Twijfel over 3e kindje

20-01-2021 20:12 36 berichten
We hebben al 2 zoontjes, 4 jaar en 2 jaar. Ik vind het met tijden erg pittig. En vond de overgang van 1 naar 2 kindjes behoorlijk groot. Nu loopt alles prima en wordt het makkelijker omdat ze beter samen spelen en ze wat groter worden.
Al een hele tijd ben ik in twijfel wel of geen 3e kindje. Het lijkt me heel erg leuk, maar weer opnieuw beginnen, weer die pittige fases. Wil/kan ik dat nog een keer. Nog meer moeders die hierover getwijfeld hebben? En wat was uiteindelijk de keuze om het wel/niet te doen? Alvast bedankt.
Ik wil eigenlijk alleen maar zeggen dat de pittige fases nog niet voorbij zijn. Vergeet de puberteit niet! Het zal niet overal hetzelfde zijn, maar ik vind het een heftige periode hoor. Zie je het zitten om straks drie pubers te hebben?
Alle reacties Link kopieren
Hier 4 kinderen maar zonder twijfel. Eel vond ik de overgang van 1 naar 2 pittig. De overgang van 2 naar 3 voelde ik vrijwel niet.
Maar bij twijfels niet doen. Nu is de heftige tijd even voorbij, maar die komt straks weer terug. 3 kinderen naar school, spelen bij vriendjes, sporten enz. Met 2 volwassenen is dat 1 kindje teveel en eigenljjk altijd een vreselijk gepland.
Iemand zei ooit tegen me: met drie heb je altijd een paar armen tekort.
Zij heeft er 3.
Ik heb er geen 3.
Ik heb er drie en ik weet niet of ik hier weer voor zou kiezen als ik het over mocht doen. Ik vind de aandacht verdeling echt heel zwaar. Maar misschien stel ik te hoge eisen op dit punt. Maar misschien komt dit ook door Corona dat ik het als extra zwaar ervaar

Daarnaast vind ik het ook lastig om activiteiten te doen die de oudste leuk vindt, maar die ook geschikt zijn voor de jongste.

Drie kinderen zijn ook duurder, zeker als ze later allemaal willen studeren.
Alle reacties Link kopieren
En hou ook rekening met een meerling.
Ik kende ooit iemand die graag een derde wilde en er nummer 4 en 5 bij kreeg.
vivapimpelmees schreef:
20-01-2021 23:34
En hou ook rekening met een meerling.
Ik kende ooit iemand die graag een derde wilde en er nummer 4 en 5 bij kreeg.
Daar ken ik best wat mensen van in mijn omgeving. De meeste gingen voor de derde en kregen de vierde erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ken 2 stellen die idd een tweeling kregen, en 1 stel dus een drieling...
vivapimpelmees schreef:
20-01-2021 23:38
Ken 2 stellen die idd een tweeling kregen, en 1 stel dus een drieling...
:O dat is schrikken. Ik ben blij dat ik niet meer zwanger kan worden en per ongeluk ineens een tweeling kan baren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu zwanger van de tweede en dat is ook onze laatste. Redenen hiervoor:

1. Ik vind zwanger zijn echt heel stom.

2. Lijkt me totaal niet praktisch ivm 2 paar armen. (Op vakantie, met uitjes, attractiepark, vol in de auto etc)

3. Kosten. Als ze klein zijn kost het bakken geld, maar dat word alleen maar meer (zwemles, kleding, eten, studeren)

4. Aantal benodigde slaapkamers.

5. Kind 1 heeft een erfelijke aandoening (waar wel goed mee te leven is) 25% kans dat volgende kinderen het ook hebben. We durven 1x de gok aan, maar daarna niet nog een keer.

6. Groei wereldbevolking / klimaat. Met 2 kinderen vervangen we onszelf als we doodgaan. Een derde is meteen weer extra.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er drie (nu alledrie tieners) en ik vind het heel gezellig. De combinaties zijn zo tof (wie kan met wie), er is er net vaker eentje die wel wil spelen met je, en als er eentje sacherijnig is, dan ga je even naar de andere.
Nu met de lockdown is het nog steeds leuk en gezellig, leven om je heen (en ze doen t supergoed overdag met school, dus dat scheelt een hoop). En ze helpen elkaar ook, met huiswerk, met outfittips, even samen naar t bos.
Ik heb er werkelijk nooit spijt van gehad OP. Dacht eerder afentoe: 4 was ook tof geweest...
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er niet aan denken nog een kind erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie kinderen. Ik had al een zoontje en werd zwanger van een tweeling.
Ik wilde twee kinderen maar werden er 3.
Zwaarder dan twee maar wel super gezellig. Stabiel en weinig ruzie onderling.
Alle reacties Link kopieren
De stap van 1 naar twee is heel groot. Van 2 naar drie merk je niet. Ik heb nooit het idee gehad dat ik het drukker heb dan vrienden die twee kinderen hebben. Het is gezellig en de kinderen hebben inderdaad altijd iemand om te spelen.

Het enige probleem waar wij soms tegenaan lopen is dat de auto vol zit als we met zijn alle weggaan. Bijvoorbeeld een vriendje of een grootouder meenemen als we een dagje weggaan gaat daarom minder makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn ongeveer even oud, TO, en wij twijfelen ook.
Het lijkt me enorm gezellig en ook voor de kinderen fijn om meer familie te hebben, want er zijn hier geen neefjes/nichtjes. Man en ik hebben helaas amper familie.

Daarentegen lijkt het me ook behoorlijk zwaar als ze alledrie een dwarse bui hebben en wordt het financieel een aderlating. Kinderopvang voor 3 is flink meer dan mijn netto salaris.

Dus we zijn er nog niet uit.
Wat wil je partner? Ik wilde heel graag een derde, mijn man was klaar na twee. Veel gesprekken, en ook wat tranen later, samen besloten dat het bleef bij twee. Ik heb nog lang een 'wat als' gevoel gehad, maar het is goed zo. En andere pittige tijden komen er sowieso nog aan 😉
Herkenbaar.
Onze jongens zijn inmiddels 6&4 en hier komt er geen derde. Ik ben daar wel verdrietig om geweest maar het is nu goed zo. Wij zagen het niet zitten om nog een keer het baby jaar door te moeten. Speelt ook mee dat wij twee hele slechte slapers hadden dus dat eerste jaar was echt overleven en sowieso hebben we meer dan vier jaar gebroken nachten gehad.

Het wordt elk jaar makkelijker nu ze groter worden en ik kan wel genieten van de voordelen van ‘maar’ 2 kinderen. Er is weer een stuk meer ruimte voor onszelf, en uitstapjes/vakanties als gezin worden ook alleen maar makkelijker en leuker. Ik ben ook gewoon niet zo’n baby moeder denk ik :)
Tegelijk komen er meer buitenschoolse activiteiten en speelafspraakjes en dat vergt met drie ook nog meer geregel en geplan.
Dus voor ons is het nu goed zo.

In mijn achterhoofd zit nog wel de mogelijkheid dat als er ooit een pleegkind op ons pad komt, we hier wel voor open staan. Met drie zou dat echt geen optie zijn. Natuurlijk is pleegzorg ook heel intensief. We zijn er nu ook actief mee bezig maar het voelt wel alsof er nog een ‘plekje’ over is in ons gezin.
Alle reacties Link kopieren
Hier precies dezelfde situatie. Mijn man vindt twee kinderen goed maar als ik graag wil, staat hij open voor een derde. Vooral in het begin was mijn wens voor een derde sterk maar nu ze wat zelfstandiger worden, zie ik de voordelen van twee ook goed. Ik kan erg slecht tegen slaapgebrek 😊.
Ons leven met twee jongens loopt nu goed. Ze zijn gezond en makkelijke kinderen. We kunnen het goed combineren met onze drukke banen. Hoewel het gevoelsmatig nog wel soms lastig is af te sluiten, denk ik rationeel dat we erg blij gelukkig zijn met ons gezin. Zoiets van tel je zegeningen😊.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 3 en ik vind het geweldig. Het is soms chaos, voornamelijk in mijn hoofd met het plannen en regelen, maar ook letterlijk, als ze allemaal iemand meegenomen hebben. Maar zo gezellig. En idd voor iedereen een extra relatie in huis. En ik kan me niet voorstellen dat er "maar" twee waren.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 3 kinderen van 5, 3 en 1 jaar. Onze middelste was echt een huilbaby en is nog steeds en enorm temperamentvol kind. De dynamiek is wel heel erg leuk, de jongens kunnen alles hebben van hun zusje. Ik vind niet dat je een derde er zo bij doet, het is echt een persoon extra in je gezin. Voor ons was de wens heel sterk en we wisten dat het kon financieel. Nu merk ik dat het echt wel meer kost, alleen al omdat je zelf minder tijd en energie hebt. Dat je toch iets vaker voor gemak kiest m.b.t. eten bijvoorbeeld, een schoonmaakster en oppas zodat je even met een kind alleen naar zwemles kunt. Dat maakt het voor ons en voor de kinderen wel heel fijn. Het is fijn als je dat kunt betalen.
Alle reacties Link kopieren
Van tevoren wilden we allebei wel 3 kinderen, maar in de praktijk vonden wij twee kinderen zo fijn en evenwichtig, dat we besloten om niet alles overhoop te halen voor een derde. Nu jaren later nog altijd blij met die beslissing.

Mocht je wel voor een derde gaan, dan adviseer ik je om meteen te beginnen. In de 3-kindgezinnen om ons heen zagen wij namelijk dat de meeste nadelen/onhandigheden voortkwamen uit een groot leeftijdsverschil tussen kind 2 en 3.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er 3, en hoewel ik dit helemaal geweldig vind, vond ik de overgang van 2 naar 3 véél pittiger dan van 1 naar 2. De 2e ging gewoon in het ritme mee van de 1e, die toen nog niet op school zat, maar toen de 3e kwam zat de 1e inmiddels op school en moest nét opgehaald worden als de 3e net sliep of een voeding nodig had. Ook naar zwemles en sport met de oudste gaat lastiger als je een baby hebt die dan ook mee moet.
Alle reacties Link kopieren
jongensmama1986 schreef:
20-01-2021 20:12
[...]


Als ik moeders zag die snel achter elkaar 3 kinderen kregen, die zijn gek. Maar als ik nu zie hoe snel ze groot zijn geworden dan denk ik, misschien had ik dat ook moeten doen. Maar mijn gevoel was er toen echt niet naar, de baby fase na mijn 2de was echt zwaar. Nu zijn ze inmiddels 6 en 10 jaar. Ik word zelf dit jaar 40 en zie het als laatste kans, ik twijfel heel veel nog. De band en liefde tussen broertjes en zusjes vind ik geweldig om te zien, bij die van mij wel in ieder geval.

Als je het echt wil dan zou ik eerder ervoor gaan. Anders wordt het opnieuw beginnen na paar jaar moeilijker. Zwaar wordt het zeker wel.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-01-2021 10:01
Reden: OP verwijderd, het quoten van de OP is niet toegestaan.
26.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben drie kinderen (5,2 en 0), jongste is voor ons de kers op de taart :flirting:

Ik was 31 en fit, maar vond de zwangerschap lichamelijk heel zwaar, dat heb ik echt wel onderschat. Ook vond ik een leeftijdsverschil van 3 jaar een stuk relaxter dan 22 maanden, het begin was echt wel pittig (middelste was best jaloers).

Verder was het bij ons altijd al vrij chaotisch, en nu nog een tikkeltje meer :hyper:

Nog geen extra kosten, of ja op de grotere auto na :facepalm:

Wij wilden allebei graag een groot gezin, de keuze was dus erg duidelijk. Als je erg twijfelt zou ik het denk ik lekker bij twee laten.
Ik zie bij vrienden met 3 kinderen vooral ook heel veel meer kosten.

Grote auto, meer oppas nodig, moeilijker om 3 kinderen mee te nemen op visite (zit zeker niet iedereen op te wachten, zo'n invasie). dagje uit is enorm duur, uit eten met het gezin, vliegvakanties x 5 tickets, 3 studies, 3 slaapkamers + ouderslaapkamer.

En op andere gebieden is het minder: minder aandacht voor elk kind, minder erop uit (een boswandeling met 3 met leeftijdsverschillen?), kinderen worden vaker 'weggezet' met een filmpje om wat rust te creëren.

Het is maar waar je zin in hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven