Moeder houdt vol zoontje niet te laten besnijden

20-11-2020 16:57 134 berichten
Ik ben een bekeerde Moslim getrouwd met een Marokkaanse. Wij zijn al 3 jaar getrouwd en hebben een dochter van 2 en een zoontje van een paar maanden oud. Het is de traditie om in de Islam en in de gehele moslim cultuur jongetjes te laten besnijden. Echter houdt mijn moeder voet bij stuk dat het schadelijk is voor het kind. Volgens haar zouden besneden kinderen veel vaker in hun broek en bed plassen en zou het later voor seksuele problemen kunnen zorgen. Ook stuurt ze me met regelmaat zogenaamde onderzoekingen en horror verhalen over hoe slecht het wel niet is. Dit zorgt voor extreem veel wrevel tussen m'n schoonfamilie en m'n moeder..

Ik lees hier het volgende:

SEKSUELE PROBLEMEN

In 2011 deden Deense wetenschappers verbonden aan het Staten Serum Instituut onderzoek naar het seksleven van meer dan 5000 mannen die wel en niet waren besneden. De conclusie: mannen die in hun jeugd zijn besneden hebben veel vaker problemen met het krijgen van een orgasme, net als hun partners. Koppels hadden bovendien meer pijnklachten en na afloop een minder bevredigend gevoel.

https://www.gfcnieuws.com/ali-uit-param ... n-zinloos/

Kan iemand mij adviseren wat te doen? Ik zit echt met m'n handen in het haar!
Alle reacties Link kopieren
Dat jij hieraan twijfelt. Nee natuurlijk niet laten doen.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 12:42
99.72% gewijzigd
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 12:39
99.95% gewijzigd
WitteHaai schreef:
22-11-2020 17:22
Dat die joodse en islamitische moeders die tegen besnijdenis zijn, niet in de media komen, betekent niet dat ze niet bestaan. In werkelijkheid bestaan die wel degelijk. Ook heel veel joden en moslims zijn eigenlijk gewoon tegen die besnijdenis.
bron?

Er is een bekend joodse schrijfster die tegen besnijdenis is alleen met heel andere redenen dan de indianenverhalen die hier worden neergezet.
Nogmaals het is een simpele ingreep met als enig 'nut' dat het een stam ritueel is onder joden, islamieten, een paar Afrikaanse stammen en Aboriginals.
O ja en 60% van de Amerikaanse mannen.
Henry, jongen, dit is geen kwestie van wat je moeder en schoonmoeder vinden.
Dit is tussen jou en de moeder van het kindje.
De mening van de rest van de familie doet er niet toe!

Haal je handen uit je haar.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Je moeder heeft gelijk!
Niet doen!
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Het is verminking. Het argument dat het hygienischer is, is ook onzin tenzij je je niet wast, dan kun je inderdaad beter besneden zijn.

Ik had ooit een vriendin die vond het mooier/beter, maar dat was puur omdat het in haar familie een gewoonte was.

In Amerika heb je een beweging 'Intact America' die de waanzin van deze traditie aanhangig maakt.

Leve de voorhuid!
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
22-11-2020 18:00
Het is een aanbeveling van 1400 jaar geleden, uit een tijd waarin er nog geen stromend water was.
Besnijdenis is geen gebod/verplichting binnen de islam.
Ik ken verschillende moslims die hebben besloten om hun zoons niet te besnijden.
En die worden veroordeeld door mensen zoals jij.

TO, het uitvoeren van een besnijdenis is een niet-noodzakelijke medische handeling.
Als je zoon 18 is, kan hij zelf kiezen of hij zijn voorhuid wel of niet wil houden.
Veroordeeld door mij? Hoe kom je daarbij dan. Ben wel erg nieuwsgierig waar je dat op baseert. Ik ben namelijk als Nederlandse best ruimdenkend als ik hier om me heen kijk. Vooral wat betreft geloven hoor. Mijn vader is sinds kort een jehova getuige. Mijn moeder is katholiek en mijn broer geloofd in het boeddhisme. Tja tis bijna niet te geloven besef ik nu ik het opschrijf maar het is echt zo.

Mijn eerdere “islamitische” antwoord was duidelijk en correct om de vraag van TO te beantwoorden. Ik heb duidelijk aangegeven “ niet verplicht maar wordt aanbevolen”. Aangezien dit (begrijpelijk) voor sommige een ver- van-je-bed-show is en we het geloof volledig van de tafel vegen en doorgaan naar het medische stuk . Zie hieronder. Bron Wikipedia:

Medisch-preventief Bewerken
Bij een onbesneden penis hoopt zich smegma op onder de voorhuid.[5] Een betere hygiëne kan dan ook een argument voor een besnijdenis zijn[6] aangezien na een besnijdenis zich geen smegma meer kan ophopen. Voor een goede hygiëne dienen onbesneden mannen dagelijks de voorhuid terug te schuiven bij het wassen van de penis.[7] Onderzoeken die de link tussen urineweginfecties en besnijdenis-status onderzocht hebben, laten een lager risico op urineweginfecties in besneden mannen zien.[8]

De Amerikaanse kinderartsen komen na een kritische beschouwing van de literatuur tot de vaststelling dat besnijdenis het risico op HIV, genitale herpes en syfilis vermindert. Ook verminderen de kansen op kanker van de penis, baarmoederhalskanker bij partners van besneden vrouwen en urineweginfecties in het eerste levensjaar van jongens.

M. Daugherty meldde in 2017 dat onderzoek van 1520 mannen (18-59 jaar oud) bij 45,2% het humaan papillomavirus (HPV) werd aangetoond. Bij besneden mannen (77,8% van de onderzoekspopulatie) was er een tweemaal zo hoog risico (p=0,03)op de high-risk HPV stammen 16 en 18.[9] Ander onderzoek liet juist zien dat HPV minder bij besneden mannen dan bij onbesneden mannen voorkwam en dat vrouwen met besneden mannen daardoor minder risico lopen op baarmoederhalskanker.[10]

Kortom 1001 verhalen, antwoorden en meningen. Laten we elkaar gewoon respecteren en iedereen moet zijn eigen keuzes maken.
Sorry Crazy maar dat het medisch een voordeel oplevert mbt op urinewegeninfecties is onzin, dat geldt alleen voor piepjonge jongetjes met een aangeboren afwijking in de urinewegen. Die worden besneden in het ziekenhuis net zoals jongens/mannen met een te nauwe voorhuid.

Minder kans op peniskanker, baarmoederhalskanker met besneden partner is ook achterhaalde onzin.
Alle reacties Link kopieren
Je moet doen wat goed voelt voor jullie. De keuze maken waarvan je denkt dat hij er later gelukkig mee zal zijn. Bevinden jullie je met name in islamitische kringen, dan is het misschien wel prettiger als hij niet de enige is met een voorhuid.

Denk er gewoon goed over na en stel het niet te lang uit, want een besnijdenis bij een jongetje van 3 maanden is vele maanden minder zielig dan bij een kind van 2 of 3 jaar. Of je wacht tot hij er zelf over mee kan beslissen, dat kan natuurlijk ook.
LeslieKnope schreef:
22-11-2020 22:30
Je moet doen wat goed voelt voor jullie. De keuze maken waarvan je denkt dat hij er later gelukkig mee zal zijn. Bevinden jullie je met name in islamitische kringen, dan is het misschien wel prettiger als hij niet de enige is met een voorhuid.

Denk er gewoon goed over na en stel het niet te lang uit, want een besnijdenis bij een jongetje van 3 maanden is vele maanden minder zielig dan bij een kind van 2 of 3 jaar. Of je wacht tot hij er zelf over mee kan beslissen, dat kan natuurlijk ook.
Want? Het doet het zoveel pijn hoor.
Alle reacties Link kopieren
Athan schreef:
20-11-2020 23:39
Zonder verdoving hè!
Dit is een fabeltje, alle kinderen in Nederland worden verdoofd voorafgaand aan de besnijdenis.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
22-11-2020 22:33
Want? Het doet het zoveel pijn hoor.
Kinderen van <1 krijgen het nauwelijks mee en vallen tijdens de ingreep regelmatig in slaap. Soms huilen ze niet eens bij de prikjes. Wondgenezing gaat ook veel sneller.

Kindjes van 2-3 gaat dingen roepen als "laat me los! Stop! Hoeft niet!" Ze kunnen wel iets kalmerend krijgen, maar dat lijkt me niet echt de oplossing. Dan kun je nog beter wachten tot ze 5-6 jaar zijn en stoer willen laten zien dat zij echt niet hoeven te huilen.
LeslieKnope schreef:
22-11-2020 22:30
Of je wacht tot hij er zelf over mee kan beslissen, dat kan natuurlijk ook.
Dat lijkt me de beste keuze, vooral ethisch gezien. Want om wiens lichaam gaat het uiteindelijk? Niet van de ouders maar van het kind.
Alle reacties Link kopieren
Of je doet het gewoon niet.

Je hoeft niet te bewijzen dat je een goede moslim bent door je kind te laten besnijden.
En als dat in jouw familie wel zo werkt dan is het geloof misschien wel belangrijker dan de mensen. Dat heb ik vaker gezien bij kerkelijke mensen en ik denk dat dat nooit de bedoeling kan zijn geweest van het geloof.

En ik zag laatst de Graham Norton show met sir Patrick die acteur die Jean Luc Picard speelde in Star Trek. Hij was er pas achter gekomen dat hij helemaal niet besneden was, en zijn moeder had altijd gezegd van wel. Win win. Maar je kan niet liegen tegen de familie.

Is er niet iets leuks dat je kan doen, om de traditie anders vorm te geven?
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
22-11-2020 22:22
Sorry Crazy maar dat het medisch een voordeel oplevert mbt op urinewegeninfecties is onzin, dat geldt alleen voor piepjonge jongetjes met een aangeboren afwijking in de urinewegen. Die worden besneden in het ziekenhuis net zoals jongens/mannen met een te nauwe voorhuid.

Minder kans op peniskanker, baarmoederhalskanker met besneden partner is ook achterhaalde onzin.
Oké dus kortom, alles medisch klopt niet en Wikipedia is een onbetrouwbare bron? Wel bijzonder dat alle artikelen die negatief zijn over de besnijdenis klakkeloos geloofd worden maar waar positieve klanken zijn wordt het weggezet als onzin.

Dan gaan we maar weer terug naar de geloofsovertuiging voor een correct antwoord.

In de islam wordt doorgaans aangenomen dat besnijdenis (Khitan (Arabisch: ختان) of Khatna (Arabisch: ختنة)) niet verplicht is.[28] Het staat nergens vermeld in de Koran, maar het is wel gebruikelijk, omdat de profeten na Ibrahim besneden zouden zijn; Mohammed is volgens de Overleveringen besneden geboren.[29] Islamitische geleerden associëren de besnijdenis ook wel met de beheersing van de lagere passies.[30]

De leeftijd waarop een jongen besneden wordt is sterk afhankelijk van lokale gewoonten. Vaak gebeurt dit kort na de geboorte, maar in ieder geval voor de puberteit. Ook bekeerlingen wordt door de meeste religieuze leiders aangeraden zich te laten besnijden (sterk aanbevolen soenna), hoewel het geen voorwaarde is om moslim te worden.[31] De Koran in soera Het Geslacht van Imraan 95:

Zeg: "God heeft de waarheid gesproken; volgt daarom de godsdienst van Abraham, de oprechte, hij behoorde niet tot de afgodendienaren."
Moslims worden opgeroepen de godsdienst van Ibrahim na te volgen. Ibrahim liet zich besnijden, zelfs nog op latere leeftijd, in opdracht van God. Dit is een reden waarom moslims, ook bekeerlingen, zich laten besnijden.

Een Hadith van Sahih Muslim stelt daarnaast het volgende:[32]

Aboe Hoeraira heeft gezegd: Vijf zaken behoren tot de natuurlijke aanleg van de mens (fitra) of zijn onderdeel daarvan: de besnijdenis, het scheren van het schaamhaar, het knippen van de nagels (van voet en hand), het uittrekken van de haren onder de oksels en het knippen van de snor.

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen. :bonk:
chocolol schreef:
21-11-2020 03:58
Waarom zou je in een gezond lichaam snijden?

Persoonlijk vind ik "omdat dat in een oud boek staat" geen reden. Je kunt je geloof ook uitoefenen als je niet besneden bent, toch?
Dus ook maar meteen alle cosmetische ingrepen verbieden? Mensen geen piercings en tatoo's laten zetten? Voor jou is het heilige boek niet belangrijk voor andere wel, en ouders beslissen nou eenmaal over het leven van een kind of je het leuk vindt of niet.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-11-2020 10:23
Reden: Ongepast/racisme
99.02% gewijzigd
Wageningen1985 schreef:
22-11-2020 23:07
Dus ook maar meteen alle cosmetische ingrepen verbieden? Mensen geen piercings en tatoo's laten zetten? Voor jou is het heilige boek niet belangrijk voor andere wel, en ouders beslissen nou eenmaal over het leven van een kind of je het leuk vindt of niet.
Voor piercings en tattoos gelden minimum leeftijden. Dus waarom geen minimum leeftijd voor besnijdenissen?

En dat heilige boek is helemaal niet zo belangrijk voor de moslims. Het is in Nederland nog nooit gebeurd dat een moslim die wegens diefstal voor de rechtbank moest verschijnen, de rechter smeekte of hij toch alsjeblieft zijn hand af mag laten hakken in plaats van gevangenisstraf uit te moeten zitten.
Alle reacties Link kopieren
WitteHaai schreef:
22-11-2020 23:08
In de Hadith van Sahih Bukhari en Sahih Muslim staat ook dat Mohammed een pedofiel was die met een meisje van 6 jaar trouwde en haar consumeerde toen ze 9 jaar was.
Als ik moslim was, dan zou ik een boek waar zulke smeerlapperij over de profeet wordt verteld, verwerpen.
Vertel eens ... stem je PVV?
WitteHaai schreef:
22-11-2020 23:14
Voor piercings en tattoos gelden minimum leeftijden. Dus waarom geen minimum leeftijd voor besnijdenissen?

En dat heilige boek is helemaal niet zo belangrijk voor de moslims. Het is in Nederland nog nooit gebeurd dat een moslim die wegens diefstal voor de rechtbank moest verschijnen, de rechter smeekte of hij toch alsjeblieft zijn hand af mag laten hakken in plaats van gevangenisstraf uit te moeten zitten.
Ik weet dat in joodse kringen de besnijdenis al gebeurt als een kind een paar dagen oud is, ik ben daar wel voorstander van omdat een kind zich er niets van kan herinneren als die ouder wordt, dus een minimun leeftijd kan niet. En het voorbeeld van moslims, gelukkig zijn kerk en staat gescheiden maar dat betekent niet dat er geen vrijheid van godsdienst bestaat, we leven godzijdank niet in een moslimstaat met shariwetten dus hand er af hakken gaat niet gebeuren.
anoniem_63a7672639942 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 23:31
0.16% gewijzigd
Crazy74 schreef:
22-11-2020 22:55
Oké dus kortom, alles medisch klopt niet en Wikipedia is een onbetrouwbare bron? Wel bijzonder dat alle artikelen die negatief zijn over de besnijdenis klakkeloos geloofd worden maar waar positieve klanken zijn wordt het weggezet als onzin.

Dan gaan we maar weer terug naar de geloofsovertuiging voor een correct antwoord.

In de islam wordt doorgaans aangenomen dat besnijdenis (Khitan (Arabisch: ختان) of Khatna (Arabisch: ختنة)) niet verplicht is.[28] Het staat nergens vermeld in de Koran, maar het is wel gebruikelijk, omdat de profeten na Ibrahim besneden zouden zijn; Mohammed is volgens de Overleveringen besneden geboren.[29] Islamitische geleerden associëren de besnijdenis ook wel met de beheersing van de lagere passies.[30]

De leeftijd waarop een jongen besneden wordt is sterk afhankelijk van lokale gewoonten. Vaak gebeurt dit kort na de geboorte, maar in ieder geval voor de puberteit. Ook bekeerlingen wordt door de meeste religieuze leiders aangeraden zich te laten besnijden (sterk aanbevolen soenna), hoewel het geen voorwaarde is om moslim te worden.[31] De Koran in soera Het Geslacht van Imraan 95:

Zeg: "God heeft de waarheid gesproken; volgt daarom de godsdienst van Abraham, de oprechte, hij behoorde niet tot de afgodendienaren."
Moslims worden opgeroepen de godsdienst van Ibrahim na te volgen. Ibrahim liet zich besnijden, zelfs nog op latere leeftijd, in opdracht van God. Dit is een reden waarom moslims, ook bekeerlingen, zich laten besnijden.

Een Hadith van Sahih Muslim stelt daarnaast het volgende:[32]

Aboe Hoeraira heeft gezegd: Vijf zaken behoren tot de natuurlijke aanleg van de mens (fitra) of zijn onderdeel daarvan: de besnijdenis, het scheren van het schaamhaar, het knippen van de nagels (van voet en hand), het uittrekken van de haren onder de oksels en het knippen van de snor.

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen. :bonk:
Voordat dat ik het hele stuk ga lezen, ten eerste, ik heb al geschreven dat ik die negatieve indianenverhalen over besnijdenissen ook onzin vind. Maar medische voordelen die niet waar zijn naar voren schuiven als tegenargument vind ik ook raar.
Waarschijnlijk ben je moslim en vind jij het het heel belangrijk om dit ritueel te verdedigen. Prima, maar wees dan eerlijk en zeg dat je vindt dat 't ritueel erbij hoort volgens jou en de Islamitische gemeenschap. We hebben in dit land de vrijheid van religie, jongensbesnijdenis wordt daarom gedoogd en omdat het niet veel risico's met zich meebrengt. Máár dan mag ik nog wel van mening zijn dat ik het niet ok vind om bij een klein kind een medische ingreep te doen die volstrekt onnodig is.
Wageningen1985 schreef:
22-11-2020 23:22
Ik weet dat in joodse kringen de besnijdenis na al gebeurt als een kind een paar dagen oud is, ik ben daar wel voorstander van omdat een kind zich er niets van kan herinneren als die ouder wordt, dus een minimun leeftijd kan niet. En het voorbeeld van moslims, gelukkig zijn kerk en staat gescheiden maar dat betekent niet dat er geen vrijheid van godsdienst bestaat, we leven godzijdank niet in een moslimstaat met shariwetten dus hand er af hakken gaat niet gebeuren.
Als het kind 8 dagen oud is en dan gaat er een verbandje omheen die bij iedere luierwissel moet worden verschoond. Gelukkig zijn de pampers super absorberend tegenwoordig. Voordeeltje van de moderne tijd.
Wageningen1985 schreef:
22-11-2020 23:22
Ik weet dat in joodse kringen de besnijdenis al gebeurt als een kind een paar dagen oud is, ik ben daar wel voorstander van omdat een kind zich er niets van kan herinneren als die ouder wordt, dus een minimun leeftijd kan niet. En het voorbeeld van moslims, gelukkig zijn kerk en staat gescheiden maar dat betekent niet dat er geen vrijheid van godsdienst bestaat, we leven godzijdank niet in een moslimstaat met shariwetten dus hand er af hakken gaat niet gebeuren.
Ik ben het hier totaal met je oneens.\

Het is heel simpel. Je hangt een godsdienst aan, of niet. Je bent joods of je bent niet joods. Je bent moslim of je bent geen moslim. En als je een godsdienst aanhangt, dan moet je je ook aan alle regels van die godsdienst houden, niet alleen aan die regels die je om wat voor reden dan ook leuk vindt. Er bestaat geen halve Torah. Er bestaat geen halve Koran.

Ik ben er een warm voorstander van om godsdienstige wetgeving in te voeren voor aanhangers van bepaalde godsdiensten, en ze volgens hun eigen godsdienstige regels te berechten.

Als een jood bijvoorbeeld de sabbath ontheiligt, dan moeten we niet schromen om hem daar de straf voor op te leggen die de Torah voorschrijft.

En als een moslim steelt, dan moeten we niet schromen om hem de straf op te leggen die de Koran voorschrijft.
Alle reacties Link kopieren
WitteHaai schreef:
22-11-2020 23:08
In de Hadith van Sahih Bukhari en Sahih Muslim staat ook dat Mohammed een pedofiel was die met een meisje van 6 jaar trouwde en haar consumeerde toen ze 9 jaar was.
Als ik moslim was, dan zou ik een boek waar zulke smeerlapperij over de profeet wordt verteld, verwerpen.
Nog even een reactie omdat je weeeeer foutieve informatie verspreid die je van anti islam forums plukt. Ik vind het fantastisch om te zien dat je zoveel interesse toont in de islam maar helaas ontvang je iedere keer de verkeerde informatie. Als je in de buurt woont mag je hier gerust een keertje komen Koran studeren hoor? Hartstikke gezellig :biggrin:

Islamitische schattingen
De samensteller van de bekende hadith-verzameling Mishkat al-Masabih heeft ook korte biografische aantekeningen geschreven over de vertellers van hadith-rapporten. Hij schrijft onder Asma bint Abi Bakr, de oudste dochter van Aboe Bakr:

Ze was de zus van Aïsja, de vrouw van de Heilige Profeet, en was tien jaar ouder dan zij in 692. Asma stierf naar verluidt op de leeftijd van honderd jaar in 695.
Dit zou Asma 28 jaar oud maken in 1 AH (622-623), het jaar van de Hijra, waardoor Aïsja 18 jaar oud zou worden in 1 AH. Aïsja zou 19 jaar oud zijn ten tijde van de voltooiing van haar huwelijk, en 14 of 15 jaar oud op het moment van haar huwelijk. Het zou haar geboortejaar op vier of vijf jaar vóór de oproep plaatsen.

Dezelfde uitspraak wordt gedaan door een klassieke commentator van de Koran, Ibn Kathir, in zijn boek Al-bidayya wal-nihaya:

Asma stierf in 73 A.H. op de leeftijd van honderd jaar. Ze was tien jaar ouder dan haar zus Aisha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven