Dit was een neppe, ze zijn allemaal nep

27-11-2020 19:38 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag met de kinderen naar sinterklaashotel geweest. Krijg je rondleiding door verschillende ruimten en de pieten doen een toneelstukje en aan het eind ontmoet je de sint. Op de foto, pepernoten snoepen, hartstikke leuk.
Jongste kletst een eind weg tegen iedereen en oudste van 4,5 die slaat het rustig gade allemaal. Past ook bij zijn kat uit de boom kijk karakter. We zetten twee stappen buiten en hij zegt: ‘ dat was een neppe sinterklaas’. En de pieten ook, ze zijn allemaal nep’. Ik was met stomheid geslagen en wist niet hoe te reageren. Ik zei een neppe? Hoe kom je daarbij? Maar veel uitleg kwam er niet en het ging al snel over wat anders. Later thuis zei hij het ook tegen papa. En dat de echte die van de televisie was.

Net nu het een beetje leuk begint te worden zegt ie zoiets. Ervaren ouders; is dit een teken dat ie van zn geloof afdondert of moet ik dit gewoon laten gaan? Wat zou jij hebben gezegd? Tips voor wat ik kan zeggen als het nog een keer ter sprake komt.
Mijn dank is groot
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vooral verbaasd dat zoiets nu doorgaat.

Maar los daarvan; heel veel kinderen geloven nog best een tijd nadat ze hun eerste hulpsint gezien hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 5 vroeg letterlijk aan mij: mama, vertel eens even hoe het zit, ik geloof er allemaal niks van.

Hij heeft het juiste antwoord gekregen en hij vond dat heel prettig.

Het is ook altijd een denkertje geweest en ik ben geen type voor al dat gedraai erom heen.
Niet te veel aandacht aan besteden. Ik zei dan altijd dat ze gelijk hadden en dat het inderdaad hulpsinterklazen en -pieten waren. Klaar.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 27-11-2020 19:42
2.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, er is één echte en een hoop hulp sinterklaasen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je kunt ze maar korte tijd voorliegen, succes en sterkte ermee
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje van 3,5 kwam al tot de conclusie dat het de net-als-alsof Sinterklaas was. Eigen logica en ze geloofde erna nog jaren. Gewoon niet op reageren.
Alle reacties Link kopieren
Hulp Sint, simpel. Sinterklaas is erg lief, dat mensen van hem ook Piet of Sinterklaas mogen zijn. (Uitleg van de oudste die haar oppas Pieten herkende).

Of kind moet zien dat het een algeheel toneelstuk is, zoals mijn jongste 4 jarige destijds.
Mijn broer was ook al vanaf heel jong heel duidelijk over wat echte en neppe waren. Hij gaf er wel uitleg bij. Pieten hoorden geen borsten te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik had gevraagd: welke is dan de echte?? Hoe zie jij dat dan??
Alle reacties Link kopieren
Ergens vind ik het hele verhaal meespelen heel leuk maar dit soort dingen wel ingewikkeld.
Ik had in de auto gezegd dat sint nu even hier logeerde voor de kindjes In deze omgeving en dan Weer naar het pietenhuis ging. Als ik dan nu zeg dat was een hulpsinterklaas dan klopt het niet en heb ik dus gelogen... was er totaal niet op voorbereid dat dit nu al zo komen...
Alle reacties Link kopieren
Zeg gewoon niets. Klaar.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-11-2020 19:45
Ik had gevraagd: welke is dan de echte?? Hoe zie jij dat dan??
Ja dat vroeg papa en toen zei hij die van op tv.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
27-11-2020 19:46
Ergens vind ik het hele verhaal meespelen heel leuk maar dit soort dingen wel ingewikkeld.
Ik had in de auto gezegd dat sint nu even hier logeerde voor de kindjes In deze omgeving en dan Weer naar het pietenhuis ging. Als ik dan nu zeg dat was een hulpsinterklaas dan klopt het niet en heb ik dus gelogen... was er totaal niet op voorbereid dat dit nu al zo komen...
Ze logeren natuurlijk met alle hulp-sinten en de echte Sint zoveel mogelijk bij elkaar :-).
Al was het maar om af en toe bij te kunnen praten over eventuele stoute kinderen.
En over al die lijstjes vol speelgoed die ingediend worden en naar welke winkels ze allemaal moeten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Bloemetjefresia schreef:
27-11-2020 19:46
Ergens vind ik het hele verhaal meespelen heel leuk maar dit soort dingen wel ingewikkeld.
Ik had in de auto gezegd dat sint nu even hier logeerde voor de kindjes In deze omgeving en dan Weer naar het pietenhuis ging. Als ik dan nu zeg dat was een hulpsinterklaas dan klopt het niet en heb ik dus gelogen... was er totaal niet op voorbereid dat dit nu al zo komen...
Sint was blijkbaar extreem druk en stuurde een hulpsinterklaas. Je moet niet te moeilijk denken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste had het rond die leeftijd ook al in de gaten. Zag duidelijk verschil tussen de verschillende Sinten.
Jongste wel iets later.
Oudste kleinkind is ruim 7 en gelooft nog heilig, jongste is 4 en ook nog helemaal overtuigd.
Alle reacties Link kopieren
Oudste zei dat ook met 4 (bijna 5 toen). Heb haar gevraagd hoe zij dacht dat t zat. Zij dacht een hulpsinterklaas. Vorig jaar waren ze volgens haar ook weet allemaal nep behalve die op tv en Pablo, love Piet etc. bij de julianatoren) . Nu (bijna 7) gelooft ze nog heilig. T schoencadeautje op school kwam volgens haar gewoon van de juf, maar verder neemt ze het nog heel serieus.
Je had kunnen zeggen dat Sinterklaas op tv anders overkomt en de pieten ook.
Alle reacties Link kopieren
Zoon zei op zijn 6e jaar tijdens een fikse regenbui: de smink van de zwarte pieten kan wel doorlopen met die regen.....
Hij had dus wel door dat pieten gesminkt waren.
Maar toen hij bijna 9 was heb ik de waarheid moeten vertellen.
Dat kinderen iets anders zien betekend het niet dat ze niet meer geloven.
Alle reacties Link kopieren
Tja, mijn dochter kwam afgelopen zomer met allemaal vragen rondom de echtheid van Sinterklaas, ze was toen 4 jaar. Door een paar vragen terug te stellen, in de trant van 'wat denk jezelf?' kwam ik erachter dat ze gewoon niet meer gelooft. En we hebben haar vragen toen ook naar waarheid beantwoord.

Ik heb nog lang gedacht dat het geloof wel terug zou komen als de sinterklaastijd weer aan zou breken, maar dat is niet gebeurd. Ze is nu net 5 jaar en gelooft niet meer, maar ze vindt het vieren van sinterklaas wel heel erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Alleen op tv kwam de echte Sinterklaas en de echte pieten. Ik hoor mezelf nog zo zeggen “dat was echt een stomme Sinterklaas en hij stinkt naar koffie!” Toch geloofde ik écht in Sinterklaas. Ik wist dat er meerdere waren en toch geloofde ik in maar 1 sint. Het is voor kleintjes echt heel anders. Maak je maar niet te druk, het is echt geen teken dat hij al van zijn geloof valt.
Dit soort “problemen” maken dat ik Sinterklaas een heel gedoe vind.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
27-11-2020 19:42
Niet te veel aandacht aan besteden. Ik zei dan altijd dat ze gelijk hadden en dat het inderdaad hulpsinterklazen en -pieten waren. Klaar.
Dat zei mijn moeder ook altijd. Totdat we een keer twee sinterklazen tegelijk tegen kwamen en mijn vriendinnetje en ik toen dat verhaal niet meer geloofden maar toen zaten we al in de twijfelleeftijd 7/8 geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat soort dingen altijd gewoon aangehoord en niet ontkend of er verhalen of uitleg omheen verzonnen. Ze leggen het wel voor zichzelf uit en anders niet, ook goed. Mijn oudste riep met 4 jaar al dat wij de cadeautjes in de schoen doen, omdat het helemaal niet door de schoorsteen kan. Met 5 jaar zei een klasgenootje tegen hem dat Sinterklaas niet bestaat. Met 6 jaar zei hij dat de Sinterklaas die in onze woonplaats aankwam nep was, want het was niet de echte van tv. Met 7 geloofde hij bijna niks meer ervan, maar wél dat alles wat op het Sinterklaasjournaal gebeurt echt is en dat dat ook de echte Sinterklaas is. Nu met 8 weet hij dat het allemaal nep is, maar als je dan een verlanglijstje op de site van het Sinterklaasjournaal mag maken dan wil hij dat per se doen en als er dan een filmpje van Sinterklaas komt waarin Sinterklaas zijn naam zegt dan weet hij toch echt zeker dat hij live met Sinterklaas gevideobeld heeft. ;-D

Gewoon niet moeilijk doen en laten komen zoals het komt dus, het wordt er echt niet minder leuk van.
Bloemetjefresia schreef:
27-11-2020 19:46
Ergens vind ik het hele verhaal meespelen heel leuk maar dit soort dingen wel ingewikkeld.
Ik had in de auto gezegd dat sint nu even hier logeerde voor de kindjes In deze omgeving en dan Weer naar het pietenhuis ging. Als ik dan nu zeg dat was een hulpsinterklaas dan klopt het niet en heb ik dus gelogen... was er totaal niet op voorbereid dat dit nu al zo komen...
Dat is dan gelijk een les. Gewoon geen heel verhaal eromheen verzinnen, dan lul je jezelf alleen maar vast. Laat kinderen gewoon geloven wat ze willen en maar er verder geen woorden over vuil. En als ze vragen stellen dan zeggen ‘goede vraag, hoe denk jij zelf dat het zit?’

Tot het moment dat ze echt op de man af vragen hoe het zit, dan kun je het gerust uitleggen en zijn ze er gewoon aan toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven