Coronakilo's bij kind :-(

13-01-2021 22:27 130 berichten
Mijn kind doet het niet goed in lockdown :-(

Hij mist schoolcontact, verveelt zich en wordt inactief en steeds passiever :-(

Hij heeft al aanleg om stevig te worden en vraagt uit verveling de hele dag om eten. Dat kan niet lang goedgaan, en ik wil hem echt zo graag overgewicht besparen. Weet uit ervaring hoe moeilijk dat er weer af gaat.

We hebben ook niet de tijd om veel met hem naar buiten te gaan.
Normaal sport hij twee keer in de week maar dat kan nu ook niet.

Hoe houden jullie je kinderen een beetje actief nu?
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
14-01-2021 06:20
Ik vind muesli bar, ontbijtkoek, koekje en een snoepje nou niet bepaald gezond. Dat geef je toch ook niet mee naar school? Gewoon stuk fruit ‘s ochtends en ‘ s middags een koekje of snoepje (en dan ‘s ochtends en ‘s middags brood oid natuurlijk) is toch voldoende, helemaal bij weinig beweging en aanleg om stevig te worden? Zou er eerder voor kiezen om tomaat, komkommer, paprika etc onbeperkt aan te bieden.
Nou dit! En daarbij, een mandje? Hoeveel tussendoortjes heb je nodig? Hier krijgen ze fruit met thee in de ochtend en dan in de middag 1x een snoepje met limo. Verder gewoon ontbijt, lunch en avondeten. Je hoeft toch niet de beetje dag met eten en tussendoortjes bezig te zijn?
Pien252 schreef:
14-01-2021 06:20
Ik vind muesli bar, ontbijtkoek, koekje en een snoepje nou niet bepaald gezond. Dat geef je toch ook niet mee naar school? Gewoon stuk fruit ‘s ochtends en ‘ s middags een koekje of snoepje (en dan ‘s ochtends en ‘s middags brood oid natuurlijk) is toch voldoende, helemaal bij weinig beweging en aanleg om stevig te worden? Zou er eerder voor kiezen om tomaat, komkommer, paprika etc onbeperkt aan te bieden.

Mijn oudste beweegt zich de ziekte, is heel actief. Die krijgt gewoon 3 goede maaltijden en alleen fruit en snackgroenten tussendoor. Yoghurt toe en een paar x per week een zoet toetje. In het weekend een koekje of stukje taart. Elke dag wel een boterham met zoetigheid. Lijkt me suiker genoeg.

Waarom zou je je kind elke dag ook nog extra koek en zoetigheid geven terwijl het op de bank hangt? Zo krijg je dus een dik kind.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
13-01-2021 23:18
En ik snap wel dat jullie het druk hebben met thuiswerken maar je kan toch wel ieder een half uur vrij maken om iets actiefs te gaan doen? Je man een half uur met je zoon naar buiten en jij ook. Ook goed voor jullie en heeft hij een uur beweging per dag. En je kan van alles doen hè? Skaten, fietsen, voetballen, trampoline springen, wandelen, basketballen. Je kan ook zorgen voor gezelschap van een vriendje zodat ze samen dingen kunnen ondernemen. Opties genoeg.
het probleem is dat het niet bij een half uur blijft. want het zijn ook alle andere onderbrekingen erbij opgeteld. de computer die vastloopt, wil je me helpen, ik snap het niet, wil je me overhoren, eten maken en opruimen etc. Dan heb je weinig tijd over om zelf wat te werken
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
14-01-2021 07:39
Hij is 10 lees ik. Hoe komt hij dan aan dusdanig veel ongezond eten dat hij er van aan komt? Dat kopen jullie toch zelf? Simpel dus: geen ongezonde dingen meer kopen, vaste snack momenten aanbieden en meer bewegen.
Lekker kort door de bocht en veroordelend. Ik heb ook een zoon van 10, we lopen al vanaf zijn 6e bij een diëtiste. Het ligt niet aan zijn eetpatroon. Door dit soort opmerkingen voel ik me altijd zo’n slechte moeder en word ik zo verdrietig voor hem. Het idee dat mensen hem zien en dus denken dat het een klein vreetzakje is. Terwijl hij zichzelf zoveel ontzegt.
Alle reacties Link kopieren
elsjeregen schreef:
13-01-2021 22:55
Echt!?

Binnensporten?
Nee buiten, voetbal.
Binnensport wel via zoom.
Alle reacties Link kopieren
Oei herkenbaar. Hier 2 slanke kinderen waarvan eentje (dochter van 9) wel iets meer aanleg lijkt te hebben om steviger te worden (slanke vader, dikke moeder).

Zoon van 11 had altijd een sixpack, dat is inmiddels een heel klein rolletje geworden :-( Nog steeds een heel slank kind verder, maar toch. Hij was gewend om 2x per week gym te hebben en 2x per week intensief te sporten en elke pauze op school te voetballen. Hij zat voor de lockdown al 5 weken thuis ivm geen leerkrachten doordat er veel coronazieken waren op zijn school. Dus hij sport al tijden minder en nu al een tijdje helemaal niet. Hij zit slecht in zijn vel door de lockdown dus vraagt veel om snoep, wat hij in het begin ook kreeg. Want ja, zielig om zo lang thuis te zitten. We gingen vaker toch iets speciaals halen voor de lunch, avondeten afhalen of bestellen, een keer naar de Mac, een keer een ijsje halen, samen wat bakken etc.

Nu hebben we dus echt een strenger regime qua eten. Niet meer dan 2 volkoren boterhammen ‘s ochtends en 2 ‘s middags. In de ochtend tussendoor 1 stuk fruit. In de middag een snoepje of koekje. Avondeten met veel groente en optimel yoghurt toe. Drinken is thee, water of slimpie en bij het brood melk. Heb je verder nog honger dan neem je maar rauwkost.

Daarnaast gaan we elke werkdag tussen de middag wandelen met het hele gezin, een half uur. En gaat één van ons een paar keer per week met hem skeeleren, een stuk fietsen of naar een skatebaan (die is niet in de buurt, anders zou hij natuurlijk zelf gaan). Daarnaast speelt hij elke dag wel buiten, Pokemon met vrienden of jachtseizoen. Zo hopen we het rolletje weer weg te krijgen en de strakke buik weer terug.
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
14-01-2021 07:41
Nou dit! En daarbij, een mandje? Hoeveel tussendoortjes heb je nodig? Hier krijgen ze fruit met thee in de ochtend en dan in de middag 1x een snoepje met limo. Verder gewoon ontbijt, lunch en avondeten. Je hoeft toch niet de beetje dag met eten en tussendoortjes bezig te zijn?
Eten is hier wel de kurk waarop alles bij ze drijft hoor.
Het moet net even wat bijzonders of lekkerder zijn, al is het maar ander fruit, een ander koekje, ander beleg, wat warms etc.
Hier om 11 uur, 12 uur lunch, 3 uur, 5 uur wat te eten en dan avondeten.
En dat zijn hier ook wel gesneden komkommer, snack groentes in alle vormen en maten, yoghurt met fruit erin etc.
Maar ook warme drankjes, zelf koekjes bakken oid etc.
Sjouwen naar de winkel om daar even wraps of iets anders zeer noodzakelijk voor de lunch of een snack te kopen.
Het gaat toch veel om eten.
Het zijn ook lange dagen voor ze dus ik vind het zo prima maar het is wel een dingetje, dat eten.
Ze doen het hier wel veel zelf en alleen op die tijden.
Alle reacties Link kopieren
Hij is tien en wil dus eten als hij zich verveelt. Mooi moment om hem te leren dat het verveling is wat hij voelt en dat, als hij trekt heeft om te snacken, hij iets moet gaan doen. Het gevoel van trek is een signaal van een behoefte niet wordt vervuld. En die behoefte is niet eten. Als je hem dit nu al kan leren, zal hij later hopelijk geen emotie-eter worden.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
14-01-2021 07:42
het probleem is dat het niet bij een half uur blijft. want het zijn ook alle andere onderbrekingen erbij opgeteld. de computer die vastloopt, wil je me helpen, ik snap het niet, wil je me overhoren, eten maken en opruimen etc. Dan heb je weinig tijd over om zelf wat te werken
Precies dit. Ik heb op dagen dat ik niet werk wel tijd voor een spelletje, wat just dance etc. Net aan.
Als ik wel werk ben ik druk met calamiteitjes als 'ik kan de meet niet vinden' of tijdens de meet moet er een bepaald boekje dus dat helpen zoeken etc.
Ik heb echt overdag geen tijd om ook nog eens te sporten, want ik ben namelijk serieus aan het werk.
Wat ik de eerste lockdown deed, rooster 2 kinderen plus eigen werkrooster draaien plys alle leuke extra activiteiten naast schoolwerk leuk doen. Maw lekker alles 's avonds doen voor werk, lukt nu niet meer.
Ik ben gewoon moe en geen supermens.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik lees dat hij ook veel aandacht vraagt van jullie. Het joch verveelt zich dus echt de tandjes. Kunnen jullie geen vriendjes / vriendinnen uitnodigen waar hij mee kan werken? Dat ie niet alleen aan z'n schoolwerk zit te zwoegen? Kunnen jullie je werkzaamheden tijdelijk terugschroeven om hem wat meer aandacht te geven? (Omdat ie zich zo verveelt, niet omdat ie te weinig aandacht krijgt. En het is ook gewoon een klotetijd, deze lockdown. Al helemaal als je thuiswerken moet combineren met een kind thuis. Gekmakend zelfs ;-D
daenerys79 schreef:
14-01-2021 07:42
het probleem is dat het niet bij een half uur blijft. want het zijn ook alle andere onderbrekingen erbij opgeteld. de computer die vastloopt, wil je me helpen, ik snap het niet, wil je me overhoren, eten maken en opruimen etc. Dan heb je weinig tijd over om zelf wat te werken
Zoals gezegd, dan sta je een half uur eerder op en maak je een ochtendwandeling na het ontbijt, of je loopt/fietst/skate een rondje na het avondeten.
Je hoeft mij niet te vertellen hoe druk het is hoor.
Mijn zoon was op die leeftijd ook wat steviger. Hij is nu 1.95, slank en gespierd en hij heeft niets aan zijn leefwijze veranderd.

Er zit ook een factor 'groeispurt moet nog komen' bij. Plus, meer bewegen is altijd gezond maar het maakt meestal niet het verschil in gewicht. Althans, je moet heel veel sporten om heel weinig calorieën te verbranden.

Maar is er al sprake van overgewicht of ben je er bang voor vanwege inactiviteit?
Ook voor jezelf is beweging goed, zeker als je het druk hebt. Probeer anders 3x per dag een kwartiertje te doen. 's Ochtends voor het werk (als vervanging voor het naar school fietsen), tijdens de lunchpauze en 's avonds na het eten. Maak het wandelingetje leuker door er een spelletje in te bouwen, bijv iedere dag een straat bezoeken waar je nog nooit eerder was. Kijken waar je uit komt als je steeds de eerste links, de eerste rechts, de eerste links, en zo door kiest. Ga Pokemon Go-en.
Alle reacties Link kopieren
Maar jij werkt niet toch? Dan heb je toch als de lessen klaar zijn smiddags alle tijd om met hem naar buiten te gaan? Koop een step en ga naar een skate/stepbaan. En dag ruzie zoeken buiten hoort er ook bij op die leeftijd, dan doen ze op het schoolplein normaal ook, dus laat hem dat lekker gewoon doen. En geen zoete dingen in huis halen, kan het ook niet gepakt worden.
Alle reacties Link kopieren
Protocol schreef:
14-01-2021 07:44
Lekker kort door de bocht en veroordelend. Ik heb ook een zoon van 10, we lopen al vanaf zijn 6e bij een diëtiste. Het ligt niet aan zijn eetpatroon. Door dit soort opmerkingen voel ik me altijd zo’n slechte moeder en word ik zo verdrietig voor hem. Het idee dat mensen hem zien en dus denken dat het een klein vreetzakje is. Terwijl hij zichzelf zoveel ontzegt.
In gebieden waar hongersnood heerst is er niemand die dik is. Niemand wordt dik van de lucht. Ergens volg je de adviezen van de diëtist dus niet goed op.

Op de een of andere manier krijgt hij gewoon te veel calorieën binnen.

Ja de ene persoon kan meer eten dan de andere zonder te dik te worden maar niemand wordt dik van de lucht.
Ik herken het bij mijn dochter. Ze beweegt zoveel minder dan als ze in het schoolritme zit én ze past haar eetgedrag niet aan aan haar nieuwe beweeggedrag. Ze vindt de lockdowns heel vervelend en dat uit zich in veel verdriet en in zichzelf gekeerdheid. Als ik haar verplicht naar buiten te gaan, dan is het prima en gaat ze met mij een uurtje naar buiten. Maar dat is nog steeds zoveel minder dan wat ze gewend is. Spelen met andere kinderen loopt steeds mis, dus dat wil ze ook niet meer.

Ze zakt echt weg in een soort passiviteit, waarin elk doel niet meer leuk is of zo. Elke dag 2 minuten touwtjespringen doet ze normaal gesproken echt met plezier, maar als ik het nu voorstel, dan is het mehhhh.

Nou ja, nog even doorzetten dus!

Ik heb wel meer fruit en groente gehaald, zodat ze ook tussendoor meer gezonde snacks kan pakken.
Alle reacties Link kopieren
@sugar miss Hoeft niet. Er kan ook een medische oorzaak zijn.
derrygirl wijzigde dit bericht op 14-01-2021 09:55
Reden: Aanvulling
10.91% gewijzigd
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Wat verdrietig om te lezen zeg van die kinderen die somber en passief worden.

Als je kind steeds meer in zichzelf keert zou ik toch proberen meer tijd vrij te maken of noodopvang aanvragen op het punt dat kind weg kwijnt 🤔😔
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
14-01-2021 09:00
Wat verdrietig om te lezen zeg van die kinderen die somber en passief worden.

Als je kind steeds meer in zichzelf keert zou ik toch proberen meer tijd vrij te maken of noodopvang aanvragen op het punt dat kind weg kwijnt 🤔😔
Precies. Doe iets aan de oorzaak (verveling, eenzaamheid, wegkwijnen) en niet aan het symptoom (teveel snacken)
Skawa schreef:
14-01-2021 09:00
Wat verdrietig om te lezen zeg van die kinderen die somber en passief worden.

Als je kind steeds meer in zichzelf keert zou ik toch proberen meer tijd vrij te maken of noodopvang aanvragen op het punt dat kind weg kwijnt 🤔😔
Tuurlijk.

Gaan ze vast toekennen. Dat is echt geen optie.
Onze kinderen krijgen ook online gymles van school.

Verder buiten laten spelen en elke dag een wandeling maken.
Ritme blijven aanhouden (ook qua eten) en wat actieve spelletjes.
Maar...hup naar buiten! :-D
Skawa schreef:
14-01-2021 09:00
Wat verdrietig om te lezen zeg van die kinderen die somber en passief worden.

Als je kind steeds meer in zichzelf keert zou ik toch proberen meer tijd vrij te maken of noodopvang aanvragen op het punt dat kind weg kwijnt 🤔😔

Dit is geen reden tot noodopvang. Dan zit de opvang binnen no-time vol!

Beter is iets aan de oorzaak doen en wat meer tijd vrij maken voor je kind. Goed plannen, goede dagindeling.
Ik neem mijn kind mee als ik zelf ga sporten. Is dat een idee

Er ligt altijd komkommer en ander rauwkost klaar wat ze onbeperkt mogen eten en vaak ook groentesoep/ maaltijdsoep.
sugarmiss schreef:
14-01-2021 08:45
In gebieden waar hongersnood heerst is er niemand die dik is. Niemand wordt dik van de lucht. Ergens volg je de adviezen van de diëtist dus niet goed op.

Op de een of andere manier krijgt hij gewoon te veel calorieën binnen.

Ja de ene persoon kan meer eten dan de andere zonder te dik te worden maar niemand wordt dik van de lucht.
Dus niets eten is gezond?
Of... moet je wel eten... en wordt van een normale portie de een dik en de ander niet?
Het is niet zo simpel allemaal en diëtisten beginnen ook bij 'normale portie' voordat ze stappen teruggaan. Er zijn ook mensen die uiteindelijk door de diëtist op 600 kcal per dag worden gezet. Daar kun jij waarschijnlijk niet heel goed op functioneren. En dat geldt ook voor degene die dat dieet heeft voorgeschreven gekregen. Die kan door dat dieet dus eigenlijk maar 1 ding: bezig zijn met niet-eten. Zonde van het leven hè? Zij moet helaas afvallen vanwege levensbedreigende ziekte, anders had ze kunnen accepteren dat ze dikker is dan ze zou willen.
Ik denk dat er sowieso wat aan gewicht bijkomt, daar zou ik me niet al te druk om maken want dat krijg je er ook wel weer af als het leven weer terug 'normaal' is.
Zou er niet al teveel druk op leggen, er is voor kinderen al zoveel ongrijpbare angst en dreiging; als gewicht nu ook nog een bron van stress wordt dan is het einde zoek en denk dat dit alleen maar averechts zal werken.
Probeer het snacken en snaaien een beetje binnen de perken te houden, probeer met kind te bewegen, vooral omdat het ook een kans is om tijd met hem door te brengen. Hou het naar hem toe wat luchtig en breng het vooral als iets 'gezelligs' en leuks. Iemand opperde Pokemon Go of iets dergelijks; dat kan je leuk samen doen.
Haal alsjeblieft de focus weg van 'gewicht', 'moeten' en 'gevaarlijk', niet alleen voor je kind maar ook voor jezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven