Tips voor cover draagdoek?

13-01-2021 17:52 18 berichten
Mijn dochter is nu 8 maanden oud, flinke meid ook. Ik draag haar nog steeds wel een keer of 2 per week met honden uitlaten, of een andere korte wandeling. Ik gebruikte daarbij sinds het koud is de jas van mijn man. Maar die ritst nu echt niet meer dicht. Ik heb ook zo mijn twijfels bij een speciale jas. Het lijkt allemaal zo gericht op jonge babies.

Daarom kijk ik nu naar covers, waarbij ik dan mijn jas open kan laten. Er zijn veel opties en materialen. Niet overal is duidelijk of het ook geschikt is voor over een doek heen (hoort dan bij een draagzak). En ze zijn vaak ook best prijzig. Ik heb geen idee hoe lang ik dragen nog fijn vind, want ze wordt wel zwaarder. Rugdragen wil ik als ze goed kan zitten wel eens uitproberen, maar daar zijn we nog niet.

Heeft iemand ervaring met covers? Of een andere tip?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een donkerblauwe katoenen draagjas van de Bonprix gekocht. Zit ook een joggingvest in, om 'm lekker warm te houden. Man kan 'm ook dragen, speciaal daar op uitgezocht :) Er zijn twee losse tussenstukken (één voor de jas, de ander voor het vest) dus je kunt 'm ook gewoon als jas dragen.
Maar daar kan je niet mee rugdragen (in ieder geval niet ín de jas). Dan zou je zo'n speciale jas moeten kopen waar er op de rug ook een rits zit, zodat je daar zo'n tussenstuk in kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan een grote sjaal gebruiken.
Je kan je kind een warm fleecepak aan doen (bijvoorbeeld van Hoppediz) en de Jas tot onder de billen dicht ritsen.
Je kan zelf een cover maken (even googlen en er zijn wel tutorials te vinden).
Je kan een poncho maken van een fleecedekentje.
Je kan een ruim vest achterstevoren aan doen onder je Jas.

Er zijn inderdaad heel veel opties...

Je kan ook heel eenvoudig zelf beenwarmers maken voor je kind.

Ik heb in het begin zelf draagjassen gemaakt van een goedkope Jas.
Uiteindelijk kon ik voor een goede prijs een tweedehands draagjas overnemen (MaM two-way deluxe, softshell). Die Jas heb ik uiteindelijk ontzettend veel gebruikt! Bij buikdragen met een vermoeide/zieke peuter, rugdragen (tot hij een jaar of 4 was).

Dus als je er toch voor open staat en van plan bent nog wel een tijdje te gaan dragen... dan kan ik een draagjas toch echt wel aanbevelen.
Voor ons is de softshell altijd warm en droog genoeg geweest. Paraplu mee, fleecetrui aan en gaan.

Toevoeging: zoon is ondertussen al 9, dus toen hij klein was was er niet zo veel keus in draagjassen en -covers. Ik vond ze toen ook erg duur en niet mooi. Durfde ze ook niet zo online te bestellen. Als je dan een klein beetje handig bent heb je zo iets in elkaar gezet.
biebeltje wijzigde dit bericht op 13-01-2021 18:26
17.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Draagdoek kan toch gewoon over je jas en dan kind warm genoeg aankleden? Of zeg ik nu iets heel raars? Wij deden het met de draagzak ook gewoon over jas heen en dochter jasje, dikkere slofjes, handschoenen en mutsje aan/op.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik een draagvest zonder mouwen van boba. Het fijne is dat mijn eigen hals dan ook bedekt is en ik niet loop te klooien met een sjaal tussen haar hoofd en mijn kin. Hij is van fleece en niet mooi, maar wel handig.
Kerel, kerel, kerel, kerel! Ik sta paf!
Biebeltje schreef:
13-01-2021 18:20

Uiteindelijk kon ik voor een goede prijs een tweedehands draagjas overnemen (MaM two-way deluxe, softshell). Die Jas heb ik uiteindelijk ontzettend veel gebruikt! Bij buikdragen met een vermoeide/zieke peuter, rugdragen (tot hij een jaar of 4 was).

Dus als je er toch voor open staat en van plan bent nog wel een tijdje te gaan dragen... dan kan ik een draagjas toch echt wel aanbevelen.
Voor ons is de softshell altijd warm en droog genoeg geweest. Paraplu mee, fleecetrui aan en gaan.
Haha; ik vroeg me even af of je de mijne soms had overgenomen via Marktplaats, maar mijn zoon wordt in maart 11, dus ik denk dat ik hem nog niet had weggedaan toen jij die van jou kocht.

Wij vonden het een super fijne jas: man en ik konden hem allebei aan (maat M). Alleen waren voor ons de mouwen wat kort, maar daar valt goed mee te leven.

Met 2 honden is mijn zoon de eerste jaren enorm veel meegeweest naar het bos (in de bondolino). Ook bij heel koud weer was de jas voldoende: dikke trui er onder, en op je rug zat een warm kind in de jas. Fijn dat hij dus ook nooit koude beentjes had.

Bij regen idd een paraplu er boven; je wilt je kind niet nat laten regenen, dus super waterdicht voegt niets toe (want zonder paraplu valt de regen op je kinds hoofd/in het gezicht, zeker op je rug.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit: https://www.ikdraag.nl/zip-us-in-jas-inzet.html

Wel even opletten of dit in je rits past. Het maakt je eigen jas net even wat ruimer.
Pinguin15 schreef:
13-01-2021 19:43
Ik heb dit: https://www.ikdraag.nl/zip-us-in-jas-inzet.html

Wel even opletten of dit in je rits past. Het maakt je eigen jas net even wat ruimer.
Ik heb een draagjas maar had dit bij nader inzien liever gewild. Ook omdat het op meerdere jassen past (dus man mee kan dragen).
Alle reacties Link kopieren
Ik draag mijn positie jas, die heeft ook een extra stuk wat je er tussen kunt ritsen.
Dan past zoonlief er nog prima in als ik hem op m'n buik draag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een tussenstuk gemaakt voor een fleecevest hierdoor paste het over de draagbalk geen en met mijn eigen jas aan, die aan de onderkant dicht was het voor ons allerbij lekker. Later heb ik hem ook in het voor en na jaar gebruikt bij het rugdragen. Ik heb hier 2 goedkope vesten van de decathlon voor gebruikt. Veel goedkoper als een speciaal kledingstuk.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Ik had kind in een skipak van de Lidl
Alle reacties Link kopieren
00suus00 schreef:
13-01-2021 21:23
Ik heb zelf een tussenstuk gemaakt voor een fleecevest hierdoor paste het over de draagbalk geen en met mijn eigen jas aan, die aan de onderkant dicht was het voor ons allerbij lekker. Later heb ik hem ook in het voor en na jaar gebruikt bij het rugdragen. Ik heb hier 2 goedkope vesten van de decathlon voor gebruikt. Veel goedkoper als een speciaal kledingstuk.
Voor 33 euro heb je al een draagjas van Bonprix. Daar valt toch zelf haast niet tegenop te knutselen?

https://www.bonprix.nl/product/zwangers ... 799/#image
Alle reacties Link kopieren
BonPrix inderdaad. Al had ik een fleece vestje (eerste aankoop die ik deed op AliExpress) die voldoende warmte gaf om daar overheen met open jas te lopen.

En ik zou een softshell pak kopen voor je dochter. Dat is dun, flexibel en warm genoeg als je verder lekker tegen mama of papa (of oom, in ons geval, ik heb een draagzak gekocht omdat mijn broer zijn nichtje wilde dragen :heart: ) aan zit. En voordat je het weet wil ze er steeds in en uit om te kijken, kruipen, zand te eten, etc en dan is het ook w handig als ze hun buiten outfit al aan hebben.
Sorry voor de late reactie, thuiswerken met baby laat niet veel tijd over :rolling:

Ik zie goede tips hier. Het softshell pakje vind ik wel iets om over na te denken. Kan ze ook lekker wat kruipen in de buitenlucht. Ook vond ik dat inritsstuk wel bijzonder, helaas een lange jas.

Ik ben gewoon wat huiverig om veel geld uit te geven, omdat het over een paar maanden alweer mooi weer wordt en ik helemaal niet weet hoe ik over dragen denk als ze volgende winter groter en zwaarder is en misschien wel liever korte stukjes loopt/beweegt.

Ik heb ook mijn collectie sjaals nog eens bekeken. Ik heb zo'n kist waarin dingen die dieper liggen wel eens uit mijn hoofd verdwijnen haha! Ik heb 2 jaar terug zelf een sjaal gebreid, een ding dat helemaal rond is, dus geen uiteinden. Die is breed, en als ik hem om mijn nek hang, dan valt de onderkant precies ter hoogte van haar kontje. Als ik dan 1 zijde deels dicht rijg, dan is het een soort zakje om haar kont en rug heen. Ik heb de wol nog liggen, dus misschien brei ik er in de avonduren even twee beenwarmers bij, muts op.... en dan ben ik er ook?? Ga ik zo creatief zijn? :rofl: Zelf iets maken, had ik ook nog niet zo bij stil gestaan dus.

Tnx!

Hoe doen jullie dat met rugdragen dan? Tenminste op een gegeven moment is dat comfortabeler met het gewicht denk. Maar ook ongezellig zo daar achter in haar eentje. En dan moet ze wel over mijn jas??
Als je kindje vrij direct op je huid zit, dus geen jas ertussen, dan hebben ze vrij weinig kleding nodig om het warm te hebben. Dus misschien gewoon maillot onder warme broek en warme sokken, klaar.

Rugdragen, er bestaan ook jassen waarbij je zowel voor als achterop je kind kunt dragen. Achterop je rug zit dan een rits die je openmaakt en waar je dan het tussenstuk inzet. Van Bonprix.
Ik heb het uiteindelijk weinig gebruikt omdat ik het niet fijn vond om buiten geen zicht te hebben op kind (muts valt van hoofd, vreemde vragen die weer op te doen enzo.)
Binnen heb ik kind heel veel op mn rug gedragen hoor, dat wel.
Die mam two way die hierboven genoemd werd, had dus ook een hele handige opening op de rug. De naam zegt het al...

EN softshell is niet super warm, dus je kan hem echt vaak dragen. Bij erge kou draag je er een warmere trui onder, maar hij is ook prima voor herfst en voorjaar. En hij was helemaal niet zo duur. Man en ik hebben er samen 3 jaar lol van gehad en daarna op marktplaats gezet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het juist super gezellig met zoon op de rug. Je kijkt ook nog eens dezelfde kant op.
Knus samen in de Jas of onder de paraplu.

Wij hebben de kinderwagen bijna nooit gebruikt.
Ik was ook wel een die hard drager. Heb tot en met z'n 5e nog gedragen. In de jungle als het pad te lastig voor hem was of his geen vieze voeten wilde krijgen. Berg af nadat hij helemaal Nat geregend was. Van het zwembad naar het huisje als hij helemaal afgekoeld was van het zwemmen (dragen met een badhanddoek gaat ook prima!)

Hij wordt nu nog steeds graag gedragen/is graag dichtbij. Alleen niet meer in een draagzak/-doek. Vooral als hij moe is...
Biebeltje schreef:
14-01-2021 20:47
Ik vond het juist super gezellig met zoon op de rug. Je kijkt ook nog eens dezelfde kant op.
Knus samen in de Jas of onder de paraplu.

Wij hebben de kinderwagen bijna nooit gebruikt.
Ik was ook wel een die hard drager. Heb tot en met z'n 5e nog gedragen. In de jungle als het pad te lastig voor hem was of his geen vieze voeten wilde krijgen. Berg af nadat hij helemaal Nat geregend was. Van het zwembad naar het huisje als hij helemaal afgekoeld was van het zwemmen (dragen met een badhanddoek gaat ook prima!)

Hij wordt nu nog steeds graag gedragen/is graag dichtbij. Alleen niet meer in een draagzak/-doek. Vooral als hij moe is...
Kinderwagen in het bos vond ik ook teveel rammelen op die oneffen bodem; dat doe je niet met een kleintje dat ligt. Pas toen zoon groter werd en het dragen wilde afwisselen met stukjes rijden, hebben we een tijd met een tweedehands wagen (model driewieler) door het bos gereden. Maar over zand of in de regen, was het het fijnste op je rug.

Zoon kreeg van dat dragen een prima balans; hij kon zich heel goed "samenvoegen" met je rug om zijn zwaartepunt lekker dicht bij je te houden. Dus uiteindelijk (vanaf 3 jaar ofzo) had ik geen doek of wat dan ook meer nodig: zoon met armen om mijn nek tegen mijn rug geplakt, en dan kon ik mijn armen in elkaar haken onder zijn gat en dat zat hij prima. Maar toen hij kleiner was, en we hem na een auto ritje in de bondolino moesten doen, kon je hem ook makkelijk op je rug leggen en de bondolino er overheen trekken. Bondolino zat met klittenband om je middel; dan kind op rug, en dan het steungedeelte aan de lange banden omhoog over je kind heen trekken; kruislings voor je borst en dan om je middel knopen. Vond mijn man veel makkelijker dan een draagdoek van meters lang. en het was dus nooit "eng" want zoon lag lekker stabiel op je rug terwijl je hem vastknoopte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven