Schooladvies

23-01-2021 23:32 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon heeft eind vorig schooljaar wel de Cito E7 gemaakt. Er werd verteld dat ze deze Cito's niet meetellen omdat bijna alle kinderen in zijn klas de Cito slechter hebben gemaakt dan normaal ivm het (t)huisonderwijs. Nu is het bij mijn zoon dat hij juist door het (t)huisonderwijs beter is gaan presteren. Ook nu in groep 8 heeft hij nog geen cijfer onder de 8 gehad.

Zijn Cito's M7 waren:

Spelling: A
Begrijpend lezen: C
Rekenen: B
Spelling werkwoorden: B
Woordenschat: A
Avi - Cito: Plus

Cito's E7 waren:

Spelling: A
Begrijpend lezen: B
Rekenen: A
Spelling werkwoorden: A
Woordenschat: A
Avi - Cito: Plus

Ze hebben hem begin dit schooljaar wel in de plusgroep geplaatst en met rekenen en spelling heeft hij vanaf groep 5 al de plus werkboeken. Nu hebben ze helaas geen Cito's af kunnen nemen ivm Corona. Verder gedrag, werkhouding en motivatie zijn zeer goed volgens meester. Zoon wil graag naar het VWO maar denk zelf eerder aan HAVO. Halverwege februari hebben we de adviesgesprekken, maar ben nogal nieuwsgierig.

Wat is reëel?
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat havo beter passend is?

Ik lees een zeer gemotiveerde jongen met prima Cito-scores. Leerkrachten moeten kansrijk adviseren. Ik ben een VO docent maar zo’n jongen zou ik naar het VWO sturen.
Is er de mogelijkheid voor een combiklas h/v?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hij scoort met alles, behalve met begr lezen het hoogste nivo. Dan ga je toch naar het hoogste nivo = vwo. Wat is de reden dat jij twijfelt ?
De leerkracht ziet dit heus wel.

Er komt strakjes een afgewogen advies en als hij an de eindtoets van groep 7 nu nog beter scoort nemen ze dat heus wel mee.

En anders op een school waar havo en vwo word aangeboden, gaat het daar ook goed zit hij zo een niveau hoger. Als hij een goede houding heeft en de minimale cijfers haalt is dat gewoon mogelijk.

Mensen moeten echt wat minder hysterisch doen op dit vlak.
Dat wordt vast een vwo-advies.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben teamleider in het VO en vind deze scores goed passen bij een havo/vwo-advies (en daarmee bij een gemengde havo/vwo-brugklas).

Leerkrachten kijken echter breder dan het advies, dus ze zullen ongetwijfeld ook zijn inzet en werkhouding meewegen. Gewoon afwachten dus :)
Alle reacties Link kopieren
Zelf dacht ik aan Havo omdat zijn voorlopig advies vorig jaar mavo/havo - havo/vwo was ivm de c en b scores. Dit is advies is gegeven voordat de resultaten van de Cito E7 bekend waren.

Wat ik heb begrepen geven ze in een dakpanklas op het laagste niveau les. Dus bij Havo/VWO geven ze les op Havo niveau.
Alle reacties Link kopieren
blondie4 schreef:
24-01-2021 10:57
Wat ik heb begrepen geven ze in een dakpanklas op het laagste niveau les. Dus bij Havo/VWO geven ze les op Havo niveau.
Dat ligt aan de school. Bij ons op school wordt letterlijk op havo/vwo-niveau lesgegeven, met in de eerste helft van het schooljaar meer havoniveau en in de tweede helft meer vwo-niveau (waarbij naast niveau ook bijvoorbeeld lestempo en hoeveelheid omhooggaan). Leerlingen die ook in het tweede halfjaar mooie scores blijven behalen, stromen door naar 2 vwo.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
24-01-2021 14:50
Dat ligt aan de school. Bij ons op school wordt letterlijk op havo/vwo-niveau lesgegeven, met in de eerste helft van het schooljaar meer havoniveau en in de tweede helft meer vwo-niveau (waarbij naast niveau ook bijvoorbeeld lestempo en hoeveelheid omhooggaan). Leerlingen die ook in het tweede halfjaar mooie scores blijven behalen, stromen door naar 2 vwo.
Heb begrepen dat ze voor de meeste vakken gemiddeld een 7.3 moeten staan om op te kunnen stromen.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de buurt een school met h/v klas. Wordt op vwo niveau les gegeven . . En als je eind van brugklas gemiddeld een 6 staat met niet meer dan 2 tekort punten ga je over naar vwo 2.
Alle reacties Link kopieren
blondie4 schreef:
24-01-2021 17:15
Heb begrepen dat ze voor de meeste vakken gemiddeld een 7.3 moeten staan om op te kunnen stromen.
Waarom maak je je hier nu al druk om?

Vanuit een havo/vwo brugklas is het ook niet opstromen he maar gewoon doorstromen.
Alle reacties Link kopieren
Combiklas en als hij zelf persé naar 't VWO wil moet ie zich daar maar bewijzen.

Als 't dan HAVO wordt ... ook goed.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Dit zou bij ons een havo/vwo worden. Begrijpend lezen telt zwaar mee en dat is een B....
Alle reacties Link kopieren
Strawberry_shortcake schreef:
24-01-2021 21:41
Dit zou bij ons een havo/vwo worden. Begrijpend lezen telt zwaar mee en dat is een B....
Hier ook.
Alle reacties Link kopieren
Havo/vwo, maar als werkhouding idd heel goed is zou het ook vwo kunnen worden.
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net gehoord dat de E7 hier op school niet meetelt.

Geen idee of ze dat écht niet doen, of alleen niet bij de kinderen die daar lager op scoorden.
Alle reacties Link kopieren
Rekenen en begrijpend lezen tellen samen voor 70% mee en de overige vakken de andere 30% voor het schooladvies. Verder is werkhouding en inzet natuurlijk ook belangrijk...

Mij lijkt dat eind 7 Cito niet mee telt vanwege het grotendeels onder de maar presteren maar kan mij niet voor stellen wanneer het juist beter is het te negeren.... even afwachten tot het gesprek....

Er zijn veel groep 8 leerlingen die wel M8 Cito op school gemaakt hebben in groepen om tot een duidelijk advies te komen....
Alle reacties Link kopieren
Strawberry_shortcake schreef:
24-01-2021 21:41
Dit zou bij ons een havo/vwo worden. Begrijpend lezen telt zwaar mee en dat is een B....
Dit
Alle reacties Link kopieren
Gezien dat begrijpend lezen de grootste voorspeller voor schoolsucces na rekenen is verwacht ik dat een havo/vwo het beste aansluit
blondie4 schreef:
24-01-2021 17:15
Heb begrepen dat ze voor de meeste vakken gemiddeld een 7.3 moeten staan om op te kunnen stromen.
Ja dat is normaal als de kinderen maar 1 cijferlijst hebben. Dan is meestal rond de 7,5 minimaal vereist.

Er zijn ook scholen waar kids in de dakpanklas twee cijferlijsten krijgen. En dus bij iedere toets aan twee niveau’s wordt getoetst.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon heeft het advies binnen. Het wordt zonder enige twijfel van de leerkracht een vwo-advies.
Alle reacties Link kopieren
Strawberry_shortcake schreef:
24-01-2021 21:41
Dit zou bij ons een havo/vwo worden. Begrijpend lezen telt zwaar mee en dat is een B....
Hoe valt dit onder de noemer kansrijk adviseren?
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
tatlitatli schreef:
18-02-2021 23:02
Hoe valt dit onder de noemer kansrijk adviseren?
Kansrijk adviseren blijft natuurlijk wel passend adviseren. Veel mensen denken dat het ineens niveaus hoger adviseren zou moeten zijn, maar zo is het niet. Je gaat aan de hoge kant van je ‘pluim’ zitten. En een B score kan gewoon een III score zijn. Kan, hoeft niet. Zo’n leerkracht heeft meestal wel een idee van mogelijkheden en groei. En als een kind forse groei laat zien zou je in deze omstandigheden waarschijnlijk hoog adviseren. Als dat passend is.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
18-02-2021 23:11
Kansrijk adviseren blijft natuurlijk wel passend adviseren. Veel mensen denken dat het ineens niveaus hoger adviseren zou moeten zijn, maar zo is het niet.
Dat zou ook niet op de scholen passen natuurlijk. Dan heb je ineens veel meer aanmeldingen op de havo/vwo-school dan je er kwijt kunt.

Ik vroeg me dit al af, hoeveel er net iets te hoog geadviseerd zouden worden, aangezien de school van onze keuze dit jaar niet meer gaat loten en dus minder leerlingen verwacht. Met al teveel kinderen die het eigenlijk niet kunnen maar het wel mogen gaan proberen, past het niet meer in het gebouw....
Alle reacties Link kopieren
Strawberry_shortcake schreef:
24-01-2021 21:41
Dit zou bij ons een havo/vwo worden. Begrijpend lezen telt zwaar mee en dat is een B....
Dat denk ik ook.
Begrijpend lezen is de belangrijkste voorspeller voor het VO

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven