Groeipijn kleuter, tips?

27-11-2020 12:23 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 5 heeft al geruime tijd af en toe last van heftige pijn zijn been/benen, vooral ‘s avonds en ‘s nachts. Het is vooral na een drukke dag of een bso dag. Overdag heeft hij er nooit last van. Daarom ga ik er vanuit dat het groeipijn is.

Wat we nu vaak doen als hij eenmaal pijn heeft is paracetamol geven en zijn benen masseren. Dat helpt meestal wel, maar het blijft naar om hem zoveel pijn te zien hebben, en inmiddels is het wel elke week een keer dat hij er last van heeft.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen: hoe lang bleef kind er last van houden? Zijn er dingen die helpen om het te voorkomen? Ervaringen en tips zijn erg welkom!
Hier blijft het terugkomen bij groeispurten.

Zoon doucht 's avonds lekker warm, paracetamol en heeft een elektrische deken in bed. De warmte helpt tegen de pijn. Als het 's nachts teveel zeer doet, gaat de deken weer even aan zodat hij kan inslapen.
Alle reacties Link kopieren
Warmte en inwrijven met hele magische zalf, zoals Nivea/zwitsal o.i.d. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Goh, nu ben ik me er ineens van bewust dat mijn zoon ( nu 10 jaar) dit niet meer heeft. Hier hielp idd insmeren / masseren met nivea in combi met paracetamol.
Hier heeft het echt jaren geduurd, met fases van meer/ minder last.
Ik heb daar zelf jaren last van gehad toen ik klein was. Ik kon soms niet eens meer lopen. Masseren hielp meestal wel. En dan had ik zalf die warm werd. Soms hielp dat beide niet en dan pakte mijn vader de douchekop en deed hij afwisselend warm en koud water over mijn benen.

Ik heb hier zeker tot aan mijn pubertijd last van gehad. Nog steeds zijn mijn benen snel moe als ik druk ben.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons werken magnesiumpillen. Ik heb zelf last in de benen 's avonds. De dokter noemt het 'restless legs', maar het is zo'n beetje dezelfde pijn die mijn moeder vroeger groeipijn noemde. Dit kan door magnesiumtekort komen en de magnesiumpillen helpen inderdaad. Toen mijn dochter erover begon te klagen, heb ik ze ook aan haar gegeven (alleen als ze pijn heeft dus) en ze vind dat het helpt.

Je kan ze gewoon bij de kruidvat kopen bij de vitamines en mineralen. Natuurlijk even navragen over de max hoeveelheid voor de leeftijd / gewicht van je kind. Baat het niet schaad het niet zou ik zeggen. verder: Warmte, masseren, maar ook strechen kan helpen. Bijvoorbeeld wat kinderyoga oefeningen voor bedtijd.
Alle reacties Link kopieren
Wat mijn moeder vroeger altijd bij mij deed was goed warm wrijven met een soort van tijgerbalsem en daarna sjaals er omheen draaien zodat het warm bleef. Dat hielp vaak best goed.
Hittepit in bed helpt ook; net wat minder ingrijpend dan een hele electrische deken.

Vaak komt het bij vlagen, maar in onze ervaring trekt het ook weer redelijk snel weg, dus moet je ze alleen even door het nare moment geen helpen.
blijmetmij schreef:
27-11-2020 13:07
Hittepit in bed helpt ook; net wat minder ingrijpend dan een hele electrische deken.
Ik vind de deken veel praktischer. Hoef ik niet midden in de nacht weer een kruik of pittenzak te gaan opwarmen, gewoon even het knopje omhoog. En weer uit als het warm genoeg is.

Snap niet zo goed wat er ingrijpend aan is. Deken ligt gewoon permanent op bed onder zijn hoeslaken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de snelle tips al! We doen nu nog niks met warmte dus daar ga ik zeker naar kijken. Hebben jullie ook het idee gehad dat elektrische deken/hittepit/kruik/sjaals preventief werkt?
alouette wijzigde dit bericht op 27-11-2020 13:42
Reden: .
2.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En anders eventueel magnesium olie. Kun je ook even inmasseren en de huid is het dunst in de knieholte daar neemt de huid de olie het beste op.
Alle reacties Link kopieren
Een magnesium voetenbadje als kind voor de televisie zit. 15 a 20 minuten in lauwwarm water met hand magnesiumvlokken*. Scheelt mij heel veel nachtelijke wandelingen en masseerpartijen.... Ik moest er soms 3-4x per nacht uit omdat kind hard lag te huilen van de pijn in de beentjes. Zo zielig...

* ook heel fijn voor jezelf.... als kind klaar is, doe ik er soms nog wat warm water bij en ga ik er ook nog even in zitten
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Black_ schreef:
27-11-2020 14:16
En anders eventueel magnesium olie. Kun je ook even inmasseren en de huid is het dunst in de knieholte daar neemt de huid de olie het beste op.
Magnesiumolie kan best prikken als je echt een tekort hebt. Niet lekker voor kinderen.
Ik gebruik de Shea Butter van Zechsal om in te smeren. Die prikt niet
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Hier helpt alleen masseren. Zijn van vijf vind warmte niet lekker, hij denkt dat koude helpt. Maar wij zijn ook aan het zoeken naar een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Hier hielp het om een banaan te geven voor het naar bed gaan, daar zit veel magnesium in. Op het moment zelf hielp het ook trouwens. Maar het was fijn als we het voor konden zijn. ;)
alouette schreef:
27-11-2020 13:41
Bedankt voor de snelle tips al! We doen nu nog niks met warmte dus daar ga ik zeker naar kijken. Hebben jullie ook het idee gehad dat elektrische deken/hittepit/kruik/sjaals preventief werkt?
Nee; er is niets preventief. Het gebeurt in gevoelige periodes als ze overdag veel bewogen hebben. Dan is dit het gevolg. Maar omdat het ook maar met vlagen gebeurt, moet je het gewoon even uitzitten en het niet te groot maken. Besef dat een "aanval" ook niet eindeloos duurt. Dus dat WAT je doet, misschien niet eens de oplossing was als het over gaat. Het is meer dat je je kind wil steunen en dus dingen probeert.

Wat betreft de elektrische deken; ik ben een bibberkont en heb er zelf een. Mijn zoon heeft het echter nooit koud. Als ik hem op een elektrische deken zou leggen, kan hij zelf die warmte niet reguleren.
Een hittepit gooi je wat makkelijker uit bed dan dat je hals slapend bewust op zoek moet naar de schakelaar. Heel soms is de elektrische deken voor mij ook te warm als ik eenmaal opgewarmd ben, en dan kan ik drijfnat wakker worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft het ook gauw te warm, dus ik ga ook even kijken hoe ik dat het beste kan aanpakken. Banaan en magnesiumvlokken kunnen we ook eenvoudig uitproberen. Mooi!

Ik maak het niet groot hoor, maar hij heeft er nu al zo lang en zo vaak last van dat ik toch iets wil proberen.
Alle reacties Link kopieren
Masseren en warm houden werkt hier het best. In de winter leg ik soms een extra (dunne) deken over z’n benen en van te voren even een kruik. Kruik haal ik eruit als hij gaat slapen, ander is het weer te heet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven