Leuke bordspellen gezocht!

18-01-2021 11:27 32 berichten
Hallo,

Onze jongste is dol op spelletjesavonden, nu zeker in deze tijd een leuke invulling van de vrijdagavond. We hebben helaas maar weinig - voor hun geschikte - spellen en zijn op zoek naar meer. Maar wat? Er is zoveel keus!

Waardevolle info:

Jongste wordt bijna 5 en hebben nog een kind van bijna 7.
We zijn zelf in het bezit van Memory, Wie ben Ik en Mens Erger je Niet. Onlangs hebben we van een vriendin Schetenjacht en Ben ik een Aap mogen lenen. Ben ik een Aap moest de jongste wat bij geholpen worden maar merkte ook wel dat de lol er snel vanaf was.
Bij opa hebben ze laatst ook MollenMania gespeeld, leuk voor de oudste maar de jongste had moeite met de regels te onthouden.

We zoeken een spel dat dus voor beiden kinderen goed te volgen moet zijn. Ze willen best wat tijd steken in een spel. Wens voor ons is dat er voor ons ook een tikkeltje uitdaging in zit.

Wie kent er leuke spellen? Ik houd pen en papier klaar :proud:
Alle reacties Link kopieren
entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... #p32161849
Hier zit een hele club professionals, die veel antwoorden hebben,
Maar begin bijvoorbeeld eens met ticket to ride junior
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Boomgaard van Haba, dan speel je samen met elkaar tegen een raaf die al je fruit wil stelen.
Alle reacties Link kopieren
Regenwormen? Stenen tijdperk voor kinderen
Jakkiebak kippekak.

Kijk is op de site van 999 games.
Daar staan de spellen op leeftijd.
Ik zou het niet zoeken in de standaard kinderspellen, maar iets kiezen dat voor de volwassenen ook leuk mee te spelen is.

Catan Junior
Carcassonne Junior (met een pientere 5-jarige kan de normale Carcassonne ook al)
Ticket to Ride (Junior of New York zijn al prima te doen voor je jongste, je oudste kan waarschijnlijk de grote variant al meedoen)
30 Seconds Junior (ook goed voor de woordenschat en taalontwikkeling)
Herders en Schapen (Lijkt wat op Carcassonne: tegels aanleggen, maar dan een simpeler concept. Wel alleen tweedehands te krijgen.)
Leo moet naar de kapper (coöperatief, je speelt dus samen tegen de klok)
Patchwork (Tweepersoons, je zou dan met je jongste in een team tegen de oudste kunnen spelen. Als instap kun je met de Light versie starten.)
Max de Kat (ook coöperatief, makkelijk concept en kunnen ze al prima zonder jou spelen waarschijnlijk)
Halli Galli
Alle reacties Link kopieren
en vergeet de spelletjes met poep in de naam , (nou ja die jakkiebak is een uitzondering) of die waar je de ander slagroom in zijn gezicht gooit. na 2 keer niet meer leuk. En ga, als de winkels weer open zijn naar een goede spellenwinkel, die hebben veel meer dan je denkt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zelf Azul een heel mooi spel, maar wellicht is dat iets te veel uitdaging. Ik ken jouw kinderen natuurlijk niet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Het scheetspel
Papa slaapt
Ezelen
nlies schreef:
18-01-2021 11:45
en vergeet de spelletjes met poep in de naam , (nou ja die jakkiebak is een uitzondering) of die waar je de ander slagroom in zijn gezicht gooit. na 2 keer niet meer leuk. En ga, als de winkels weer open zijn naar een goede spellenwinkel, die hebben veel meer dan je denkt
Eens. Niet de standaard spellen van de Intertoys dus.

Nog wat leuke, kortere spelletjes:

Best Treehouse Ever
Set
Keer op Keer (Er komt dit jaar een junior versie uit, maar de gewone is met wat hulp ook prima te doen voor je jongste)
Kolonisten van Catan dobbelspel
Dobble
Vlotte Geesten
Alle reacties Link kopieren
Doolhof is erg leuk voor die leeftijd en daarmee kunnen ze creatief zijn. Er zijn weinig regels waardoor het makkelijk is.

In het begin hebben wij het zo gespeeld dat we van elkaar wisten waar we naar toe moesten zodat we de kinderen konden helpen. Toen ze het door hadden deden we zodat het eigenlijk bedoeld is, niet weten waar de ander heen moet.
Alle reacties Link kopieren
- Carcasonne
- Regenwormen
- Ticket to ride junior
- 1000 bommen en granaten

Er zijn er zoveel! Inderdaad, kijken op de site van 999 games.
Oe, leuk, al die suggesties! Heb ik vanavond wat te spitten als de kinderen op bed liggen.

Azul hebben man en ik met opa en zijn vriendin gespeeld toen we op bezoek waren. Denk dat dat nog een beetje te moeilijk is voor de jongste. Wel een heel mooi spel inderdaad!
anoniem_402747 wijzigde dit bericht op 18-01-2021 12:15
1.91% gewijzigd
De site van 999 games ga ik zeker ook even checken :-D
Alle reacties Link kopieren
Monopoly Junior vind ik ook leuk voor die leeftijd.

En dan vooral de 'Kermis' editie.
Dat is een ouder spel, maar speelt heel vlot en nog niet ingewikkeld.
Onze net tieners vinden het nog steeds leuk, voor even tussendoor.
Alle reacties Link kopieren
Amy_Santiago schreef:
18-01-2021 12:14
De site van 999 games ga ik zeker ook even checken :-D
vergeet de white goblin games site ook niet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Hey, that's my fish!

Die is officieel voor 8+, maar genoeg mensen die het ook met 5- en 6-jarigen spelen.
En niet onbelangrijk: ook nog spannend en leuk voor volwassenen. Dus je hebt er je hele leven plezier van.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn Qwixx en ticket to ride junior favoriet. Beide hebben zowel een component geluk als strategie, geluk zorgt er voor dat kind ook regelmatig wint, strategie dat het voor de ouders leuk blijft. Qwixx is trouwens officieel vanaf 8 jaar, maar mijn 5-jarige kan het prima. Belangrijkste is dat kind 2 dobbelstenen bij elkaar op kan tellen en getallen tot 12 kan lezen, anders wordt het wel lastig. Bovendien kan iedereen alles van elkaar zien, dus kun je makkelijk even helpen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 5 speelt graag Skip Bo en kwartet. We zijn zelf redelijk fanatieke spelletjes spelers dus ze ziet hier wel veel spelletjes en we proberen haar altijd te betrekken daar waar mogelijk.

Ik zou ook zeggen de junior versies van Catan, Monopoly, Set, o.i.d. Of iets als Rummikub, Carcassonne, Vlotte geesten...
Alle reacties Link kopieren
Mijn pientere vierjarige speelt graag:

Best three house ever (zonder de uitbreidingen)
Skip Bo
Little Action van Djeco
Dier op Dier van Haba
Triominos
Memory

Kijk eens wat de trekpleister/kruidvat bij jou in de buurt hebben. Daar heb ik een aantal keer leuke spelletjes gekocht voor een vriendelijke prijs.
En kijk eens bij bol.com naar spellen van HABA, kun je filteren op leeftijd. Zo staat dobbelkoning hier op het lijstje.
Alle reacties Link kopieren
Owh ja, vlotte geesten en set heeft ze ook wel eens gedaan.

En dobble is ook leuk
Beverbende
Qwixx
Jungle speed grijp de totem
Ligretto
Skip-Bo
Alle reacties Link kopieren
Alle spelletjes van Jumbo Speelkwartiertje, zoals
Jumbolino
Kleurentorentjes
Wie is de dader
Kroko Loko
java wijzigde dit bericht op 19-01-2021 22:34
5.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Java schreef:
19-01-2021 22:31
Alle spelletjes van Jumbo Speelkwartiertje, zoals
Jumbolino
Kleurentorentjes
Wie is de dader
voor een 7-jarige al te simpel
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou zeker een kaartspel aanschaffen. Pesten kunnen ze allebei al.

Verder waren hier hits op die leeftijd: Stratego jr. (is voor twee personen), dammen, set, vlotte geesten, ganzenbord, kwartet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven