Mijn kind weigert te gaan slapen.

19-01-2021 22:05 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ik ben inmiddels de wanhoop aardig nabij.

Hij blijft uit bed komen. Wil niet slapen. Hij is 6.

Heeft lekker gedoucht, heb hem ingesmeerd met lavendel olie. Verhaaltje gelezen.


Ik geloof niet dat hij niet moe is. We stond vanmorgen om 7 uur naast ons bed. Hij is de hele dag naar school en de bso geweest. Volop buiten gespeeld en uitgedaagd.

Hij zegt dat hij bang is voor weerwolven. Uitgelegd dat die niet bestaan en dat mensen soms enge dingen bedenken omdat ze het spannend vinden om spannende verhalen te lezen.

Al het speelgoed laatst al uit zn slaapkamer gehaald.
In de avond geen tv meer.
Extra uitgebreid de dag doorspreken en knuffelen.
Hem dingen ontnemen...
Niks lijkt te werken. Het is 10 uur en ik hoor hem weer uit z’n bed komen.

Voel me ook met vlagen echt een waardeloze moeder. Dat ik mijn kind niet optijd in slaap krijg.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet met hem bespreken dat hij dan zelf in zijn bed/kamer even gaat spelen?
Speelt dit sinds kort? Wij (zusjes en ik) hadden vroeger ook altijd periodes dat we uit bed kwamen, had het er laatst nog met mijn moeder over. Dat was dan ook zomaar weer voorbij. Met zoontje (3) hebben we dit ook. Is het niet gewoon een periode? Een fase (hoe suf ook).
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
19-01-2021 22:07
Kun je niet met hem bespreken dat hij dan zelf in zijn bed/kamer even gaat spelen?
Hij is 6. Dan is het toch onverantwoord dat hij om 10 uur nog steeds speelt.
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
19-01-2021 22:08
Speelt dit sinds kort? Wij (zusjes en ik) hadden vroeger ook altijd periodes dat we uit bed kwamen, had het er laatst nog met mijn moeder over. Dat was dan ook zomaar weer voorbij. Met zoontje (3) hebben we dit ook. Is het niet gewoon een periode? Een fase (hoe suf ook).
Het is sinds het begin van de kerstvakantie...
Ik hoop zo dat het een fase is. Het zuigt echt energie.
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
19-01-2021 22:09
Hij is 6. Dan is het toch onverantwoord dat hij om 10 uur nog steeds speelt.
Want? Die van mij is 2, en die bouwt soms om half twaalf nog een feestje. Wel in haar bed, maar soms wil ze gewoon niet slapen. Tja, dan niet. Zolang ze wel in bed blijven, doe je er weinig aan. Het proberen te forceren is net zo effectief als zelf in bed heel hard gaan liggen bedenken dat je moet slapen.
Wij deden de supernannymethode: instoppen en zeggen je gaat nu lekker slapen/blijft in bed liggen. Eerste keer uit bed: “Nee schat, je gaat weer terug naar bed.” Terugleggen en nog een laatste kusje. Alle keren erna dat hij eruit komt: zonder iets te zeggen terugleggen in bed. Dat was dan zeker een keer of tien. Allebei de kinderen bleven na twee zulke avonden gewoon liggen. Het was wel even een investering.
Alle reacties Link kopieren
Maar zuigt het niet met name energie omdat jij iets probeert af te dwingen wat niet gaat? Kun je met hem afspreken dat hij mag lezen/met iets spelen/weet ik veel, maar dat hij wel in zijn bed moet blijven? Of werkt dat niet?
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
19-01-2021 22:11
Wij deden de supernannymethode: instoppen en zeggen je gaat nu lekker slapen/blijft in bed liggen. Eerste keer uit bed: “Nee schat, je gaat weer terug naar bed.” Terugleggen en nog een laatste kusje. Alle keren erna dat hij eruit komt: zonder iets te zeggen terugleggen in bed. Dat was dan zeker een keer of tien. Allebei de kinderen bleven na twee zulke avonden gewoon liggen. Het was wel even een investering.
Heb ik ook al geprobeerd. Werkt niet :(
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het. Mijn oudste zoon is 9 en gaat ook veel te laat slapen. Zegt dat hij niet moe is, verzint smoezen om niet te slapen (bijvoorbeeld ook dat hij bang is, maar in zijn geval is dat echt een sterk verhaal).. en op de avonden dat we hem op tijd in bed 'krijgen' valt hij gewoon niet in slaap en blijft me roepen. Hij is altijd een kind geweest dat minder slaap nodig leek te hebben dan andere kinderen. En mijn jongste gaat ook later slapen dan leeftijdsgenoten, maar die gaat op een gegeven moment wel. Met de oudste is het elke avond strijd.
Soms geef ik de strijd maar op en laat hem opblijven, mijn avond wordt er ook niet gezelliger op als ik continu achter hem aan blijf jagen. Maar na een paar avonden ben ik dan weer bloedchagrijnig omdat ik nooit een 'normale' avond voor mezelf heb, of met mijn man.
Dus lang verhaal en geen tips, maar ik lees dus mee.
lievemona wijzigde dit bericht op 19-01-2021 22:15
2.71% gewijzigd
Trien30 schreef:
19-01-2021 22:13
Heb ik ook al geprobeerd. Werkt niet :(
O dat is heel jammer. Heb je vanaf de derde keer echt niks meer gezegd? Consequent zijn is heel belangrijk. Hoeveel avonden heb je het geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk ben je geen waardeloze moeder. Je zoon is echt niet de enige die slecht slaapt. Voor ieder kind is het natuurlijk anders maar die van mij slapen slecht als ze niet uitgedaagd worden. Door het thuisonderwijs is school weer minder interessant en slapen ze weer slecht.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-01-2021 22:12
Maar zuigt het niet met name energie omdat jij iets probeert af te dwingen wat niet gaat? Kun je met hem afspreken dat hij mag lezen/met iets spelen/weet ik veel, maar dat hij wel in zijn bed moet blijven? Of werkt dat niet?
Hij blijft uit bed komen helaas.
Alle reacties Link kopieren
Van mij mochten ze in ons bed gaan liggen als ze niet konden slapen. Dan sliepen ze zo. En dan legden wij ze in hun eigen bed. Oudste en jongste hebben beide zo'n periode gehad, maar nooit tegelijk, ze hielden elkaar dus niet wakker.
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
19-01-2021 22:09
Hij is 6. Dan is het toch onverantwoord dat hij om 10 uur nog steeds speelt.
Misschien kan je proberen met hem af te spreken dat hij in bed blijft, maar dat hij wel wat boekjes mag lezen, met knuffels mag spelen. De gedachten dat het onverantwoord is dat hij nog niet slaapt en nog steeds speelt zou ik even loslaten. Het is nu even niet anders. Je kan hem ook niet dwingen te slapen.
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
19-01-2021 22:11
Wij deden de supernannymethode: instoppen en zeggen je gaat nu lekker slapen/blijft in bed liggen. Eerste keer uit bed: “Nee schat, je gaat weer terug naar bed.” Terugleggen en nog een laatste kusje. Alle keren erna dat hij eruit komt: zonder iets te zeggen terugleggen in bed. Dat was dan zeker een keer of tien. Allebei de kinderen bleven na twee zulke avonden gewoon liggen. Het was wel even een investering.
Bij een kind van 6? Terugleggen in bed? Lijkt me meer iets voor dreumesen en peuters.
Het is misschien onverantwoord, maar het is niet anders. Het wordt vast weer beter. Je maakt het zwaarder voor jezelf door er oordelen aan te hangen. Kijk wat wel kan; wil/kan hij even alleen lezen? Iets anders ontspannends doen? Kijk of er iets is waardoor jij niet teveel last hebt van dan hij niet slaapt s avonds.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij zijn nu wat bang en slapen prima als ik er even naast ga zitten. Kleine investering.

Als hij op zijn kamer zou blijven en een boekje lezen vind je het dan ook goed?
Goh zijn wereld staat wel op z'n kop natuurlijk, sinds de kerstvakantie. Kinderen krijgen echt wel veel mee van de coronacrisis. Daarnaast vind ik 7 uur opstaan op die leeftijd niet heel vroeg, dus hij krijgt nog best wat slaap. Je bent echt geen slechte moeder.
Alle reacties Link kopieren
Ben in elk geval blij dat ik niet de enige ben.

Ik ga hem even een boekje geven. En kijken of het werkt. :)
Alle reacties Link kopieren
Anti-weerwolven spray.. Spray zijn kamer rond ermee.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Oh hij slaapt 😴

Alle lichten stonden weer aan. Maar hij slaapt 🥳
Alle reacties Link kopieren
Hij lijkt dan toch wel bang.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Luister verhaal aanzetten? Of koptelefoon met muziek die je af zet als hij slaapt?
Ik kon vroeger altijd slecht in slaap vallen en ik werd altijd veel rustiger door dat soort dingen en viel dan wel in slaap. (Kan me niet herinneren dat ik uit bed ging hoor)
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
19-01-2021 22:09
Hij is 6. Dan is het toch onverantwoord dat hij om 10 uur nog steeds speelt.
Ik heb er de ballen verstand van hoor, ik ben nog zwanger, maar ik weet wel dat je niemand kunt dwingen om te slapen. En ik hoor je niet zeggen dat hij zelf last heeft van kortere nachten, alleen dat zijn slaapgewoonten niet stroken met wat jij in je hoofd hebt. Dus in dat geval zou ik hem lekker zn gang laten gaan net knuffel en boekje ofzo, zolang het maar in zijn bed/kamer is en hij er niet uitkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven