Romee of Romée

24-01-2021 21:01 59 berichten
Wij krijgen een dochtertje!

We zijn er al even uit dat het Romee/Romée gaat worden.
Maar we twijfelen over de precieze spelling...

Romee is simpel, duidelijk en op z’n Hollands
Romée is de originele spelling, uit het Frans. Het streepje maakt de naam aan de ene kant ‘af’, maar aan de andere kant lijkt hij overbodig.

Wat vinden jullie?

Wat vinden jullie?

Totaal aantal stemmen: 230

Romee (24%)
Romée (76%)
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik normaal gesproken best wel een purist ben als het op namen aan komt, merk ik dat ik in dit geval dat extra accent wat aanstellerig vind staan. Ik weet dat het juist is, maar in het Nederlands is dat accent zo overbodig dat het een beetje pretentieus aan doet. Ik zou dus zelf voor Romee gaan.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Zonder accent, anders moet ze haar naam spellen voor een e-mail adres, gaat altijd fout.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik zou ook zonder accent doen, het gaat waarschijnlijk toch wel de helft vd tijd zonder accent en het geeft potentiële problemen bij emailadressen en dergelijke
Het streepje lijkt overbodig omdat we, dankzij dat streepje, weten hoe het moet worden uitgesproken: met de klemtoon op "mee".
Alle reacties Link kopieren
Romée natuurlijk. Zonder staat zo kaal en is niet de juiste cq oorspronkelijke spelling. Voor een e-mailadres kun je het accent eventueel weglaten.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 20:19
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je een Franse naam wil geven, hou die dan ook Frans.
Met accent dus.

Kan ze nog altijd haar e-mail-adres ooit aanmaken zonder accent.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Lastig, enerzijds deel ik jouw mening dat het misschien een overbodig streepje is en ik denk ook dat het wat lastiger is in de praktijk. Maar, als ik ze zo onder elkaar zie staan, vind ik eigenlijk vooral dat Romée er mooier uit ziet.
Ik vind met het streepje mooier.
Alle reacties Link kopieren
Apart dat de meeste reacties zeggen zonder accent, terwijl de poll naar mét gaat.
allebei niet. Maar dat is niet wat je wilt horen. Als het echt dit wordt, dan Romée.
Alle reacties Link kopieren
Spreek je het met accent anders uit dan zonder?
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
24-01-2021 21:09
Apart dat de meeste reacties zeggen zonder accent, terwijl de poll naar mét gaat.
Die vinden het zo logisch dat het met accent is dat ze hun visie niet geven :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Romée. Hoewel je in NL wel snapt hoe het uitgesproken moet worden, ook zonder streepje, vind ik de oorspronkelijke naam mooier, dus met. En gefeliciteerd natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Met accent, want zo schrijf je het nou eenmaal in het Frans (en persoonlijk vind ik het ook mooier).

En in een e-mailadres hoeft ze natuurlijk niet haar voornaam te gebruiken :-]
Romée.

Dat mailadres probleem herken ik niet. Volgens mij is het gewoon gangbaar om geen accenten te gebruiken bij e-mailadressen. Dus romee@gmail.com. Ik ben er nog nooit één tegengekomen die wel een accent had.
konwalia schreef:
24-01-2021 21:10
Met accent, want zo schrijf je het nou eenmaal in het Frans (en persoonlijk vind ik het ook mooier).

En in een e-mailadres hoeft ze natuurlijk niet haar voornaam te gebruiken :-]

Er zijn wel meer namen met een accent, die mensen hebben allemaal een e-mailadres. Dat is echt geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
24-01-2021 21:11
Romée.

Dat mailadres probleem herken ik niet. Volgens mij is het gewoon gangbaar om geen accenten te gebruiken bij e-mailadressen. Dus romee@gmail.com. Ik ben er nog nooit één tegengekomen die wel een accent had.
Dit.
Romée.
ExodusRedux schreef:
24-01-2021 21:10
Spreek je het met accent anders uit dan zonder?
In principe niet :)
Doggo schreef:
24-01-2021 21:11
Romée.

Dat mailadres probleem herken ik niet. Volgens mij is het gewoon gangbaar om geen accenten te gebruiken bij e-mailadressen. Dus romee@gmail.com. Ik ben er nog nooit één tegengekomen die wel een accent had.
Dat klopt, maar er zijn (op t werk) automatische systemen die gekoppeld zijn aan je naam en dan het accent niet herkennen. Dan krijg je ipv de letter met accent een totaal andere letter.
Dit is tenminste bij mij op t werk en ik weet dat er meerdere bedrijven zijn die gebruik maken van deze systemen
Ik heb Romée gestemd omdat ik een Romée ken dus voor mijn gevoel hoort dat zo.
Tegelijkertijd ken ik meerdere Renee’s en Aimee’s zonder streepje....en dat ziet er voor mij dan weer wel normaal uit.
LilyAldrin schreef:
24-01-2021 21:24
Dat klopt, maar er zijn (op t werk) automatische systemen die gekoppeld zijn aan je naam en dan het accent niet herkennen. Dan krijg je ipv de letter met accent een totaal andere letter.
Dit is tenminste bij mij op t werk en ik weet dat er meerdere bedrijven zijn die gebruik maken van deze systemen
Wat een poepsysteem
Doggo schreef:
24-01-2021 21:26
Wat een poepsysteem
Dat klopt :lol:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven