Wat is de concentratie boog van een 7/8 jarige

12-01-2021 17:32 36 berichten
Ik doe sinds kort als vrijwilligerswerk het begeleiden van een kindje van 7 (bijna 8) met wat 'huiswerk', omdat hij vanwege de lockdown niet naar school gaat en zijn ouders niet goed de Nederlandse taal beheersen.
Echter heb ik zelf weinig ervaring met kinderen, daarom even opzoek naar advies.
Ik merk namelijk dat dit jongetje vrij snel afgeleid is bij het maken van lees/schrijf opdrachtjes en ik vraag me af wat een gebruikelijke tijd is om met opdrachten bezig te zijn.
Bijvoorbeeld een half uur aan een stuk door opdrachtjes doen en daarna even een korte pauze of kunnen kinderen van deze leeftijd dit langer/korter. (hij zit in groep 4)
Ik weet dat hij mij heel erg uittest, omdat hij tussendoor steeds spelletjes wil doen op zijn laptop (veel opdrachtjes moet hij ook op de laptop doen, vandaar) en ik wil eerst even inschatten of het reëel is om een half uur lang aandacht van hem te 'eisen' om erbij te blijven of dat dit te lang is.
Alle reacties Link kopieren
Het ene kind is het andere kind niet, maar een zevenjarige kan makkelijk 20 minuten lang opdrachten maken
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan hoe moeilijk hij zijn werk vindt. Hij zou zeker op die leeftijd tot 15 a 20 minuten achter elkaar moeten kunnen werken (Ik heb jaren geleden groep 4 gehad, maar dat is ook al weer een jaar of 6 terug). Je zou hem ook spelletjes als beloning kunnen laten doen. Dat hij eerst x aantal opdrachten maakt en dan 10 minuten iets leuks mag doen. Het lastige is, is dat het per kind verschillend is wat ze kunnen en hoelang ze dat kunnen, daarom is het lastig om hier een zinnig antwoord op te geven. Dat hij hulp van jou als vrijwilliger nodig heeft, geeft waarschijnlijk aan dat hij werken lastig vindt?
Karl_Marx schreef:
12-01-2021 17:37
Het ene kind is het andere kind niet, maar een zevenjarige kan makkelijk 20 minuten lang opdrachten maken
Dat snap ik, daarom zoek ik even een gemiddelde 'richtlijn' om eerst aan vast te houden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 7-jarige in groep 4 heeft echt een korte aandachtsspanne (echt 1 rijtje van 5 sommen per keer zo ongeveer), maar dat is wel echt eens stuk korter dan de meeste vriendinnetjes. Ken er ook die wel een half uurtje zelf kunnen werken. Kortom, het valt wel moeilijk te zeggen vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou proberen niet de laptop-spelletjes als beloning te doen. Dat "trekt" dan zo erg als hij daarop ook moet werken, dat hij misschien nog wel meer afgeleid wordt. Misschien tussendoor even bewegen, sprintje trekken buiten. En als beloning een echt spelletje (kaarten, bordspel).
Keesjeaap5 schreef:
12-01-2021 17:38
Het ligt eraan hoe moeilijk hij zijn werk vindt. Hij zou zeker op die leeftijd tot 15 a 20 minuten achter elkaar moeten kunnen werken (Ik heb jaren geleden groep 4 gehad, maar dat is ook al weer een jaar of 6 terug). Je zou hem ook spelletjes als beloning kunnen laten doen. Dat hij eerst x aantal opdrachten maakt en dan 10 minuten iets leuks mag doen. Het lastige is, is dat het per kind verschillend is wat ze kunnen en hoelang ze dat kunnen, daarom is het lastig om hier een zinnig antwoord op te geven. Dat hij hulp van jou als vrijwilliger nodig heeft, geeft waarschijnlijk aan dat hij werken lastig vindt?
Reden van mij als vrijwilliger, is omdat zijn ouders hem niet kunnen helpen met het huiswerk omdat ze de taal Nederlandse taal niet goed spreken en dit kindje uit zichzelf ook niet echt aan de slag gaat. Ik denk dat hij een gemiddeld niveau heeft, maar doordat hij in de lockdown weinig Nederlands omzich heen hoort misschien wat achterstand kan oplopen.
Dat spelletje als belonen had ik inderdaad al toegepast, en ben blij om te horen dat dat wellicht een goede manier kan zijn. (twijfelde eraan)
MarijeMarije schreef:
12-01-2021 17:42
Ik zou proberen niet de laptop-spelletjes als beloning te doen. Dat "trekt" dan zo erg als hij daarop ook moet werken, dat hij misschien nog wel meer afgeleid wordt. Misschien tussendoor even bewegen, sprintje trekken buiten. En als beloning een echt spelletje (kaarten, bordspel).
ah een andere mening, ja van die kant valt het ook te bekijken. Zit wat in inderdaad. Ik zal eens vragen of ze ook bordspelletjes of kaartspelletjes hebben thuis.
Alle reacties Link kopieren
Zoek eens op energizers. Die passen we op school ook toe. Internet staat er vol mee.
Alle reacties Link kopieren
Mius schreef:
12-01-2021 17:44
ah een andere mening, ja van die kant valt het ook te bekijken. Zit wat in inderdaad. Ik zal eens vragen of ze ook bordspelletjes of kaartspelletjes hebben thuis.
Komt doordat ik hier bij 2 kinderen (jongens) de enorme aantrekkingskracht zie van computerspelletjes. Echt bizar, als dat ergens op de achtergrond aanwezig is, wat het doet met de concentratie (en humeur). Als ik voorstel een spelletje te doen is er eerst weerstand (want de computer lonkt). Als ik eerst zeg dat de computer echt uit moet de komende uren en dan een spelletje voorstel, is het super gezellig. Die computer blijft ergens in die hersens "hangen" als ze weten dat het straks mag.

Heb je zelf een pak kaarten? Pesten kunnen de ouders ook nog aan mee doen. Of als je paar euro wilt investeren: bestel Uno, heel leuk kaartspelletje dat kinderen snel snappen.
Dankjewel dat je dit werk doet :)

Bij je aan tafel zit een toekomstig bedrijfsleider, vrachtwagenchauffeur, vader of economist. En jij helpt daar bij.
Keesjeaap5 schreef:
12-01-2021 17:47
Zoek eens op energizers. Die passen we op school ook toe. Internet staat er vol mee.
Heel leuk, dit kende ik nog niet. Ga er eens wat leuke/geschikte uitzoeken en uitproberen.
MarijeMarije schreef:
12-01-2021 17:51
Komt doordat ik hier bij 2 kinderen (jongens) de enorme aantrekkingskracht zie van computerspelletjes. Echt bizar, als dat ergens op de achtergrond aanwezig is, wat het doet met de concentratie (en humeur). Als ik voorstel een spelletje te doen is er eerst weerstand (want de computer lonkt). Als ik eerst zeg dat de computer echt uit moet de komende uren en dan een spelletje voorstel, is het super gezellig. Die computer blijft ergens in die hersens "hangen" als ze weten dat het straks mag.

Heb je zelf een pak kaarten? Pesten kunnen de ouders ook nog aan mee doen. Of als je paar euro wilt investeren: bestel Uno, heel leuk kaartspelletje dat kinderen snel snappen.
Ja dit ervaarde ik ook heel erg de eerste keer dat ik bij hem was. Super snel afgeleid, en ik was dit totaal niet gewend want vroeger hadden wij dit als kinderen veel minder tot onze beschikking dus was echt verbaasd gewoon.
Hij is ook bijna jarig dus ik ga eens kijken of ik een leuk maar leerzaam simpel spelletje kan bestellen ergens. Zat er ook aan te denken om een leuk gevuld etuitje te geven wat misschien ook wat motivatie geeft, gezien hij het nu moet doen met een afgekauwd potlootje en een enkel gummetje. Of misschien belonen doormiddel van stickers plakken op zijn huiswerk.
DaSilva86 schreef:
12-01-2021 17:52
Dankjewel dat je dit werk doet :)

Bij je aan tafel zit een toekomstig bedrijfsleider, vrachtwagenchauffeur, vader of economist. En jij helpt daar bij.
Bedankt voor het compliment.

Doe een opleiding in een sociale richting, kinderen is niet de doelgroep waar ik uiteindelijk mee wil werken, maar vind het toch belangrijk om hier wat ervaring mee te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn net 7 jarige in groep 3 heeft de concentratie van een goudvis en is door alles afgeleid en alles is leuker dan zijn schoolwerk. Deels omdat het te makkelijk is, deels omdat ik nu eenmaal geen juf ben in een klas/schoolomgeving.

Wat hier in ieder geval goed werkt (op dit moment, geen garanties voor de toekomst/morgen)
-werkvormen afwisselen, filmpje, schrijven, boekje lezen. Dus ook vaker rouleren met een taak voordat de taak van die dag af is, ook al vind ik het dan persoonlijk inefficiënt. Maar 3 blokjes van 5 sommen gaat beter dan 15 sommen achter elkaar.

- energizer/gymles tussen de blokjes door, of even naar de brievenbus lopen (glasbak/oud papier) op school gaan ze ook buiten spelen of gymmen
- schoolwerk verstoppen ( we doen nu dino kwartet en hij leest namen als archeopteryx en triceratops, terwijl hij dat echt niet doet als het gewoon als leeswerk op een blaadje staat. idem voor bijvoorbeeld recepten lezen, ondertiteling ( een heleboel series kun je op Spaans gesproken zetten zodat hij wel moet :P)
-timer zetten zodat het inzichtelijk wordt hoeveel tijd hij nog aan een werkje moet/mag besteden.
-stoplicht zoals in de klas, rood is niet praten. anders voorziet hij alles wat hij doet continue van commentaar
@viane bedankt voor de tips/input. Kan ik zeker wat mee.
Alle reacties Link kopieren
Zitten de ouders er ook bij zodat ze nog wat kunnen opsteken?
Quincy2 schreef:
12-01-2021 18:28
Zitten de ouders er ook bij zodat ze nog wat kunnen opsteken?
Moeders is de andere 4 kinderen aan het vermaken, zodat wij rustig aan het werk kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Mius schreef:
12-01-2021 18:35
Moeders is de andere 4 kinderen aan het vermaken, zodat wij rustig aan het werk kunnen.
Jammer, dan moet je straks voor die andere 4 ook gaan langskomen.

Kun je met deze ook af en toe een Nederlands filmpje kijken of zo?
Alle reacties Link kopieren
Mius, je kunt het ook omdraaien. Hoe lang kan dit jongetje wel achter elkaar werken? En dan bouw je dat telkens een beetje op. Om hem ineens een half uur achter elkaar aan zijn sommen of taaloefeningen te zetten, is dan best een grote stap.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
12-01-2021 18:43
Mius, je kunt het ook omdraaien. Hoe lang kan dit jongetje wel achter elkaar werken? En dan bouw je dat telkens een beetje op. Om hem ineens een half uur achter elkaar aan zijn sommen of taaloefeningen te zetten, is dan best een grote stap.
Ja dat is ook een goede manier, ik zal de komende weken eens kijken wat het beste gaat werken. We natuurlijk ook nog een beetje aan elkaar wennen.
Karl_Marx schreef:
12-01-2021 17:37
Het ene kind is het andere kind niet, maar een zevenjarige kan makkelijk 20 minuten lang opdrachten maken
Mhaw. Ik er meer die dat niet 'makkelijk' kunnen, dan wel. En ik ken er best wat op moment. ;-)


Langzaam opbouwen TO.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
12-01-2021 17:37
Het ene kind is het andere kind niet, maar een zevenjarige kan makkelijk 20 minuten lang opdrachten maken
Ik denk dat die van mij eerst 80 moeten worden voordat ze de 20 minuten halen :whoops:
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Mijn (bijna) zevenjarige kan makkelijk een uur achter elkaar geconcentreerd werken.
Mijn (net) achtjarige is al afgeleid en vergeten wat hij aan het doen was als er al een vlieg langs vliegt.

Er is echt geen peil uit te trekken qua “standaard” concentratievermogen.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
12-01-2021 18:43
Mius, je kunt het ook omdraaien. Hoe lang kan dit jongetje wel achter elkaar werken? En dan bouw je dat telkens een beetje op. Om hem ineens een half uur achter elkaar aan zijn sommen of taaloefeningen te zetten, is dan best een grote stap.
Zo dacht ik ook. Het is ook gewoon niet zo leuk om iets te doen wat je lastig vindt of waarvan je denkt dat je het niet kan.
Ik zou gewoon zijn tempo volgen, en achter de hand spelletjes Etc hebben om wat afwisseling. In de tijd dat jij begeleid zou ik geen computer of laptop spelletjes kiezen.


Ik zou er niet van uitgaan dat het gezin spelletjes heeft en zelf dingen meenemen.
Misschien kun je een spelletje met hem knutselen, zoals kwartet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven