Thuisonderwijs kleuters (wat biedt school?)

16-01-2021 09:34 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat biedt de school van jullie kinderen voor het thuisonderwijs van kleuters?

Ik vraag dit omdat ik vind dat er vanuit de school van mijn kind niet genoeg wordt geboden. Ik wil met de leerkracht of directie hierover in gesprek, maar lijkt me handig om te weten wat er op andere scholen geboden wordt.

Ik kan prima een dagbesteding bedenken voor mijn kind, maar we zijn natuurlijk ook gewoon aan het werk dus het zou helpen om wat materiaal te krijgen dat minder creativiteit van ons vraagt. Daarnaast weet ik niet wat ze precies horen te leren op deze leeftijd (hoe ontwikkelen ze ruimtelijk inzicht, letters, cijfers etc.) dus ook daarin zou hulp welkom zijn.

Situatie bij ons:

Een keer in de week videobelt de juf een half uur met de klas en zingen ze liedjes, leest ze wat voor etc. Ik merk dat mijn kind dit heel fijn vindt om de juf en klasgenootjes te zien, zou wat mij betreft vaker mogen, maar weet niet of ik dat kan vragen.

Daarnaast post de juf links van filmpjes van school tv en dat soort zaken. Prima op zich maar kan ik zelf ook wel vinden.

En verder posten ze opdrachten zoals “teken een egel” of “knutsel een seizoenen klok”. Prima opdrachten en die doen we ook wel, maar het vereist wel veel creativiteit van de ouders (wederom, dat is okay, maar iets meer input van school zou welkom zijn).

Hoe gaat dit bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Kleuter krijgt ook allerlei opdrachten en die doen we een beetje wanneer het uitkomt! Geen verplichtend karakter hier..
Er is 1 x gevideobeld met zoon maar dat is zoveel gedoe steeds dat ik ook denk: laat maar..
Ik denk dat een kleuter nog niet echt achter gaat lopen..
Alle reacties Link kopieren
We krijgen op maandag een paar werkbladen. Dat is het. 1x gebeld met ons.
Vind het wel prima, je kan zelf op internet heel veel werkjes vinden per groep. En verder leren ze nu nog heel veel van voorlezen, bouwen, spelletjes, iets samen bakken etc..
Alle reacties Link kopieren
Onze kleuter, heeft iedere dag een half uurtje les, via teams met 6 leerlingen in totaal. In de ochtend worden 2 filmpjes gestuurd, vaak door de juf gemaakt, 1 voor de ochtend en 1 voor de middag. De juf belt in deze periode 1x met een kindje 1 op 1, bij ons nog niet gebeurd maar komt wellicht nog en dan hebben we nog weekopdrachten en online toegang tot bijv, Gynzy. De kindjes die voorlopen hebben dan ook nog een half uurtje in de middag, in een soort plus klas.
Alle reacties Link kopieren
Hier een kleuter in groep 1 die elke dag mag videobellen en een heel schema heeft met allerlei opdrachtjes waarbij de juffen echt wel hebben nagedacht over of dat haalbaar is thuis of niet. Daarbij geldt; alles mag en niks moet. Dus wij doen wel elke dag mee aan het videobellen en ik bekijk wekelijks welke opdrachten haalbaar en leuk voor kleuter (en ons) zijn en die print ik uit. Maar als ze de hele dag wil spelen vind ik dat ook heel prima. Ze mist vooral de sociale uitdaging eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel erg zuinig inderdaad.
Dat videobellen, voorlezen en zingen zou ook elke dag kunnen..
Leuk voor de kinderen om zo met de juf in contact te blijven, aan doorgestuurde linkjes hebben ze nog niks.
Verder zal je kleuter hier nog geen achterstand van oplopen hoor! En lijkt het me beter dat je oppas of opvang regelt i.p.v te verlangen dat de juf jouw kind zoet bezig houdt zodat jij je werk kunt doen.
Onze jongste is 5 jaar.
De juf doet 2 keer per week videobellen en ze mailt opdrachtjes door en taakjes die de kinderen moet leren. (geen verplichting)
Gister hebben we een leuke sneeuwpop op papier gemaakt van watten.
En we hebben dit liedje gezongen samen: https://www.youtube.com/watch?v=JQ6K5MN1PrE

Ik vul ook wel veel zelf in, maar dat lukt best goed.
De jongste van 5 jaar vind ik het gemakkelijkste, ik heb ook een dochter van 8 en een zoon van 11 en dat vind ik veel uitdagender.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 16-01-2021 09:47
1.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kleuters leren nog niet zoveel op school bij ons deed de juf wel paar klantjes oefenen met de letters. Maar als jij je kind kind bezig wil houden dan kan je beter een eigen planning maken.
Alle reacties Link kopieren
Onze school doet dat super vind ik. Ze hebben de afgelopen weken iedere dag een dagtaakje gehad met
- motoriek
- taal ontwikkeling
- reken ontwikkeling
- schrijfoefening
- werkje (materialen meegeleverd)
- school tv filmpje
- filmpje van juf met instructie voor de bovengenoemde opdrachten en een filmpje van juf die een prentenboek voorleest. Dusdanig aangeboden dat ik me er als moeder van 4 kinderen (oudste zit in groep 5, jongste is een peuter) ook prima mee red terwijl ik zelf ook nog werk en studeer. Mijn man werkt in een cruciaal beroep en is gewoon 4 dagen per week van huis. De dag dat hij thuis is hebben we overigens de rollen omgedraaid en red hij zich er ook mee. We hebben niet iedere dag alle opdrachten gedaan, maar meestal wel, en als kleuter veel zin had om te werken, pakten we juist iets extra’s op.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en er is ook 1 of 2x per week een ‘meet’ met juf en met de klas. Dan kletsen ze bij en doen ze leuke spelletjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kleuters meer, maar werk wel regelmatig met kleuters. Een dag in de kleuterklas bestaat vaak uit; samen in de kring even praten over een (actueel) onderwerp en een spelletje doen (tellen, kleuren), zingen of voorlezen over een bepaald thema, dan kiezen de kinderen een hoek om in te spelen (bouwhoek, poppenhoek, puzzelhoek, themahoek, tekenhoek, boerderijhoek). Soms wordt er een 'werkje' gemaakt. Meestal twee werkjes per week. Bijvoorbeeld iets knutselen of een blad met 'sorteer van groot naar klein' of 'omcirkel de letter b' . Dan is het fruit eten, voorlezen of een filmpje van schooltv. Daarna buiten spelen. Dan weer een spelletje met tellen of kleuren of een thema of een andere hoek kiezen of werkje afmaken. Daarna samen lunchen en nog eens voorlezen. Bij mooi weer nog eens buiten spelen of anders spelletjes (dans, tikspel) in de speelzaal. Als afsluiter nog eens een leuk spelletje, zingen of iets over het thema.

Kortom, kleuters 'werken' heel kort en weinig zelfstandig. Meestal twee tot vier keer per week een kwartier tot een half uur (scheelt nogal of een kind net 4 of bijna 6 is en ook waar de interesse ligt. )
Ik zou voor thuiswerken 2 opdrachten per week (knutsel, werkblad) heel redelijk vinden. Verder veel voorlezen, zingen, spelen (bouwen, puzzelen etc. ) en buiten spelen. En daarbij kunnen ze het meeste niet (lang) alleen.

Fijn dat de juf een uur per week online is. Een uur is best lang. Misschien zou twee keer per week 45 minuten een optie zijn?
Alle reacties Link kopieren
Hier doet school nog minder mijn zoon van 4 belt een keer in de week met zijn juf waarbij de kids van de juf continu in beeld zijn. Verder heeft hij een week taak met werkjes als bak met mama een taart doe de was met mama ga boodschappen met mama doen en geef zelf de centjes aan de kassa juffrouw kijk goed naar wat je krijgt zijn het briefjes of munt geld. Sorry juf mama pint en ik heb het druk genoeg met mijn andere twee kids dat ik geen idee heb waar ik de tijd om een taart te bakken vandaan moet halen.
Mijne zit in groep 2. Hij belt twee keer per week max 20 min met zijn juf en een paar kinderen. Dan vertelt de juf wat en stelt ze wat vragen over een bepaald onderwerp. En verder krijgen we 1 keer per week wat werkbladen.

Bij de eerste lockdown in groep 1 kreeg hij alleen een lijstje met suggesties die we konden doen. Daar stonden dan knutsels op enzo.

Ik vind het eerlijk gezegd prima zo. Ben blij dat we geen hele verplichte lessen hebben voor nu. In groep 3 had ik het al anders gevonden uiteraard.
Er staan ook leuke dingen op Pinterest over bv de winter of leuke liedjes op youtube.
Of dit van kikker: https://www.youtube.com/watch?v=ktRIcRzvDt0

Of misschien kan je wat oefenen of spelen met letters.
JenBarber schreef:
16-01-2021 09:50
Ik vind het eerlijk gezegd prima zo. Ben blij dat we geen hele verplichte lessen hebben voor nu. In groep 3 had ik het al anders gevonden uiteraard.

Inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Kleuters hebben ook op school veel input nodig van de juf om hun werkjes te doen. Dus dat dat nu veel van jullie als ouder vraagt kan ik me voorstellen.

Hier groep 1. 4 keer p week tien min online met de klas. 1 x p week tien min online met de juf om een klein taakje samen te doen.
Werkboekje en opdrachtjes maar dat moet allemaal samen inderdaad
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Hier een groep 1-er die twee keer per week een videogesprek heeft met de juf in een kleiner groepje. En elke week 1-op-1 videogesprek.

We konden gister weer spullen ophalen voor de aankomende week; werkboekje, knutselmaterialen, cijfer- en letteropdrachten blad en nog wat dingen mee gekregen. Daarnaast een weektaken blad waar diverse opdrachten op staan. Niks is verplicht overigens.
O ja, de juf maakt voor iedere dag een video waar ze vaak ook een opdracht in verwerkt.

Hier zijn we heel tevreden, de juf had iedereen zelfs persoonlijk gemaild hoe het ging en of we nog iets nodig hadden.

Overigens hebben we een tegendraads kind :-) dat thuisschool stom vind, geen opdrachten wilt doen en het liefst gewoon met zus (groep 3-er) wilt spelen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 5 zit in groep 2 en heeft bijna elke dag 20 minuten les van de juf met een klein groepje. Ze kletsen wat, maar het is ook echt les: ze deelt haar scherm en ze oefenen wat met letters en woordjes. Daarnaast is er een online weekafsluiting met de hele groep waarbij er een verhaal wordt voorgelezen.

Naast deze contact momenten kan hij online opdrachten maken, soort leerzame spelletjes. En krijgen we een schema waarin staat waar we elke dag aandacht aan kunnen besteden. Bijvoorbeeld: oefenen met de letter D (dan kun je in huis dingen opzoeken die met die letter beginnen oid). En we hebben nu ook wat papieren materiaal op kunnen halen.

Ik ben er erg tevreden over.

Vorig jaar in de eerste lockdown zat hij in groep 1 en toen was het echt anders. Weinig contact en veel meer dan spelen hebben we toen ook niet gedaan, maar dat vond ik toen ook wel prima.

Dus of het nou komt doordat school geleerd heeft van de vorige lockdown of dat het komt doordat hij nu in groep 2 zit: dit keer is er echt meer structuur en inhoud voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie ervaringen, interessant om te lezen!

Het verschilt dus sterk per school... ik ben niet op zoek naar iemand die mijn kind de hele dag bezig houdt maar iemand die onderwijs biedt waar kind recht op heeft. Ik vind de opmerking van Pindakaasjes dan ook wat flauw- ik ben niet op zoek naar opvang maar naar onderwijs, opvang is er momenteel niet dus daar draaien we al zelf voor op, maar onderwijs is iets voor school. Ik weet dat ze in de Kleuterklas nog niet ontzettend veel leren, maar hopelijk toch wel iets.

Ik ga toch maar in gesprek met school. Normaal ben ik super tevreden over de school en de leerkracht dus het valt me ook gewoon tegen, zeker als ik nu lees wat er op sommige van jullie scholen gedaan wordt!

Dank ook voor tips waar ik dingen kan vinden om te doen- altijd leuk om input te krijgen. Dit is op zich niet mijn probleem, maar ik vind het lastig om dat allemaal te moeten doen tegelijk met werken en ik vind dat de school ook een verantwoordelijkheid heeft in het bieden van thuisonderwijs- zeker nu het allemaal eindeloos duurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kleuters meer, maar onze basisschool (van mijn kinderen) heeft een schema met tijden waarop welke groep moet inloggen. De kleuters bellen 2 keer per dag een half uur in. Vanaf groep 3 drie keer per dag.
Van een vriendin begreep ik dat de kleuters daarnaast nog wat werkbladen en knutselwerkjes hebben. Het belangrijkste wat kleuters leren valt door de thuisscholing natuurlijk weg.

Het regelmatig inloggen wordt bij ons door sommige ouders als heel veel gezien en door sommige als heel fijn.
Jullie zijn ook welkom in het Kleuter topic: kinderen/groep-1-2-topic-schooljaar-202 ... ges/464888
Wat verwacht je dan wel?

Ik word zelf niet zo blij van dat videobellen voor de kleuter hier. Ik vind het gedoe en kind vindt het zo-zo.

We hebben hier een bingo gekregen met allerlei opdrachten. Dat is op zich wel leuk. Maar ik kan zelf ook prima wat verzinnen. En het is vooral bezigheidstherapie en zorgen dat kleuter niet in zeven sloten tegelijk loopt. Hetzelfde als op een vrije dag eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat wil je dán van de juf?
Kinderen kunnen niet met 20 tegelijk de hele dag voor een scherm naar juf luisteren. Want ouders moeten ook werken en kunnen dan niet hun kind manen steeds naar juf te luisteren.

Dit zul je zélf op moeten lossen. JIJ bent nu de juf. JIJ moet nu de egel maken, JIJ moet nu de filmpjes die juf post afdraaien, JIJ moet nu bezig met taalbegrip. Want je kind mag niet naar school.

Hier een kind in groep 1 en in groep 4. Ik ben erg intensief aan de gang met deze 2. En het is echt heel leuk en fantastisch om te doen. Ik heb het echter wel zo geregeld dat ik, als ik juf ben, géén werk heb. En ik zit nu alweer vanaf 8 uur te werken, want zo kunnen man en ik toch elk 3 volle dagen werken in een week.

Je kunt dus wel naar juf en school wijzen, maar stel je eigen verwachting daarin bij. Wat wil je van juf/school en is dat haalbaar voor een hele kleuterklas tegelijk?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
16-01-2021 10:17
Maar wat wil je dán van de juf?
Kinderen kunnen niet met 20 tegelijk de hele dag voor een scherm naar juf luisteren. Want ouders moeten ook werken en kunnen dan niet hun kind manen steeds naar juf te luisteren.

Dit zul je zélf op moeten lossen. JIJ bent nu de juf. JIJ moet nu de egel maken, JIJ moet nu de filmpjes die juf post afdraaien, JIJ moet nu bezig met taalbegrip. Want je kind mag niet naar school.

Hier een kind in groep 1 en in groep 4. Ik ben erg intensief aan de gang met deze 2. En het is echt heel leuk en fantastisch om te doen. Ik heb het echter wel zo geregeld dat ik, als ik juf ben, géén werk heb. En ik zit nu alweer vanaf 8 uur te werken, want zo kunnen man en ik toch elk 3 volle dagen werken in een week.

Je kunt dus wel naar juf en school wijzen, maar stel je eigen verwachting daarin bij. Wat wil je van juf/school en is dat haalbaar voor een hele kleuterklas tegelijk?
Ik hoor in dit topic veel voorbeelden van hoe het ook kan (werk boekjes/bladen, vaker video-bellen, opdrachten op thema zoals taal/cijfers, individueel met de juf bellen).

Een egel tekenen kan ik wel, maar voor taalbegrip heb ik niet gestudeerd. Ik weet niet wat goede methodes zijn om een kind letters te leren etc. Natuurlijk kan ik wel van alles verzinnen, maar ik vind ook echt dat school hierin verantwoordelijkheid heeft. In hogere klassen wordt toch ook uitleg gegeven over breuken etc, dus dan kan de leerkracht van groepen 1/2 toch ook iets meer doen? Ik begrijp dat het lastig is met kleuters, maar voorbeelden in dit topic laten zien dat er wel meer mogelijk is.

Van werkende ouders wordt het onmogelijke gevraagd (namelijk jezelf in tweeen splitsen) en in die situatie kan het wat mij betreft niet dat de leerkracht niks meer doet.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben je super onzeker of je het allemaal wel goed doet.
Laat mij je verzekeren: je kleuter loopt geen achterstand op!

Kies een goede balans. Je kunt je inderdaad niet in 2en splitsen. Probeer dat dan ook niet. Kijk wat wél lukt in jouw situatie. Ben je alleenstaand of is vader er ook? Kun je blokken maken van de dag waarin je óf werkt óf schooljuf bent.

Het gaat uiteindelijk bij jou dus niet om juf of school, maar om hulp hoe je alle ballen hoog kunt houden. En ik zeg je alvast: dat lukt niemand! Probeer dat dan ook niet.
Leg een paar ballen bewust op de grond en pak ze op zodra je kind weer naar school gaat of in de avond uren als je kind op bed ligt.

Steek de energie die je hebt in jezelf, je kind en je werk. In die volgorde! En heb een lange adem.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven