Hoe vaak (dure) schoenen voor jonge puber?

20-01-2021 11:14 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoon in de brugklas met een nogal dure smaak. Het punt waar we het meest discussie over hebben zijn schoenen. De oude schoenen zijn voor mijn gevoel nog niet uit de doos, of hij kijkt alweer naar nieuwe schoenen. Graag leg ik een duidelijke richtlijn neer die realistisch is, zodat ik niet iedere keer het idee heb dat ik Rupsje Nooitgenoeg zit te voeren.

Qua bedrag zit ik nu op 100,- tot 120,- (en de evt rest zelf bijbetalen maar veel inkomsten heeft hij natuurlijk nog niet), maar het punt waar we het nog niet over eens zijn, is: hoe vaak koop je nieuwe schoenen? Wat mij betreft als de oude af of te klein zijn en als ik naar zijn schoenen kijk, zou hij ongeveer een jaar met een paar schoenen moeten doen. Zijn laatste paar is in mei gekocht en zien er nog goed uit. Vind ik. ;-D

Het liefst geef ik hem kleedgeld en trek ik mijn handen er vanaf, maar wat is dan een redelijk budget voor schoenen? (qua kleding komen we er wel uit). Relevant is dat hij geen kindermaat meer draagt en dat hij te jong is voor een bijbaantje. En dat we niet "arm" zijn, maar zelf niet veel uitgeven aan kleding.

Dus: hoeveel geef jij jaarlijks uit aan schoenen voor je (sneakerdragende) puber?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem 1x per half jaar 150 euro geven.
ik geef mn bek ook maar een douw
Is dit paar sneakers zijn enige paar schoenen?
Als hij in mei nieuwe schoenen heeft gekregen dan vind ik het best tijd worden voor een nieuw paar. Ik vind twee keer per jaar (bv voorjaar en najaar) nieuwe schoenen toch wel vrij normaal. Maar de oude nog ernaast blijven dragen als die nog passen.
maar het punt waar we het nog niet over eens zijn, is: hoe vaak koop je nieuwe schoenen? Wat mij betreft als de oude af of te klein zijn en als ik naar zijn schoenen kijk, zou hij ongeveer een jaar met een paar schoenen moeten doen.

Ik trap mijn schoenen zelf ook niet af voor ik nieuwe koop, dus geldt voor mijn kinderen ook. In de praktijk is dat vaak dat er nieuwe gekocht worden als we iets leuks zien.
Het Nibud heeft daar vast wel iets nuttigs over te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg op mijn 13e de kinderbijslag voor kleding en schoenen.
Een winterjas deed mijn moeder weleens geld bij als ik echt uit mijn oude was gegroeid.
Vanaf 13 mag je folders lopen. Dit leverde mij destijds zo n 40 gulden per maand op. Nu zal dat 40 euro zijn. Kan ie elke 3 maand een paar nieuwe sneakers halen.
Ik vind twee keer per jaar nieuwe schoenen vrij normaal. 1 keer voor het winterseizoen en 1 keer voor het zomerseizoen
Als ik zelf iedere dag met dezelfde zou moeten lopen werd ik ook niet blij
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongens hebben 2 paar schoenen. Zomer en winterschoenen. Het budget is 100 euro per paar. Ze moeten wel het hele seizoen er mee doen. En zelf schoonmaken als ze vies zijn.

Mijn jongste kan er nogal moeilijk over doen. Toen liet ik hem zijn schoenen schoonmaken en zagen ze weer als nieuw uit. Toen wilde hij opeens geen nieuwe schoenen meer en was het goed genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Zijn dure smaak wordt ook gevoed natuurlijk door erin mee te gaan. Maar dat is een keuze.
€50,- kleedgeld per maand is wel normaal op deze leeftijd. Dan zit je op €600,- per jaar. Als hij dan schoenen koopt voor €200,- houdt ie ruim over voor kleding.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg vanaf mijn 12e 50 euro per maand. Jas, schoenen en bh moesten daar ook van. Sportkleding werd wel op kosten van ouders vervangen indien nodig (trainingspak, outfit en schoenen, ik sleet 3 paar sportschoenen in een jaar) maar niet bij onzorgvuldig gebruik of laten slingeren.

Ik deed gerust 3 jaar met een goed paar schoenen, maar mijn voeten waren toen al wel uitgegroeid.
Alle reacties Link kopieren
1x in de winter, 1x in de zomer (goede kwaliteit schoenen) 1 paar sneakers en slippers. Dat was het wel zo'n beetje en vooral omdat ik eruit groeide.

Was denk ik 13 of 14 toen ik de volledige kinderbijslag kreeg. Dat was zakgeld en kleedgeld ineen. Daar moest ik ook alles voor doen (jas of schoenen werd ook niet meer betaald). Als wat ik extra wilde, moest ik maar voor werken. Leer je ook de waarde van geld goed kennen.

Zoon ook niet oud genoeg om folders te bezorgen? Mag al vanaf 13.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
20-01-2021 11:19
Het Nibud heeft daar vast wel iets nuttigs over te zeggen.
Die bedragen hebben weinig met de realiteit te maken dus daar zou ik me niet al te veel op richten. Twee tot drie paar schoenen per jaar voor een tiener vind ik vrij normaal dus als het vorige paar van afgelopen mei is en het enige paar schoenen is schat ik zo in dat de demping er bv echt al wel uit is en het tijd is voor nieuwe schoenen. Je zou bv af kunnen spreken dat hij zijn zakgeld deels gebruikt als de schoenen boven een bepaald budget uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem kleedgeld gaan geven. De kinderbijslag in 3 gelijke delen. Daarvan kan hij dan kleding halen. Dan merkt hij vanzelf hoe vaak hij nieuwe schoenen kan en mag van zichzelf.

Ik zou die strijd daarover totaal staken en het hem laten ondervinden.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Twee keer per jaar, ik richt op 100 euro per paar, maar kan er wel wat overheen gaan, verder meestal nog een paar leuke in de uitverkoop als extra, als we wat tegenkomen. Maar die voeten groeien de laatste twee jaar ook zo hard dat het niet zou kunnen om een jaar te doen met een paar.
Alle reacties Link kopieren
En als ze geen nieuwe schoenen willen tot 100 euro dan krijgen ze niks anders en moeten ze het maar doen met hun oude schoenen. Dan kiezen ze toch voor die schoen van 100 euro terwijl ze soms graag duurder willen.
Ze krijgen (mooie goede) schoenen als nodig is.

En live winkelen gebeurt hier amper, al voor corona dus we moeten er echt voor op zoek. Denk dat mijn oudste nu 2x per jaar een nieuwe sneakers ( 100 euro max) krijgt en een meestal een paar leren laarzen ( ook rond de 100 euro max, soms goedkoper want mijn dochter en ik kijken graag online voor sales) en dan lekkere slippers ofzo. Vorig jaar wilde ze ook een soort leren sandaal en loopt ze dan hele zomer op en kan dan ook weg daarna . ;-)

En gymschoenen natuurlijk.

En je kind kan zoveel willen maar zolang de ouder betaald is die degene die bepaalt.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 20-01-2021 11:40
11.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft meestal 2 paar schoenen. Voor de zomer nog slippers en sandalen erbij, in de winter heeft meestal een paar Dr. Martens en nog een paar sneakers erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind twee keer per jaar een nieuw paar toch wel minimaal. Ik loop zelf ook niet een jaar op één paar schoenen. En mooie sneakers zijn nu eenmaal prijzig.
apppie schreef:
20-01-2021 11:39
Ik vind twee keer per jaar een nieuw paar toch wel minimaal. Ik loop zelf ook niet een jaar op één paar schoenen. En mooie sneakers zijn nu eenmaal prijzig.
Ik wel. Soms meerdere jaren met een paar schoenen. Maar de mijne zijn wel wat duurder.

Ik heb dit jaar een paar Mag's gekocht a 150 euro en een leren sandaal van 90 euro.

Meer niet.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
20-01-2021 11:41
Ik wel. Soms meerdere jaren met een paar schoenen. Maar de mijne zijn wel wat duurder.

Ik heb dit jaar een paar Mag's gekocht a 150 euro en een leren sandaal van 90 euro.

Meer niet.
Kan, maar ik vind het voor het puber niet redelijk.
apppie schreef:
20-01-2021 11:44
Kan, maar ik vind het voor het puber niet redelijk.
Dat blijkt. ;-)

En de mijne heeft inderdaad meestal 3/4 paar schoenen per jaar.
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
20-01-2021 11:39
Ik vind twee keer per jaar een nieuw paar toch wel minimaal. Ik loop zelf ook niet een jaar op één paar schoenen. En mooie sneakers zijn nu eenmaal prijzig.
Voor groeiende kinderen niet. Heb je straks 5 paar dure sneakers waar ze een half jaar later niet meer in passen.
En ja, mooie sneakers zijn prijzig. Als ze daar zelf voor hebben gewerkt prima dat ze dat eraan uit geven.
TinyTiny schreef:
20-01-2021 11:47
Voor groeiende kinderen niet. Heb je straks 5 paar dure sneakers waar ze een half jaar later niet meer in passen.
En ja, mooie sneakers zijn prijzig. Als ze daar zelf voor hebben gewerkt prima dat ze dat eraan uit geven.
Alsof ze na een half jaar nog mooi zijn.
Twee keer per jaar met maximum van €100. Als ze meer wil, koopt ze dat maar van haar kleedgeld (schoenen en jassen zitten nog niet bij haar kleedgeld inbegrepen). Kopen om het kopen is iets wat ik zeker niet wil aanmoedigen en sowieso niet ga financieren.
Ik vind de schoenen die ik koop ook niet te vergelijken met een puber. Ik trek me minder aan van de mode. Mijn jongste groeit eigenlijk nauwelijks nog qua schoenmaat maar ik gun hem wel die twee paar per jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven