zoon 'gepest' maar ik zit er meest mee

21-01-2021 14:26 100 berichten
hoi, wij hebben een super zoon van 15. Hij is lief, timide, intelligent.
Ik merk de laatste maanden op, dat hij niet goed in de klasgroep ligt.
Hij heeft twee vrienden in de klas en een beste vriend van een andere klas.
Maar ik merk dat de andere leerlingen hem mijden.
BV ze moesten per twee aan een opdracht werken. Zijn twee klasvrienden hadden al samen afgesproken, dus moest hij iemand anders vinden.
Maar niemand wou een groepje vormen met hem.
Er waren zelfs al groepjes van drie gevormd om niet met hem te moeten werken.
UIteindelijk is de leraar tussengekomen. Dit is 1 voorbeeld maar dit is heel vaak, ook bv in turnen word hij als laatste gekozen . Anderen vinden hem , ja, geen idee, raar of anders, of niet leuk, of niet populair genoeg om mee om te gaan.

Zijn reactie was : ik merkte onmiddellijk dat niemand met mij wou werken. Maar dat is logisch als ze mij haten.

Mijn hart brak. Maar ik heb niet het gevoel dat hij zelf er mee zit. HIj is vrolijk en denkt er niet aan.
Mijn man en ik vinden het vreselijk. Ook omdat we zelf niet zo populair zijn, nogal teruggetrokken en zelf moeilijk vrienden maken.

Laten we dit los en gewoon zijn gang gaan? Of op het komende klasgeprek toch even aankaarten? Wat denken jullie ?
anoniem_6444ec8a6e573 wijzigde dit bericht op 21-01-2021 14:27
Reden: fout
0.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pluisje1978 schreef:
21-01-2021 14:26

Zijn reactie was : ik merkte onmiddellijk dat niemand met mij wou werken. Maar dat is logisch als ze mij haten.
Hier moet je iets mee.
Therapie door een beetje goede psycholoog bij voorkeur. Want die eigenwaarde omhoog krikken lijkt me een goed begin.

Pubers zijn kakvolk. En daar doe je tijdens een gesprek met de mentor niks aan. Je kind weerbaarder en zelfverzekerd maken: dat lijkt me wel een goed streven.

Ik zou serieus hulp zoeken.

Ik snap dat je hart breekt :hug:
theemetchocolade wijzigde dit bericht op 21-01-2021 14:31
21.18% gewijzigd
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Waarom denkt zoon dat het logisch is dat zijn klasgenoten (de twee vrienden uitgezonderd) hem haten?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Zet onmiddellijk uit je hoofd dat jij het er meest mee zit. Jij bent toch niet het slachtoffer? Je weet niet hoe erg je zoon er mee zit. Jemig zeg.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
HIj denkt niet dat het logisch is dat ze hem haten, maar wel dat het logisch is dat ze niet met hem in groepje willen, omdat ze hem dus haten.
Alle reacties Link kopieren
Voor je zoon zelfvertrouwen cursus. Is er een vertrouwenspersoon op school voor hem?
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
pluisje1978 schreef:
21-01-2021 14:32
HIj denkt niet dat het logisch is dat ze hem haten, maar wel dat het logisch is dat ze niet met hem in groepje willen, omdat ze hem dus haten.
Waarom denkt hij dat ze hem haten?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
pluisje1978 schreef:
21-01-2021 14:26
Zijn reactie was : ik merkte onmiddellijk dat niemand met mij wou werken. Maar dat is logisch als ze mij haten.

...

ik heb niet het gevoel dat hij zelf er mee zit. HIj is vrolijk en denkt er niet aan.

Grote kans dat je het hier mis hebt, gezien zijn eerste opmerking. Dat gaat een stuk dieper dan een vrolijke buitenkant. Ik ga mee met het eerdere advies: besteed hier aandacht aan, doe er iets mee. Dit is niet goed voor een kind op deze gevoelige leeftijd.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Het probleem is dat je ook wat vervelends te weeg brengt als je er druk op gaat leggen dat hij vrienden zou moeten hebben of populair zou moeten zijn. Het klinkt alsof hij accepteert dat de situatie is zoals die nu is. Dat betekent niet dat dat in alle situaties het geval zal zijn.
Ik zou er eerder de nadruk op leggen dat het voor heel veel mensen tijd kost voor ze de juiste groep mensen om zich heen hebben - en dat dat voor sommige mensen pas voor het eerst is tijdens hun studententijd of bij een serieuze baan.
Apollos_Belt schreef:
21-01-2021 14:31
Zet onmiddellijk uit je hoofd dat jij het er meest mee zit. Jij bent toch niet het slachtoffer? Je weet niet hoe erg je zoon er mee zit. Jemig zeg.
Wat een reactie, ik ken mijn zoon en heb er genoeg over gesproken, hij vind het niet leuk maar hij zit er niet mee, blijft vrolijk en niet anders dan anders.
Hoe is hij deze periode door gekomen met scholen dicht?
Nog wel contact gehad met andere van school of ook een soort buitengesloten?
Alle reacties Link kopieren
pluisje1978 schreef:
21-01-2021 14:37
Wat een reactie, ik ken mijn zoon en heb er genoeg over gesproken, hij vind het niet leuk maar hij zit er niet mee, blijft vrolijk en niet anders dan anders.
Je helpt je zoon niet doordat jij in een slachtofferrol kruipt.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
21-01-2021 14:35
Grote kans dat je het hier mis hebt, gezien zijn eerste opmerking. Dat gaat een stuk dieper dan een vrolijke buitenkant. Ik ga mee met het eerdere advies: besteed hier aandacht aan, doe er iets mee. Dit is niet goed voor een kind op deze gevoelige leeftijd.
Mee eens
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
pluisje1978 schreef:
21-01-2021 14:37
Wat een reactie, ik ken mijn zoon en heb er genoeg over gesproken, hij vind het niet leuk maar hij zit er niet mee, blijft vrolijk en niet anders dan anders.
In dat geval zou ik er niets mee doen. Geen problemen creëren die er niet zijn. Niet iedereen is populair op de middelbare school en dat is geen schande en behoeft geen therapie.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil jij voor je kind? Dat hij makkelijker vrienden kan maken dan jullie?
Als ja: dan hebben jullie hulp nodig. Want dat kan hij dus niet van jullie leren.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Zit je zoon er mee? Ik lag op de middelbare school niet lekker in de groep, er was zelfs een vrij vervelende bijnaam voor mij (die ik wist) en ik vond het wel prima. Ik had 2, 3 vriendinnen en voor mij was dat genoeg. Ik vond het niet zo erg, dat ik er buiten lag.

Heb een keer gehad dat twee meisjes uit mijn klas tegen elkaar aan het smiespelen waren, 'psst pssst [bijnaam]'. Waarop ik zei 'ja, ik weet het hoor'. Zij helemaal gechoqueerd dat ik het wist, ik vond het allemaal wel prima. Ik kon vrij goed scheiden tussen 'hoe leuk vind ik mijzelf' en 'hoe lig ik in de groep'. Ik lag slecht in de groep, maar vond mezelf heel prima.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie zelf teruggetrokken zijn en moeilijk vrienden maken kan het zijn dat je zoon dat in de opvoeding ook heeft meegekregen. Dus nooit goed hebben kunnen leren om sociaal te zijn en je in een sociale omgeving kunnen bewegen. Ik zou daar wel hulp voor zoeken, anders gaat hij daar in zijn verdere leven last van hebben.

Hebben jullie ooit hulp gezocht voor jullie eigen problemen op sociaal vlak?
Alle reacties Link kopieren
pluisje1978 schreef:
21-01-2021 14:37
Wat een reactie, ik ken mijn zoon en heb er genoeg over gesproken, hij vind het niet leuk maar hij zit er niet mee, blijft vrolijk en niet anders dan anders.

Er is iets in deze reactie dat mij triggert, dat er toch meer speelt.
Wat wil je bereiken met dit aan te kaarten op het klasgesprek? Anderen dwingen om hem leuk te vinden?

Blijf er gewoon buiten, jongeren van die leeftijd die hun moeder nodig hebben om voor hen op te komen, kregen het destijds gewoon nog lastiger.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
21-01-2021 14:44
Er is iets in deze reactie dat mij triggert, dat er toch meer speelt.
TO zelf heeft iig vermoedelijk wel "last" van het feit dat ze moeilijk vrienden maken.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
21-01-2021 14:39
In dat geval zou ik er niets mee doen. Geen problemen creëren die er niet zijn. Niet iedereen is populair op de middelbare school en dat is geen schande en behoeft geen therapie.
Oneens. Het behoeft geen gesprek op school. Het behoeft wel therapie.
Chocolade, altijd goed!
TheeMetChocolade schreef:
21-01-2021 14:48
Oneens. Het behoeft geen gesprek op school. Het behoeft wel therapie.
Therapie omdat je slecht ligt in je klas? O_o
Hij is vrolijk en denkt er niet aan en dan denk je dat hij er niet mee zit?

Er zijn genoeg pubers die zo doen om hun ouders de verkeerde indruk te geven. Ik zou het verontrustend vinden als een 15 jarige puber denkt dat zijn klasgenoten hem haten. Waarom denkt je zoon dit? Is er een aanleiding geweest ? Ik zou professionele hulp inschakelen als je zoon niets aan jullie wil vertellen misschien dat hij bij een vreemde wel wil praten.
EHV1981 schreef:
21-01-2021 14:42
Als jullie zelf teruggetrokken zijn en moeilijk vrienden maken kan het zijn dat je zoon dat in de opvoeding ook heeft meegekregen. Dus nooit goed hebben kunnen leren om sociaal te zijn en je in een sociale omgeving kunnen bewegen. Ik zou daar wel hulp voor zoeken, anders gaat hij daar in zijn verdere leven last van hebben.

Hebben jullie ooit hulp gezocht voor jullie eigen problemen op sociaal vlak?
even ter verduidelijking : wij hebben geenproblemen op sociaal vlak.
We zijn gewoon niet de mensen die zomaar met iemand een praatje slaan of het hoogste woord voeren in groep. Eerder ook timide en afwachtend.
Wij hebben heus wel vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
21-01-2021 14:50
Therapie omdat je slecht ligt in je klas? O_o
Natuurlijk. Als je dat in mijn post leest. Logisch!
Chocolade, altijd goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven