Wat betekent voor jullie balans tussen werk en gezin?

21-11-2020 14:44 403 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de serie 'Waarom werken vrouwen niet? wordt aangekaart dat een groot deel van de vrouwen in Nederland parttime werkt, terwijl dat in andere landen helemaal niet zo gebruikelijk is.

Mede naar aanleiding hiervan, maar ook door onze eigen zoektocht naar balans, ben ik benieuwd wat balans nou bij andere gezinnen inhoudt?
Heb je die gevonden? Blijft het een eeuwige zoektocht?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 16:33
Ik ken het huishoudschema van mijn moeder nog op mijn duimpje:
Op maandag: Wasdag, dus dan werden alle wassen gedraaid (soms zette mijn moeder alvast op zondagavond een was aan), de huiskamer werd gestofzuigd na het weekend, en de badkamer grondig schoongemaakt.
Op dinsdag: dinsdag was een dag voor klussen die niet elke week terugkeerden. Dus de ene keer werden op dinsdag alle ramen van het huis gezeemd, de andere keer kreeg de keuken een grote beurt, weer een andere keer waren gang, overloop en trappenhuizen aan de beurt, enz.
Op woensdag: alle bedden verschonen en het beddengoed wassen en alle slaapkamers een grote beurt.
Op donderdag: de huiskamer een grondige beurt en meestal nog wat kleine dingen ernaast (de trap nog een keer stofzuigen, bijv.).
Op vrijdag: ook geen vast schema, maar meestal de buitenboel zemen, alle deuren en deurposten in huis afnemen, de koelkast ontdooien en van binnen goed schoonmaken, dat soort dingen.
Op zaterdag ging mijn moeder boodschappen doen in de ochtend, mijn vader stofzuigde dan in de tussentijd de hele benedenverdieping en ruimde de ontbijtboel weg.

Toilet werd standaard elke dag schoongemaakt.

Ik vraag me wel eens af hoe mensen dit doen náást hun werk? Of lopen die elke dag van 18.00 uur tot bedtijd te poetsen?
Schoonmaakster en andere standaarden ;)
Alle reacties Link kopieren
Roodborstje86 schreef:
22-11-2020 16:50
Schoonmaakster en andere standaarden ;)
En andere standaarden betekent: dan maar een niet zo schoon huis? Lekker fris.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
22-11-2020 16:33
Ik ken het huishoudschema van mijn moeder nog op mijn duimpje:
Op maandag: Wasdag, dus dan werden alle wassen gedraaid (soms zette mijn moeder alvast op zondagavond een was aan), de huiskamer werd gestofzuigd na het weekend, en de badkamer grondig schoongemaakt.
Op dinsdag: dinsdag was een dag voor klussen die niet elke week terugkeerden. Dus de ene keer werden op dinsdag alle ramen van het huis gezeemd, de andere keer kreeg de keuken een grote beurt, weer een andere keer waren gang, overloop en trappenhuizen aan de beurt, enz.
Op woensdag: alle bedden verschonen en het beddengoed wassen en alle slaapkamers een grote beurt.
Op donderdag: de huiskamer een grondige beurt en meestal nog wat kleine dingen ernaast (de trap nog een keer stofzuigen, bijv.).
Op vrijdag: ook geen vast schema, maar meestal de buitenboel zemen, alle deuren en deurposten in huis afnemen, de koelkast ontdooien en van binnen goed schoonmaken, dat soort dingen.
Op zaterdag ging mijn moeder boodschappen doen in de ochtend, mijn vader stofzuigde dan in de tussentijd de hele benedenverdieping en ruimde de ontbijtboel weg.

Toilet werd standaard elke dag schoongemaakt.

Ik vraag me wel eens af hoe mensen dit doen náást hun werk? Of lopen die elke dag van 18.00 uur tot bedtijd te poetsen?

Kak, heel stuk getypt én toen was ik uitgelogd. Gelukkig nog gevonden.

Tja, die mensen hebben allang ontdekt dat van minder thuis zijn, je huis minder vuil wordt en dus minder schoonmaak behoeft.

Ook worden er geen kolen meer gestookt dus huis wordt minder snel vies.

Huizen zijn beter geïsoleerd waardoor vuil van buiten beter buiten blijft. Er waait niks meer door de kieren naar binnen.

Gezinnen zijn kleiner en waar minder mensen wonen wordt het minder vuil.

Verder vinden wij nu gewoon schoon, schoon genoeg en hoeven veel mensen geen superschoon huis.

De ramen van dubbelglas hoeven binnen minder vaak gezeemd te worden want ze beslaan niet steeds, en er wordt nog weinig binnen gerookt. Ook worden mensen niet meer verbeoordeeld op de vuile ramen aan de buitenkant dus die hoeven ook niet meer wekelijks.

Gesneden groenten zijn gewoon ook gezond, goed verkrijgbaar en met twee salarissen ook nog betaalbaar. Net als geschilde en voorgekookte aardappelen.

Verder is het huishouden redelijk geautomatiseerd, wasmachine, droger, vaatwasser, stofzuiger, elektrische grasmaaier, snoeischaar etc.

We rijden onze auto's door de wasstraat als we toch gaan tanken.

Voor allerlei grote aankopen oriënteren we ons online waardoor we niet zes winkels af hoeven voor nieuwe meubels etc.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 16:52
En andere standaarden betekent: dan maar een niet zo schoon huis? Lekker fris.
Mijn huis is schoon genoeg, er ligt geen stof of wat dan ook. Maar het is niet brandschoon. Is beter voor de weerstand :lol: .

Binnenkort 2x per week een schoonmaakster.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 16:52
En andere standaarden betekent: dan maar een niet zo schoon huis? Lekker fris.
Vertel eens dan hoe jij diezelfde standaarden aanhoudt? En hoe is bij jullie thuis de verdeling?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 16:33
Ik ken het huishoudschema van mijn moeder nog op mijn duimpje:
Op maandag: Wasdag, dus dan werden alle wassen gedraaid (soms zette mijn moeder alvast op zondagavond een was aan), de huiskamer werd gestofzuigd na het weekend, en de badkamer grondig schoongemaakt.
Op dinsdag: dinsdag was een dag voor klussen die niet elke week terugkeerden. Dus de ene keer werden op dinsdag alle ramen van het huis gezeemd, de andere keer kreeg de keuken een grote beurt, weer een andere keer waren gang, overloop en trappenhuizen aan de beurt, enz.
Op woensdag: alle bedden verschonen en het beddengoed wassen en alle slaapkamers een grote beurt.
Op donderdag: de huiskamer een grondige beurt en meestal nog wat kleine dingen ernaast (de trap nog een keer stofzuigen, bijv.).
Op vrijdag: ook geen vast schema, maar meestal de buitenboel zemen, alle deuren en deurposten in huis afnemen, de koelkast ontdooien en van binnen goed schoonmaken, dat soort dingen.
Op zaterdag ging mijn moeder boodschappen doen in de ochtend, mijn vader stofzuigde dan in de tussentijd de hele benedenverdieping en ruimde de ontbijtboel weg.

Toilet werd standaard elke dag schoongemaakt.

Ik vraag me wel eens af hoe mensen dit doen náást hun werk? Of lopen die elke dag van 18.00 uur tot bedtijd te poetsen?
Jij werkt toch zelf ook?

Nou, vertel het maar. Poets jij elke avond de hele avond?
Alle reacties Link kopieren
Gezellig trouwens, als je het als kind maar mag uitzoeken omdat het voor de 'juiste' standaarden kennelijk nodig is dat je ouders de hele dag aan het schoonmaken zijn.

Man en ik zijn allebei niet minder gaan werken om te poetsen. Wel om tijd met ons kind te besteden. Dat doen we dus ook en no way in hell dat ik mijn kind laat zitten om te poetsen.

Dat kan prima door de schoonmaker en/of de rest als hij slaapt.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is de vraag van Pejeka echt typerend voor hoe de man erin staat. Echt hoor, je hebt toch zelf ook een baan en een huis? En dan toch de vraag aan de ander stellen en het verder totaal niet op jezelf betrekken. Heel bijzonder.
De misogyne medemens hier heeft een huishoudster voor 10u in de week, schreef hij ooit. Laten we stoppen om onwaarschijnlijk onrealistische wereldbeelden een podium te bieden.
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
22-11-2020 18:16
De misogyne medemens hier heeft een huishoudster voor 10u in de week, schreef hij ooit. Laten we stoppen om onwaarschijnlijk onrealistische wereldbeelden een podium te bieden.
10u per week ... Oprechte vraag: Wat voor gigantisch groot huis moet ik mij daarbij voorstellen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
God als ik niks beters te doen had ging ik ook een hele dinsdag ramen lappen en vloeren in de boenwas zetten. En daarna aan sherry want je mot toch wat met je leven.
Wissewis schreef:
22-11-2020 18:19
10u per week ... Oprechte vraag: Wat voor gigantisch groot huis moet ik mij daarbij voorstellen?

Je kunt ook dingen twee keer doen. Of misschien houdt PJK het allemaal helemaal niet netjes na gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij af of ik Pejeka in het echt ken :evil:
Alle reacties Link kopieren
De stofzuigers van tegenwoordig kun je 10 cm boven de vloer houden en dan nog is het resultaat beter dan in de jaren 80 (laat staan eerder).

Wassen is tegenwoordig én schoner (betere machines, beter wasmiddel) en vooral het drogen is door interne centrifuge en eventueel droogtrommel echt veel minder werk.

Toch lukte het mijn oma, alleenstaande moeder van vijf kinderen, prima om werk en kinderen te combineren. Natuurlijk was dat hard werken, maar laten we niet doen alsof dat toen (en zeker nu) een bijkans onmogelijke taak was.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
22-11-2020 18:43
De stofzuigers van tegenwoordig kun je 10 cm boven de vloer houden en dan nog is het resultaat beter dan in de jaren 80 (laat staan eerder).

Wassen is tegenwoordig én schoner (betere machines, beter wasmiddel) en vooral het drogen is door interne centrifuge en eventueel droogtrommel echt veel minder werk.

Toch lukte het mijn oma, alleenstaande moeder van vijf kinderen, prima om werk en kinderen te combineren. Natuurlijk was dat hard werken, maar laten we niet doen alsof dat toen (en zeker nu) een bijkans onmogelijke taak was.

Het is geen onmogelijke taak, maar het moet wel allemaal gebeuren. Of je je stofzuiger nou 10 cm bóven de vloer houdt of je houdt hem óp de vloer, je zal hem toch moeten pakken en hanteren en de boel doen. Tegels en sanitair zijn ook nog steeds niet zelfreinigend. Bedden maken zichzelf echt niet op tegenwoordig. Ramen wassen zichzelf ook niet. En keukenkastjes worden net als vroeger gewoon vies. Net als koelkasten van binnen, die maken zichzelf ook niet schoon. En kasten met handjes eraan die automatisch stof afnemen heb ik ook nog niet gezien. Dus het moet wel allemaal gebeuren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
En dan nog geen antwoord geven hoe hij het zelf doet, maar wel een ander de les lezen. Hoe white old male wil je het hebben?

Overigens heb ik een tijdje 2x per week de werkster gehad. 8 uur in totaal. Is nu te duur, maar wat een zaligheid was dat. Ik deed echt niks meer in huis. Haalde alleen de boodschappen. De rest deed zij, inclusief de was.
Mijne doet dat ook, twee keer per week, al 13 jaar. En ze past op de kinderen en ze is een leuk mens. Als haar kinderen de deur uit zijn vraag ik of ze bij ons komt wonen ;-D
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
22-11-2020 18:57
En dan nog geen antwoord geven hoe hij het zelf doet, maar wel een ander de les lezen. Hoe white old male wil je het hebben?

Overigens heb ik een tijdje 2x per week de werkster gehad. 8 uur in totaal. Is nu te duur, maar wat een zaligheid was dat. Ik deed echt niks meer in huis. Haalde alleen de boodschappen. De rest deed zij, inclusief de was.
Oh, je mag best weten hoe wij het zelf doen. Ja, er komt een werkster, en op zaterdag pakken we zelf nog even wat dingen aan. Alle ramen zemen bijvoorbeeld, strijken, de keuken een goede beurt geven, de tuin aanpakken, alle tegels in de badkamer een keer grondig doen met het stoomapparaat, luxaflexen schoonmaken, dat soort dingen. De werkster doet het reguliere werk dat sowieso elke week gedaan moet worden, maar uiteraard blijven dan altijd dingen over die ook moeten gebeuren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind keukenkastjes juist veel minder snel vies worden sinds de intrede van de vaatwasser.

En mijn punt is juist dat het vroeger, in veel moeilijker huishoudtijden, ook in combinatie met werk geen onmogelijke taak was.
En dat is het nu nog niet.

De vraag is wel of alle dingen die jij noemt en de frequentie daarvan door iedereen nodig en nuttig gevonden worden. Maar als je dat wel nodig en nuttig vindt, moet je vooral je tijd daarin stoppen. Ook als andere mensen andere keuzes maken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Roodborstje86 schreef:
22-11-2020 18:40
Ik vraag mij af of ik Pejeka in het echt ken :evil:
Mijn ma was in de jaren 80 nog een soort mama pjk, compleet met vast weekmenu. Tegenwoordig is zelfs die met de tijd mee gegaan, al poetsen zij en mijn pa nog steeds meer dan ik ooit gedaan heb in mijn eigen huis. Ik werk ochtend/avond/nacht diensten, ook in de weekenden/vakanties. Zo'n schema is hier niet eens haalbaar al zou ik het willen (not) :hihi:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
22-11-2020 19:11
Ik vind keukenkastjes juist veel minder snel vies worden sinds de intrede van de vaatwasser.

En mijn punt is juist dat het vroeger, in veel moeilijker huishoudtijden, ook in combinatie met werk geen onmogelijke taak was.
En dat is het nu nog niet.

De vraag is wel of alle dingen die jij noemt en de frequentie daarvan door iedereen nodig en nuttig gevonden worden. Maar als je dat wel nodig en nuttig vindt, moet je vooral je tijd daarin stoppen. Ook als andere mensen andere keuzes maken.
Ik snap het verband tussen vuil worden van kastjes en een vaatwasser niet zo. Maakt jouw vaatwasser de kastjes ook schoon dan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 19:03
Oh, je mag best weten hoe wij het zelf doen. Ja, er komt een werkster, en op zaterdag pakken we zelf nog even wat dingen aan. Alle ramen zemen bijvoorbeeld, strijken, de keuken een goede beurt geven, de tuin aanpakken, alle tegels in de badkamer een keer grondig doen met het stoomapparaat, luxaflexen schoonmaken, dat soort dingen. De werkster doet het reguliere werk dat sowieso elke week gedaan moet worden, maar uiteraard blijven dan altijd dingen over die ook moeten gebeuren.
Nou dan. Waarom denk je dan dat andere letterlijk elke avond tot bedtijd aan het poetsen zijn naast hun baan? Doe je zelf toch ook niet?
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
22-11-2020 19:15
Nou dan. Waarom denk je dan dat andere letterlijk elke avond tot bedtijd aan het poetsen zijn naast hun baan? Doe je zelf toch ook niet?
Als je geen werkster hebt, zal het toch moeten gebeuren, dat bedoelde ik eigenlijk. Een zelfreinigend huis bestaat nog steeds niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
AeonOfWinter schreef:
22-11-2020 19:12
Mijn ma was in de jaren 80 nog een soort mama pjk, compleet met vast weekmenu. Tegenwoordig is zelfs die met de tijd mee gegaan, al poetsen zij en mijn pa nog steeds meer dan ik ooit gedaan heb in mijn eigen huis. Ik werk ochtend/avond/nacht diensten, ook in de weekenden/vakanties. Zo'n schema is hier niet eens haalbaar al zou ik het willen (not) :hihi:

Precies zo, mijn moeder. Ze vraagt zich nu regelmatig af waarom een van wie dat allemaal zo moest. Haar huis is nu nooit vuil, dus hoeveel nutteloos werk deed zij destijds.

Mijn schoonmoeder poetst nog steeds 7 uur per dag in haar huis. Die poetst letterlijk de verf van de kozijnen, de lak van de tafel en het glazuur uit de wasbak. Hoe nutteloos om elke dag de wasbak op de badkamer met Vim te schuren terwijl je er maar met twee gebruik van maakt. Dagelijks na het tandenpoetsen even controleren of alles weggespoeld is, zou voor mij genoeg moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 19:19
Als je geen werkster hebt, zal het toch moeten gebeuren, dat bedoelde ik eigenlijk. Een zelfreinigend huis bestaat nog steeds niet.
Van wie?
Hier geen werkster hoor. Wel een man die ook de helft doet maar eveneens een drukke baan heeft met gekke uren. Ik houd echt het regime wat ik van mijn ma ken niet aan hoor, heb wel wat beters te doen. Toch is het hier niet smerig. Maar ook niet zo klinisch en steriel schoon als ik ben opgegroeid, vind ik dikke prima.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven