Contact vader - dreumes faciliteren

10-01-2021 17:53 193 berichten
Hallo,

Ik heb een dochter van 13 maanden. Hierbij wat achtergrondinformatie voor zover dat me relevant lijkt: haar vader en ik hebben geen relatie gehad. Vader was een goede vriend van mij. Hij had destijds al de vriendin die hij gelukkig nu nog heeft. Om kort te gaan: ik was hun gezamenlijke extraatje, totdat ik onverhoeds zwanger bleek. Vader een zijn partner hebben geen kinderen samen.

Hij wilde dochter niet erkennen of gezag, maar wel contact. Er is ook geen sprake van co-ouderschap. Omdat ik belangrijk vind dat mijn dochter haar vader kent, heb ik dat toegejuicht. Maar ik heb sterk het vermoeden dochter er niet goed tegen de logeerpartijtjes bij papa opgewassen is, emotioneel gezien.

Aangezien we redelijk ver uit elkaars buurt wonen, hebben we de afspraak gemaakt dat dochter 1 x per 4 weken een lang van vrijdag tot maandag bij haar vader logeert. Dit hebben we vanaf 3 maanden geïntroduceerd. Ik was in de veronderstelling dat ze er zo 'smooth' in zo groeien. Maar helaas blijkt de realiteit anders. Wanneer ik haar dan maandags terugkrijg, is ze vervolgens anderhalf week heel moeilijk. Het voornaamste is onbedaarlijk huilen ik kan niet weglopen of ze ontsteekt erin. Ook wil ze niet slapen of naar bed, heel dwars. Het enige wat ze wil is constant bij op de bank zitten, spelen wil ze nauwelijks. Dit duurt dan ruim anderhalve en daarna is ze weer haar blije zelf.

Persoonlijk ervaar ik dit als zeer slopend, want ik werk 32 uur thuis, maar vooral voor mijn dochter vind ik het heel verdrietig. Ik ben ook bang dat dit haar ontwikkeling belemmert, iedere 4 week anderhalve week van de wereld, dat zal vast niet bevorderlijk werken.

Ik heb dit aangekaart bij vader en vriendin, maar zij zien het probleem niet. Ik daarentegen wil de omgang anders gaan vormgeven. Mijn idee: 1 x in de 6 weken naar vader, maar tussentijds meer contactmomenten. Volgens mij het het aangetoond dat frequentere korte momentjes bijdragen aan het creëren van een band. Ik wil dochter wel een middag langsbrengen en later ophalen. Ook heb ik al eens voorgesteld dat vader hier een vaste dag in de week, na het werk, komt eten. Dan kan hij zijn dochter zien en het verzorgingsritueel doen. Helaas vind zijn vriendin dat niet goed en het kost hem, naar zijn zeggen, teveel benzine.

Anyhow. Zelfpersoonlijk ervaar ik dit als een hele penibele situatie. Ik ben er bijna zeker van dat vader niet akkoord zal gaan. Toch voel ik de noodzaak in te grijpen, voor het welzijn van dochter. Wie wil meedenken over hoe ik dit aanpak, of kan vormgeven?. Inzichten welkom.
Alle reacties Link kopieren
Is het geen optie om om het weekend een dag te doen in plaats van een lang weekend per maand?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het niet goed is dat je haar eens per 4 weken bij, voor haar, behoorlijk onbekenden achterlaat. Ze is nog veel te klein om iemand die ze zo weinig ziet echt te onthouden. Ik snap wel dat ze daarna van de kaart is.
Wie is hierbij gebaat? Dochter duidelijk niet. Jij hebt volledige zeggenschap dus jij hoeft nergens mee akkoord te gaan. Het gebeurt op de manier waarop jij denkt dat het beste is voor je kind of het gebeurt niet.

Eerlijk gezegd vind ik het absurd dat je eens in de maand je baby een lang weekend plaatst bij mensen die verder geen onderdeel zijn van haar leven.

Wat ik zou doen is haar helemaal niet laten logeren bij haar vader en diens vriendin. Eerst met jou erbij af en toe afspreken, dan zonder jou proberen en als dat goed gaat en als kind een jaar of drie, vier is kijken of ze wil logeren bij haar vader.
1x per 4 weken is veel te ver uit elkaar, ze moet elke keer weer aan vreemden wennen.
Waarom niet om de week?
Ook wel een rare situatie om uit geboren te worden, doen pa en partner dit uit plichtsbesef of was de baby welkom bij hem en zijn partner?
Anders zou ik zeggen, kom maar regelmatig op visite en als ze wat ouder is weer kijken naar logeren.
Om de week samen met moeders een dagje op bezoek? Straks krijgt dat kind verlatingsangst.
Dit vinden wij niet raar, dit vinden wij alleen heel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
10-01-2021 19:03
Ik denk dat het niet goed is dat je haar eens per 4 weken bij, voor haar, behoorlijk onbekenden achterlaat. Ze is nog veel te klein om iemand die ze zo weinig ziet echt te onthouden. Ik snap wel dat ze daarna van de kaart is.
Dit. Ik vind het zielig. 4 weken is lang, te lang.
Alle reacties Link kopieren
Je dochter is veel te jong voor dit soort co-ouderschap. Je haalt haar elke maand uit haar veilige wereldje. En als vader en vriendin zo blasé reageren dan zou ik wachten tot dochter veel ouder is.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het heel erg te doen met je dochtertje. Ga gewoon af en toe samen met haar op bezoek, meer niet. Totdat ze ouder is en zelf kan aangeven dat ze een nachtje wil logeren.
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
10-01-2021 19:06
Om de week samen met moeders een dagje op bezoek? Straks krijgt dat kind verlatingsangst.
Maak daar maar een hechtingsstoornis van.
Of vaker of gewoon op bezoek. Dit is denk ik te weinig voor haar.

Aangezien vader haar niet erkend heeft, zou ik gaan voor op bezoek. Mocht dochter straks ouder zijn, kun je deze regeling altijd nogmaals proberen.
Volgens mij wordt bij kinderen die nog zo jong zijn (tot 2 jaar) geen omgangsregeling geadviseerd waarbij ze langere tijd bij de verzorgende ouder weg zijn. Dus ook niet eens in de twee of zes weken een weekend. Maar juist frequente en korte bezoeken.

Ik bewonder het dat je contact tussen je dochter en haar vader wil stimuleren, maar in deze vorm is het juist niet in haar voordeel.
*schrapt trio's van denkbeeldige bucket list*
:@@:
PietjePuk_WeetIkVeel schreef:
10-01-2021 19:12
Volgens mij wordt bij kinderen die nog zo jong zijn (tot 2 jaar) geen omgangsregeling geadviseerd waarbij ze langere tijd bij de verzorgende ouder weg zijn. Dus ook niet eens in de twee of zes weken een weekend. Maar juist frequente en korte bezoeken.

Ik bewonder het dat je contact tussen je dochter en haar vader wil stimuleren, maar in deze vorm is het juist niet in haar voordeel.
Nee... of inderdaad dat vader echt een vaderrol krijgt en kind het ook daar als “thuis” gaat zien. Maar dan moet vader meer zorg op zich gaan nemen en moet dochter daar ook veel frequenter zijn. Zou dit ook gewoon zo bij vader aankaarten.
Lillybit schreef:
10-01-2021 19:13
*schrapt trio's van denkbeeldige bucket list*
:@@:
: :proud:
Lillybit schreef:
10-01-2021 19:13
*schrapt trio's van denkbeeldige bucket list*
:@@:
Ik zit me af te vragen... Als het een trio was, weet je dan wel zeker dat het van hem is?
Alle reacties Link kopieren
Dus ze is zonder voorstellen, samen uitstapjes, een middagje heen, een x blijven eten...gewoon heel weekend steeds daar gedropt?

Zoiets kan toch helemaal niet zonder aanloop?

Eerlijk gezegd. Ik zou erkenning afdwingen en ook kinderalimentatie. Het gaat om het beste voor je kind en niet om de relatie leuk houden met je trio.
viva-amber wijzigde dit bericht op 10-01-2021 19:18
30.16% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nu is het kind een gezamelijk extraatje?
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 10-01-2021 19:20
3.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bea15 schreef:
10-01-2021 19:09
Ik heb het heel erg te doen met je dochtertje. Ga gewoon af en toe samen met haar op bezoek, meer niet. Totdat ze ouder is en zelf kan aangeven dat ze een nachtje wil logeren.
Ja, dat, die man wil niets zijn van je kind maar wel van alles eisen.

Doe wat het beste is voor je kind en ga naar een goede advocaat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Mumper schreef:
10-01-2021 19:16
Ik zit me af te vragen... Als het een trio was, weet je dan wel zeker dat het van hem is?
Waarschijnlijk gebruikte die ander anticonceptie. :lol:
Alle reacties Link kopieren
VANTA schreef:
10-01-2021 19:20
Waarschijnlijk gebruikte die ander anticonceptie. :lol:

Die ander was een vrouw, toch?
Mumper schreef:
10-01-2021 19:16
Ik zit me af te vragen... Als het een trio was, weet je dan wel zeker dat het van hem is?
De vrouw zou wel niet zwanger geworden zijn....
In belang van wie doe je dit precies? Je dochter lijkt er immers geen baat bij te hebben.
Thalas schreef:
10-01-2021 19:20
Die ander was een vrouw, toch?
Beetje ouderwets om er meteen van uit te gaan dat de man de vader is.

TO, is allemaal bij elkaar gaan wonen geen leuk idee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven