Spelen met de fopspeen

15-01-2021 23:38 25 berichten
Hoi!

Onze dochter had vanaf het begin al moeite met de fopspeen. Spuugde hem al gauw weer uit. En natuuuurlijk hoeft een kind (baby) ook helemaal geen fopspeen te hebben! Maar soms gaf het haar toch ook rust. En ja we hadden van onze eerste een fijne ervaring er mee dus juichen het ook wel toe. Enfin, er is niet veel veranderd. (Nu 7mnd) ze speelt zelfs met de speen voor het slapen en probeert hem op allerlei manieren in haar mond te stoppen. Uiteindelijk, en wederom, slaapt ze er wel rustig mee. Toch vraag ik mij af, zal ik die weg speen laten? Onze eerste adoreerde dat ding echt en dat was in of uit. En het liefste in. De hele dag. Geen gespeel of uitspugen weggooien of gedoe.

Meer ervaringen met fopspeen - lol? Is dit gewoon anders dan wij gewent zijn of een signaal dat ze echt geen speen hoeft..?
anoniem_63d2efae71cb1 wijzigde dit bericht op 18-01-2021 23:04
0.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik had de mazzel dat mijn oudste haar duim vond na de borstvoeding, echter duimt ze, nu ruim 30, nog steeds...jongste heeft even geduimd, beide geen speen, daar geen tips voor.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind van 8 maanden krijgt de speen als hij heel moe is en voordat hij gaat slapen en bij ons op schoot zit of in bed ligt. Ik wil niet dat hij dat ding de hele dag in zijn mond heeft hangen. Ik herken wat jouw dochter doet, het spelen ermee, op alle manieren in de mond stoppen etc. Dat kan hij ook doen. Echter heeft onze zoon de speen echt nodig in de nacht. Staat los van ermee spelen. Als je twijfelt dan kan je het toch een keer zonder proberen?
Hoi Lolanu,

Bedankt voor je reactie.

Ja omdat ze er zo mee speelde hebben we er ook gelijk voor gekozen hem alleen in bed, voor het slapen te geven.

Jazeker, dit is iets om uit te proberen.
Dat gaan we ook wel doen.
Zo te lezen kan jullie zoontje dus ook ‘spelen’ met de speen, ook al heeft hij hem wel echt nodig voor rust en troost.
Alle reacties Link kopieren
Klopt! Hij kan echt niet slapen zonder en wordt er rustig van
Alle reacties Link kopieren
Die van mij was er ook altijd mee aan het spelen dus ik heb geen speen meer gegeven. Hij heeft die speen geen seconde gemist en ik was er eigenlijk ook wel blij mee. Ik heb in ieder geval niet die speen hoeven af te leren.
Als het kind zo duidelijk laat blijken dat het geen toegevoegde waarde heeft, waarom zou je dan uberhaupt blijven proberen? Het is niet zo dat een fopspeen een positief iets is, eerder omgekeerd. Veel drama met afleren, duimen ter vervanging, scheve tanden.. nou joepie. Dus nee, wees blij dat jouw kind het zonder speen afkan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste had hem ook zelden in haar mond, maar wilde de speen wel graag bij haar hebben als ze ging slapen.
Meestal hield ze hem gewoon in haar hand of zat ze er aan te frunniken of was het 'in uit, in uit, in uit' haar mondje.
Ik heb er nooit kwaad in gezien. Een ontspannen en uitgerust kind was me ook wat waard :-D
Nooit zin gehad in strijd daarover.
Alle reacties Link kopieren
Zoon deed (en doet) iets raars met zijn tong tussen zijn lippen. De speen vond hij alleen interessant om mee te friemelen. Ook overdag. De hele tijd in de speen zelf knijpen of met dat ringetje spelen. Op een dag vervangen door een label/knisperdoekje en hij heeft niet meer naar die speen omgekeken. Hij werd rustig door wat te wriemelen te hebben.

Ik zou zeggen, probeer het eens om de speen weg te laten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Zoon wilt het liefst de hele dag zijn speen. Dat laten we niet toe want hij heeft wat eczeem rond zijn mondje en we willen niet dat dat verergert. Als we hem wel de speen overdag zouden geven gaat hij er ook mee spelen. Hij vindt het dan vooral leuk om zijn speentje in en uit bakjes of bekertjes te doen...

Wel heeft hij de speen echt nodig om in slaap te vallen, anders gaat hij protesteren. We gebruiken de speen nu alleen in bed, verder niet.

Misschien kun je kijken op welke momenten je kindje de speen echt nodig heeft, en alleen dan geven? Als hij in slaap kan vallen zonder de speen zou ik het vooral weglaten 😊
Alle reacties Link kopieren
Probeer het gewoon eens. Misschien komt ze zo wel heel makkelijk van de speen af. Teruggeven als ze er erg verdrietig van wordt kan altijd nog.
Alle reacties Link kopieren
Rammama schreef:
15-01-2021 23:38
Hoi!

(Nu 7mnd) ze speelt zelfs met de speen voor het slapen en probeert hem op allerlei manieren in haar kind te stoppen.
Ik heb dit 3 keer gelezen maar ik snap echt helemaal niets van deze zin.
Zie het als een moment om te proberen of het zonder speen kan. Heeft ze een knuffel? Mijn oudste vond het op jonge leeftijd fijn om aan de oren van haar lappenkonijn te fröbelen als ze ging slapen.
truusperenat schreef:
16-01-2021 07:59
Ik heb dit 3 keer gelezen maar ik snap echt helemaal niets van deze zin.
Ik denk dat kind mond moet zijn.
Mijn oudste heeft ook maar heel kort een speen gehad, vond er niks aan en had hem niet nodig.

Scheelt weer afleren, moet je maar denken ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een speen weigeraar vanaf dat hij geboren is. Alleen de eerste week, of twee heeft hij op een speen gesabbeld. We hebben verschillende spenen geprobeerd om te kijken of het daar aan lag, maar op een gegeven moment dachten we: prima, dan niet en nooit gemist. Dus ook niks hoeven afleren.

Ben nu hoogzwanger van de tweede en we hebben wel weer een nieuwe speen klaarliggen omdat elk kind anders is, maar stiekem hoop ik dat deze ook geen speen wil.
Alle reacties Link kopieren
Zonder is toch altijd beter als met als het ook goed werkt.
Onze eerste wilde geen speen. De tweede af en toe wel maar voor ze in slaap viel was hij vaak al uit. Heb hem weggegooid toen ze negen maanden was ze heeft er nooit meer naar getaald. Ze slaapt prima
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Ons zoontje speelt ook veel met zijn speen en “kauwt” er soms op. Toch gaat hij roepen als hij hem niet kan vinden. Hij heeft ook een knuffeldoekje, ik heb het idee dat hij daar nog meer rust uithaalt. Gewoon eens proberen om de speen weg te laten, wie weet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zo laten, het is onderdeel van haar slaaproutine.
Óf introduceer een doekje of iets waar ze op kan kauwen en laat de speen subtiel weg.
Mocht het afleren niet lukken zou ik zodra ze tanden krijgt, in de gaten houden of ze niet gaat bijten op de speen!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een keer proberen. Je merkt vanzelf wel wat ze ervan vindt. Als blijkt dat ze toch iets nodig heeft om mee te spelen, geef haar een knuffel(tje) in bed.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
15-01-2021 23:40
Ik had de mazzel dat mijn oudste haar duim vond na de borstvoeding, echter duimt ze, nu ruim 30, nog steeds...jongste heeft even geduimd, beide geen speen, daar geen tips voor.
30 en dan nog duimen?? O_O
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
.
sunshine2018 wijzigde dit bericht op 08-06-2021 22:43
98.28% gewijzigd
Mijn dochter heeft alleen behoefte aan de speen als ze in slaap valt of af en toe in de wagen/maxicosi. Tijdens het spelen niet. Gelukkig maar.
Met slapen gaat ze hard huilen als je het niet geeft. Ze heeft er dan 1 in de mond, en 1 om te friemelen. Zodra ze slaapt liggen ze beiden ongebruikt om haar heen. Ik heb een tijdje geprobeerd om de friemelspeen weg te nemen en een doekje te geven, in een poging de friemelbehoefte op dat knuffeldoekje te prenten. Bij mijn buurvrouw was dat de route om van de speen af te komen rond 5 maanden. Bij ons is dat geen succes geweest. Ik laat het maar zo. Maat wie weet heb jij wat aan de tip. Steeds als je kindje huilt, het knuffeldoekje in de armpjes stoppen.
Rammama schreef:
15-01-2021 23:38
Moet zijn;

(Nu 7mnd) ze speelt zelfs met de speen voor het slapen en probeert hem op allerlei manieren in haar MOND te stoppen.
Bedankt voor jullie reacties.

Nee als ze niet wilt hoeft ze ook echt niet natuurlijk. We pushen het ook niet.
We zoeken alleen uit of de speen haar wel rust geeft of wát haar precies dan rust geeft.

Een vervangend iets zoals een knuffel of doekje ipv een speen vind ik een goed idee. Het lijkt er op dat friemelen wel iets fijns is voor haar en dat daarom de speen een soort van speeltje wordt maar toch een fijne afleiding.

Speen wel of niet blijft een gevoelig onderwerp. Ik zeg met mate en grenzen.
En ook zeker per kind verschillend.

Alles komt altijd goed :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven