VSO op VWO-niveau

24-11-2020 21:49 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een zoon in groep 8 van het cluster 4 speciaal onderwijs.
Zijn schooladvies is VWO en aanvullend zal er hoogstwaarschijnlijk Speciaal onderwijs geadviseerd worden. Vanuit zijn klas gaat iedereen naar het vmbo of is in groep 7 al uitgestroomd naar praktijkonderwijs. Het is dus blijkbaar niet heel veel voorkomend dat kinderen naar speciaal VWO gaan, dat merk ik ook aan het hele beperkte aantal scholen waar hij heen kan.

Wie heeft er nog meer een kind op het VSO op havo of VWO niveau en hoe gaat dat? Scholen bezoeken gaat nu niet, open dagen zijn afgezegd. Dus we kunnen wel filmpjes zien en telefonisch informatie vragen, maar ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen. Is de overstap heel moeilijk vanaf de basisschool, hoe zit het als een kind overprikkeld weg wil lopen bijvoorbeeld (nu wordt hij in de houdgreep genomen door de meester als het echt misgaat). En gewoon, algemene ervaringen van ouders. Ik heb namelijk zo weinig beeld van hoe het is op het VSO, qua hulp voor de leerlingen, rust, kennis en begrip, contacten onderling etc.

We hebben amper keuze in scholen, maar de enige school die nog op enigszins redelijke afstand zit (uur met de taxi), heeft als doel de kinderen na 2/3 jaar te laten uitstromen naar regulier onderwijs. Hoe reëel is dat? En heeft iemand daar ervaring mee?

Ben dus gewoon heel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Hi Lente, geen ervaring met havo/vwo maar ik werk wel op een vmbo VSO als mentor van een brugklas. Als je wil kan ik algemenere vragen beantwoorden die niet specifiek over het niveau van jouw kind gaan maar wel over VSO in het algemeen. Voorheen heb ik ook op een cluster 4 basisschool gewerkt. Je mag me ook altijd een pb sturen.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat vind ik fijn! Want tijdens zo’n telefonisch contact met een school krijg je toch de ‘sociaal gewenste’ antwoorden, denk ik. Ik ga je een pb sturen!
Top, ik reageer er morgen op!
Alle reacties Link kopieren
Goede vriend werkt op vso, waar ook havo wordt aangeboden. Ik weet uit zijn verhalen dat ook daar de houdgreep wel eens wordt toegepast bij fysieke agressie o.i.d. Ze zijn er daar in ieder geval ook allemaal op getraind. Veel aandacht voor elke leerling, maximaal 10 tot 12 leerlingen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en verder is mijn beeld ervan dat vaak de wat rustigere type leerling op vso havo/vwo zit, vaak met internaliserende problematiek. Terwijl de externaliserende problematiek wat meer plaatsvindt op het vmbo. Misschien erg gechargeerd, maar dat beeld krijg ik wel van zijn verhalen. Daardoor wat meer rust op havo/vwo.

Mensen die in het vso werken hebben meestal wel kennis van zaken, maar zijn ook 'gewoon' groepsleerkracht die wel heel bewust de keuze maken om op een vso te gaan werken. Wat ik weet is dat het docententeam hecht is, juist omdat ze met een speciale doelgroep werken, dat veel vraagt. Er staat zoveel mogelijk één leerkracht voor één groep, dus die geeft meerdere vakken aan de klas.
Alle reacties Link kopieren
deijscoboer schreef:
24-11-2020 22:09
Oh ja, en verder is mijn beeld ervan dat vaak de wat rustigere type leerling op vso havo/vwo zit, vaak met internaliserende problematiek. Terwijl de externaliserende problematiek wat meer plaatsvindt op het vmbo. Misschien erg gechargeerd, maar dat beeld krijg ik wel van zijn verhalen. Daardoor wat meer rust op havo/vwo.
Hier hoop ik stiekem wel op. Hij heeft zelf soms gedragsproblematiek, maar vooral als reactie op anderen of als hij zich onveilig voelt. Vorig jaar een ‘veilige’ klas en bij zoon geen gedragsproblemen. Dit jaar vliegen de tafels en de ‘kankers’ door de klas, door andere kinderen, en zijn eigen gedrag wordt helaas ook steeds moeilijker. Gelukkig geen agressie tegen anderen, maar wel weglopen of heel boos worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoons hebben allebei op VSO gezeten. Oudste op een school met maximaal havo, jongste op een school met ook nog vwo.

Beide scholen waren juist gericht op kinderen/jongeren die daar hun hele schooltijd zouden blijven.

Wel was er weinig keus qua scholen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Vanuit een andere beroepsgroep ben ik heel regelen op een VSO school geweest voor havo/vwo. Ik ben geen docent, maar vanuit de zorg regelmatig leerlingen begeleid op deze scholen.

Mijn advies is om niet alleen de onderbouw uit te vragen, maar juist ook hoe alles in de bovenbouw geregeld is, met tentamens en eindexamens. Kan dat binnen school voor VSO (zijn nl staatsexamens vaak) of moet kind daarvoor een eind reizen? En zijn er voldoende hoog opgeleide vakdocenten in huis?
Het is vaak moeilijk leerkrachten te vinden voor VSO, met name bovenbouw, want die moeten officieel WO geschoold zijn, maar krijgen betaalt als basisschoolleerkracht.
Het mag niet, maar nood breekt wet, dus hier wordt wel eens wat in geschipperd. Het kan dus zijn dat leerkrachten inhoudelijk niet alles weten (is niet erg, maar hoe gaan ze daarmee om?)

Wbt internaliserend/externaliserend; ik heb hele rustige vmbo klasjes gezien en vreselijke havo/vwo klassen. Het valt of staat echt met de mentor voor de groep en samenstelling van leerlingen is mijn ervaring.

Als je kind er thuis is, dan is het fijn onderwijs. Maar met zoveel kinderen met een rugzak duurt dat soms wel langer..
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring maar balen dat er nu geen open dagen zijn. Lijkt me best lastig op afstand een keuze te maken. Meestal
Is het ook een gevoel ofzo.
Ik snap dat er weinig keuze is maar wow een uur met de taxi ( heen en terug). Dat is wel een hele lange dag voor hem, dat lijkt me erg pittig, zeker in combinatie met problematiek? Of zijn de dagen wat korter op het vso?

Sterkte met een keuze maken. Sowieso altijd spannend als je kind naar de middelbare gaat!
Alle reacties Link kopieren
Mooie info Daanstje, maar stel dat de bovenbouw niet zo heel goed geregeld is op deze school, wat dan? Deze school zit al op een uur, is het dan wel haalbaar als de betere op zeg anderhalf uur zit?

Lastig hoor Lente, sterkte met de keuze.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lieve, leuke eerste reacties in dit topic. Hoop dat je er wat aan hebt TO.
Ik weet niet wat de reden is voor de indicatie/het schooladvies van jullie kind, maar heb een buurjongen die erg slim is en tegelijk nogal 'a-typisch' voor het spectrum waar hij in valt. Dat is jaren tobben geweest. Gelukkig is hier inmiddels een bereisbare school waar ieder met soortgelijke kids mee wegloopt. Ze gaan tot en met VWO niveau. De buurjongen gaat daar als de brandweer en die andere kids doen het ook super! Ik gun jullie zoiets ook.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
24-11-2020 23:11
Mooie info Daanstje, maar stel dat de bovenbouw niet zo heel goed geregeld is op deze school, wat dan? Deze school zit al op een uur, is het dan wel haalbaar als de betere op zeg anderhalf uur zit?

Lastig hoor Lente, sterkte met de keuze.
Die afweging kun je maken. Maar ik weet dat bij sommige leerlingen ook het onderwijs voor sommige vakken via een organisatie - ik meen de wereldschool, maar kan het mishebben- werd gegeven.

Maar het is meer bedoeld om teleurstelling te voorkomen, want dat heb ik meer dan eens meegemaakt dat ouders in de 4e of 5e klas zeiden ' maar jullie bieden toch VWO?'

De eerste 3/4 jaar zul je daar minder last van hebben omdat tot het 3e jaar een HBO opgeleide docent gewoon prima les kan&mag geven. De 4e mag officieel niet meer, maar lukt qua kennis vaak nog wel. Maar in de 5e of 6e kan dat dus wel een ding zijn.

Maargoed, als het om VSO gaat zou ik op inhoud denk sneller concessies doen dan op de vorm die bij je kind en zijn/haar rugzak past.. op inhoud zijn er vaak wel mouwen aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar gaan kijken op een HAVO-VWO speciaal voor kinderen met ASS
Uiteindelijk is ons kind (had VMBO-HAVO advies) naar een reguliere VMBO gegaan omdat kinds ASS stukken minder heftig bleek dan waar het onderwijs op gericht was (kind zat ook op regulier PO).

Maar ik was onder de indruk van wat ik zag. Wat een rust, duidelijkheid en structuur.
Op alle vragen die gesteld werden kwam een antwoord waarvan duidelijk was dat er over dit soort dingen was nagedacht (vooral ook dingen over probleemgedrag).
De school duurde een jaar langer dan regulier, omdat de brugklas in 2 jaar opgesplitst is zodat er veel aandacht geschonken lan worden aan ‘wennen op het VO’. Huiswerk opkrijgen, plannen, hoe maak en leer je dat? Maar ook sociale vaardigheden in deze nieuwe (puberende) groep en dat soort dingen.

Ik was onder de indruk, al zag ik snel dat dit voor ons kind niet de juiste school was.

En over dat uur taxi: bedenk dat er op gewone VO-scholen ook veel kinderen op een uur fietsafstamd zitten. Hier tenminste wel.
En als het geen drukke taxi is is even lekker je hoofd leeg maken met een koptelefoon met muziekje na zo’n lesdag misschien wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Argentovivo schreef:
25-11-2020 02:09
Wat een lieve, leuke eerste reacties in dit topic. Hoop dat je er wat aan hebt TO.
Ik weet niet wat de reden is voor de indicatie/het schooladvies van jullie kind, maar heb een buurjongen die erg slim is en tegelijk nogal 'a-typisch' voor het spectrum waar hij in valt. Dat is jaren tobben geweest. Gelukkig is hier inmiddels een bereisbare school waar ieder met soortgelijke kids mee wegloopt. Ze gaan tot en met VWO niveau. De buurjongen gaat daar als de brandweer en die andere kids doen het ook super! Ik gun jullie zoiets ook.
Ben benieuwd in welke regio deze school is.
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
25-11-2020 06:17
Wij zijn vorig jaar gaan kijken op een HAVO-VWO speciaal voor kinderen met ASS
Uiteindelijk is ons kind (had VMBO-HAVO advies) naar een reguliere VMBO gegaan omdat kinds ASS stukken minder heftig bleek dan waar het onderwijs op gericht was (kind zat ook op regulier PO).

Maar ik was onder de indruk van wat ik zag. Wat een rust, duidelijkheid en structuur.
Op alle vragen die gesteld werden kwam een antwoord waarvan duidelijk was dat er over dit soort dingen was nagedacht (vooral ook dingen over probleemgedrag).
De school duurde een jaar langer dan regulier, omdat de brugklas in 2 jaar opgesplitst is zodat er veel aandacht geschonken lan worden aan ‘wennen op het VO’. Huiswerk opkrijgen, plannen, hoe maak en leer je dat? Maar ook sociale vaardigheden in deze nieuwe (puberende) groep en dat soort dingen.

Ik was onder de indruk, al zag ik snel dat dit voor ons kind niet de juiste school was.

En over dat uur taxi: bedenk dat er op gewone VO-scholen ook veel kinderen op een uur fietsafstamd zitten. Hier tenminste wel.
En als het geen drukke taxi is is even lekker je hoofd leeg maken met een koptelefoon met muziekje na zo’n lesdag misschien wel lekker.
Er is nog een andere school waar ze idd 7 jaar over het VWO doen omdat de eerste 2 of 3 jaar een groot deel van de tijd besteed wordt aan ‘leren leren’ en sociale vaardigheden enzo. Maar deze school is op anderhalf uur met de taxi en als hij ooit zelf met het OV zou moeten zou hij een uur en 3 kwartier onderweg zijn. En elke schooldag eindigt pas om 15.10 dus dan zou hij dagelijks van kwart voor 7 tot 5 de deur uit zijn. Vind ik veel te lange dagen.
Is het geen optie dat je zoon mavo/havo gaat doen in jullie eigen woonplaats ipv havo/vwo op een uur (of meer) afstand? Dan kan hij vrienden maken in zijn eigen woonplaats. Evt met een arrangement/begeleider. Veel reguliere VO scholen hebben begeleiding van kinderen die van het speciaal onderwijs komen (redelijk) goed voor elkaar.
En als hij zo lang moet reizen dan is dat ook vermoeiend wat misschien niet helpt bij zijn concentratie en gedrag?

Ik zou trouwens sowieso uitzoeken of hij op het VO nog wel recht heeft op taxivervoer en hij niet met het OV moet.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
25-11-2020 06:51
Is het geen optie dat je zoon mavo/havo gaat doen in jullie eigen woonplaats ipv havo/vwo op een uur (of meer) afstand? Dan kan hij vrienden maken in zijn eigen woonplaats. Evt met een arrangement/begeleider. Veel reguliere VO scholen hebben begeleiding van kinderen die van het speciaal onderwijs komen (redelijk) goed voor elkaar.
En als hij zo lang moet reizen dan is dat ook vermoeiend wat misschien niet helpt bij zijn concentratie en gedrag?

Ik zou trouwens sowieso uitzoeken of hij op het VO nog wel recht heeft op taxivervoer en hij niet met het OV moet.
Dat zou ik het allerliefste willen. Ik denk dat niemand zijn kind graag ver weg naar school stuurt, waar er geen kinderen uit zijn eigen woonplaats in de klas zitten. Maar als hij vanuit school het advies voor speciaal onderwijs krijgt, wordt hij niet toegelaten op regulier onderwijs. En daarnaast denk ik ook dat hij dat niet aan kan.
Alle reacties Link kopieren
Een goede kennis van mij werkt op een VO school met speciale indicatie.
Lessen worden gegeven op niveau van het kind. Kleine klassen. Hij heeft soms een Havo klas economie met 3 leerlingen 😄. Er is ook huiswerk begeleiding en veel ervaring met staatsexamens. Klinkt als een fijne school als ik hem erover hoor praten.
Lente19251003 schreef:
25-11-2020 07:16
Dat zou ik het allerliefste willen. Ik denk dat niemand zijn kind graag ver weg naar school stuurt, waar er geen kinderen uit zijn eigen woonplaats in de klas zitten. Maar als hij vanuit school het advies voor speciaal onderwijs krijgt, wordt hij niet toegelaten op regulier onderwijs. En daarnaast denk ik ook dat hij dat niet aan kan.
Dat is heel jammer, als hij het niet aankan dan houdt het idd op.
Wij hebben het met onze zoon wel gedaan, zes jaar geleden kon het wel. Wel een school kunnen vinden die er heel open voor stond om deze kinderen te helpen.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook Luzac kunnen overwegen. Is geen SO maar wel kleine klassen en eigen leerlijnen. Luzac was vroeger voor de afhakers maar dat is allang niet meer zo.

Mijn neefje zit op een school waar ze veel buitenwerk doen en ook via IVIO een diploma op niveau halen. Maar hij heeft schooltrauma en heeft in groep 7/8 deels thuisgezeten. Elke dag een dik uur op een elektrische fiets en gaat daar echt fantastisch. Het is geen zorgboerderij maar het is wel op een boerderij, wel echt een onderwijsinstelling.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Daanstje schreef:
25-11-2020 05:42
Die afweging kun je maken. Maar ik weet dat bij sommige leerlingen ook het onderwijs voor sommige vakken via een organisatie - ik meen de wereldschool, maar kan het mishebben- werd gegeven.

Maar het is meer bedoeld om teleurstelling te voorkomen, want dat heb ik meer dan eens meegemaakt dat ouders in de 4e of 5e klas zeiden ' maar jullie bieden toch VWO?'

De eerste 3/4 jaar zul je daar minder last van hebben omdat tot het 3e jaar een HBO opgeleide docent gewoon prima les kan&mag geven. De 4e mag officieel niet meer, maar lukt qua kennis vaak nog wel. Maar in de 5e of 6e kan dat dus wel een ding zijn.

Maargoed, als het om VSO gaat zou ik op inhoud denk sneller concessies doen dan op de vorm die bij je kind en zijn/haar rugzak past.. op inhoud zijn er vaak wel mouwen aan te passen.

Wat je zegt klopt niet. Je kunt op t hbo ook een eerstegraads master volgen. Hoef je geen WO voor gedaan te hebben.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
25-11-2020 06:51
Is het geen optie dat je zoon mavo/havo gaat doen in jullie eigen woonplaats ipv havo/vwo op een uur (of meer) afstand? Dan kan hij vrienden maken in zijn eigen woonplaats. Evt met een arrangement/begeleider. Veel reguliere VO scholen hebben begeleiding van kinderen die van het speciaal onderwijs komen (redelijk) goed voor elkaar.
En als hij zo lang moet reizen dan is dat ook vermoeiend wat misschien niet helpt bij zijn concentratie en gedrag?

Ik zou trouwens sowieso uitzoeken of hij op het VO nog wel recht heeft op taxivervoer en hij niet met het OV moet.
Dit is dus waar bijv mijn zoon echt heel boos om wordt: adviseren om een lager niveau te gaan doen. Alsof het dan ineens wel lukt.

De problemen van deze kinderen zitten em niet in het niveau, maar in alle zaken eromheen. En die spelen op een lager niveau net zo goed.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
25-11-2020 08:15
Dit is dus waar bijv mijn zoon echt heel boos om wordt: adviseren om een lager niveau te gaan doen. Alsof het dan ineens wel lukt.

De problemen van deze kinderen zitten em niet in het niveau, maar in alle zaken eromheen. En die spelen op een lager niveau net zo goed.
Hier heeft het goed uitgepakt.
Alle reacties Link kopieren
Tips voor goede scholen in Brabant zijn trouwens ook welkom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven