Lezen.

12-01-2021 15:25 27 berichten
Mijn bijna 6 jarige krijgt “huiswerk” mee van school. Kind zit in groep 2.

Nu valt het mij op dat het rekenen heel soepel gaat, alleen het “lezen/taal” lastiger. Als enige voorbeeld heb ik een vriendinnetje van 6 maanden ouder (zit in groep 3), zij leest letterlijk hele zinnen.

Bij eigen kind merk ik dat hij wel redelijk wat letters kent, maar hij kan niet de koppeling maken tot een woord. Dus B O S als losse letters lukt, maar hoe vaak (niet te vaak hoor :proud: ) we ook oefenen dat koppelen “zit” er (nog) niet in.

Is dit normaal? Of hij heeft moeilijke werkbladen en begaafde:) omgeving, maar begin nu beetje te twijfelen of ik juist meer moet oefenen (aan de werkbladen te zien wel) of gewoon alleen de losse letters moet oefenen.
Alle reacties Link kopieren
In groep 3 gaat het echt heeeeel hard. Dus vriendinnetje is echt niet te vergelijken. Volgens mij hoeven ze aan het eind van groep 2 maar ongeveer 16 letters te kennen....

Ik zou lekker losse letters gaan oefenen. Spulletjes opzoeken die beginnen met een bepaalde letter en woordjes ‘klappen’. Dan komt het vanzelf!
Alle reacties Link kopieren
Het komt vanzelf.
Elke dag een kwartier oefenen met lezen. Hakken en plakken is stom, tot hij het ziet.

Lekker lezen, woorden maken en het komt vanzelf dan. Over een half jaar nog eens dit topic lezen en dan zie je vooruitgang ( als het goed is).
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
ik zou denken dat een half jaar op die leeftijd een heel groot verschil is. Laat hem lekker aanrommelen met die letters, kwartje valt wel een keer
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
je kunt idd niet vergelijken met een kind in groep 3, die doet hele dagen niets anders dan met letters bezig zijn, en heeft wellicht sowieso meer interesse of aanleg ervoor.

Heb hier ook een 5-jarige in groep 2 die er nog niet zoveel van bakt, omdat het hem gewoon niet interesseert, en dat laat ik lekker zo. Hij is meer van de getallen, en leert in groep 3 wel lezen. Mijn oudste kon in groep 1 al lezen en dat vind ik eerder een nadeel dan voordeel. Het is nog steeds lastig om boeken te vinden die technisch gezien bij zijn hoge leesniveau passen, maar een verhaal hebben wat hij ook kan begrijpen/bij zijn jonge belevingswereld aansluit.
nootboek wijzigde dit bericht op 12-01-2021 15:40
62.99% gewijzigd
Hij is vijf. Lekker laten spelen en veel voorlezen thuis.

Vergelijken met meisjes moet je niet doen: De taalgebieden in de hersenen van vijfjarige jongens zijn vergelijkbaar met de taalgebieden in de hersenen van drie-en-een-halfjarige meisjes (Sax, 2007)
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 12-01-2021 15:38
63.58% gewijzigd
Mijn dochter (net 5, groep 2) heeft aanleg voor lezen en leest inderdaad hele zinnen. Beste vriendje (net 6, groep 2) kent ongeveer 10 letters en kan zijn naam schrijven. Het is maar net de aanleg en de interesse die het hem doet én of het kind in zo'n interesse-moment zit. Misschien is je dochter wel veel meer bezig met leren hinkelen/dino's/tellen/ordenen. Komt allemaal vanzelf!
Alle reacties Link kopieren
In groep 3 gaat het zo hard! Mijn 6 jarige kon wel wat letters lezen in groep 2 maar geen zinnen. Nu in groep 3 leest ze mij letterlijk bladzijden voor als we samen lezen.
Bij mijn oudste ging het ook zo hard in groep 3 dus ik denk dat het ook wel goed komt bij jou. Maar oefenen kan nooit kwaad natuurlijk.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet leer je in groep 3 echt lezen, in groep 2 is het hooguit je naam schrijven. Dus lijkt me heel normaal dat een kind in groep 3 beter kan lezen dan een kind in groep 2, los van de leeftijd.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Moet je dat koppelen van school?
Dat hoeven ze echt nog niet te kunnen in groep 2. En natuurlijk kan je het niet vergelijken met een kind in groep 3. In groep 3 kan het gros lezen met kerst. Ook de kinderen die dat in groep 2 absoluut nog niet konden.

Mijn oudste kende bijna geen letters in groep 2 en ging als een speer in groep 3.
Mijn middelste kon wel lezen in groep 2 en ging juist minder hard dan de oudste in groep 3.

Ik zou dan ook stoppen met dat koppelen oefenen. Je kind is er nog niet aan toe.
Als enige voorbeeld heb ik een vriendinnetje van 6 maanden ouder (zit in groep 3), zij leest letterlijk hele zinnen.

Nogal wiedes. En dat is heel normaal. Net als dat jou kind in groep 2 dat nog helemaal niet kan. Of hoeft.
Kinderen 'moeten' eind groep twee wel van losse klanken en woord kunnen maken.
Letters benoemen als Bee Oo Es = bos, kunnen ze dan nog niet.
Maar de klanken b o sss plakken tot bos moet lukken. Heel belangrijk dus dat je alleen de klanken van de letters benoemt.

(Druk)letters herkennen moeten ze ook kunnen als voorbereiding op groep drie. Niet alle letters maar iets meer dan de helft wel.
Alle reacties Link kopieren
Woorden en zinnen lezen kan in groep 2, maar is geen verplichting.
Het ene kind is erg bezig hiermee en leest. Het andere kind heeft andere interesses en leest niet.
Beide is ok, beide is goed. Ze moeten 15 letters kennen (herkennen en klank kunnen benoemen) en daar zitten ook de letters van de eigen naam bij.
Als je kind het moeilijk blijft vinden kun je nog de klankgebaren erbij pakken (klankgebaren staal bijvoorbeeld).

Succes
Alle reacties Link kopieren
Het maakt niet zoveel uit of letters kennen of kunnen lezen in groep 2, in groep 3 moeten ze toch weer opnieuw beginnen. Tenminste, die van mij. Er was geen aandacht voor wat ze al wist of iets van een doorlopende leerlijn, er werd gewoon begonnen vanaf nul. Ik heb me oprecht afgevraagd waarom er in groep 2 uberhaupt aandacht aan letters werd besteed.
Thalas schreef:
12-01-2021 16:08
Het maakt niet zoveel uit of letters kennen of kunnen lezen in groep 2, in groep 3 moeten ze toch weer opnieuw beginnen. Tenminste, die van mij. Er was geen aandacht voor wat ze al wist of iets van een doorlopende leerlijn, er werd gewoon begonnen vanaf nul. Ik heb me oprecht afgevraagd waarom er in groep 2 uberhaupt aandacht aan letters werd besteed.
Nou hier godzijdank niet opnieuw beginnen. Mijn zoon las in groep 1 avi 5 niveau.
Lijkt me niet motiverend voor een kind. Mijn kinderen hebben nooit bbb gezegd tegen letters maar gewoon beee en ceee. Dat gaf nooit problemen.
Maar dit was niet echt antwoord op to sorry :-)
Oké, dit stelt mij gerust. Bedankt. Zoonlief vindt letters wel interessant, maar het moet allemaal niet te lang duren. Dan wil hij weer met z’n Lego spelen :rofl: .
Ik blijf wel veel voorlezen en op 1 vast moment per dag losse letters oefenen. Ga er vanuit dat het dan vanzelf komt in groep 3 (dat duurt nog een half jaar).
Je kan een kind van groep 3 niet vergelijken met een kind van groep 2. In groep 3 gaat het lezen echt ineens heel snel. Halverwege lezen ze echt al boekjes.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter las ook al boeken in groep 2, dus het was frustrerend en demotiverend dat ze in groep 3 opnieuw moest leren lezen. Ik heb haar bijna laten terugzetten naar de kleuterklas, want daar mocht ze tenminste gewoon werk doen waar ze aan toe was.
Thalas schreef:
12-01-2021 16:34
Mijn dochter las ook al boeken in groep 2, dus het was frustrerend en demotiverend dat ze in groep 3 opnieuw moest leren lezen. Ik heb haar bijna laten terugzetten naar de kleuterklas, want daar mocht ze tenminste gewoon werk doen waar ze aan toe was.
Dat is echt niet fijn. Hier las kind ook in groep 2 en eind groep 3 was hij avi uit.

Het begin van groep 3 was wel wat saai , als ze klassikaal lazen. :bonk: toen ik dat aangaf mocht hij wat anders gaan doen in deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kids kenden als kleuters de letters (fonetische uitspraak) en ik heb geen moeite gedaan om ze toen te leren lezen. Dat was maar goed ook, want ik groep 3 hadden ze de methode van Veilig leren lezen, Kim-versie. Daarbij leren ze zoemend lezen en niet zoals ik het zelf geleerd heb, hakkend en plakkend. Door die Kim versie leren ze veel vloeiender en sneller lezen. Ik heb diverse kids gezien die het als kleuter hakkend en plakkend hadden geleerd en later niet tot goed en vloeiend lezen kwamen. Mijn tip, in groep 3 iedere avond met ze lezen en je zal zien hoe wat hij gaat doormaken.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
12-01-2021 15:32
Mijn oudste kon in groep 1 al lezen en dat vind ik eerder een nadeel dan voordeel. Het is nog steeds lastig om boeken te vinden die technisch gezien bij zijn hoge leesniveau passen, maar een verhaal hebben wat hij ook kan begrijpen/bij zijn jonge belevingswereld aansluit.
Vraag/kijk eens bij de bieb of boekhandel ( of online) naar de Bolleboos boeken.
Alle reacties Link kopieren
En verder eens met de rest, het gaat in groep 3 heel snel.
Alle reacties Link kopieren
Zoals al gezegd maken ze echt ineen een stap in groep drie dus vergelijken met dat vriendinnetje is zinloos. Om je nog wat verder gerust te stellen:
Mijn zoon kon niet echt lezen in groep 2, snapte ook rijmen niet en dat kon problematisch worden in groep drie. Nu zit hij inmiddels in groep 4 en is halverwege harry potter 1. Als het kwartje valt gaan ze ineens in de supermarkt ieder bordje enzo lezen, alles wat je onderweg tegenkomt, de memo’s van je werk. Niks is meer veilig :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Mijn 6 jarige 'las' vorig jaar: B O S en als ik dan zei dat ze de letters aan elkaar moest plakken las ze: BOOM. Of zo. In elk geval een willekeurig woord dat meestal nog net wel met de goede letter begon. Eindeloos geoefend, maar ze zag het gewoon niet. Ze maakte de klik niet, zullen we maar zeggen. Nu zit ze in groep drie en leest ze probleemloos: DE KOE VAN WIM IS MOE IN HET BOS (bijvoorbeeld ;-)). Maw: vorig jaar dacht ik 'dit gaat ze nooit begrijpen' (terwijl ze wel al prima 'uitrekende' dat je in onze straat 50 mag en op de grote straat 80 en dat dat 30 harder is), en nu leest ze keurig op of zelfs boven gemiddeld. Komt goed. Gewoon nog een beetje laten rijpen, die hersentjes :-D
susiequeke wijzigde dit bericht op 12-01-2021 18:16
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat sommige reageerders de taak die de school gegeven heeft verwarrend met lezen.
Zoals ik begrijp is de opdracht erop gericht om klanken aan elkaar te koppelen tot woorden (dit is een belangrijk voorwaarde voor het aanvankelijk lezen). Hier komt geen papier of boekje aan te pas. Alleen stem.
Als je zoon dit lastig vindt, kun je proberen het in het dagelijks leven in te passen. Dan vraag je bijv. aan je zoon: zullen we samen spelen met de llll-eee-ggg-ooo? Waarschijnlijk begrijpt hij dan heel goed wat je vraagt. Dan uitvoerig complimenteren natuurlijk, want hij is knap :-) . Kom we gaan in buh-a-t! En ook dan heb je best kans dat hij de letters aan elkaar rijgt tot een woord. Maak er een spelletje van en geen halszaak: wat lukt lukt en wat nog niet lukt komt echt nog wel. Het schooljaar duurt nog wel even.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven