Coronakilo's bij kind :-(

13-01-2021 22:27 130 berichten
Mijn kind doet het niet goed in lockdown :-(

Hij mist schoolcontact, verveelt zich en wordt inactief en steeds passiever :-(

Hij heeft al aanleg om stevig te worden en vraagt uit verveling de hele dag om eten. Dat kan niet lang goedgaan, en ik wil hem echt zo graag overgewicht besparen. Weet uit ervaring hoe moeilijk dat er weer af gaat.

We hebben ook niet de tijd om veel met hem naar buiten te gaan.
Normaal sport hij twee keer in de week maar dat kan nu ook niet.

Hoe houden jullie je kinderen een beetje actief nu?
Wij hebben vaste eetmomenten en gaan elke dag, bv na de lunch of het avondeten, samen naar buiten om een stuk te lopen.
Dat is ook voor volwassenen gezond.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is ook 10 (bijna 11). Heeft ook wel aanleg om dik te worden en mist ook zijn vrienden ed. Hier gaan ze wel buiten spelen (eerst schoolwerk af, dan lunchen en de meeste middagen gaan ze naar buiten) ook met vriendjes. Wel als het weer het toelaat. Qua eten dus idd vaste momenten. Gelukkig kiest hij ook vaak voor gezonde tussendoortjes.

Hier voetballen de kids allebei. Is nog niet weer begonnen, maar vriendje bij een andere club is al wel weer begonnen met trainen.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
13-01-2021 23:07
Wat een rare uitspraak.
Eens! Je kan echt van een kind van 10 jaar niet verwachten dat die zelf iets gaat bedenken en organiseren.
Ik proef in jouw posts heel veel weerstand om zelf een goed voorbeeld te zijn en om tijd en energie in het bedenken van leuke activiteiten zodat hij meer gaat bewegen.
puck-en-hans wijzigde dit bericht op 13-01-2021 23:18
0.40% gewijzigd
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
En ik snap wel dat jullie het druk hebben met thuiswerken maar je kan toch wel ieder een half uur vrij maken om iets actiefs te gaan doen? Je man een half uur met je zoon naar buiten en jij ook. Ook goed voor jullie en heeft hij een uur beweging per dag. En je kan van alles doen hè? Skaten, fietsen, voetballen, trampoline springen, wandelen, basketballen. Je kan ook zorgen voor gezelschap van een vriendje zodat ze samen dingen kunnen ondernemen. Opties genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Hier organiseert de gemeente binnenkort wat buiten activiteiten voor kinderen. Is zoiets er niet in jouw woonplaats?

Je zegt steeds dat tijd een probleem is, maar op die leeftijd kan hij toch zelf met een vriendje buiten spelen?
Alle reacties Link kopieren
Dat begrijo ik ook niet, op deze leeftijd hoef je zelf niet meer mee, mijn elfjarige ziet me aankomen. Samen met vrienden lekker naar buiten. Heeft hij vrienden in de buurt?
Alle reacties Link kopieren
Tja TO, toch tijd voor vrijmaken dan. Het gaat om de gezondheid en het welzijn van je kind. En geef het goede voorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem mijn 12 jarige dochter een paar keer per week mee naar buiten. Een uur wandelen of skaten. Of zij op haar longboard en ik ernaast wandelen.
Tijdens het wandelen ontstaan ook heel vaak leuke gesprekken dus 2 vliegen in 1 klap.

Daarnaast heeft zij ook nog 2x per week training buiten.

Zelf loop ik elke dag van een uur tot 2 uur.

Als je zelf niets doet kan je ook niets van je kind verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Regenboogm schreef:
13-01-2021 22:50
Is een Mandje neerzetten met daarin snacks. Zoals stuk fruit, muesli bar, ontbijtkoek, koekje, een snoepje, fles water, een optie. Dit kan hij pakken wanneer hij wilt gedurende de dag. Maar op = op. Scheelt denk ik gezeur met continu vragen om iets. Fruit mag altijd extra.

Verder samen elke dag een stukje lopen. Actieve games zoals een wii. Skate park in de buurt? Geocachen?
Lekker gezond en niet dikmakend, zo’n ontbijtkoek :O https://drogespieren.nl/gezondheid/ontb ... ijt-gezond




De meeste mueslirepen die te koop zijn bevatten erg veel suiker. Suiker die niet alleen slecht voor je gebit is, maar ook je gewicht parten kan gaan spelen. Daarnaast bevatten mueslirepen relatief veel vet. Het laat zich raden dat dit niet bijdraagt aan een gezond imago van de mueslirepen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Dochter van 7 doet hier:
- buiten spelen met kinderen uit de straat - kan ook fietsen zijn
- beweegbingo van de gymleraar
- trainer van haar sport stuur filmpjes met oefeningen die de kinderen thuis kunnen doen
- samen met mij sporten in online les
- actie voor goed doel gestart, daarvoor statiegeldflessen ophalen in de straat
- dansen met radio/ youtube / just dance
- naar de glasbak

Allemaal leuker met iemand samen: een van ons, buurkinderen
Wat mij een beetje verbaasd is dat u erg veel vetantwoordelijkheid bij anderen neerlegt, zoals bij school, sportvereniging en bij uw zoon zelf.
Ik geloof dat het uw taak is om voldoende te bewegen met kind en niet de taak van school of sport.
Het is nu druk, iedereen heeft weinig tijd en loopt op tandvlees. Maar als u geen 30 min tijd kan maken om een rondje te wandelen, mag u ook niet klagen dat hij dik wordt.

En dan de post openen met: mijn kind doet het niet goed met lockdown

Volgens mij kan een kind van 10 weinig fout doen hierin als hij door ouders niet gemotiveerd en gestimuleerd wordt en geen goed voorbeeld krijgt.

Als hij volgend jaar te dik is zegt u...tja had je meer moeten bewegen en minder moeten eten?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zelf het schoolritme aanhouden. En een schop onder zijn kont geven om naar buiten te gaan. Kom op zeg. Meer en slecht eten niet toestaan. Wat is er moeilijk aan? Of heeft hij speciale etiketjes waardoor dit niet lukt?
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Als je het zelf al nauwelijks meer volhoudt en je kind om wat voor reden dan ook niet met vriendjes naar buiten kan, dan misschien met een oppas? Zijn er buren/ouders van vrienden in hetzelfde schuitje? Misschien kunnen jullie afspraken maken/afwisselen?

Je klinkt aan het einde van je latijn, kun je iets bedenken om jezelf te ontlasten? Misschien man en jij in gesprek met jullie leidinggevenden om een oplossing te vinden?
Thuissporten kan ook he. Met gewichten, squats doen. Of koop een boksbal (hangend of staand). Iedere dag een half uur een workout, zo moeilijk is het niet om dat te bedenken hoor. Wat een kul, dat je kind door niet naar een sportschool te kunnen overgewicht zou moeten kweken.
Alle reacties Link kopieren
Op youtube heb je ook zat sportlesjes voor kinderen. Ik zou daarnaast elke dag even met je kind naar buiten gaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan het dat jullie geen tijd hebben om met hem naar buiten te gaan? Ik snap dat je moet werken, maar normaalgesproken is je kind toch ook niet helemaal alleen thuis voorafgaand en na school tot aan bedtijd?

Beetje creatief en flexibel zijn dus. Hier gaan we elke dag naar buiten, lopend boodschappen doen bijvoorbeeld. Kind lopend, fietsend of op de step mee. Ik maak de ronde bewust wat groter, en dan zijn we zo 1,5 uur buiten. Mijn kinderen zijn het eigenlijk niet anders gewend.
Als dit allemaal lastig is ivm werk dan kun je ook een half uurtje eerder opstaan, ‘s middags in je lunchpauze even naar buiten en na het avondeten. Laat hem afspreken met vriendjes om te gaan voetballen etc.
Wat betreft eten: vaste eetmomenten, je bewust zijn van wat je hem aanbiedt.

Maak desnoods een vast schema voor hoe de ‘schooldagen’ eruit zien. Incl de pauzes (eten, naar buiten). Dan weet hij waar hij aan toe is (en jij ook).
Alle reacties Link kopieren
Regenboogm schreef:
13-01-2021 22:50
Is een Mandje neerzetten met daarin snacks. Zoals stuk fruit, muesli bar, ontbijtkoek, koekje, een snoepje, fles water, een optie. Dit kan hij pakken wanneer hij wilt gedurende de dag. Maar op = op. Scheelt denk ik gezeur met continu vragen om iets. Fruit mag altijd extra.

Verder samen elke dag een stukje lopen. Actieve games zoals een wii. Skate park in de buurt? Geocachen?
Ik vind muesli bar, ontbijtkoek, koekje en een snoepje nou niet bepaald gezond. Dat geef je toch ook niet mee naar school? Gewoon stuk fruit ‘s ochtends en ‘ s middags een koekje of snoepje (en dan ‘s ochtends en ‘s middags brood oid natuurlijk) is toch voldoende, helemaal bij weinig beweging en aanleg om stevig te worden? Zou er eerder voor kiezen om tomaat, komkommer, paprika etc onbeperkt aan te bieden.
Alle reacties Link kopieren
Hier spelen de kinderen, 10 en 13 verbazend veel buiten. Ik had me juist neergelegd dat de lockdown wat meer scherm tijd zou betekenen . Maar na de school lessen zijn ze daar echt wel klaar mee. Voetballen hele middagen buiten, pokemonnen etc. Wat betreft eten, 3 maaltijden per dag. En s svonds wat lekkers. Komkommer, paprika’s, tomaatjes mogen onbeperkt tussendoor ( ik heb gelukkig kinderen die dat lekker vinden, hebben ze niet van mij haha.

Een enkele keer hebben ze een binnen gang dag maar als ze de rest lekker buiten zij. Vind ik dat prima.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
13-01-2021 22:44
Ga geocachen 😬
Inderdaad was spoorzoeken vroeger een van de allerleukste dingen. Vreemde omgeving en dan mysterieuze opdrachten. Net of er van alles kon gebeuren. Ik moet wel zeggen dat de eensgezindheid van de groep (niemand liep meer te jennen) een belangrijke factor was.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Kinderen van die leeftijd hebben soms wat extra's nodig omdat er een groeispurt aan zit te komen. Handig om dus goed te achterhalen of kind trek heeft of iets wil weten uit verveling. Sommige kinderen lijken dan iets dikker te worden en schieten daarna de lengte in. Andere kinderen schieten eerst de lengte in en lijken daarna iets afgevallen te zijn.

Eet je zoon genoeg bij de maaltijden?
Voor een tien jarige zijn twee/drie boterhammen bij ontbijt en twee/drie boterhammen bij de lunch van echt nodig. Warm eten 400/500 gram voor de hele maaltijd is vaak ook echt nodig. Zeker 200 gram groenten geven, vlees maximaal 100 gram en 100/200 gram koolhydraten. (Aardappelen, rijst, pasta)

Kinderen die te weinig eten bij de maaltijden hebben logischerwijs vaker tussendoor trek.
Alle reacties Link kopieren
Als hij tien is verwacht ik dat hij zelf kan Pokémonnen buiten. Mijn jongste van acht kan dat al prima.

Als je steeds niks geeft vraagt hij het vanzelf niet meer? Die van mij zijn verzot op snoep maar meer dan 1x vragen per dag levert niets op.

Laat hem een speurtocht uitzetten. Met stoepkrijt of op papier (bij het huis met... Naar rechts) of met foto's. Die moet je dan wel lopen, einde werkdag of lunchpauze de volgende dag.

Ik ben de hele dag afwezig en man moet ook werken. Maar man moet ook naar buiten voor zichzelf, neemt hij de kinderen meteen mee. En ze kunnen zelf naar het speeltuintje of buurt.

Schoolwerk gaat hier beter met meerdere kinderen tegelijk.

Voor de inspiratie kijken ze nog naar online versie van musea ( geofort Herwijnen, Naturalis, Nemo, technopolis.be), Klokhuis, dat soort dingen.

Wat vind jouw kind leuk buiten eten? Hij kan ook dingen maken met Scratch, gratis programma met veel tutorials.

Als hij eet uit verveling heeft hij een plan nodig.

Hij verveelt zich niet om jou te pesten. Hij is tien, dat is best groot maar ook heel klein. Als hij het zelf uit moet zoeken is hij groot genoeg om een oude telefoon met een Hollandse nieuwe abo zodat hij de hort op kan. Als hij daar te klein voor is heeft hij meer hulp van jou nodig.
Mijn kinderen zijn wat jonger dus wij gaan zelf met ze naar buiten, maar dat zie ik vrienden met oudere kinderen ook doen. Met het hele gezin de trimbaan door het bos lopen, of samen fietsen, samen lopend naar de winkel (of jij hardlopend, kind op de step), samen kinderyoga doen via youtube.

Dat kan je toch wel minstens 2 x per week doen? Hij is nu 10, nu kan je hem nog meekrijgen met dat soort dingen en goede gewoontes erin krijgen. Als hij straks 13 is dan lukt dat niet meer hoor.

Zeker als je zelf overgewicht hebt dan moet je deze kans grijpen om je gezin gezondere gewoontes aan te leren (waarbij jij uiteraard de leiding moet nemen!).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een stevige 10-jarige die al aankomt als ie ergens naar kijkt... en ik vind het ook lastig.

Ik ga zelf minimaal een uur naar buiten en stem die tijd af op de lessen van mijn kinderen, we gaan dus met zn allen.
Ik ben alleen met 3 kinderen en werk 36 uur. Dus ik snap dat het heel moeilijk is, maar ik stel mijn prioriteit momenteel echt bij de kinderen en onze gezondheid.

Ik heb met zoon de afspraak dat hij iedere dag op de fiets een boodschap voor me haalt (bv een half brood voor de lunch of een pak melk ofzo).

Hij heeft een paar smaken bijzondere thee uit mogen zoeken, dat drinken we, geen gezoete dranken.

Hij heeft weinig vrienden, en de paar die heeft, zitten veel op schermen. Buiten spelen eindigt vaak bij een vriendje thuis op een scherm. Dus heb met hem afgesproken dat buiten tijd voor bewegen is en dat als hij alleen buiten is, hij mag wandelen met een luisterboek of podcast.

Ik heb zijn sportleraar gemaild met de vraag of hij tips heeft van YouTube filmpjes met training van zijn sport. Leuke links gekregen en dat doet hij dagelijks minimaal 30 minuten.

Maar veel van deze dingen deden wij ook pre-lockdown en hij mist dus wel beweging.
protocol wijzigde dit bericht op 14-01-2021 07:40
7.45% gewijzigd
Hij is 10 lees ik. Hoe komt hij dan aan dusdanig veel ongezond eten dat hij er van aan komt? Dat kopen jullie toch zelf? Simpel dus: geen ongezonde dingen meer kopen, vaste snack momenten aanbieden en meer bewegen.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
13-01-2021 23:07
Wat een rare uitspraak.
waarom? ik snap dit wel. hier wordt gezegd, kook iedere dag vers voor lunch en diner, ga naar buiten, daar moet je ook tijd voor hebben! en dan nog alles bedenken en kopen. ik vind het allemaal ontzettend ruk om alles te combineren, het valt me nu al zwaar, en dan heb ik deze zorg niet eens.
Mijn kinderen turnen nu samen in huis, de oudste leert de jongste de radslag, handstand, overslag etc. Ze hebben just dance en een Fit Ring voor de switch, daar doen ze ook oefeningen mee. en ze spelen buiten. maar ze zijn wel samen. dat maakt het makkelijker.
3 maaltijden en 2 tussendoortjes, waarvan ‘s ochtends gezond en ‘s middags wat minder gezond.
Drinken alleen water, thee tussendoor en drinken een beker melk bij de lunch. beetje het ritme van school zeg maar.
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven