Puberteit

24-01-2021 14:44 98 berichten
Hoi allemaal,

Ik heb een dochter van 12 die behoorlijk de puberteit aan het ingaan is. Ik merk dat ik dit erg lastig vind. Ze luistert niet meer, heeft last van moodswings, is constant aan het gillen en we mogen ons nergens mee bemoeien.

Ze blijft pushen tot ze mijn grenzen overgaat en we uiteindelijk als twee viswijven tegenover elkaar staan. Achteraf heb ik altijd spijt: ik ben de volwassene en hoor hier boven te staan...

Heeft ienand van jullie misschien tips over goede boeken? Of tips hoe ik haar (in elk geval met bedtijd en huiswerk) een beetje kan sturen, zonder dat dit altijd strijd oplevert? Want dit doet haar, maar mij en de rest van het gezin geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kinderen maar heb van vrienden over deze mevrouw gehoord dat ze hele goede tips had :
https://www.debibliotheekschiedam.nl/ac ... brein.html
Alle reacties Link kopieren
Wel eens gehoord van de transactionele analyse?
Misschien dat dat helpt.
Transactionele wattes?
lovertje schreef:
24-01-2021 14:55
Transactionele wattes?
Analyse
Alle reacties Link kopieren
Laat los
Laat gaan en Lange teugel

Maak alleen een punt van dingen die echt gevaarlijk zijn.
Dolfje, dank je! Ik heb hem gevonden bij bol.com, ziet er uit als een toegankelijk en nuttig boek!
*Sally* schreef:
24-01-2021 14:56
Analyse

Ja, maar wat is het :P
Alle reacties Link kopieren
Probeer eens op een rustig moment een gesprek met haar aan te gaan. Laat haar weten dat ze door de hormonen soms wat moodswings heeft, m.a.w. toon begrip voor haar.
En verder sluit ik me bij Lilanda aan; niet op elke slak zout leggen. Ik word soms ook dol van de bijdehante opmerkingen van de puber in huis, maar ik reageer niet overal op.
En stel grenzen: bij gegil en geschreeuw luister je niet naar haar. Dan koelt ze eerst maar even wat af.
Humor helpt op andere moment ook wel hier.
Reageert ze beter op haar vader? Dan kun je die ook vragen soms in te grijpen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
lilalinda schreef:
24-01-2021 14:57
Laat los
Laat gaan en Lange teugel

Maak alleen een punt van dingen die echt gevaarlijk zijn.

Je zal een punt hebben. Maar dat constante schreeuwen bij elke vraag die ik stel of elke "nee" die ik geef (ik kan tenslotte niet op alle vragen ja zeggen... zeker niet in tijden van corona en lockdown) daar word ik lichtelijk gestoord van. Ze mag echt best veel, maar eigenlijk steeds minder door haar houding (op een gegeven moment ben ik het gewoon zat). En dat helpt dan ook weer niet...
Alle reacties Link kopieren
lovertje schreef:
24-01-2021 15:04
Je zal een punt hebben. Maar dat constante schreeuwen bij elke vraag die ik stel of elke "nee" die ik geef (ik kan tenslotte niet op alle vragen ja zeggen... zeker niet in tijden van corona en lockdown) daar word ik lichtelijk gestoord van. Ze mag echt best veel, maar eigenlijk steeds minder door haar houding (op een gegeven moment ben ik het gewoon zat). En dat helpt dan ook weer niet...
Ontloopt haar, geef elkaar de ruimte
Besef je, dat deze periode voor haar moeilijker is dan voor jou

Geef haar verantwoordelijkheid zodat jij niet Ja of Nee hoeft te zeggen, omdat ze zelf de juiste keus maakt
Alle reacties Link kopieren
Schreeuwen? Dat is geen normale communicatie, dus daar hoef je niet op te reageren.
ik geef mn bek ook maar een douw
Maar goed. Loslaten dus.

(Maar wat doe je dan als je rustig zegt: ga even op je kamer afkoelen en zij zegt: ga lekker zelf afkoelen op je kamer!? Dat zijn namelijk mijn "trikkermomenten".

Of: meis, doe nu even rustig... en je als reactie krijgt: kijk lekker naar jezelf! Ik doe altijd alkes fout hier! En ik moet altijd naar mijzelf kijken, maar jij kijkt nooit naar jezelf!

Relax, ik zei alleen maar dat je rustig moet gaan doen....
Alle reacties Link kopieren
Visie van Thomas Gordon
Dr. Thomas Gordon ontwikkelde een communicatiemodel om effectief, respectvol en op basis van gelijkwaardigheid met elkaar te communiceren. Hij introduceerde daarin begrippen als actief luisteren en ik-boodschappen, en een overlegmethode om conflicten op te lossen zonder verliezers.

Deze methode gebruikten wij thuis. Bijna nooit problemen met peuters of pubers gehad.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Als je zegt, ga afkoelen op je kamer, is het al te laat. Voor dat moment is er al iets gebeurd. Waar ging het conflict over?
ik geef mn bek ook maar een douw
Hoe lang duurt die puberteit ook alweer 🙈🙈

(Mijn eerste is zoveel makkelijker... die heeft dat afzetten nooit zo op deze manier gehad).
Madeliefjees schreef:
24-01-2021 15:12
Als je zegt, ga afkoelen op je kamer, is het al te laat. Voor dat moment is er al iets gebeurd. Waar ging het conflict over?
Het kan gaan over het geluid van haar telefoon iets zachter zetten. Of ik die vraagt wat ze vandaag nog moet doen aan gaar huiswerk. Of ik die vraagt hoe het met een vriendin gaat (ik mag me niet met haar vriendinnen bemoeien sinds kort. Nooit). Of zij die vraagt wat we eten, en dat het antwoord haar niet bevalt.

Of nu, in coronatijd, dat ze aan het rondstuiteren is omdat ze haar energie niet kwjt kan en ik voorstel dat ze even naar buiten gaat, met de honden wandelen of een rondje rennen ofzo.

Eigenlijk, kan het overal over gaan.
Alle reacties Link kopieren
lovertje schreef:
24-01-2021 15:12
Hoe lang duurt die puberteit ook alweer 🙈🙈

(Mijn eerste is zoveel makkelijker... die heeft dat afzetten nooit zo op deze manier gehad).
Mijn 16-jarige lijkt nu een soort tweede puberteit in te zijn gegaan, na twee jaar relatieve rust. Ik vermoed dat dat ook door alle maatregelen komt en doordat alle leuke dingen niet meer kunnen, in combinatie met onzekerheid over school en de komende examens. Echt op eieren lopen, want het draadje is dun. Als ik teveel ga zeuren, ontploft ze.
Alle reacties Link kopieren
Mag je telefoon wat zachter? Ik heb er last van. Anders even naar boven of naar buiten.
Met huiswerk: niet bemoeien.
We eten zuurkool vandaag. Zij: gatverrr dat hoef ik niet! Jij: dat kan. Dan mag je brood pakken. Of: als je iets echt niet lust, maak ik wat anders voor je, voor de rest eet je gewoon mee. Misschien wel een idee: dat jij 1 of 2x per week kookt wat je lekker vind? Maar dan zeurt niemand de rest vd week over het eten!
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
lovertje schreef:
24-01-2021 15:18
Het kan gaan over het geluid van haar telefoon iets zachter zetten. Of ik die vraagt wat ze vandaag nog moet doen aan gaar huiswerk. Of ik die vraagt hoe het met een vriendin gaat (ik mag me niet met haar vriendinnen bemoeien sinds kort. Nooit). Of zij die vraagt wat we eten, en dat het antwoord haar niet bevalt.

Of nu, in coronatijd, dat ze aan het rondstuiteren is omdat ze haar energie niet kwjt kan en ik voorstel dat ze even naar buiten gaat, met de honden wandelen of een rondje rennen ofzo.

Eigenlijk, kan het overal over gaan.
Geluid telefoon, helemaal gelijk, uitleggen dat het voor iedereen storend is. Huiswerk: aangeven dat je wilt helpen maar als de cijfers goed zijn verder niet meer mee bemoeien, ze moeten en willen ook zelfstandig worden, eventueel complimenteren uiteraard als het goed gaat in de zin van goed dat je zo zelfstandig werkt. Vriendinnen: een keer zeggen dat je belangstelling hebt en vriendinnen altijd welkom zijn daarna lekker laten gaan, haar prive-leventje. Als zij een grote mond geeft wat eten betreft pakt ze maar een boterham of kookt zelf, wie weet vind ze het wel leuk om een per week te koken of te bakken of zo voor het gezin, is ze ook lekker bezig, online recepten zoeken, boodschappen regelen, enz. Kortom daar waar nodig duidelijk grenzen stellen, de rest lekker laten waaien en vrijheid geven, succes! Ik heb er drie en sta er alleen voor, twee zijn er nu doorheen maar de laatste is ook een pittige puber aan het worden. Neem zelf ook even lekker je rust of afleiding als het je teveel wordt, beter dan tegenelkaar gillen en later spijt hebben
Alle reacties Link kopieren
Het is ook een lastige tijd voor de meeste pubers, dus dan kan alles teveel zijn. Niet daar jij je daarom uit moet laat schelden of iets dergelijks, maar bedenk dat jij beter in staat bent om je emoties te regeluren dan zijn. En bedenk dat het vrijwel nooit op jou persoonlijk gericht is.

Even wat gedachten bij de problemen die je noemt en wat mogelijke reacties die je zou kunnen geven:
- telefoon te hard: Mies, door het geluid van je telefoon kan ik me niet op mijn werk concentreren, Kun je ergens anders gaan zitten met je telefoon?
- huiswerk: laat het gaan zodra de cijfers goed zijn.
- eten niet lekker: laat haar zelf gerechten uitzoeken, meehelpen met koken etc. Wil ze dan niet? Dan wordt er ook niet geklaagd over eten.
- rond stuiteren: wat wil ze zelf aan beweging doen? Just dance werkt hier heel goed; misschien weet zij ook wel iets.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Fijne tips, daar zit ook wel wat loslaten in..

-qua huiswerk: ik bemoei ke nauwelijks met school, behalve als ze hulp vraagt. Maar: ze begint pas om 19 uur en is dan om 22.30 uur nog bezig, terwijl ze (net) 12 is. Ik vind dat te laat en heb ook geprobeerd afspraken met haar te maken. Om 21 uur douchen, 21.30 uur in bed liggen. Dus vandaar dat deze vraag toch nog wel eens langs komt.

-eten: ze wordt heel gelukkig van alleen brood eten. Het lijkt mij handig dat ze soms ook wat vitamines binnen krijgt, en dat haar dagelijkse menu niet alleen bestaat uit brood met hagelslag... ze hoeft iets echt niet te eten als ze het echt niet lust, maar als ik haar moet geloven lyst ze alleen de 3 p's. En met zelf koken krijg ik dus pannekoeken. Dat mag, op vrijdag.dan mag zij kiezen.

- vriendinnen vraag ik al niet eens meer naar.
Alle reacties Link kopieren
lovertje schreef:
24-01-2021 15:38
Fijne tips, daar zit ook wel wat loslaten in..

-qua huiswerk: ik bemoei ke nauwelijks met school, behalve als ze hulp vraagt. Maar: ze begint pas om 19 uur en is dan om 22.30 uur nog bezig, terwijl ze (net) 12 is. Ik vind dat te laat en heb ook geprobeerd afspraken met haar te maken. Om 21 uur douchen, 21.30 uur in bed liggen. Dus vandaar dat deze vraag toch nog wel eens langs komt.

-eten: ze wordt heel gelukkig van alleen brood eten. Het lijkt mij handig dat ze soms ook wat vitamines binnen krijgt, en dat haar dagelijkse menu niet alleen bestaat uit brood met hagelslag... ze hoeft iets echt niet te eten als ze het echt niet lust, maar als ik haar moet geloven lyst ze alleen de 3 p's. En met zelf koken krijg ik dus pannekoeken. Dat mag, op vrijdag.dan mag zij kiezen.

- vriendinnen vraag ik al niet eens meer naar.
Ik zou dat huiswerk laten gaan. Jammer dan als ze om die reden wat later op bed ligt. Ik was ook meer een avondmens als puber. De namiddag was ik nergens toe in staat, dus mijn huiswerk deed ik ook ‘s avonds. Daar zou ik geen probleem van maken. Ze kan al helemaal niks meer zelf beslissen en bepalen en doen met die lockdown, laat de tijd waarop ze huiswerk maakt dan nog haar eigen ding zijn.
BrightonRock schreef:
24-01-2021 15:48
Ik zou dat huiswerk laten gaan. Jammer dan als ze om die reden wat later op bed ligt. Ik was ook meer een avondmens als puber. De namiddag was ik nergens toe in staat, dus mijn huiswerk deed ik ook ‘s avonds. Daar zou ik geen probleem van maken. Ze kan al helemaal niks meer zelf beslissen en bepalen en doen met die lockdown, laat de tijd waarop ze huiswerk maakt dan nog haar eigen ding zijn.
Een puber die huiswerk maakt.. Kan ik alleen maar van dromen TO. :P
Alle reacties Link kopieren
Kijk hoe de vlag er voor hangt, voor je vragen stelt.
En laat haar met rust.

Besef je, dat ze zich continue in een enorme staat van PMS voelt, en dan zijn mensen niet redelijk
Wacht tot ze met problemen bij jou komt
En beloon positief gedrag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven