Co ouderschap en verdeling zomervakantie: hoe lang zonder 1

07-01-2021 14:27 183 berichten
Hoi

Mijn ex wil afwijken van ons ouderschapsplan en stelt voor om onze 10 jarige nu drie weken achtereen met hem en zn vriendin (plus 2 kinderen) mee te laten gaan op vakantie. Onze communicatie is heel slecht; vorig jaar toen ze twee weken met hem mee was, heb ik haar twee keer heel kort gesproken door de telefoon. Op mijn verzoek om contact met mij wat vaker te stimuleren en niet het gesprek af te kappen na 3 minuten als ze met mij aan de telefoon is, werd genegeerd.

Ik vind (buiten wat er tussen x en mij speelt) drie weken zonder 1 ouder te lang voor een 10 jarige.
Daarnaast speelt mee dat de communicatie tussen ex en mijn heel slecht is.

Mijn gevoel zegt me dat ik me aan het ouderschapsplan moet houden. Ik ben benieuwd wat jullie mening/ ervaring is.
Surrender76 schreef:
07-01-2021 14:27
Hoi

Mijn ex wil afwijken van ons ouderschapsplan en stelt voor om onze 10 jarige nu drie weken achtereen met hem en zn vriendin (plus 2 kinderen) mee te laten gaan op vakantie. Onze communicatie is heel slecht; vorig jaar toen ze twee weken met hem mee was, heb ik haar twee keer heel kort gesproken door de telefoon. Op mijn verzoek om contact met mij wat vaker te stimuleren en niet het gesprek af te kappen na 3 minuten als ze met mij aan de telefoon is, werd genegeerd.

Ik vind (buiten wat er tussen x en mij speelt) drie weken zonder 1 ouder te lang voor een 10 jarige.
Daarnaast speelt mee dat de communicatie tussen ex en mijn heel slecht is.

Mijn gevoel zegt me dat ik me aan het ouderschapsplan moet houden. Ik ben benieuwd wat jullie mening/ ervaring is.
Wat wil je kind?
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt het ouderschapsplan?
En wat wil kind idd?

Lijkt me leuk voor haar een lange vakantie..

En probeer je eigen irritaties niet los te laten en terug te laten zien in dit soort afspraken, denk in het belang van het kind. 10 jaar kun je haar ook een gebruikte telefoon meegeven zodat je met haar kan appen/bellen.. toch? Of is dat te jong? Heb zelf jongere kinderen...
Alle reacties Link kopieren
Als kind zelf wil en contact tussen vader en kind is goed zou ik haar laten gaan. Eventueel haar een telefoon meegeven waarmee ze contact met je kan houden.
Alle reacties Link kopieren
50/50 is eerlijk. Verder geen idee wat er in jullie ouderschapsplan staat.
Het kind heeft recht op (vakantie)tijd met beide ouders.

Onze zoon ging als zesjarige lekker een week op kamp met scouting. Acht kinderen van 5 tot 7 jaar in een tent.

Denk maar niet dat er een ouder contact mocht hebben, bij de Bevers wordt de navelstreng namelijk met een botte bijl doorgehakt.

Zoon heeft ons in elk geval geen moment gemist. Jouw dochter zal jou (of vader) ook niet missen als ze het naar haar zin heeft. En dat is goed.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen co-ouderschap maar een andere verdeling.
Zomervakantie delen we ieder 3 weken.
Als 't vooral om 't contact gaat dan zou ik een telefoon meegeven.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Je schrijft dat jij het lastig vind en dat jij denkt te weinig contact te hebben met dochter, maar wat wil ze zelf?
Met 10 jaar is ze best in staat zelf te bedenken of ze 3 weken op vakantie ziet zitten.

Ik snap vraag van vader wil. In de zomer heb je 3 weken aaneengeschakelde vakantie en zeker na een jaar als dit is het voor veel mensen lekker om het er die weken lekker van te nemen in het buitenland. Als je kind maar 1 of 2 daarvan bij jou is moet je al je plannen daarop aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je de banden met vader niet wat meer aantrekken/verbeteren?

En vind je het echt te lang voor je kind of stiekem voor jezelf?

Mocht je dochter graag willen, heeeel veel plezier wensen en geef haar een mobieltje mee waarmee jullie contact kunnen onderhouden.

Zo doen wij het ook.
(Ookal is contact tussen vader en mij goed en zijn onze kinderen inmiddels oud genoeg om zelf te bepalen wat ze willen en contact met mij/hem te onderhouden)
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Kind zelf een mobiel meegeven een idee?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind je 3 weken zonder contact met 1 ouder te lang voor een 10-jarige? Of vind je misschien voor die ene ouder (jij dus) 3 weken zonder contact met kind te lang?

Mijn partner heeft kinderen uit een vorige relatie en die gingen ook met ons 3 weken mee op vakantie. Inmiddels zijn ze zo groot dat ze niet meer mee willen.
Ze hadden toen geen eigen mobiel. Man was niet heel attent in de contactmomenten met ex en bood dus nooit zelf aan om te bellen met moeder. Maar als de kinderen aangaven dat ze met moeder wilde bellen mocht dat natuurlijk. Opvallend was dat ze daar vrijwel nooit om vroegen. Ze waren altijd veel te druk met vakantie vieren.

Met andere woorden, als het contact tussen vader en dochter goed is en dochter heeft er zin in, gewoon je dochter laten gaan.
eenhoorn wijzigde dit bericht op 07-01-2021 14:44
0.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ps,
En wij hebben ook alles echt 50/50
Dus inderdaad allebei drie aaneengesloten weken.
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk voor je kind om 3 weken met papa + vriendin + 2 kinderen op vakantie gaan. Wat wil je kind?

Een kind van 10/11 kan zeker 3 weken zonder ouder. En het is ook echt niet noodzakelijk om dagelijks contact te hebben. Laat het kind na de vakantie zelf zijn of haar verhaal doen.

Bericht jij de vader ook dagelijks over JULLIE kind?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
07-01-2021 14:42
Wat leuk voor je kind om 3 weken met papa + vriendin + 2 kinderen op vakantie gaan. Wat wil je kind?

Een kind van 10/11 kan zeker 3 weken zonder ouder. En het is ook echt niet noodzakelijk om dagelijks contact te hebben. Laat het kind na de vakantie zelf zijn of haar verhaal doen.

Bericht jij de vader ook dagelijks over JULLIE kind?
Dit inderdaad. Is toch alleen maar leuk toch voor haar. Waar gaan ze heen? Zou niet verwachten dat ze voor jouw hun vakantie met 1 week verkorten. Gewoon 3 weken met hen en jij ook 3 weken.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vooral eigen behoeftes. Jij vindt dat je vaker contact wilt hebben met het kind, jij vindt het niet fijn dat kind 3 weken een ouder niet ziet. Voor je kind kan dat zomaar helemaal anders zijn.

Een ouderschapsplan is een goede basis, maar ik vind ook dat je mee moeten veren met de omstandigheden en het ouder worden van je kind.

Dat jullie communicatie niet goed loopt is heel vervelend. Maar geen reden om je kind dan maar niet 3 weken met vader mee te laten gaan. Het is de vader he, niet een wild vreemde.
hamerhaai schreef:
07-01-2021 14:42

Bericht jij de vader ook dagelijks over JULLIE kind?
Wat een rare vraag. Iedere dag berichten of bijna 3 weken niet is een heel verschil.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen van ex gingen ook altijd 3 weken met ons mee en die waren op hun jongst 6 en 9. Uiteraard mochten ze moeder altijd bellen, maar daar was weinig behoefte aan vanuit hen.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
07-01-2021 14:52
Wat een rare vraag. Iedere dag berichten of bijna 3 weken niet is een heel verschil.
1x per week tijdens vakantie kan toch voldoende zijn? Ik ben benieuwd hoe vaak TO de vader bericht wanneer kind bij haar is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als kind ook co-ouderschap, en ook 3 weken met één ouder weg op vakantie. En inderdaad, zoals anderen ook al zeggen, nauwelijks contact met de andere ouder tijdens die weken, veel te druk met vakantie vieren.

Als je als kind erop kunt vertrouwen dan jouw moeder je nog net zo lief/leuk vindt na 3 weken elkaar niet zien, heb je geen behoefte om daar bevestiging voor te zoeken tijdens die 3 weken.

Ben jij ergens bang dat je kind zich veel aan haar vader gaat hechten tijdens die 3 weken? Dat ze jou daarna niet meer leuk genoeg vindt? (ik denk overigens dat dat totaal ongegrond zou zijn, maar wie weet is het wel wat er speelt diep van binnen)
Heb je het idee dat je kind behoefte heeft aan meer contact?

Ik heb in de drie weken dat mijn kinderen in de zomer bij hij vader zijn zelden contact met ze, maar ik weet dat ze het heel erg naar hun zin hebben en niet direct bezig zijn met mij.
Als je kind behoefte heeft aan contact kan ze je appen of bellen met haar eigen telefoon. Wellicht zit ze er niet op te wachten om dagelijks een overbezorgde moeder die haar ook nog 'héél erg mist' aan de telefoon te hebben.

In Vlaanderen is het normaal bij co-ouderschap dat het kind 1 maand bij de ene ouder en de andere maand bij de andere ouder is in de 2 maanden durende zomervakantie.

Af en toe 'n vakantiefotootje door-appen zal ze toch wel doen?
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 07-01-2021 15:06
7.51% gewijzigd
Ze is nu 10 en heeft misschien nog geen eigen mobiel? Volgens jaar waarschijnlijk naar de middelbare school en dan heeft ze vast en zeker wel een eigen mobiel. Dus dan lijkt mij dit het laatste jaar met dit probleem. Tenzij ze natuurlijk zelf ook minder behoefte heeft aan contact. En dan zou zomaar het geval kunnen zijn. Nieuwe vrienden maken, naar de animatie en lekker zwemmen is gewoon veel belangrijker dan je moeder bellen. En terecht.

Of is je ex denk je echt zo'n lul dat als zij je heel graag wil bellen dat gewoon gaat verbieden? En waarom krijgen zoveel vrouwen toch kinderen met van die enorme eikels.
anoniem_6500601441f07 wijzigde dit bericht op 07-01-2021 15:07
16.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moet kunnen, mits ze overweg kan met nieuwe vrouw van je ex en haar kinderen. Als dat echt drama is, zou ik je dochter zelf een keuze geven. 3 Weken op vakantie, zwemmen, spelen etc vindt bijna 10 jarige geweldig. Wij verdelen anders, maar als wij exact verdelen in de zomer zijn we al bijna door onze dagen heen. We nemen nl ook minimaal een week voor elkaar op, zodat ik een week weg kan, en hij ook.
Wij doen: eerste 4 weken bij mij (eerste 2 weken gewoon volgens plan). Middelste weken is vakantie bij mij, en laatste 2 weken zijn ze bij mijn ex. Eerste jaar nu dat we zo regelen, we zien hoe dat gaat zijn.
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving zie ik bij co-ouderschap ook voornamelijk de verdeling 3 om 3 weken in de zomervakantie. Ook bij kinderen die jonger zijn. Contact tussendoor met de andere ouder is ook niet altijd vanzelfsprekend; de kinderen zijn veel te druk met lekker op vakantie zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan ze drie weken naar pa en drie weken hier. En ze hebben hun telefoons mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven