Hoe leuk is jouw zoon?

13-01-2021 09:11 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo
Ik ben zwanger, al moeder moeder van 2 dochters. Bij hen wist ik zeker dat het meisjes zouden worden, maar het geslacht maakte me niets uit.
Bij deze zwangerschap heb ik vanaf het begin meer het gevoel gehad dat we een jongetje gaan krijgen.
Maar ging wel hopen op een weer meisje. Daar baal ik van, want ik wil juist me verheugen op de toekomst met een zoon.
Ik heb dus geen voorkeur voor het geslacht voor ons kindje. Het is meer mijn eigen identiteit als een meisjes moeder, de jurkjes die ik leuker vind, dan de wat saaiere jongenskleren, etc.

Maar het lijkt wel of ik bang ben voor het onbekende, meisjes snap ik, maar wat moet ik met een zoon.
Het zullen de hormonen wel zijn.

Of te wel;
Vertel mij hoe leuk je zoon is, zodat ik een beetje over mijn jongetjes ‘angst’ heen kom. ☺️

Gr Marjan
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me juist fantastisch om zowel jongens als meisjes te hebben!
en de a.s. vader ?
Ik ben geen moeder maar als ik volledig vrij zou mogen kiezen, zou ik het liefst een zoon hebben :) Jongens zijn over het algemeen goedkoper (ghehe, fijn voordeeltje toch?!). Liggen over het algemeen beter in een groep, bij meiden is vaak meer drama :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is een jongen en heb 2 meisjes (en nu zwanger van meisje nr.3).
Ze zijn allemaal even leuk :)
Mijn zoon is heel zorgzaam. Wil altijd helpen met huishouden, eten koken, koffie zetten, babyspulletjes voor zusje uitzoeken. Is geen schooltype, is liever gezellig thuis (groep 8).
Dochter is heel anders, die voetbalt, speelt buiten, wil later arts worden en gaat nu dus al vol vol haar school/leerwerk (groep 7).
Jongste dochter is weer anders, roze, glitters, prinsessen, knutselen en dat soort dingen.

Meisje 3 is natuurlijk nog een verrassing maar zal ongetwijfelt ook weer een heel eigen persoontje zijn.
Dus.. qua geslacht is ieder kind zo anders dat het me écht niet uitmaakt of het jongens of meisjes zijn.

Geniet van je zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen kinderen, maar wel twee stiefzonen cadeau gekregen. Het zijn de allerallerleukste gasten die ik ken. Sociaal, grappig, gezellig, creatief, slim, sportief, gul, lief. Ben stapelgek op ze. Ik ben alleen bang dat ik net zo dol op ze zou zijn als het meisjes waren...
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er twee. Wilde bij de eerste ook graag een jongen, had bij de tweede een minimale voorkeur voor een meisje omdat het me leuk leek om een van elk te hebben. En mijn jongens zijn echt hartstikke leuk, lief, vrolijk, houden van dansen en knutselen en knuffelen. (oke, de oudste, de jongste is nog een baby)

En hier klopt het cliché, zoon komt liever naar mij toe. Echt een mamakindje.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben moeder van 2 zoons, inmiddels 18 en 15. En alhoewel ik mezelf altijd ( ook voordat ze geboren werden) als een echte jongensmoeder gezien heb, heb ik echt wel momenten gehad waarop ik jongens echt niet snapte.
Voorbeeld dat ik me goed herinner is een kinderfeestje met 8 5- jarige jongens die continu aan het stoeien waren. Zij vonden het leuk, ik was continu bang dat er kinderen gewond zouden raken...
Maar inmiddels zou ik niet anders meer willen. Het worden echt al grote mannen, die hun moeder op handen dragen. En daar geniet ik dan weer echt van.

Ik zou echt niet anders willen, maar ik heb geen ervaring met meisjes en dus geen vergelijkingsmateriaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie geen verschil tussen mijn zoon en dochter. Ze zijn allebei gewoon kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Binnen beide categorieën heb je echt heel verschillende karakters!
Mijn zoon is een ontzettende knuffelkont (met mama, uiteraard ;-) ), zelfstandig en een doorzetter maar met een klein hartje als het om verdrietige dingen gaat. Houdt meer van gamen dan van buitenspelen, doet dat laatste vooral met vriendjes. Mist zijn vriendjes en klas ontzettend nu in de lockdown.
Alle reacties Link kopieren
Hier twee jongens, de ene is bijna 4 en de andere 1,5 en ze zijn echt totaal verschillend. Nu is de oudste mijn stiefzoon, dus ze hebben niet beide dezelfde dna mix, maar ook bij mijn neefjes zie ik 2 totaal verschillende kinderen.

De oudste hier houdt van roze, van tekenen, van dansen en van my little pony. Is dromerig, verzorgend, knuffelig en erg gevoelig. Hij vindt het moeilijk om zelfstandig te spelen, dus wil graag bezig gehouden worden. Is heel specifiek in welke kleding hij wel en niet wil dragen, en zet het op een krijsen als je hem de rode trui aan geeft, wanneer hij eigenlijk de gele aan wil.

De jongste houdt van treinen, auto’s en bussen. Kan daar heel lang naar kijken, of in speelgoed vorm mee spelen. Ook is hij gek op spelen met zijn keukentje en serviesje en bouwt hele bouwwerken met duplo. Hij is nergens bang voor, en houdt van stoeien, en overal op klimmen. Knuffelt alleen als hij moe of verdrietig is en is erg zelfstandig. Hij kan er alleen echt niet tegen als iets hem niet lukt. Dan gaat hij gillen en met spullen gooien.

Beide zijn op hun eigen manier geweldig en ik vind ze allebei ontzettend leuk :flirting:

Je kunt nu nog geen beeld vormen van hoe jouw jongen gaat zijn, want hij zal ook een eigen karakter hebben. Maar geloof me (en dat hoor ik ook van andere jongensmoeders), jongens zijn hartstikke leuk.
En als het je om de leuke kleertjes en het tutten gaat, voor jongens hebben ze ook hartstikke leuke kleding.
Alle reacties Link kopieren
Jongenskleding is tegenwoordig ook superleuk! :)
Alle reacties Link kopieren
@ viamia . Het is inderdaad een groot wonder, geschenk om kinderen te mogen krijgen. En wanneer een kind gezond is, mooi mee genomen. (We hebben geen prenataal diagnostiek gedaan, omdat ook een kind met een handicap of intensieve zorg welkom is).

@Clivia52
De vader moet ook aan het idee wennen.
Hij heeft net als ik geen ervaring met zonen.

Bij onze eerste date vond hij het belangrijk te weten of ik in de toekomst kinderen zou willen.
Toen gaf ik aan, graag kinderen te willen. (En mezelf later met dochters te zien omdat ik uit een meiden familie kom.)
Hij vertelde toen dat moment zich te realiseren dat hij zichzelf in de toekomst zag met dochter.
Conclusie was toen dat het onze eerste date was, fijn dat we over een kinderwens in de toekomst op zelfde lijn zaten, maar eerst verder gingen met elkaar leren kennen.

Nu 12 jaar later zwanger van de 3e.
We hebben dus geen voorkeur voor dochters/ afkeur voor zonen.
Maar het is nieuw, onbekend.
mamarjan wijzigde dit bericht op 13-01-2021 09:34
15.67% gewijzigd
Niks an. Kun je er nog vanaf? Jongetjes zijn afschuwelijk. Vreselijke wezens
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik twee jongere broers, nu allebei begin 40. Zij zijn echt volledig verschillend, in bijna alles.
Alle reacties Link kopieren
Thordïs schreef:
13-01-2021 09:31
Niks an. Kun je er nog vanaf? Jongetjes zijn afschuwelijk. Vreselijke wezens
Ik vind ze ook walgelijk.
Toen ik zwanger was en hoorde dat ik een piemel in mijn buik had, ging ik bijna over mijn nek.
Alle reacties Link kopieren
Thordïs schreef:
13-01-2021 09:31
Niks an. Kun je er nog vanaf? Jongetjes zijn afschuwelijk. Vreselijke wezens
Haha, ik denk dat ik er nog wel vanaf kan.
Oudste dochter heeft het eerste jaar vaak genoeg gevraagd of haar baby zusje weer weg ging. Wanneer ik vroeg waar naar toe, stelde ze voor de baby aan oma te geven, want die had geen baby.

Maar ja, ben wel al maanden kotsmisselijk voor deze kleine man, dus ik denk niet dat ik na alle investeringen, lege handen wil blijven staan. Ik zal proberen hem de komende 15a35 jaar voor mezelf te houden en als hij dan zelf kiest aan wie hij weg gegeven wil worden... dat ik hem niet meer tegen kan houden.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard hadden we voornamelijk de wens voor een gezond kindje, maar we hadden zeker wel een lichte voorkeur voor een jongetje. Gezien de karakters in beide families zou een jongetje ook beter passen bij ons, haha.

Gelukkig hebben we een gezond kindje! En het is ook een jongetje :) En tot nu toe is hij het leukste wezentje dat je hebben kan! :flirting: Maar hij is nog net geen zes maanden, dus heel veel kun je natuurlijk nog niet zeggen :)
Alle reacties Link kopieren
Maar wéét je al dat het een zoon is, of is het alleen nog jullie gevoel?
Mijn zoon was echt een schatje toen hij klein was. Lief, makkelijk, knuffelkont. Maar de meeste jongens zijn wel wilder, kinderfeestjes met jongens zijn echt anders dan kinderfeestjes met meisjes :-). Inmiddels is hij een echte puber, nog steeds lief, maar ook duidelijk een puber.

Mijn ervaring is overigens niet dat jongens goedkoper zijn dan meisjes, iemand schreef dat.
Het is niet nieuw of onbekend want ook een eventuele zoon is een mens, net als de kinderen die je al hebt. En net als bij een meisje leer je je kind vanaf het begin kennen en groei je als ouder mee met zijn ontwikkeling. En die is bij elk kind, ongeacht geslacht, weer anders.

Ik heb allebei en er is geen verschil anders dan dat ze verschillen als mens en dus soms andere dingen leuk vinden en soms hetzelfde. Ik hou van allebei evenveel en ik vind allebei even leuk. En misschien krijg je wel een zoon die dol is op leuke jurkjes, weet jij veel. Een dochter is zeker geen garantie op leuke jurkjes, de mijne gruwelt ervan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 jongens en ze zijn erg leuk :)

Mijn zusje heeft dochters, dus ik kan het een beetje vergelijken. Naar mijn idee zijn mijn jongens veel makkelijker in het gebruik. Veel minder gezeur en gedoe. Ze ruzieën wel, maar het is ook zo weer voorbij, terwijl meisjes er naar mijn idee langer in blijven hangen. Als ze vallen wrijven ze over hun knie en gaan weer door, zonder er verder veel aandacht aan te besteden (oke, dit is wel persoonlijk, ik ken ook jammerende jongetjes).

Jongetjes schijnen ook soms meer naar hun moeder te trekken. Bij ons is dat zeker waar. Het zijn enorme knuffelberen, alle drie, en het liefst met mij. Ook wel met mijn man hoor, maar als er wat is, dan ben ik de eerste die ze willen hebben. Zelfs mijn oudste van 14 kroelt mij elke dag als hij naar school gaat of als ik uit mijn werk kom, en voordat hij naar bed gaat.

Ik ben niet zo'n knutselmoeder en ik vind het meegaan in een spel met poppen of keukentje spelen of zo ook lastig. Maar bouwen met duplo, lego, treinbanen etc. vond ik wel altijd leuk, omdat je dan gewoon echt samen bezig bent.

Ik denk wel dat de dynamiek in een gezin met zowel meisjes als jongetjes anders is dan in een jongensgezin, zoals dat van mij. Met alleen jongens ben je al gauw fysiek bezig, ipv creatief of met fantasie. Ze zijn bij mij nu allemaal al wat groter en we kunnen erg leuke sportieve activiteiten met elkaar doen, zoals mountainbiken, skieën of lange wandeltochten door de bergen maken.
Mijn zusje begint niet aan dat soort dingen, want haar ene zoon vindt dat wel leuk, maar haar dochters helemaal niet. Die zijn al moe na een half uur wandelen. Dan moet je toch schipperen tussen meer uiteenlopende interesses.
En dat hangt natuurlijk ook weer af van de opvoeding en aanleg van het jongetje in kwestie. Er zijn zat jongetjes die dol zijn op knutselen en heel fantasierijk kunnen spelen en helemaal niet houden van stevige sportieve activiteiten.


Toen onze derde ook een jongetje bleek te zijn, was ik juist door die simpelere dynamiek in het gezin daar eigenlijk wel blij mee. Aan de andere kant vind ik het soms nog steeds wel jammer dat ik nooit een dochter zal hebben. Idd, die kleertjes, haartjes, beetje tutten, samen shoppen (doe ik ook wel met mijn oudste, maar de zoveelste spijkerbroek met hoodie is nou niet echt spannend).... en later als ze volwassen zijn heb je, denk ik, als moeder vaak ook een closere band met je dochter dan met je zoon. Maar het is zo en ik zou mijn jongens niet willen ruilen voor een meisje.
..
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe kan ik genieten van jullie mooie moeder-zoon beschrijvingen.

Dank 😊
mamarjan wijzigde dit bericht op 13-01-2021 10:02
20.25% gewijzigd
Mijn dochter gaat trouwens het liefste met haar vader shoppen. En dan komen ze thuis met skaterbroeken, vans, hoodies en adidasspullen. Als ik geluk heb is het roze. Maar meestal zwart of grijs. Die paar pogingen die we hebben gedaan met lego friends, armbandjes, nagellak en ander getut waar ze niks van moet hebben zijn we al lang vergeten.

Echt, het maakt zo geen drol uit wat het geslacht van je kind is.
Maar weet je al dat het een jongen is of is het een gevoel?

Ik heb een zoon en twee dochters en ik ben wel blij dat ik zowel een jongen als meisjes heb.
En ja, mijn zoon is echt geweldig en super leuk, maar goed, dat zeggen alle moeders toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven