest’ mee toen ik een kat heb laten inslapen (spoed, geen oppas). Zij was toen bijna 4 en heeft kat gedag gezegd toen hij insliep en ik heb er daarna nooit wat over gehoord van haar.

En tijdje terug het konijn van de jongste en hij was mee (ruim 4jr). Heeft vol aandacht geluisterd naar de dierenarts die alles rustig uitlegde. Hij heeft konijn geaaid tot hij sliep. Daarna hebben we het konijn mee naar huis genomen en bgraven in de tuin. Dat vond hij blijkbaar afsluiting genoeg en toen vroeg hij of we nu thee gingen drinken en koekjes eten. Ook nooit meer wat over gehoord.

Dus het kan ook goed gaan. Lastige is alleen dat je nu nog niet weet hoe kind (en jij) gaat reageren.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
11-11-2020 13:37
Ik zou het zelf niet droog houden als ik een van mijn katten moest laten inslapen. Weet niet hoe je kleuter daar op reageert?
Het is juist goed dat je je emoties laat zien.
Ik heb peuter van bijna 3 niet meegenomen; met name omdat onze kat gestresst van hem raakte de laatste weken, dat vond ik dus sneu voor de kat. Je kunt ook kijken of je oppas mee kan nemen en dan kind even nog afscheid laten nemen als de kat al dood is? Het inslapen zelf kan vrij heftig zijn met oprispingen enzo, maar dat hoeft niet.
Bij ons werd trouwens een uitzondering gemaakt voor euthanasie en mocht je wel met gezin komen. Andere afspraken wel gewoon Max 1 persoon mee.
Bladiebladiebla2016 schreef:
11-11-2020 13:55
Het is juist goed dat je je emoties laat zien.
Als moeders overstuur is kan dat juist weer zorgen voor een diepe indruk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het kind mee nemen. Wij hebben onlanks vrij plotseling een kat moeten laten inslapen en hebben toen alle kinderen mee genomen om afscheid te nemen. We zagen dit niet aankomen dus hadden geen afscheid thuis fenomen en kat kwam niet meer terug naar huis. Dus het was of iedereen mee en afscheid nemen of ik kon zelf ook geen afscheid meer nemen. Kat is te veel onderdeel van het gezin om geen afscheid te nemen, ook voor onze kinderen.

De kinderen waren toen bijna 2, 3 en 5 jaar, ging prima. Wij hebben als volwassenen gehuild en de oudste ook maar het was verder fijn en goed om het zo te doen. De kinderen zijn ook een half jaar eerder mee geweest naar het afscheid van oma (en hebben haar daar nog gezien) en de begrafenis (toen was de kist wel dicht). Ook daar wordt nog over gesproken door hun, soms verdrietig maar nooit alsof ze er een vervelend gevoel aan over hebben gehouden. Misschien juist door de manier van hoe we er in staan en het met hun delen al zal het ook enorm kind afhankelijk zijn.

Dus ik zou een kind van die leeftijd mee nemen.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
11-11-2020 13:52
Euthanasie verloopt trouwens niet altijd goed, dat is voor velen horror.
Is niet echt een hart onder de riem hoor, als je nog moet.....

En mijn ervaring is anders. Dit was voor mij de 6de keer en het is altijd rustig verlopen. Één kat deed er langer over om definitief te vertrekken, maar die lag rustig suf te zijn op schoot. De anderen, ook mijn vriend vanmorgen, waren zo weg.
patchouli_ schreef:
11-11-2020 14:01
Is niet echt een hart onder de riem hoor, als je nog moet.....

En mijn ervaring is anders. Dit was voor mij de 6de keer en het is altijd rustig verlopen. Één kat deed er langer over om definitief te vertrekken, maar die lag rustig suf te zijn op schoot. De anderen, ook mijn vriend vanmorgen, waren zo weg.
Bij de mijne verliep niet altijd vlekkeloos. Daar zat ik aan te denken. Kun je je niet op voorbereiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven