Klimmen 1,5 jarige

19-01-2021 22:31 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een 1,5 jarige die niets liever doet als klimmen. De bank, de trap, Ikea trapje de trip trap voor ik met m’n ogen knipper is hij er op geklommen.

Hierbij doet hij z’n zus van 3,5 na. Ik wil hem graag iets veiligs aanbieden. Waarbij hij kan “oefenen” maar ik er niet de geldtijdschriften bij hoef te staan ( trap/triptrap) of moet vrezen dat hij over de rugleuning van de bank kiepert als ik me even weg draai.

Voor de speeltuinen hier in de buurt is hij nog te klein. En de binnenspeeltuinen zijn natuurlijk gesloten.

Iemand een suggestie? Iets wat voor hem leuk is maar ook voor z’n zus van 3,5.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Wij hebben ons zoontje altijd laten klimmen. Voor hij kon lopen klom hij al glijbanen enzo op. Hij is ook best wel eens gevallen en ik heb ook wel eens met opzet de andere kant op gekeken, omdat ik het spannend vond. Onze ervaring is dat hij heel goed zijn grenzen kent en ook heel goed kan klimmen/ motorisch handig is als ik kijk naar leeftijdsgenoten. Hij is nu bijna drie. Ik zou dus hem wel gewoon in die speeltuinen in de buurt los laten en zijn gang laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee want mijn dochtertje houdt daar ook heel erg van!

Alvast eerste tip: de gymmat van Ikea (PLUFSIG). Een enorme hit hier; je kunt ‘m opvouwen en zo hoger of lager maken. Ze klimt erop en ‘springt’ er weer af, kan zich er rustig een uur mee vermaken.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/plufsig-g ... -10404557/
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kleine glijbaan voor binnen gekocht waar enorm veel op gegleden is door onze dreumes. Inmiddels gaan we meer knuffels vanaf dan dat ze er zelf vanaf gaat, maar bij die lange dagen veel thuis zijn kan ze toch fysiek af en toe los gaan.
Ook geschikt voor buiten en volgens mij best prima op te bergen.

https://www.bol.com/nl/p/little-tikes-m ... _iphoneapp
Alle reacties Link kopieren
Je zou kunnen kijken naar een pickler driehoek.

Maar ik laat onze dreumes gewoon gaan. Met een beetje begeleiding klimt hij gewoon op dezelfde toestellen als zijn broer van twee jaar ouder.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet in de speeltuin, dat gaat prima op die leeftijd als je in de buurt blijft. Zijn ze gelijk lekker buiten wat ook heel goed voor ze is en het voordeel in de winter is dat ze toch helemaal ingepakt zitten en zich dus ook minder snel pijn doen als ze vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat hem ook gaan, maar hij klimt me binnenkort de aanrecht op met het Ikea trapje. Daarom wil ik hem een veiliger alternatief bieden.

De stangen/platforms van de speeltuintjes in de buurt beginnen op oog hoogte. Helaas.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat veiligere alternatieven leuk bedacht zijn, maar de lol daar snel vanaf is.

Als platform op ooghoogte is in speeltuin, moet er toch een trap zijn om daarop te komen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Hoort bij de leeftijd ben ik bang...

Die van mij is met die leeftijd achterover van de triptrap af gemieterd (ze was op de zitting gaan staan), omdat ze simpelweg sneller was dan dat ik überhaupt bij haar kon komen vanaf de andere kant van de eettafel.

Intussen is ze twee en luistert ze echt stukken beter. Het blijft continue opletten natuurlijk, maar dat is altijd zo met kleine kinderen.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Wat Saga zegt. Ook wij hebben onze dochter op die leeftijd gewoon op grote klimtoestellen in speeltuinen laten klimmen. Ze was behendiger dan haar 2,5 jaar oudere zus en tegelijkertijd behoedzaam en trefzeker. Mensen keken wel eens verrast, vooral toen ze als dreumes heel rustig van een 3 meter hoge brandweerpaal kwam glijden, maar het is nooit verkeerd gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Als ze zelf op een speeltoestel in de speeltuin kunnen klimmen, dan zijn ze groot genoeg ervoor.

We hebben zoon altijd laten klimmen waar hij wilde, maar nooit ergens ingetild.

Toen hij tien was, is hij lelijk uit een boom gevallen. Een jaap van knieholte tot bil. Daarna heeft hij drie jaar niet in bomen geklommen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Due-scimmie schreef:
19-01-2021 22:48
Mijn ervaring is dat veiligere alternatieven leuk bedacht zijn, maar de lol daar snel vanaf is.


Dit idd. Zou eerder insteken op dan een speeltuin waar hij wel (met begeleiding) zelf kan oefenen met klimmen. En huis veilig maken. Dus krukje op de gang, stoel op z'n kant leggen, traphekjes, deuren dicht. Dat soort dingen. En verder is dit een relatief korte fase is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
19-01-2021 22:48
Mijn ervaring is dat veiligere alternatieven leuk bedacht zijn, maar de lol daar snel vanaf is.

Als platform op ooghoogte is in speeltuin, moet er toch een trap zijn om daarop te komen lijkt me.
Ik neem aan ooghoogte van het kind ;)

Geen tips verder, hier nooit een klimmer gehad.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 19-01-2021 23:14
7.32% gewijzigd
En zo'n gymmat is wel een goed idee. In combinatie met het ikea keuken krukje een zeer leuke binnen activiteit. Die mat is hier daarnaast de plek voor gekke spelletjes, koprollen oefenen, picknickkleed, piraten boot, hut, gevangenis, bankje om op te zitten en lezen. Wat niet eigenlijk. Zodra ikea open is halen we er een tweede bij. Van alle speelgoed in huis spelen ze hiermee het meeste.
Alle reacties Link kopieren
Mat ga ik inderdaad naar kijken ook handig voor achter de bank.

De speeltuin dingen zijn inderdaad op zijn oog hoogte. Als het een centimeter of 15 lager zou zijn zwiepte hij z’n been vast omhoog om er op te klimmen.

Het Ikea trapje en de triptrap staan inderdaad al op de gang zodra ik de ruimte verlaat.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Dit is echt een hit hier voor mijn 2 jarige klimgeit en grote zus van 5:

https://www.decathlon.nl/p/evenwichtsse ... R-p-307098

Zie dat deze nu even niet op voorraad is trouwens, maar dat komt hij misschien wel weer, of anders een soortgelijk alternatief zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ikea mat
Pickler 3 hoek eronder
Alle reacties Link kopieren
00suus00 schreef:
19-01-2021 23:20
Mat ga ik inderdaad naar kijken ook handig voor achter de bank.

De speeltuin dingen zijn inderdaad op zijn oog hoogte. Als het een centimeter of 15 lager zou zijn zwiepte hij z’n been vast omhoog om er op te klimmen.

Het Ikea trapje en de triptrap staan inderdaad al op de gang zodra ik de ruimte verlaat.
Geen trapje/opstapje erbij? Mijn dreumes klom voor zij kon lopen al op haar knietjes op dit soort toestellen en de glijbaan met een hogere opstap hielpen we even bij en vervolgens klom ze zelf weer verder het trapje op, dan bleef ik er wel bijstaan om evt te vangen, maar ik geloof niet dat dat ooit nodig is geweest. Ze kunnen echt meer dan je denkt alleen kunnen ze gevaar nog niet inschatten, daarom stond ik er in de speeltuin liever naast dan in huis allemaal gevaarlijke toeren terwijl ik net met iets anders bezig was.
Pikler driehoek
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn ook fanatieke klimmers geweest. Voor ze konden lopen konden ze klimmen als de beste. Ik maakte nog wel eens een parcour in huis, kussens van de bank en dekentjes neerleggen en kind laten klimmen. Onder de tafel door, achter een stoel langs, over een kinderkrukje heen etc. Je kan zelf een veilige route kiezen en kind begeleiden. In de slaapkamers kun je hetzelfde doen met beddengoed en evt matras.

Verder hoort het natuurlijk bij de leeftijd en vallen hoort er helaas bij. Je houdt het niet altijd tegen. Gelukkig komen ze er meestal met een schram of bult vanaf.
Java schreef:
19-01-2021 23:00
Wat Saga zegt. Ook wij hebben onze dochter op die leeftijd gewoon op grote klimtoestellen in speeltuinen laten klimmen. Ze was behendiger dan haar 2,5 jaar oudere zus en tegelijkertijd behoedzaam en trefzeker. Mensen keken wel eens verrast, vooral toen ze als dreumes heel rustig van een 3 meter hoge brandweerpaal kwam glijden, maar het is nooit verkeerd gegaan.
Hier ook. Ik liet ze gewoon gaan. Ze zijn nog nooit gevallen en waren heel handig, maar dat verschilt misschien per kind. Helaas bleef op die leeftijd klimmen in huis ook favoriet. Vooral mijn jongste was daar enorm hardnekkig in.
Hij is nu 7 en vindt het nog enorm leuk om te klimmen/boulderen.
00suus00 schreef:
19-01-2021 23:20
Mat ga ik inderdaad naar kijken ook handig voor achter de bank.

De speeltuin dingen zijn inderdaad op zijn oog hoogte. Als het een centimeter of 15 lager zou zijn zwiepte hij z’n been vast omhoog om er op te klimmen.

Het Ikea trapje en de triptrap staan inderdaad al op de gang zodra ik de ruimte verlaat.
Dan geef je hem toch gewoon een zetje het platform op. Hier deed oudere broer of zus dat ook vaak.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een klimmer in huis. Dus ikea mat aangeschaft en pikler driehoek. Groot succes :) nu hebben we hem altijd zn gang laten gaan, soms valt hij, maar tegenwoordig amper, 22 maand oud. We zijn op peutergym gegaan, vind hij geweldig. Een parcour klinkt goed voor jouw 2 kinderen en met gevaarlijke dingen grenzen aangeven, dat lukt iig bij ons kind aardig goed.
Die set van decathlon staat ook op mijn lijst :) je zou kunnen kijken voor een natuur speeltuin, ligt meestal veel zand voor de val.
Alle reacties Link kopieren
Deze is ook leuk, of de wobbler.
Bij deze kun je ook een plank kopen en dan is het een glijbaan
https://mobiel.kinderwonderland.nl/spee ... al-rainbow
Alle reacties Link kopieren
Hier ging zoon met 10 maanden al zelf de trap op. Onder begeleiding, maar we hebben hem altijd bewust zoveel mogelijk zelf laten klimmen en ook niet altijd tegen gehouden als gij dreigde te vallen. Daar leren ze van, zoon is hier een keer achterover van de bank gevallen en een aantal treden van de trap af gevallen, daar heeft hij goed van geleerd. Want daarna deed hij voorzichtiger, hadden geen 1000 waarschuwingen tegen op gekund.
Voor de speeltuin gebruikten wij een waterdichtpak van Ielm zodat hij lekker kon klimmen en klauteren, over de grond kon en alles zonder nat en koud te worden.

En verder peutergym (maar is nu dicht) en in onze tuin een klimtoren met glijbaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven