Menstruatie 12 jarige

18-02-2021 20:53 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 12 jaar menstrueert al 2 jaar. Sinds enkele maanden zit er echt een ritme van 4 wkn in.
Ze gebruikt altijd maandverband. Tampons vindt ze / lijkt haar eng. Ik heb wel het idee dat ze tampons de komende maanden wil gaan proberen. Vanaf welke leeftijd zijn jullie kinderen dit gaan gebruiken? Hoe losten jullie een vakantie / zwemfeestje op? Want ik twijfel of ze tampons voorlopig echt fijn gaat vinden, maar we hebben wel 3 weken zeeland gepland in de zomer. Vervelend om dan maandverband te gebruiken / te menstrueren.
Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen aan de pil om de menstruatie uit te stellen? Of zijn er andere methodes voor?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf vanaf het begin tampons gebruikt. Die gebruikte m’n moeder ook altijd en ik heb me toen ik 11 was dus volgens mij ook helemaal niet gerealiseerd dat er zoiets als maandverband bestond..ik zou 2-3 soorten kopen, Mini, met inbrenghuls, dan kan ze kijken wat ze fijn vindt. In het begin is misschien inlegkruisje erbij prettig, tot ze weet welke prettig zijn en waar ze niet doorheen lekt..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch gewoon tampons klaar zetten in de badkamer voor haar
Alle reacties Link kopieren
Vanaf eerste menstruatie, toen 11 jaar, tampons gebruikt. Gaat prima
De eerste keer dat ik ongesteld werd vroeg ik aan het eind vd middag aan mijn moeder geld voor tampons want dat voelen vloeien vond ik zo vies.

Ze kan eventueel beginnen met de Mini.

Ik weet niet of je het te vroeg vind maar misschien kan ze de pil gaan gebruiken dan kan ze de pil doorslikken als jullie bv met vakantie gaan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien beginnen met inbrenghuls?

Is nogal wat voor een 12-jarige natuurlijk. Helemaal als je jezelf nog niet echt hebt ontdekt.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik was een jaar of 13 toen ik tampons ging gebruiken. Was in het begin eng en vervelend (zeker toen een keer het touwtje knapte) maar het wende snel. Ik heb toen ik jonger was (ik menstrueerde toen al een paar jaar) wel voor de vakantie een pil meegekregen van de huisarts die de menstruatie uitstelde voor 1/2 weken omdat ik op die leeftijd heel heftig ongesteld was. Ik ben tampons gaan gebruiken toen ik aan het begin van de vakantie ongesteld zou zijn en 3 weken uitstellen mocht niet van de huisarts. Noodgedwongen dus maar achteraf heel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt niet aan de pil gaan alleen om het uit te stellen. Zijn toch zware hormonen. Er is de afgelopen jaren veel toename van pco’s onder mijn generatie en er zijn onderzoeken die een verband leggen met langdurig pil gebruik. Google maar eens.

Ik ben zelf heel jong aan de pil gegaan met 13 maar dat was omdat ik heel heftig vloeide en meestal drie weken wel en een week niet. Geen idee of het door de pil komt maar heb ook pco’s
skawa wijzigde dit bericht op 18-02-2021 21:02
27.43% gewijzigd
where ever you go, go with your heart
Een kind van 12 op de pil zetten, omdat moeders bedenkt dat k gesteld zijn op je vakantie in Zeeland vervelend is vind ik heel ver gaan.
Laat haar lekker zelf bepalen wat ze wil en doet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou ze de pil moeten gebruiken? Ik zou daar liever mee wachten tot ze seks gaat hebben (en zelfs dan...). Menstrueren is normaal en gebeurt ook tijdens vakanties. Zwemmen kan met een tampon als ze dat wil.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Ik heb nooit kunnen wennen aan tampons, ook de mini blijf ik voelen. Zal het vast niet goed inbrengen, maar na allerlei merken, maten, met inbreng huls te hebben geprobeerd, ben ik er mee gestopt.
Vind maandverband echt prettiger maar ben ook altijd maar licht ongesteld voor een dag of 4/5.

Pil pas vanaf 18e geslikt en tot die tijd kon ik dus niet uitstellen, dan wel tampons met zwemmen en daarna direct eruit. Was met vakantie soms wel pech hebben. Medicatie om uit te stellen kan best heftig zijn hoorde ik van de huisarts, dus geen ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou verschillende maten kopen, wel met plastic inbrenghuls. Als ze in het begin wat onzeker is en te hard in de huls knijpt, dan zijn kartonnen hulzen zo geplet.
Die van Kruidvat eigen merk vind ik wel fijn. Hebben ook een randje wat goed tussen je vingers klemt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Voor 't zelfde geld is het 3 weken rotweer en kan er helemaal niet gezwommen worden.


Op mijn 13de zwom ik trouwens liever niet dan met een tampon te gaan moeten klooien. Ik en tampon zijn nooit vriendjes geworden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik was zelf 11 toen ik ongesteld werd. Toen ik 13 was aan de pil omdat ik steeds school miste doordat ik te veel buikpijn had.
Ik gebruikte maandverband totdat ik voor het eerst seks had gehad. Daarvoor weleens geprobeerd ze in te brengen, maar dat vond ik toch een beetje lastig en ik weet nog dat ik het toen een raar idee vond de hele tijd met zo'n ding in te lopen.
Eenmaal gewend aan tampons nooit meer terug gekeken :-D
Met dingen als zwemmen was het jammer, dan kon ik niet meedoen.
Ik heb het altijd aan dochter over gelaten, ook op vakantie.
Zij wil geen tampons gebruiken, ze menstrueert licht en gebruikt maandverband.
Op vakantie ging ik geloof ik een keer een dagje winkelen met haar als de mannen bij het strand/zwembad bleven.
Ik zou zowiezo mini's geven en je dochter uitleggen hoe het werkt en dat het geen pijn hoort te doen. Mijn moeder vertelde dus doodleuk dat ze die niet gebruikte omdat het pijn deed toen ik ze wilde gebruiken om toch mee te kunnen gaan zwemmen met school. Toen durfde ik ze al helemaal niet meer te proberen en werd het zwemfeestje met school afgebeld :facepalm:

Als je aankomende zomer 3 weken op vakantie gaat zou ik nu al vragen aan je dochter of ze misschien aan de pil wil om haar menstruatie uit te kunnen stellen. Dan kan ze er alvast aan wennen enzo.
Ik zou de keuze bij haar laten, maar wel zorgen dat een klein maatje tampons klaarligt. Om te starten kan zo'n inbrenghuls makkelijker zijn.
Maakt niet echt hoe anderen dat deden, iedereen is anders daarin. Als voor je dochter een tampon een groter obstakel is dan niet zwemmen, zal ze haar keuze daar op baseren.
TsumTsum schreef:
18-02-2021 21:14
Ik zou zowiezo mini's geven en je dochter uitleggen hoe het werkt en dat het geen pijn hoort te doen. Mijn moeder vertelde dus doodleuk dat ze die niet gebruikte omdat het pijn deed toen ik ze wilde gebruiken om toch mee te kunnen gaan zwemmen met school. Toen durfde ik ze al helemaal niet meer te proberen en werd het zwemfeestje met school afgebeld :facepalm:

Als je aankomende zomer 3 weken op vakantie gaat zou ik nu al vragen aan je dochter of ze misschien aan de pil wil om haar menstruatie uit te kunnen stellen. Dan kan ze er alvast aan wennen enzo.
Een 12 jarige aan de pil? Het is medicatie hè en (nog) totaal overbodig.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
18-02-2021 21:16
Een 12 jarige aan de pil? Het is medicatie hè en (nog) totaal overbodig.
Dat ligt ook aan de menstruatie. Niet iedereen heeft licht bloedverlies en weinig klachten.
Ben zelf ook op die leeftijd begonnen met de pil. Vanwege heftige menstruaties, constant doorlekken en krampen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
18-02-2021 21:18
Dat ligt ook aan de menstruatie. Niet iedereen heeft licht bloedverlies en weinig klachten.
Ben zelf ook op die leeftijd begonnen met de pil. Vanwege heftige menstruaties, constant doorlekken en krampen.
Ik lees hier niets over bij de dochter van TO, dus totaal niet nodig om dan al aan de pil te gaan.

Nog wel even (wellicht overbodig) dit: licht je dochter goed voor over het toxic shock syndrome. Oftewel: heel nauwgezet die tampons verschonen. Als ze chaotisch is, zou ik het toch nog maar even houden bij een maandverbandje.
Alle reacties Link kopieren
Is een cup een optie? Ik snap het ook als een twaalfjarige dat niet prettig vindt, maar heb al verscheidene keren gehoord van dochters die dat juist wel vonden. Wellicht het proberen waard
LīlyRose schreef:
18-02-2021 21:01
Een kind van 12 op de pil zetten, omdat moeders bedenkt dat k gesteld zijn op je vakantie in Zeeland vervelend is vind ik heel ver gaan.
Laat haar lekker zelf bepalen wat ze wil en doet.
Dan is het wel handig als ze weet wat de opties zijn. Ik zat toen ik 13 was op de camping met Kotex-matrassen in mijn korte broek. Ik dacht dat iedereen dat kon zien en ik voelde me doodongelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Even voor de duidelijkheid: ik wil er echt niet zo maar aan de pil hebben. Maar ik merk dat ze maandverband steeds vervelender vindt (verschillende merken / soorten geprobeerd). En ook met paardrijden en atletiek (haar hobby’s) vindt ze het vervelend. En dat lijkt me ook echt vervelend.
Ze heeft nu Mini tampons en medium met applicator. Mini met applicator is nergens te krijgen (zowel in Nederlandse supermarkten / drogisten als de Duitse).
Ik zit idd te zoeken wat ik haar meer kan “bieden”. Het is lastig. Deels puber, deels kind die gewoon nog echt wil spelen en op het strand zandkastelen wil bouwen en in de zee wil plonsen.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
18-02-2021 21:04
Ik zou verschillende maten kopen, wel met plastic inbrenghuls. Als ze in het begin wat onzeker is en te hard in de huls knijpt, dan zijn kartonnen hulzen zo geplet.
Die van Kruidvat eigen merk vind ik wel fijn. Hebben ook een randje wat goed tussen je vingers klemt.
Ga ik daar binnenkort even langs. Ze heeft nu medium met plastic inbreng huls
Alle reacties Link kopieren
Ga eens in alle rust overleggen met de huisarts over de hormoonbommen die je in een lijfje dat het net aan op de regel krijgt wilt stoppen voor een paar keer zwemmen.

Dat zwemmen met tampon snap ik niet zo. Ooit thuis uitgeprobeerd met een bad. In 3 minuten hing er een rode wolk om me heen..lekker in een zwembad, dat je met anderen deelt. En toen ik naast het bad stond lag er dus een rood plasje aan mijn voeten met een rood spoor over mijn benen naar beneden..

Koop gewoon minitampons met inbrenghuls, leg het uit en vertel waar ze staan. Als ze het aandurft kan ze er bij zonder te pakken.

Zwemfeestjes stopten toen gewoon in groep 7. Zwemmen op school kreeg ik een briefje mee als ik wou. Docent was zo vriendelijk om te zeggen ik hoop dat je volgende week dan weer mee kunt doen, en dan mocht je in het zicht van de leraar gewoon huiswerk maken. En vakantie.. sja als je 21 van de 28 dagen weg bent heb je sowieso 14 dagen nergens last van. Het hoort er bij.
Als je al denktbe moeten compenseren, dagje hangen met een masker, manicure, pedicure, workshop visagie, de stad in, samen bonbons maken en eten. Mijn ouders zagen me op vakantie tijdens ontbijt, lunch en avondeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven