Kinderen van verschillende eicel/sperma donoren

10-01-2021 11:05 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai! Leuk dat je dit topic leest. Ik heb eigenlijk 2 vragen.

Vraag 1: Kinderen van veschillende donoren
Ik ben op zoek naar ervaringen van kinderen die ontstaan zijn vanuit verschillende sperma of eiceldonoren. Hoe is dat voor die broers/zussen, wetende dat zij niet van dezelfde donor afstammen? Het gaat dan om gezinnen waarvan de ouders bij elkaar zijn en geen stiefkinderen oid bij zijn.

Vraag 2: geen gelijke 'behandeling' wat betreft kennis over de donor
Onze situatie is namelijk dat ik alleen zwanger kon worden met een eiceldonor. Dit is na 2 IVF pogingen gelukt met een ontzettend lieve donor uit ons netwerk (een lief jongetje, whoehoe! :loveys: ) maar we hadden helaas maar 1 embryo. We willen de donor niet nogmaals vragen en daarbij is zij inmiddels eigenlijk te oud, dus als we eventueel meer kinderen zouden willen moeten wij weer een nieuwe donor zoeken. Dit is heel lastig om te vinden, helemaal voor een tweede kinderwens, dus dit moet wsch via een eicelbank. Indien wij dit via een eicelbank in NL of buitenland zouden doen, dan kan het kindje pas vanaf 18 jaar de gegevens van de donor opvragen. Ons huidige kindje zal altijd weten wie zijn donor is (is inmiddels vriendin van de familie, en zijn open naar iedereen en straks ook naar hem hierover) maar zijn eventuele broertjes/zusjes zullen die informatie niet tot hun beschikking hebben. Heeft iemand hier ervaring mee en/of wat is jullie mening hierover?

Alvast bedankt!!

Later toegevoegd:
- Het gaat om niet-anonieme eiceldonatie. De gegevens zijn vanaf dat het kindje 18 jaar is op te vragen en dan kan het kindje eventueel ook contact opnemen met de donor.
stipjepipje wijzigde dit bericht op 11-01-2021 02:29
10.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar ik heb wel halve en stief 'siblings' en dat voelt allemaal hetzelfde.

Ik denk dat het belangrijk is dat je met evenveel liefde spreekt over de onbekende donor als over de bekende donor, maar je tegelijkertijd niet belooft dat diegene contact zal willen. Misschien past dat over 18 jaar niet meer in haar leven.

Jullie zijn de sleutel om nummer 2 net zo geliefd te laten voelen als nummer 1.
Binnen gezinnen met adoptiekinderen zijn er natuurlijk talloze voorbeelden van kinderen die niet dezelfde mate van informatie van hun afkomst hebben. Ik ken zelf twee gezinnen waar dit wel enigszins problematisch is, maar het is sowieso heel verschillend in hoeverre een kind dingen wil weten. In de voorbeelden die ik ken (gezinnen met meerdere geadopteerde kinderen) is het in beide gevallen zo dat het kind waarvan het minst bekend is juist het meeste wil weten, en het kind waar meer van bekend is juist geen interesse heeft. Ik weet niet of dat toeval is, of dat het iets psychologisch is.
Alle reacties Link kopieren
Genoegen nemen met één kind....is dat een optie? Scheelt veel gedoe.
FransjeG schreef:
10-01-2021 11:47
Genoegen nemen met één kind....is dat een optie? Scheelt veel gedoe.
Wauw. Wat een geweldig idee. Je mond houden als je niks leuks te zeggen hebt.... is dat een optie? Scheelt veel gedoe.
Ikzelf ben opgegroeid in een adoptie/pleeggezin maar was eigen kind.
Pleegkinderen kregen nog met regelmaat een ouder op bezoek
1 moest ook tot haar 18e op vader informatie wachten, daar heeft ze vooralsnog niets mee gedaan.

Adoptiekinderen hadden er 2 informatie over hun ouders en 2 hadden dit niet en moesten samen met een detective gaan zoeken. Al de pleeg en adoptie kinderen zitten in de 45 tot 55 jaar en zien elkaar allemaal als vol broers en zussen. Ik ben een verre nakomeling en zie ze ook niet anders dan dat. maar kan me wel herinneren dat de zoektocht zwaar was voor mijn broer en zus, dat wel, maar dat was meer vanwege de onzekerheid... gaat het wel lukken ze te vinden?.... die dingen. Jouw eventuele toekomstkindje zal moeten leren geduld te hebben, maar voor jullie het weten is de 18e verjaardag daar.

Verder ken ik een stel met 2 kinderen van 2 verschillende spermadonoren. 7 en 5 zijn ze nu. Ze moeten ook wachten tot hun 18e verjaardag, maar de kinderen zijn blij, vrolijk, zien elkaar als volle zusjes en hun moeders behandelen ze uiteraard ook gewoon als 2 zusjes.

Niet jouw situatie of waar je naar vroeg en ik snap ook wel dat je erg op zoek bent naar ervaringsdeskundigen. Maar je klinkt alsof je het op orde hebt en een wens hebt en veel houdt van je lieve jongetje. Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende samenstellingen qua gezinnen... sommige werken wel, anderen niet. Liefde en aandacht, dat is wat kinderen willen en gebaseerd op je openingspost hebben jullie dat voldoende en als hij/zij 18 is ook eventueel wat meer antwoorden.

Vind die openheid echt super van jullie trouwens!
Mijn partner heeft volledig biologische broers en zussen maar ook broers en zussen van alleen vader (hij was sperma donor). Voor hem zit er totaal geen verschil in. En ik ben opgegroeid met een stiefbroertje en dat voelt ook totaal niet anders dan mijn biologische broer. Ik heb er nooit problemen mee ervaren. We zijn allen in een liefdevol gezin opgegroeid en dat het is het meest belangrijke.

Tegenwoordig zijn er zoveel diverse gezinssamenstellingen dat dit echt geen gekke optie is.
Dopperfles schreef:
10-01-2021 11:56
Wauw. Wat een geweldig idee. Je mond houden als je niks leuks te zeggen hebt.... is dat een optie? Scheelt veel gedoe.

Als TO alleen op zoek is naar reacties die in haar straatje passen, had ze dit topic vast niet geopend. Ik vraag me ook wel af voor wie dit goed is. Het eerste kind groeit op wetende wie de donor is en ziet haar regelmatig. De tweede weet het tot zijn/haar achttiende niet en ziet haar dus ook niet. En ook daarna is het maar de vraag of de donor contact wil. Dat kan best pijnlijk zijn als je broer wel al zijn hele leven een warm contact heeft. TO, in vind het goed van je dat je hierover nadenkt.
nerdopviva schreef:
10-01-2021 12:07
Als TO alleen op zoek is naar reacties die in haar straatje passen, had ze dit topic vast niet geopend. Ik vraag me ook wel af voor wie dit goed is. Het eerste kind groeit op wetende wie de donor is en ziet haar regelmatig. De tweede weet het tot zijn/haar achttiende niet en ziet haar dus ook niet. En ook daarna is het maar de vraag of de donor contact wil. Dat kan best pijnlijk zijn als je broer wel al zijn hele leven een warm contact heeft. TO, in vind het goed van je dat je hierover nadenkt.
Tuurlijk is het goed dat TO er over nadenkt, maar ik vind het nogal een lullige opmerking die in de categorie valt “Oh onvruchtbaar? Misschien is het een optie een hond te nemen en daar dankbaar voor te zijn?”. Het is de toon van het bericht. Jouw bericht klinkt een stuk redelijker.
Alle reacties Link kopieren
Hou je er rekening mee dat het jaren kan duren voordat je in NL aan de beurt bent via zo'n bank?
Alle reacties Link kopieren
Dat kinderen van verschillende donoren komen lijkt me geen probleem, maar eventueel wel dat kind 1 met zijn donor goed contact heeft. Ik zou dat heel lastig vinden want ik zou m'n tweede kind ook een extra band met iemand gunnen en nu weet je dus dat die band er minimaal 18 jaar niet zal zijn en misschien ook nooit komt. En kind 1 heeft dat wel.

Dat er nu gezinnen in allerlei vormen en maten komen, betekent niet dat dat het beste is voor de kinderen.
Het is toch trouwens helemaal niet zo dat je pas vanaf je 18e gegevens kan opvragen?

https://www.donorgegevens.nl/gegevens-o ... ot-12-jaar
wat goed TO dat je zo zorgvuldig bent
Dopperfles schreef:
10-01-2021 12:29
Het is toch trouwens helemaal niet zo dat je pas vanaf je 18e gegevens kan opvragen?

https://www.donorgegevens.nl/gegevens-o ... ot-12-jaar
Als TO bv naar Spanje gaat voor eiceldonatie is dat anders dan kan het kind nooit zijn gegevens opvragen, eiceldonatie is daar anoniem.
zecora schreef:
10-01-2021 12:31
Als TO bv naar Spanje gaat voor eiceldonatie is dat anders dan kan het kind nooit zijn gegevens opvragen, eiceldonatie is daar anoniem.
TO schrijft het nu alsof dit in Nederland ook zo is. Maar dat klopt dus niet.

Ik citeer: “Indien wij dit via een eicelbank in NL of buitenland zouden doen, dan kan het kindje pas vanaf 18 jaar de gegevens van de donor opvragen.”
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
10-01-2021 11:56
Wauw. Wat een geweldig idee. Je mond houden als je niks leuks te zeggen hebt.... is dat een optie? Scheelt veel gedoe.
Jammer dat mijn reactie niet bevalt, Dopperfles.
Ik meen het serieus en positief. TO is heel bewust afwegingen aan het maken in het belang van haar geboren kind en haar toekomstige kind. Daarmee toont ze zich een goede, bewuste en liefhebbende moeder. Een van die afwegingen zou kunnen zijn om niet verder door te zetten en tevreden zijn met wat ze heeft, hoewel ik begrijp dat het tegen de aanvullende kinderwens, het gevoel of de drang in is.
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
10-01-2021 12:33
TO schrijft het nu alsof dit in Nederland ook zo is. Maar dat klopt dus niet.

Ik citeer: “Indien wij dit via een eicelbank in NL of buitenland zouden doen, dan kan het kindje pas vanaf 18 jaar de gegevens van de donor opvragen.”
Ligt helemaal aan voor welk buitenland je kiest.
moizer schreef:
10-01-2021 12:39
Ligt helemaal aan voor welk buitenland je kiest.
Nogmaals, ik heb het over Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier helemaal geen ervaring mee.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het aan jullie situatie ligt. Hoe je hier mee omgaat. Als de donor van nr 1 een soort tweede moeder is dan zal het verschil heel groot zijn. Als de donor gewoon een goede vriendin is en verder niet steeds de nadruk op het donorschap gelegd wordt dan zal dat veel kleiner zijn.
En als je nr 2 het gevoel geeft dat je hem/haar zoooo graag wilde dat je er zelfs een onbekende donor voor over had zal dat een ander gevoel geven dan ‘tja, we hadden maar 1 embryo dus waren we nu genoodzaakt een onbekende te nemen’.

Verder denk ik dat het veel zal schelen dat jullie een ‘gewoon’ gezin zijn. Vader-moeder-kinderen die uit mama’s buik komen. Ik vermoed dat dit minder reden tot bezig zijn met afkomst op zal roepen (ook omdat andere mensen er nooit naar zullen vragen, als er gekozen wordt voor een donor die een beetje op jullie lijkt).
Bij samengestelde gezinnen, alleenstaande ouder, homo/lesbische gezinnen zal dit toch voor meer vragen zorgen (wat niet erg is, maar zo is nou eenmaal de situatie omdat kinderen krijgen daar minder vanzelfsprekend is).

Maar goed, zoals ik al zei heb ik hier geen ervaring mee. Kan er alleen maar naar gissen.
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
10-01-2021 12:29
Het is toch trouwens helemaal niet zo dat je pas vanaf je 18e gegevens kan opvragen?

https://www.donorgegevens.nl/gegevens-o ... ot-12-jaar
Dat gaat alleen om de dingen die daar vermeld staan (dus leeftijd, werk, kleur ogen etc). De persoonsgegevens kan een kind pas opvragen als het 16 is.

(En uiteraard: dit geldt voor Nederland, buitenlanden hebben hun eigen regels).
Dopperfles schreef:
10-01-2021 12:33
TO schrijft het nu alsof dit in Nederland ook zo is. Maar dat klopt dus niet.

Ik citeer: “Indien wij dit via een eicelbank in NL of buitenland zouden doen, dan kan het kindje pas vanaf 18 jaar de gegevens van de donor opvragen.”

Je maakt een denkfout: je kunt altijd anonieme gegevens van de donor opvragen, zoals lengte en haarkleur (tot 12 jaar kunnen alleen de ouders dat, daarna ook het kind). Pas later kun je verdere gegevens van de donor opvragen en proberen contact te maken.

Gezien de complexiteit en beperkte beschikbaarheid van eiceldonatie in Nederland wijken stellen regelmatig uit naar het buitenland en dan is het verre van ondenkbaar dat TO het dilemma krijgt van een donor die anoniem wil blijven of anders geen kans op een kind.

Persoonlijk vind ik de vraag die gesteld werd over het überhaupt overwegen van een tweede kind niet onterecht. IVF dmv eiceldonatie lijkt me een verschrikkelijk zwaar proces, dat ook invloed heeft op het bestaande kind. Maar dat is aan TO om mee te wegen.
Alle reacties Link kopieren
Als je overweegt om eicellen uit het buitenland te halen, is het wel aan aanrader om de 2doc: de baby-industrie te kijken. Geen oordeel naar vrouwen die daarvoor kiezen hoor, maar weet onder welke omstandigheden in welke landen eicellen worden afgestaan en maak een bewuste keuze.

Op je vraag inhoudelijk geen antwoord, maar ik zou het zelf niet als zo’n probleem zien.
Dropdrop schreef:
10-01-2021 11:30
Jullie zijn de sleutel om nummer 2 net zo geliefd te laten voelen als nummer 1.

Onderschat niet dat nummer 1 zich ook schuldig kan voelen over het contact met eigen donor en zich daar niet vrij in kan voelen omdat nummer 2 die mogelijkheid niet heeft.
Dopperfles schreef:
10-01-2021 11:59
Mijn partner heeft volledig biologische broers en zussen maar ook broers en zussen van alleen vader (hij was sperma donor). Voor hem zit er totaal geen verschil in. En ik ben opgegroeid met een stiefbroertje en dat voelt ook totaal niet anders dan mijn biologische broer. Ik heb er nooit problemen mee ervaren. We zijn allen in een liefdevol gezin opgegroeid en dat het is het meest belangrijke.

Tegenwoordig zijn er zoveel diverse gezinssamenstellingen dat dit echt geen gekke optie is.
Maar dat is dus niet het perspectief van het donorkind.
Caramelfudge schreef:
10-01-2021 13:02
Geen oordeel naar vrouwen die daarvoor kiezen hoor, maar weet onder welke omstandigheden in welke landen eicellen worden afgestaan en maak een bewuste keuze.

Natuurlijk wel een oordeel en terecht dat je dit noemt. Commerciële eiceldonatie is uiteindelijk handel in kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven