Wat kosten baby’s per maand?

21-02-2021 18:23 100 berichten
Een vraag voor ouders met een baby. Wat zijn jullie maandelijks kwijt aan de baby qua eten, luiers en andere benodigdheden? Op wat voor bedrag moet je rekenen?
Kijk eens op de site van het Nibud voor meer informatie
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 04-07-2021 19:12
97.80% gewijzigd
Ik dacht dat je gesteriliseerd wilde worden?
Alle reacties Link kopieren
Babyvoeding in het begin 3x€14 per maand. Potjes vanaf 6 maanden zijn €1,20 p.s. net als kant en klare knijpfruitjes (je kunt natuurlijk ook alles vers maken), Pampers €10 per pak. Deze gaan nu ongveer 3 a 4 dagen mee.
Douchegel, etc. Koop je eens per half jaar ongeveer. Ik gebruik ook speciaal wasmiddel voor baby's en ik was iedere 2 a 3 dagen een volle babywas (baby spuugde veel).

Gemiddeld denk ik: € 175 per maand.
keesjeaap5 wijzigde dit bericht op 21-02-2021 18:31
Reden: .
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dat hangt van veel af.. Gebruik je pampers of huismerk

Qua luiers: na iedere voeding schone luier (dat wordt dus minder naarmate ze ouder worden)

Voeding: flesvoeding ;nutrilon of huismerk, scheelt ook. Kosten veranderen naarmate ze minder drinken. Goedkoopst is borstvoeding als je dat wil.

Andere spullen.. het is maar net hoe gek je het maakt en waar je het koopt... Ik had hydrofielluiers van hema en zeeman,kleding krijg je in het begin veel en koop niet te veel vooruit. Ik zal er ook niet mee om tweedehands spul qua kleding te kopen.

Meubeltjes kocht ik nieuw en gingen 3 kinderen mee. Ik gebruik de meubels nu nog behalve ledikant. Ook hier weer.. het is maar net hoeveel je ervoor over hebt.

Meeste geld gaf ik uit aan goede kinderwagen en goed matrasje.
Als je je over de kosten van een baby al zorgen maakt zou ik er niet aan beginnen. Baby's worden pubers en je wilt echt niet weten wat een puber kost.
Alle reacties Link kopieren
1 miljoen tot hun 18e ofzo is er ooit berekend meen ik.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Minto schreef:
21-02-2021 18:28
Het NIBUD heeft handige lijstjes.
https://www.nibud.nl/consumenten/de-kos ... -een-baby/
Haha een autostoel voor 89 euro... het zijn wel een beetje ‘vanaf’ prijzen.

Bij ons zijn veruit de grootste kostenposten minder inkomen en kinderopvang overigens, maar dat hangt van je inkomen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
21-02-2021 18:29
Ik dacht dat je gesteriliseerd wilde worden?
Ja, maar ex is al stiekem zwanger.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Mijn baby komt niet genoeg aan in gewicht, en ik heb net een kolf moeten huren. 63 euro per week :O
AeonOfWinter schreef:
21-02-2021 18:33
1 miljoen tot hun 18e ofzo is er ooit berekend meen ik.
Een ton volgens mij. Een miljoen zou neerkomen op zo’n 5000 euro per maand...
‘Wat kost een baby’ is te simpel gesteld en niet op de toekomst voorbereid. De kosten van een kind zijn niet enkel luiers, voedsel en shampoo. Je hebt ook een ruimer huis nodig, gebruikt meer water, afhankelijk van werkschema’s opvangkosten enz enz. En je bent er niet met de kosten van een baby, hoe ouder een kind wordt hoe hoger de kosten.

Ga alsjeblieft gewoon naar een mediator en laat een berekening maken die rekening houdt met de toekomst en regel het in 1x goed. En als je besluit toch een verzorgende rol te vervullen - als je durft - dan krijg je voor die dagen zelfs zorgkorting.
AeonOfWinter schreef:
21-02-2021 18:33
1 miljoen tot hun 18e ofzo is er ooit berekend meen ik.
Goh. Dan verdienen man en ik samen toch veel meer dan ik dacht :rofl:
AeonOfWinter schreef:
21-02-2021 18:33
1 miljoen tot hun 18e ofzo is er ooit berekend meen ik.
Goh. Dan verdienen man en ik samen toch veel meer dan ik dacht :rofl:
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
21-02-2021 18:35
Mijn baby komt niet genoeg aan in gewicht, en ik heb net een kolf moeten huren. 63 euro per week :O
Kan je er bij de lactatiekundige vragen om te testen en dan zelf een kopen?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
21-02-2021 18:33
1 miljoen tot hun 18e ofzo is er ooit berekend meen ik.
Volgens mij 1 ton... Maar is wel al lang geleden, dus het zal nu wel meer zijn.

OT; ligt eraan.
Ik heb een jaar borstvoeding gegeven en voor de rest at baby langzaam mee met de pot, dus dat scheelde niet direct echt veel.
Je kunt wasbare luiers gebruiken. Kost je 200 euro en klaar. Anders huismerkluiers en niet na elk plasje verschonen is veel goedkoper dan pampers en bij ieder wissewasje verschonen. Kleertjes kun je nieuw kopen van modemerken of tweedehands krijgen /kopen via marktplaats.
Nooit wasgel oid gekocht. Baby's was ik met water en evt een klein beetje zeep die we zelf ook gebruiken.
.
mybestfriend schreef:
21-02-2021 18:35
Mijn baby komt niet genoeg aan in gewicht, en ik heb net een kolf moeten huren. 63 euro per week :O
Kan je beter er eentje kopen. Ik had er 1 van €65,-.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Uiteindelijk heeft onze baby het eerste jaar niet zo veel gekost.

Eenmalig:
€200 voor kamertje (tweedehands)
€100 voor co-sleeper
€600 voor een kinderwagen (nieuwe mutsy met flinke korting)
€100 voor dekentjes, lakentjes, hydrofielen, e.d.
€50 voor kleertjes (daarnaast heel veel tweedehands gekregen)

En dan vast nog wel wat dingetjes hier en daar, dus zeg in totaal €1200-€1500.

Maandelijks:
€50 voor pampers en doekjes (koop ik groot in, in de aanbieding, kind kan niet tegen andere merken).
€15 voor kleding (maar ik heb een leuk adresje voor tweedehandsjes van €1 en krijg veel van vriendinnen)
€10 voor 'overige' (een zalfje, shampoo, zonnebrand, speelgoedje, etc.

Ik gaf borstvoeding, dus dat kost niet veel qua melk maar wel iets qua 'attributen' (kolf, zoogcompressen, zalfjes, bh's, e.d.) en heb ook een lactatiekundige laten komen. Qua voeding smeer je een extra boterham, schil je een extra aardappel en snij je een extra appeltje. Dus zeg in totaal €75-€100.

Maar nogmaals, ik ken ook mensen die zo €5000 aan 'opstartkosten' kwijt waren en gerust elke maand €300 uitgegeven aan hun baby. Wat mij betreft is de baby tijd het goedkoopst, daarna word het alleen maar duurder, maar je groeit er in mee en op veel vlakken is het ook een keuze.
Alle reacties Link kopieren
Baby kost vond ik nog nog niet zo veel. Maar ik gaf borstvoeding en later zelf hapjes maken.
Da's allemaal niet heel spannend.
Met de scheiding (2017, dochter 2jr) zijn de kosten vastgesteld op iets meer dan 600 euro. (Volgens nibud)
Bij coouderschap gaat daar 50/50 een bedrag vanaf. Voor kosten in eigen huishouding.
Wat overbleef is naar rato opgedeeld en hebben we afgesproken om op een kindrekening te storten.
En naar rato is inkomen + kindgebonden budget en kinderbijslag indien vantoepassing.
Bij ons gaat de kinderbijslag naar de kindrekening.
apatura wijzigde dit bericht op 21-02-2021 18:54
1.37% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
gizzmo-returns schreef:
21-02-2021 18:29
Ik dacht dat je gesteriliseerd wilde worden?
ja precies, maar de vraag word gesteld voor een paar met een baby. :high5:
Keesjeaap5 schreef:
21-02-2021 18:30
Babyvoeding in het begin 3x€14 per maand. Potjes vanaf 6 maanden zijn €1,20 p.s. net als kant en klare knijpfruitjes (je kunt natuurlijk ook alles vers maken), Pampers €10 per pak. Deze gaan nu ongveer 3 a 4 dagen mee.
Douchegel, etc. Koop je eens per half jaar ongeveer. Ik gebruik ook speciaal wasmiddel voor baby's en ik was iedere 2 a 3 dagen een volle babywas (baby spuugde veel).

Gemiddeld denk ik: € 175 per maand.
Mijn hond is nog duurder per maand.
Alle reacties Link kopieren
Borstvoeding is wel 'gratis' maar ook weer niet want in mijn geval eet ik wel wat meer om dit vol te houden (geloof dat mijn kraamzorg toen zei 500 calorieën per dag meer).

Verder ondanks veel spullen en kleertjes tweedehands/gekregen toch best wat uitgegeven aan het linnengoed, dekentjes, winter slaapzakken (1 is niet genoeg vanwege ongelukjes/spugen), zonnebrand, een kolf en toebehoren (flesjes, speciale borstvoedings bewaarzakjes), jasjes, spenen, speeltjes en dergelijke. Daarnaast wassen we nu veel meer en verbruiken we maandelijks meer warm water. En uiteraard de maandelijkse kosten voor kinderopvang, wat in ons geval zo'n 350 euro netto is voor twee dagen per week. En ik werk tijdelijk een dag minder via onbetaald ouderschapsverlof dus mijn salaris is minder dan het was.
30wortels schreef:
21-02-2021 18:54
ja precies, maar de vraag word gesteld voor een paar met een baby. :high5:
Als ervaringsdeskundige bedoelt To denk ik
Alle reacties Link kopieren
Na alle ‘start’ dingen, hoeft een baby per maand heel weinig te kosten.

Ik geef bv, gratis.
Wasbare luiers, in 1 keer aangeschaft voor de geboorte, compleet pakket voor 500 euro, geen kosten per maand.
Bijvoeding: baby eet mee van onze fruitschaal en met de groente die wij toch al eten en boterhammen, gaat dus allemaal iets sneller op, maar echt geen grote bedragen.
Kleertjes heb ik 95% gekregen, gaat echt om een paar rompertjes of een keer een jasje wat ik zelf koop, zeg maximaal 20 euro per maand.

Maar ja, bij bv koop je dus wel voedingsbh’s, een kolf, bewaarzakjes/flesjes. Met wasbare luiers was je extra dus dat kost stroom. Baby gaat in bad, kost extra water, überhaupt alle extra was met een baby kost extra water en stroom.

Ik vind de maandelijkse kosten met een baby dus heel weinig, maar er zijn best wat verborgen kosten. En dit is mijn tweede baby, tweede meisje, dus ik had nu ook echt alles al. Bij de eerste waren er nog wat vaker dingetjes die aangeschaft moesten worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven