Basisschool (samen spelen)

27-11-2020 20:45 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Mijn zoon is sinds kort 4 en gaat nu sinds 2 weken volledig naar de basisschool. Daarvoor is hij in 2,5 week tijd, 5 keer wezen wennen. Eigenlijk is hij altijd heel enthousiast wanneer hij uit school komt. Hij laat vrij weinig los over hoe de dag is gegaan, maar dat is kind eigen heb ik het idee.

Wanneer ik vraag of hij met kinderen speelt dan geeft hij aan dat hij graag met andere kinderen wilt spelen maar dat de andere kinderen 'hem niet leuk vinden'. Hij zegt dat de andere kinderen hem stout noemen en niet samen willen spelen.
Wanneer ik hem weg breng dan dwaalt hij ook een beetje in het rond op het schoolplein. Hij gaat zelf wel wat doen maar wanneer hij naar andere kinderen loopt dan word hij er niet bij betrokken. De kinderen zijn pas 4 of 5 en dat neem ik hen uiteraard niet kwalijk of iets dergelijks. Maar als er na 2 weken al zo wordt gesproken dan doet mij dat best wel wat. Ik ben er veel mee bezig (waarschijnlijk meer dan mijn zoon)

Toen mijn zoon naar het kdv ging, was hij heel sociaal. Ook in het normaal dagelijks leven praat hij met Jan en alleman en houd hij erg van gezelligheid.

Ik zoek even naar ervaringen van anderen? Misschien heeft mijn zoon zijn eigen waarheid, ik weet het niet zo goed. Maak mij misschien (hopelijk) druk om helemaal niks.
.
Alle reacties Link kopieren
Je mag natuurlijk altijd de juf contacteren en vragen hoe het in de groep gaat. Kleuters vertellen niet altijd wat er daadwerkelijk gebeurt. Zo vertelde mijn dochter dat ze nooit iets vertelde in de kring. Bleek echt niet zo te zijn (wat ik dus ook verwachtte).
ik zou even aan de juf vragen/appen/mailen hoe het gaat en wat haar indruk is. Twee weken is ook nog heel kort, het is al heel wat dat hij enthousiast uit school komt! Volgens mij kostte t hier een week of 6 beetje sipjes rondhangen aan begin en einde dag en toen hopla had ze ineens praatjes met iedereen.
Komt wel goed hoor, hij heeft gewoon tijd nodig om te wennen.
Als jij een nieuwe baan hebt ben je na 2 wk toch ook niet meteen dikke matties met je nieuwe collega’s?
En kleuters vinden dat lastig te benoemen dus die zeggen dan “ik vind jou stom” als ze misschien bedoelen dat ze het eng vinden om met een onbekend kind te spelen. Of “ik ben niet jouw vriend” omdat ze op dat moment liever met iemand anders spelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het deels wel (ook kind die net gestart is een soms thuis komt dat kindjes niet met hem wilde spelen, de juf niets tegen hem zei, dat ie alleen was...).
Het is toch echt het wennen en de kat uit de boom kijken van zijn kant.
Volgens de juf doet hij wel goed mee.
Ik geef het nog even, over een paar weken het eerste gesprek met de juf over de eerste periode.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben ook gelijk. En je kan niet de hele wereld te vriend hebben. Maar ik gun hem ook gewoon speelmaatjes. Zou het zo sneu vinden als hij heel de dag in zijn eentje loopt te dwalen. Ik hoop maar dat ik meer moeite heb met die gedachte, dan hoe hij het zelf ervaart.

Kinderen kunnen dat inderdaad nog niet goed benoemen. Daarom kan je hen ook helemaal niks kwalijk nemen.

Stom eigenlijk dat ik er zo mee zit. Heb mij er ook nooit eerder druk om gemaakt. Dacht dat dat allemaal wel goed zou komen omdat hij normaliter met veel kinderen goed overweg kon. Maar toen hij zei dat kinderen hem stom vinden, brak mijn hart. Stom he
.
Alle reacties Link kopieren
BCgirl schreef:
27-11-2020 21:33
Ik herken het deels wel (ook kind die net gestart is een soms thuis komt dat kindjes niet met hem wilde spelen, de juf niets tegen hem zei, dat ie alleen was...).
Het is toch echt het wennen en de kat uit de boom kijken van zijn kant.
Volgens de juf doet hij wel goed mee.
Ik geef het nog even, over een paar weken het eerste gesprek met de juf over de eerste periode.
Oh wat vervelend ook zeg! Was/is jouw zoon er verdrietig over? Ja, ik moet mijzelf ook maar gewoon even toespreken. Hij zit net op school, en moet ook even wennen.
.
Alle reacties Link kopieren
bloempje19 schreef:
27-11-2020 21:36
Oh wat vervelend ook zeg! Was/is jouw zoon er verdrietig over? Ja, ik moet mijzelf ook maar gewoon even toespreken. Hij zit net op school, en moet ook even wennen.
Hij vertelt het wel met een sip toontje, maar als ik vraag hoe z'n dag was, is het wel altijd 'leuk'. Hij heeft via school ook nog geen speelafspraakjes ( wel soms met een kindje uit de buurt), ik heb wel vertrouwen dat het goed komt.
Alle reacties Link kopieren
BCgirl schreef:
27-11-2020 21:45
Hij vertelt het wel met een sip toontje, maar als ik vraag hoe z'n dag was, is het wel altijd 'leuk'. Hij heeft via school ook nog geen speelafspraakjes ( wel soms met een kindje uit de buurt), ik heb wel vertrouwen dat het goed komt.
En mag ik vragen hoelang jouw zoon nu ongeveer op school zit?
Gelukkig heeft hij aan het wel leuk te vinden. Dan moet er vast wel iets goed zijn, toch?
Uiteindelijk moet het wel goed komen!
.
Alle reacties Link kopieren
bloempje19 schreef:
27-11-2020 21:34
Jullie hebben ook gelijk. En je kan niet de hele wereld te vriend hebben. Maar ik gun hem ook gewoon speelmaatjes. Zou het zo sneu vinden als hij heel de dag in zijn eentje loopt te dwalen. Ik hoop maar dat ik meer moeite heb met die gedachte, dan hoe hij het zelf ervaart.

Kinderen kunnen dat inderdaad nog niet goed benoemen. Daarom kan je hen ook helemaal niks kwalijk nemen.

Stom eigenlijk dat ik er zo mee zit. Heb mij er ook nooit eerder druk om gemaakt. Dacht dat dat allemaal wel goed zou komen omdat hij normaliter met veel kinderen goed overweg kon. Maar toen hij zei dat kinderen hem stom vinden, brak mijn hart. Stom he
Nee joh. Helemaal niet stom. Heel begrijpelijk juist.

Geef hem wat tijd. En jezelf ook :)
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Zoon is dit schooljaar gestart en heeft nog geen vaste vriendjes. Juf zei zelfs dat hij een beetje geplaagd werd. Vooral 1 groepje kinderen met wie hij eigenlijk graag wil spelen, maar zij niet met hem. Mijn hart breekt ervan, maar aan de andere kant vindt hij school nog steeds leuk en moet hij misschien zijn draai nog vinden. Ik stimuleer nu dat hij met andere kinderen speelt, en dat groepje links laat liggen. Maar ik vind het wel heel lastig. Hij is heel sociaal verder, speelt makkelijk met kinderen van vrienden of wildvreemde kinderen in een speeltuin en volwassenen vinden hem heel leuk - juf zegt ook dat ze er nog wel 10 van hem in de klas zou willen.

Maar toch blijft het ergens knagen. Ik wacht nog even tot na de kerst en anders ga ik de juf nog een keer bevragen.
Alle reacties Link kopieren
Och lastig hé, die kleine koters die niet goed kunnen uitdrukken wat ze bedoelen.
Of soms gewoon verkeerde woorden zeggen, terwijl ze het niet zo bedoelen.
Ik zou het nog wat tijd geven, hij moet zelf ook vast erg wennen.
Mijn kind heeft vanaf januari in de instroomgroep gezeten, na de zomervakantie naar groep 1, en pas vanaf de herfstvakantie werden er speel afspraakjes gemaakt.
Telkens met verschillende kinderen dus wat dat betreft geloof ik dat hij wel goed in de groep ligt. Maar kind zegt ook dingen als; Pietje heeft me geschopt, Jantje heeft me geslagen, ik wil die trui niet aan want dan lacht Keesje me uit. En dan twijfel ik ook wel eens of hij misschien buiten de boot valt.
Maar volgend juf is er niks aan de hand, kind gaat nog steeds vol plezier naar school, dus ik geloof dat het wel oké gaat.
hoe was jou eigen basisschool tijd ?
Hier bij beide kinderen vergelijkbare verhalen. Maar ze speelden beide wel met andere kinderen. Ik geloof dat het komt doordat het op school zo'n indruk maakt en dat er ook veel grotere kinderen zitten, die soms ook veel mondiger zijn of zogenaamd stoere woorden gebruiken. Sommige vinden het dan interessant om 'stom kind' te zeggen. Voor zo'n uk is dat heel wat om te horen. Later leren ze 'je bent zelf een stom kind' en dan is er niks meer aan de hand.
Beide liepen in de kleuterklas ook weleens alleen omdat ze even rust wel konden gebruiken. De oudste is minder mondig van haarzelf, zij vroeg ook weleens, heel zachtjes, op een meter afstand 'mag ik meedoen?' aan twee kinderen die druk aan het spelen waren. Vaak hoorden ze haar niet eens. Zij dacht dan 'ik mag niet meedoen, ze vinden me stom'. En dat hoorde ik dan thuis. Toen ik dat ontdekte heb ik haar geleerd dat ze maar gewoon moest gaan meedoen, omdat op school toch iedereen mee mag doen 'samen delen samen spelen' wordt er nogal in geramd. Dat is ze dus aarzelend gaan doen en dat hielp geweldig. Ondertussen had ze ook kinderen leren kennen natuurlijk, dat ging gelijk op.
Van de jongste hoor ik als ze moe uit school komt dat het stom is, dat ze nergens mee mocht spelen, dat die en die haar geslagen hebben en die geschopt en dat de juf niks deed. Als ze fit is (na wat spelen thuis, of op zaterdagochtend) komen er verhalen uit wat ze allemaal gedaan hebben en dan blijkt dat ze vriendjes heeft op school en dat de juf haar helpt etc etc etc.
UIt beide leerde ik dat het voor mij veel heftiger klonk dan het is :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gaat nu 3 maanden naar de basisschool en die zei dat soort dingen ook.

Ik geloofde dat eigenlijk niet, dus ik ben er niet op doorgegaan en heb het de juf gevraagd. Was niets aan de hand. Ze vond het spannend om aan te haken.

Mijn dochter vertelde trouwens dat iedereen haar schopte. De juffen ook. 😂. We hebben toen maar even een gesprekje gehad over jokken.
Nu zitten we in de fase dat iedereen haar van alles bewust wat aandoet. Ze was gevallen en dat kwam dan doordat ze met Pietje botste en dus was het zijn schuld. Ze had haar legging nat. Kwam omdat ze aan het stoeien was met een ander meisje. En dus was het de schuld van het meisje dat haar legging nat was. 🤷🏼‍♀️

En deze week heb ik mijn kind niet eens gezien want elke dag had ze speelafspraken.

Geef hem even tijd. Begeleid hem vooral bij het maken van vriendjes. Niet te veel op het verhaal dat ze hem stom zouden vinden in gaan als dat niet aan de hand is volgens de juf. (Of meester).

Die kleine stinkerdjes hebben namelijk snel genoeg in de gaten dat als ze iets spannend vinden, ze dat zouden kunnen voorkomen door te zeggen dat ze iets overkomt wat niet leuk is.

Als het wel aan de hand is, dan het aan de juf overlaten om dat op te lossen op school en zelf een beetje weerbaar maken. 🤗
Alle reacties Link kopieren
Oh to zo herkenbaar! Toen mijn vierjarige net op school zat kwam ze elke dag thuis met verhalen over ik ben stout en de juf was boos op mij enz ook geen echte aansluiting. Heb de juf gebeld die zei dat ze helemaal niet stout was maar wel twee jongens in de klas die veel extra aansturing nodig hadden. En dat ze daar erg van onder de indruk was.

Ze zit nu sinds sept op school en sinds de herfstvakantie gaat ze echt met veel plezier en heeft ze vriendjes en vriendinnetjes op school!
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Mijn twee mindere hadden allebei het eerste jaar geen speelafspraakjes.
En ze waren echt heel blij en gelukkig.

Juf heeft een vrij ingenieus systeem van maatjes zijn en de plek in de kring en de juf helpen zodat uiteindelijk iedereen met iedereen in een tweetal is geweest. Misschien heeft jullie juf ook zo’n soort systeem? Door te praten over wie zn maatje was deze week en als hij aan de beurt was voor het helpen met de juf kreeg ik het idee dat ik ze kon helpen met het gevoel dat ze “er bij” horen. Misschien allen voor mijn gevoel, dat kan ook, maar samen werden we er wel blij van :)
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
bloempje19 schreef:
27-11-2020 21:34
Jullie hebben ook gelijk. En je kan niet de hele wereld te vriend hebben. Maar ik gun hem ook gewoon speelmaatjes. Zou het zo sneu vinden als hij heel de dag in zijn eentje loopt te dwalen. Ik hoop maar dat ik meer moeite heb met die gedachte, dan hoe hij het zelf ervaart.

Kinderen kunnen dat inderdaad nog niet goed benoemen. Daarom kan je hen ook helemaal niks kwalijk nemen.

Stom eigenlijk dat ik er zo mee zit. Heb mij er ook nooit eerder druk om gemaakt. Dacht dat dat allemaal wel goed zou komen omdat hij normaliter met veel kinderen goed overweg kon. Maar toen hij zei dat kinderen hem stom vinden, brak mijn hart. Stom he
Ooh dat is helemaal niet stom. Dat heb ik hier ook zo erg gehad. Tot mijn buurvrouw zei dat haar dochter het eerste half jaar helemaal geen speelafspraakjes had. En nu wel. Heb dat maar als ijkdatum aangehouden.

Na 4 weken begon het spelen hier. En nu is ze soms elke dat onder de pannen. Of hier of bij een vriendje.
Ik voel met je mee. Mijn zoon is ook bezig met wennen op school en hij praat nog niet altijd even verstaanbaar en toen kwam hij pas geleden uit school en toen zei hij “mama ik praat raar”. Had een kindje op school dat tegen hem gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Toch mooi hé?! Dat de zorgen om de kleur poep en of ze wel goed eten veranderen in dit soort zorgen.

Alle clichés zijn dus echt waar. 🤗😱
Alle reacties Link kopieren
Aaah zo herkenbaar eigenlijk.....vanaf de dag dat mijn zoon naar school ging begon het ‘grote zorgen’ maken. Op het kdv begon hij klein en groeide de omgeving met hem mee. Op school kom je midden in een bestaande groep.

Ik ben overigens zelf kleuterjuf geweest en het is heel normaal als het even duurt voordat ze echt samen spelen met anderen kinderen. Ik heb ook wel regelmatig kinderen gehad die zo moe waren aan het einde van de dag dat ze eenmaal thuis het alleen nog maar als niet leuk ervaarde terwijl ik in de ochtenden blije kinderen zag. Bel gewoon even de juf! Normaal zie je die toch wat makkelijker bij de deur dan in deze tijden.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft tijd nodig. Het is toch een grote overstap. Als je zelf er erg mee zit kun je de juf even mailen.
Mijn zoon was het type dat enkel het meest negatieve van een dag wist te herinneren. Dat hij vaste vriendinnetjes had die een plekje voor hem vrij hielden op het klimrek vertelde hij thuis niet. Wel over het jongetje dat hem ‘met opzet’ duwde.

Totdat hij eens na het brengen vol vuur naar het hekwerk rende met ‘Zag je het mama?!’ Ik zag alleen een zoon die klunzig op een roepend meisje rende en daarbij een ander jongetje bijna van zijn sokken liep. Maar dat jongetje... met opzet stond hij daar! :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
27-11-2020 22:35
Mijn twee mindere hadden allebei het eerste jaar geen speelafspraakjes.
En ze waren echt heel blij en gelukkig.
Ocherm... :'(

:proud:
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Anders vraag maandag gewoon de juf even, dat je benieuwd bent hoe het gaat, en of jullie een gesprekje kunnen plannen. Niets geks aan. Mijn dochter had in groep 1 ook weinig speelafspraakjes, maar volgens mij heeft ze het dit jaar echt ontdekt (groep 2) en wil ze het liefst elke spelen dag met iemand.
Twee weken is nog kort, maar het is en blijft je kind... en zo'n gevoel wat jij hebt is rot, je wilt dat het goed gaat met je kind! Succes!
Wat een zorgen kan je om die kleintjes hebben hé. Die van mij zit ook sinds september in groep 1, vanaf vorig jaar mei in groep 0 en ik vond het voornamelijk moeilijk dat ze nog met niemand gespeeld had. Ik ben in een dorp komen wonen en dan merk je toch wel dat je hard je best moet doen voor contacten.

Maargoed nu 3 maanden verder, zijn er 3 kindjes hier wezen spelen. Inmiddels is ze ook bij iemand wezen spelen. En ze heeft veel aansluiting in de groep en dat ondanks dat ze zware spraakachterstand heeft en moeilijker verstaanbaar is. In het begin vorig jaar weet ik nog dat ze ook vaak thuis kwam dat andere haar pijn hadden gedaan. Ik ben er mee naar de juf gegaan en de juf zei eerlijk dat het wel klopt dat er 2 kinderen waren die de hele groep teisteren. Ik was opgelucht dat het niet mijn kind alleen was. En nu dus met nieuwe kinderen in groep 1 en dat gaat heel goed. Ook met de kinderen die nu in groep 2 zitten, maar vorig schooljaar haar klasgenootjes waren omdat ze in mei instroomden heeft ze veel contact. De juf noemt der een sociale vlinder nu. En ps ik merkte dat mijn dochter als een kind iets had gedaan dat soms weken herhaald kon worden en het dus niet elke dag voorkwam.

Het komt vast goed! En onzekerheden blijven we houden als moeders hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven