Positief over thuisonderwijs?

14-01-2021 11:44 99 berichten
Meer even omdat ik ff een positieve topic wil plaatsen.... Ik moet zeggen dat ik het geluk heb dat opa en oma 2 dagen onderwijs geven en papa 2 dagen vrij is doordeweeks. Maar ik vind het niet verkeerd een paar weken thuisonderwijs. Mijn zoon heeft wel wat extra aandacht nodig en gaat nu met sprongen vooruit. Ik heb het idee dat hij lekkerder in zijn vel zit.

Uiteraard ben ik blij als het straks weer “normaal” is! Het is natuurlijk sociaal gezien beter dat hij in een klas zit.

Meer mensen deze ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Nop.
Wij hebben 3 kinderen en opa’s en oma’s passen niet op ivm gezondheid.
Uitbesteden zoals jij kan doen zit er dus bij ons niet in.
Kinderen zien ook dus niemand anders dan wij.
Ze vinden het stom, en missen hun juf hun vriendjes en afwisseling.
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Nope, helaas. Hoewel ik me kan voorstellen dat het in jouw situatie anders is hoor, als je voldoende tijd hebt om je kind 1 op 1 te begeleiden.

Ik heb super eigenwijze kinderen, nemen weinig van ons aan.
Ik doe het zelf en zie hetzelfde bij 1 van mijn kinderen als jij bij jouw kind. Vind even tijd voor bijspijkeren dus zelf ook best prettig.
Nee. Helemaal niet.
Maar we hebben ook geen hulp en mijn kinderen kwijnen langzaam aan weg en kost heel veel energie. Bij hen en bij mij. Man werkt in een ziekenhuis en is dus niet thuis. Ik moet het alleen doen. Ik ben alle behalve gezond en heb chronische zenuwpijnklachten. Dus het is echt een feest.

Ook al gaat schoolwerk redelijk goed, kind best wat interactie op afstand heeft, ook met de lieve leerkrachten, is het niets meer dan proberen het beste te maken van iets wat gewoon ronduit kut is.

Dus geen positieve ervaringen.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 14-01-2021 12:00
20.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Doordat ik mijn baan kwijt ben kan ik mijn kinderen begeleiden met thuis school. Dat is heel fijn voor ze. Voornamelijk voor de jongste, die voelt zich echt eenzaam en kan het gewoon niet alleen.

Aan de andere kant missen we wel inkomsten waardoor we veel luxe dingen moeten inleveren en echt op de centen moeten letten. Ik ben al lang blij dat we kunnen rondkomen.
Nee, vooral mijn oudste mist school en zijn vrienden ontzettend. Hij komt op school meer dan prima mee en functioneert heel goed in de structuur die school biedt. Thuis is het veel moeilijker om motivatie op te brengen.
Dus wat mij betreft kunnen de scholen niet snel genoeg open.
Ja sorry maar dit klinkt ook wel erg makkelijk om positief te zijn je hebt meerdere hulptroepen die luxe heeft echt bijna niemand 😌
Alle reacties Link kopieren
Hier werkt oma (gepensioneerd leerkracht) iedere ochtend online met zoon (gr7), behalve als hij online les heeft. Hij is zwaar dyslectisch en zoon vindt het heerlijk dat hij wat extra geholpen wordt en oma vindt het erg leuk om te helpen. Hij verwerkt al zijn lesstof in online boeken, en dan deelt hij het scherm met oma. Zo kan oma mee kijken met zijn lesstof. Werkt top! Zoon geniet van deze tijd (en oma ook).
's Middags/als hij klaar is met zijn werk zoekt hij vrienden op om buiten te spelen. Het enige jammere is dat zijn (binnen)sport niet doorgaat.
Alle reacties Link kopieren
ZijZei schreef:
14-01-2021 12:04
Ja sorry maar dit klinkt ook wel erg makkelijk om positief te zijn je hebt meerdere hulptroepen die luxe heeft echt bijna niemand 😌
hahahaha, inderdaad, één dag per week thuisonderwijs geven is echt wel goed te doen. Moet je die dag ernaast nog werken, TO, of kun je lekker koffiedrinkend naast je grut zitten?

Edit, oh, je hebt maar 1 kind.
friezin71 wijzigde dit bericht op 14-01-2021 12:12
3.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee hier ook niet. Man heeft het razend druk en heeft elke dag een gevulde agenda met calls. Ik zat pre-lockdown vooral op de weg (sales-functie) en de reistijd valt nu weg waardoor ik thuis meer tijd heb, maar waardoor het merendeel vh schoolwerk begeleiden op mijn schouders terecht komt. Geen probleem, we weten dat het hoogstens nog een paar weken duurt.
Maar positief? Mwah..... We hebben twee kinderen en begeleiden van de oudste kost veel tijd. Groep 5 en elke dag heul veul huiswerk. Jongste in groep 2 dus geen huiswerkplicht, waardoor hij toch af en toe beziggehouden moet worden met iets.
Van de week zo'n drukke en rommelige dag gehad dat ik er 's avonds achter kwam dat ik niet eens buiten was geweest. Uit frustratie/onrust om 22.00 nog gaan wandelen buiten.
Hier ook geen hulptroepen.
Ik hoop dat je wat medestanders vindt, maar ik denk eerlijk gezegd dat je van de meesten geen bijval krijgt (misschien wat jaloerse blikken :-) )
Sociaal gezien is het lang niet voor elk kind beter dat het in een klas zit hoor. Dat is een beetje een achterhaald idee. Veel kinderen doen het, emotioneel en sociaal gezien, veel beter in kleinere groepen.
Geen geen jaloerse blikken hier hoor. Eerder verwondering in geval van TO en de OP.
Sága schreef:
14-01-2021 12:13
Sociaal gezien is het lang niet voor elk kind beter dat het in een klas zit hoor. Dat is een beetje een achterhaald idee. Veel kinderen doen het, emotioneel en sociaal gezien, veel beter in kleinere groepen.
Dat is weer een totaal ander iets dan thuis zitten zonder klasgenoten en vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
14-01-2021 12:13
Geen geen jaloerse blikken hier hoor. Eerder verwondering in geval van TO en de OP.
Dat ook!
Alle reacties Link kopieren
ZijZei schreef:
14-01-2021 12:04
Ja sorry maar dit klinkt ook wel erg makkelijk om positief te zijn je hebt meerdere hulptroepen die luxe heeft echt bijna niemand 😌
Ik heb die luxe ook niet, maar die ene dag dat ik er grotendeels naast kan zitten zie ik eindelijk wat er gebeurt. Wat de juf wel ziet en wij niet, maar ook andersom, wat wij zien en de juf niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het 10x niks.
De opa’s en oma’s snappen de ballen van al die dingen op de iPad of laptop, dus zij vallen af. Vader en moeder werken beide deels gewoon overdag. En dan is er nog een baby die aandacht wil. Op het moment dat de baby eindelijk slaapt en we dus even tijd zouden hebben, staan de buurkinderen op de stoep om te spelen, want zij hebben sochtends hun huiswerk al gemaakt. Kind kribbig omdat hij niet mag spelen maar eerst hw moet maken. Feest compleet.
Dus we doen wat lukt, en kind mag van mij inmiddels ook gewoon spelen met de rest. Spelen is net zo gezond en belangrijk zei juf, dus daar hou ik me dan maar aan vast.

Verder merk ik ook echt aan kind dat hij school, vriendjes, structuur mist.
piepp wijzigde dit bericht op 14-01-2021 12:22
5.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is huisman, dus wij hebben geen stress door de combinatie werk en thuisonderwijs. Geen problemen hier, maar positief vind ik het ook niet.

Onze oudste dochter is niet te motiveren voor thuisonderwijs en het kost veel energie om iets gedaan te krijgen. Gelukkig zit ze 'nog maar' in groep 2 en loopt ze voor. Het is dus niet heel erg als een keer iets niet gedaan wordt.

Beide kinderen (jongste zit op psz) missen andere kinderen om mee te spelen. We wonen achteraf, dus ze komen niet zomaar vriendjes tegen op straat. Natuurlijk spreken we soms ook wat af, maar dat is niet dagelijks.

De kinderen missen ook de dingen die normaal gewoon zijn, zoals even boodschappen doen, naar de bieb, de binnenspeeltuin en voor de oudste zwemles. De rondjes wandelen en fietsen die we nu doen (al dan niet langs een speeltuintje) en het spelen in de tuin beginnen ze zat te worden.

En dat alles heeft z'n weerslag op het humeur van zowel de kinderen als van ons. Gisteren waren we het zo zat, dat we vandaag voor de kinderen een vrije dag hebben ingepland. Ze zijn nu samen heerlijk aan het spelen met duplo in een prinsessenjurk :love:
Alle reacties Link kopieren
Ja, met 1 dag per week thuisonderwijs geven is het best te doen. Ik heb 1 dag dat ik vrij ben en dus volledig aan het thuisonderwijs en zoon kan besteden en dat is prima te doen. De overige 4 dagen verdelen man en ik het al naar gelang onze respectievelijke belangrijke meetings en dan is het soms te doen en soms veel gedoe en continu schakelen en soms rampzalig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit in groep 7, doet alle onderwijs zelfstandig. Gaat zelf aan de slag en hoeft geen hulp. In maart/april kreeg ze volop hulp van haar grote broe (die dat heel leuk vond te doen), maar die is inmiddels uit huis. Ik werk zelf in de zorg, maar ben nu aan het reintregreren na een burn out. Mijn man werkt in de bouw en kan dus niet thuiswerken. Ze mag naar de noodopvang, maar aangezien ik nachtdiensten werk, is ze gewoon thuis als ik boven lig te slapen. Die verantwoordelijkheid kan ze ook aan. Man werkt 5 minuten hier vandaan en grote broer maar 2 minuten, dus bij nood kan ze altijd ergens terecht (of mij wakker maken natuurlijk).
Mijn dochter vindt het heerlijk, dat thuisonderwijs. Er zijn de laatste maanden veel strubbelingen geweest in de klas waar ze persoonlijk veel last van had, deze periode geeft haar veel rust. Dus vooral wat dat laatste betreft vind ik het een pluspunt.
Wij hadden deze situatie in de eerste golf.
Thuisonderwijs liep vlot omdat ik de hele dag thuis was en voor de kleine was het leuk om niet naar school te moeten.
Bij de vader was de situatie helemaal anders omdat die vanuit thuis werkte en daar al het schoolwerk 's avonds nog gedaan moest worden.
ZijZei schreef:
14-01-2021 12:04
Ja sorry maar dit klinkt ook wel erg makkelijk om positief te zijn je hebt meerdere hulptroepen die luxe heeft echt bijna niemand 😌
Ja ik hoef zelf maar 1 dag naast mijn werk, werk fulltime. Mijn man werkt dus parttime. (Maar ja dat doen veel vrouwen ook) Maar opa en oma is zeker een luxe.
Friezin71 schreef:
14-01-2021 12:11
hahahaha, inderdaad, één dag per week thuisonderwijs geven is echt wel goed te doen. Moet je die dag ernaast nog werken, TO, of kun je lekker koffiedrinkend naast je grut zitten?

Edit, oh, je hebt maar 1 kind.
Ja helaas maar 1 kind. Maar dat scheelt ook natuurlijk. En ja die ene dag werk ik ook. Papa werkt parttime ipv ik.
Alle reacties Link kopieren
Mijn pubers zijn al 15 en 19 en ik ben positief verrast door hun inzet en discipline. De jongste maakt wel op de gekste tijden zijn huiswerk maar heeft alles wel af en gaat elke dag beneden zitten als hij online lessen heeft (want:”dan raak ik niet zo snel afgeleid”)
Dit had ik zo niet van hem verwacht omdat hij als hij op school zit er echt met zijn pet naar kan gooien. Hij heeft dan ook altijd conflicten met zijn docenten, dat valt natuurlijk nu allemaal weg. Is ook fijn voor hem dat hij niet meer “aaaaaltijd oooooveral de schuld van krijgt, terwijl andere leerlingen het ook doen” 😜

De oudste is dit jaar begonnen met een hbo-opleiding. Hij was altijd al veel serieuzer dan de jongste maar doordat hij nu amper naar school gaat (hij heeft nog niet eens al zijn klasgenoten gezien) en het een nieuwe opleiding voor hem is was het toch even afwachten. Maar hij heeft dus samen met een ander meisje als enige al zijn studiepunten gehaald.

Dus hier positief!
Alle reacties Link kopieren
Met 4 volwassenen 1 kind onderwijzen lijkt me leuk. Hier was het vandaag andersom (buurkind). Dan is het minder. Ik werk ook fulltime, gelukkig wel flexibel. Man werkt parttime maar is toevallig de laatste weken retedruk en niet flexibel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven