"Rijke ouders maken misbruik van Jeugdzorg"

14-01-2021 10:22 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet dat opvoedingsondersteuning voorbehouden is aan je economische status?

Wat voor een houding is dit? "Arm, dus opvoedingsproblemen?"


https://www.dvhn.nl/groningen/Rijkere-o ... 49678.html

Hogere inkomens hebben de jeugdzorg als opvoedingsondersteuning ontdekt, sinds de uitvoering van jeugdzorg bij de gemeenten ligt. ,,Rijkere ouders weten de weg naar de jeugdzorg beter te vinden’’, zegt Peter Verschuren als portefeuillehouder jeugd van de Groninger gemeenten. Verschuren spreekt van ‘berekenende ouders’.

,,Het gaat om ouders die hun kinderen willen perfectioneren, assertief zijn en de weg naar met name de ambulante zorg weten te vinden.’’ Ambulante zorg is een vaak kortdurende behandeling voor een specifiek probleem.
***
De verwachting bij de decentralisatie, waarbij jeugdzorg van het rijk bij de gemeenten werd gelegd, was juist omgekeerd. Bij gezinnen met lagere inkomens zou juist meer verborgen problematiek aan het licht komen.

snoesje666 wijzigde dit bericht op 14-01-2021 11:44
0.34% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Zo vreemd is dat niet... er worden veel verbanden gevonden tussen armoede en opvoedingsproblematiek. Zie bijv https://www.nji.nl/nl/Download-NJi/Opgr ... rmoede.pdf
Alle reacties Link kopieren
Maar blijkbaar bereikt de zorg die mensen niet?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Berekenende ouders, omdat je hulp zoekt voor een probleem?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is niet dat Rijke ouders de jeugdzorg wel weten te vinden. Maar dat Jeugdzorg arme ouders niet weet te bereiken.
Of, erger nog: dat arme ouders denken geen hulp nodig te hebben, en dat het normaal is, wat er thuis gebeurt
lilalinda schreef:
14-01-2021 10:34
Het probleem is niet dat Rijke ouders de jeugdzorg wel weten te vinden. Maar dat Jeugdzorg arme ouders niet weet te bereiken.
Of, erger nog: dat arme ouders denken geen hulp nodig te hebben, en dat het normaal is, wat er thuis gebeurt
Dit dus.
Maar ook: rijk, dus dan zijn alle problemen non-problemen en hebben je kinderen geen recht op hulp.
bia-pia schreef:
14-01-2021 10:36
Maar ook: rijk, dus dan zijn alle problemen non-problemen en hebben je kinderen geen recht op hulp.
Ja ook dat, helaas.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-01-2021 10:34
Het probleem is niet dat Rijke ouders de jeugdzorg wel weten te vinden. Maar dat Jeugdzorg arme ouders niet weet te bereiken.
Of, erger nog: dat arme ouders denken geen hulp nodig te hebben, en dat het normaal is, wat er thuis gebeurt

Niet helemaal waar. In het stuk staat:
,,Deze groep blijkt juist afkerig van jeugdzorg’’, weet Verschuren. ,,Daar leeft de opvatting: jeugdzorg zijn die mensen die mijn kind uit huis willen plaatsen. Rijkere ouders gebruiken jeugdzorg vaak als opvoedondersteuning."

Daarnaast hoop ik dat er wel enige screening plaatsvindt (bij zowel arm als rijk) en dat alleen echte problemen in behandeling worden genomen. En dat dus jeugdzorg er niet is om kinderen te 'perfectioneren', daarvoor huren die rijke ouders dan maar zelf een coach/behandelaar in.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ergens wel wonderlijk dat rijke ouders jeugdzorg gebruiken. Ik denk dat wij onder rijke ouders vallen, en toen mijn kind problemen kreeg vond ik de wachtlijsten zo absurd dat ik hulp gewoon zelf gezocht en betaald heb. Mijn schoonmaakster had niet dat geluk en haar kind van 11 krijgt nu, acht (!!!) jaar na het zoeken van hulp, pas ondersteuning. En dat blijkt in alle opzichten mosterd na de maaltijd.
Thalas schreef:
14-01-2021 10:43
Ik vind het ergens wel wonderlijk dat rijke ouders jeugdzorg gebruiken. Ik denk dat wij onder rijke ouders vallen, en toen mijn kind problemen kreeg vond ik de wachtlijsten zo absurd dat ik hulp gewoon zelf gezocht en betaald heb. Mijn schoonmaakster had niet dat geluk en haar kind van 11 krijgt nu, acht (!!!) jaar na het zoeken van hulp, pas ondersteuning. En dat blijkt in alle opzichten mosterd na de maaltijd.
8 jaar wachtlijst hoor je niet zo vaak.
Wel bijvoorbeeld 3 maanden (wat in het geval van suïcidale tieners ook veel te lang is).
Maar 3 jaar therapie 'even zelf betalen' kunnen de meeste rijke gezinnen ook niet echt hoor. Want je bent al snel rijk in Nederland, maar dat wil niet zeggen dat je onbeperkt budget hebt.
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
14-01-2021 10:42
Daarnaast hoop ik dat er wel enige screening plaatsvindt (bij zowel arm als rijk) en dat alleen echte problemen in behandeling worden genomen. En dat dus jeugdzorg er niet is om kinderen te 'perfectioneren', daarvoor huren die rijke ouders dan maar zelf een coach/behandelaar in.
Natuurlijk gebeurt dat.
Jeugdzorg komt heus niet langs als je dochtertje haar pianoles verwaarloost of de groente niet opeet.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Sommige behandelingen worden toch gewoon vergoed en sommige niet, dat hangt er toch niet van af of je rijk bent? Als het kwestie is van bijschaven/perfectioneren/hoe ze het ook noemen, en het is meer het werk van een coach dan een hulpverlener, dan lijkt het mij dat het gewoon niet of maar voor een heel klein deel vergoed wordt (en in dat geval zal jeugdzorg het ook niet oppakken).
susan wijzigde dit bericht op 14-01-2021 10:56
7.56% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
14-01-2021 10:53
Natuurlijk gebeurt dat.
Jeugdzorg komt heus niet langs als je dochtertje haar pianoles verwaarloost of de groente niet opeet.
Ja precies.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je verwacht eigenlijk dat de rijkere ouder particuliere professionele hulp inschakelen om zo lang mogelijk bij jeugdzorg weg te blijven.
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
14-01-2021 10:42
Niet helemaal waar. In het stuk staat:
,,Deze groep blijkt juist afkerig van jeugdzorg’’, weet Verschuren. ,,Daar leeft de opvatting: jeugdzorg zijn die mensen die mijn kind uit huis willen plaatsen. Rijkere ouders gebruiken jeugdzorg vaak als opvoedondersteuning."

Daarnaast hoop ik dat er wel enige screening plaatsvindt (bij zowel arm als rijk) en dat alleen echte problemen in behandeling worden genomen. En dat dus jeugdzorg er niet is om kinderen te 'perfectioneren', daarvoor huren die rijke ouders dan maar zelf een coach/behandelaar in.
Gisteren nog een verhaal in Trouw. Kinderen waren ten onrechte 2,5 jaar in een internaat geplaatst.

Ze hadden al een schadevergoeding g gekregen van jeugdzorg en waren nu aan het procederen tegen de instelling van het leger des heils om ook daar een schadevergoeding van te krijgen.

Maar ondertussen is wel het hele gezin getraumatiseerd en de verloren 2,5 jaar kan je nooit meer inhalen.

Er worden veel te veel kinderen onterecht uit huis geplaatst.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
14-01-2021 10:52
8 jaar wachtlijst hoor je niet zo vaak.
Wel bijvoorbeeld 3 maanden (wat in het geval van suïcidale tieners ook veel te lang is).
Maar 3 jaar therapie 'even zelf betalen' kunnen de meeste rijke gezinnen ook niet echt hoor. Want je bent al snel rijk in Nederland, maar dat wil niet zeggen dat je onbeperkt budget hebt.

De wachtlijst in dit geval betekende niet acht jaar wachten, het betekende een aantal maanden wachten op een diagnose, daarna een aantal maanden wachten op hulp, waarna hulp tot de ontdekking kwam dat de hulp niet passend was, dus daarna weer enkele maanden wachten op een diagnose, weer wachten op hulp, weer diezelfde conclusie: kortom, een jarenlange cyclus van trial and error zonder dat er daadwerkelijk iets gebeurde. Een frustrerend en schadelijk proces.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-01-2021 10:34
Het probleem is niet dat Rijke ouders de jeugdzorg wel weten te vinden. Maar dat Jeugdzorg arme ouders niet weet te bereiken.
Of, erger nog: dat arme ouders denken geen hulp nodig te hebben, en dat het normaal is, wat er thuis gebeurt
Dit plus zijn mensen uit lagere sociale klasse niet altijd goed bij machte om de weg te vinden. Ik merk dat zelf in mijn eigen omgeving. Daar zit 1 stel met behoorlijk problematisch gezin, zij is wat beperkt op meerdere vlakken. Zij heeft geen idee hoe of wat en hoe het te regelen. Ik heb destijds ervoor gezorgd dat MEE bij het gezin terecht kwam om hen te helpen, ander lukte het de mevrouw gewoon niet. Nog los van het feit dat zij ook niet altijd zag dat hun kinderen een probleem hadden. Schaamte was ook een onderdeel van het probleem..

Rijkere mensen zijn vaak slimmer (of hoe je het noemen wil) en hebben daarmee toegang tot juiste informatie en weten sneller de weg te vinden.
poldervrouw wijzigde dit bericht op 14-01-2021 11:12
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Uithuis schreef:
14-01-2021 11:00

Er worden veel te veel kinderen onterecht uit huis geplaatst.
Vast waar. Helaas weet ik via werk dat er ook erg veel misbruikte / mishandelde / verwaarloosde kinderen niet uit huis zijn geplaatst, ondanks dat jeugdzorg weet van de problemen.
Het is niet makkelijk om het goed te doen.

Maar dit is eigenlijk off topic
Alle reacties Link kopieren
choucy schreef:
14-01-2021 11:12
Vast waar. Helaas weet ik via werk dat er ook erg veel misbruikte / mishandelde / verwaarloosde kinderen niet uit huis zijn geplaatst, ondanks dat jeugdzorg weet van de problemen.
Het is niet makkelijk om het goed te doen.

Maar dit is eigenlijk off topic

Ik denk dat je altijd te laat bent bij verwaarlozing, misbruik en mishandeling
Ik denk dat de stelling anders geformuleerd moet worden:

Laagopgeleide ouders weten de weg naar passende zorg moeilijker te vinden dan hoogopgeleide ouders.

Als ik niet zelf had uitgezocht dat passend onderwijs een wassen neus is, en dat school pas bij écht grote problemen de stappen naar ondersteuning biedt, had ik niet geweten dat ik zelf via de huisarts heel snel een verwijzing had en dat die instelling op eigen initiatief ondersteuning kon bieden op de school om achterstanden te voorkomen.

Wij hebben voor niet heel erg grote problemen wél ambulante zorg, en in de klas zitten veel kinderen met grotere problemen die geen zorg hebben.

Volgens de stelling in dit topic zouden wij dus misbruik maken van de zorg?
Alle reacties Link kopieren
choucy schreef:
14-01-2021 11:12
Vast waar. Helaas weet ik via werk dat er ook erg veel misbruikte / mishandelde / verwaarloosde kinderen niet uit huis zijn geplaatst, ondanks dat jeugdzorg weet van de problemen.
Het is niet makkelijk om het goed te doen.

Maar dit is eigenlijk off topic
Precies dit, ik ken wat pleegouders en die ontvangen soms echt kinderen die veel eerder uit huis hadden geplaatst moeten worden. Het is ontzettend moeilijk oom het goed te doen als jeugdzorgmedewerker.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het vooral de toon in het artikel is die me tegenstaat.

Vrees voor jeugdzorg vind ik niet onterecht. Beroepshalve zag ik altijd dossiers die mij duidelijk maakten ver van de reguliere jeugdzorg weg te blijven.

"Particuliere" jeugdzorg kan trouwens ook gewoon vergoed worden.

Onze psycholoog hebben we de eerste keer zelf betaald, omdat we niet wisten wat ons te wachten stond.

Jaren latere zorg, onderzoeken, begeleiding gingen via de reguliere financiële circuits. Daar hebben we nooit een rekening van gezien.

Overigens zijn we nooit van psycholoog veranderd, zoon (en wij) voelen ons goed bij deze persoon.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik wist dat passend onderwijs een zinloos lang traject zou vergen. Ik heb dus zelf hulp gezocht en betaald, wat betekende dat mijn kind binnen twee weken een beschrijving van haar probleem had èn een route naar een oplossing. En ook die oplossing hebben we zelf betaald; dat was heel duur en jarenlang. Maar goed, we gingen gewoon niet op vakantie. Het zorgde er wèl voor dat mijn kind hopelijk geen permanente schade opliep. Zoals de zoon van mijn schoonmaakster die inmiddels onbeheersbare driftbuien heeft en zelfbeschadiging doet.
Thalas schreef:
14-01-2021 11:18
Ik wist dat passend onderwijs een zinloos lang traject zou vergen. Ik heb dus zelf hulp gezocht en betaald, wat betekende dat mijn kind binnen twee weken een beschrijving van haar probleem had èn een route naar een oplossing. En ook die oplossing hebben we zelf betaald; dat was heel duur en jarenlang. Maar goed, we gingen gewoon niet op vakantie. Het zorgde er wèl voor dat mijn kind hopelijk geen permanente schade opliep. Zoals de zoon van mijn schoonmaakster die inmiddels onbeheersbare driftbuien heeft en zelfbeschadiging doet.
En er zijn mensen die sowieso niet of nauwelijk op vakantie gaan en kunnen. En dan?

Ben blij voor jullie dat het kon. Maar de ouders die niet naar jeugdzorg gaan zelf is dus vaak de armere groep. Daar vallen jullie dus niet onder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven