Wat kosten baby’s per maand?

21-02-2021 18:23 100 berichten
Een vraag voor ouders met een baby. Wat zijn jullie maandelijks kwijt aan de baby qua eten, luiers en andere benodigdheden? Op wat voor bedrag moet je rekenen?
Oh god dit is de op zee werkende meneer met een zwangere verrassingsvriendin die nu uit elkaar zijn? Het wordt steeds briljanter.
S-Groot schreef:
22-02-2021 16:03
Euh, per wanneer willen jullie dat zo gaan doen? Hebben jullie je ook maar enigszins ingelezen over hechting van een baby? Je kunt niet straffeloos na x weken afwezigheid op komen dagen en moeders (wekenlang?) wegbonjouren bij een baby. Gewoon echt niet. Dus alsjeblieft: ga je inlezen.
Ik doe dit voor het kind, voor mij hoeft het niet zo.
En ik hoef ook geen advies over hoe we het wel zouden moeten doen, ik wil alleen maar weten wat de kosten zijn straks. Ze hoeft geen alimentatie gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
En als ze een nieuwe partner krijgt, mag die dan ook gezellig in jouw huis slapen?
Alle reacties Link kopieren
Puntpaprika schreef:
22-02-2021 21:28
En als ze een nieuwe partner krijgt, mag die dan ook gezellig in jouw huis slapen?
Of als TO een nieuwe vriendin krijgt, gaan ze dan gezellig samen moederen?
In eerste instantie heb je de baby uitzet. Kamertje, kleertjes, kruikjes etc. Maxicosi, kinderwagen....
kun je zo duur maken als je wilt. Maar 1000 ben je zo kwijt en dan heb je tweedehands spul.
Eerste maanden heb je voeding, luiers en kleding. Dat kan makkelijk voor 300 pm als je geen opvangkosten hebt.
Kleertjes groeien ze snel uit, maar de eerste maten zijn niet zo duur.

Goed dat jullie voor nu een oplossing hebben en fijn om te horen dat je er gaat zijn voor je kind!

Nog een tip: zwangere vrouwen mogen de kattenbak niet doen. Maar wel met huishoudhandschoenen aan.
Puntpaprika schreef:
22-02-2021 21:28
En als ze een nieuwe partner krijgt, mag die dan ook gezellig in jouw huis slapen?
Dan bestaat het probleem van geen huis kunnen huren ook niet meer, waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
mandylion schreef:
21-02-2021 18:39
Volgens mij 1 ton... Maar is wel al lang geleden, dus het zal nu wel meer zijn.
Het is ook maar net wat je uit wilt geven natuurlijk. 100.000 voor de eerste 18 jaar is gemiddeld 460 euro per maand per kind. Er zijn niet zoveel mensen die zich dat kunnen veroorloven. Hoogstens als er maar 1 kind is.
Alle reacties Link kopieren
PiperAlpha87 schreef:
22-02-2021 16:39
Ik doe dit voor het kind, voor mij hoeft het niet zo.
En ik hoef ook geen advies over hoe we het wel zouden moeten doen, ik wil alleen maar weten wat de kosten zijn straks. Ze hoeft geen alimentatie gelukkig.

Oh wauw. Echt wauw. Ach wat maakt het uit joh dat dat kind op die manier vrijwel zeker gigantische hechtingsproblematiek krijgt, als jij maar weet dat 'het kind' niet al teveel gaat kosten. Hoe 'het kind' het (later) verder uitzoekt is zijn/haar zaak :cencored: .
Alle reacties Link kopieren
:facepalm:
Been there, done that, got the T-shirt.
S-Groot schreef:
23-02-2021 00:09
Oh wauw. Echt wauw. Ach wat maakt het uit joh dat dat kind op die manier vrijwel zeker gigantische hechtingsproblematiek krijgt, als jij maar weet dat 'het kind' niet al teveel gaat kosten. Hoe 'het kind' het (later) verder uitzoekt is zijn/haar zaak :cencored: .
Ik wil dan ook geen kind en ja je zult wel gelijk hebben. Ik kan beter mn handen ervan trekken en het kind aan haar laten. Dat is inderdaad de beste oplossing. Geen vader zal beter zijn dan een vader die eigenlijk niet wil.
PiperAlpha87 schreef:
23-02-2021 06:42
Ik wil dan ook geen kind en ja je zult wel gelijk hebben. Ik kan beter mn handen ervan trekken en het kind aan haar laten. Dat is inderdaad de beste oplossing. Geen vader zal beter zijn dan een vader die eigenlijk niet wil.
Als dochter zonder vader in beeld moet ik je daarin gelijk geven. Wat je niet kent mis je niet. Ik was alleen met mijn moeder en dat was echt fijn, omdat ze er helemaal voor me was en me nooit het gevoel heeft gegeven dat ik haar teveel was. Ik zag bij vriendinnetjes vaak genoeg vaders die bepaald geen meerwaarde vormden in het leven van hun kinderen. Nadat ik als vijfjarige eens toeschouwer was geweest van een paar rake klappen van een vader, verkondigde ik bij thuiskomst aan mijn moeder: ‘Míjn vader slaat mij gelukkig nooit.’
Gelukkig zijn er veel lieve en betrokken vaders, maar jij lijkt niet van zins er een te worden. Doe het dan niet en help dan alleen financieel (iets wat de mijne ook niet deed overigens).
Myra22 schreef:
23-02-2021 07:00
Als dochter zonder vader in beeld moet ik je daarin gelijk geven. Wat je niet kent mis je niet. Ik was alleen met mijn moeder en dat was echt fijn, omdat ze er helemaal voor me was en me nooit het gevoel heeft gegeven dat ik haar teveel was. Ik zag bij vriendinnetjes vaak genoeg vaders die bepaald geen meerwaarde vormden in het leven van hun kinderen. Nadat ik als vijfjarige eens toeschouwer was geweest van een paar rake klappen van een vader, verkondigde ik bij thuiskomst aan mijn moeder: ‘Míjn vader slaat mij gelukkig nooit.’
Gelukkig zijn er veel lieve en betrokken vaders, maar jij lijkt niet van zins er een te worden. Doe het dan niet en help dan alleen financieel (iets wat de mijne ook niet deed overigens).
Mijn vader wilde mij ook niet, en mijn moeder had meer interesse in haar wijn en ik ben uiteindelijk ook groot geworden. Dus dit kind zal ook wel groot worden zonder mij, waarschijnlijk is het dan nog beter af ook.
PiperAlpha87 schreef:
23-02-2021 07:26
Mijn vader wilde mij ook niet, en mijn moeder had meer interesse in haar wijn en ik ben uiteindelijk ook groot geworden. Dus dit kind zal ook wel groot worden zonder mij, waarschijnlijk is het dan nog beter af ook.
Het kind is het beste af als jij er ook voor hem/haar bent. En dan niet alleen aan de zijlijn, maar gewoon, een betrokken vader die veel van zijn kind houdt. Geef het een kans, zou ik zeggen. Als je totaal ongeschikt en liefdeloos van binnen blijkt te zijn voor het kind een jaar of drie is, is het nog ruim op tijd om uit het leven van het kind te stappen.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
22-02-2021 23:05
Het is ook maar net wat je uit wilt geven natuurlijk. 100.000 voor de eerste 18 jaar is gemiddeld 460 euro per maand per kind. Er zijn niet zoveel mensen die zich dat kunnen veroorloven. Hoogstens als er maar 1 kind is.
In dat bedrag rekenen ze ook een deel huur/hypotheek mee en zo, de kosten van vervoer etc. Wat ze daarbij niet meenemen is dat je eigen leven dan dus goedkoper wordt (die huur en auto moeten toch betaald worden, dus zonder kind zou het gewoon helemaal je eigen kosten zijn). En het loopt snel terug met volgende kinderen.

De eerste jaren kom je er overigens wel makkelijk aan als je veel voor de opvang moet betalen. Mijn ‘eigen bijdrage’ aan de opvang van kind is alleen al meer dan 460 euro, en dan moet ze ook nog wel eens wat eten of kleding aan.

De vraag ‘wat is nodig’ is natuurlijk ook lastig. Neem vorige week, sneeuw en ijs. Ik had niks voor kind voor winterweer in huis, alleen een muts en haar normale jas. Daar hadden we mee uit de voeten gekund, extra trui aan op weg naar de crèche en klaar. Of je koopt toch nog maar even een soort skipak, zodat ze zonder zeiknat en koud te worden buiten in de sneeuw kan spelen. Nieuwe laarzen want de oude waren echt veel te klein.
Is dat nodig? Nee, als mijn bankrekening diep rood had gestaan, hadden we zonder gekund. En dan was ze daar niet acuut slechter van geworden. Maar als je dat soort dingen nooit doet, als het altijd het absolute minimum is, dan heeft een kind daar op termijn wel degelijk last van. Als het nooit mee kan doen. Als alles wat leuk is niet mag. Met beperkte middelen kun je dan een hoop compenseren door ouders die hun best doen er zo veel mogelijk van te maken. Maar dar lijkt hier ook niet echt de doelstelling.
Dat hele 'een kind kost een ton' bestaat al zo lang, dat je je afvraagt of de kosten van kinderen nou net het ene zijn waar geen inflatie voor bestaat.
Een belangrijke factor aan 'wat kost een kind' is 'wat hebben de ouders te besteden'.
Alle reacties Link kopieren
PiperAlpha87 schreef:
23-02-2021 07:26
Mijn vader wilde mij ook niet, en mijn moeder had meer interesse in haar wijn en ik ben uiteindelijk ook groot geworden. Dus dit kind zal ook wel groot worden zonder mij, waarschijnlijk is het dan nog beter af ook.
Ik ken je verhaal verder niet maar als ik het goed begrijp word je ongewenst vader. Dat lijkt me heel erg moeilijk. Maar dat is iets waar je uit moet komen met je ex.

Er wordt straks een baby geboren die aan de hele situatie helemaal niets kan doen. Die er ook niet voor heeft gekozen. Als je even uit de situatie stapt en zou kijken naar een baby die niet van jou is, maar van een ander, die in zo’n situatie geboren zou worden. Als je denkt aan je eigen jeugd...

Vind je dat dan eerlijk? Jegens dat onschuldige kind dat nergens om heeft gevraagd. Dat je tegen wil en dank ‘de zorg’ op je gaat nemen door wekenlang het kind te verzorgen terwijl het jou nauwelijks kent, terwijl jij geen verstand hebt van baby’s, zonder de moeder. Ik noem dat geen zorgen voor. Ik snap ook niet dat je ex daar kennelijk mee akkoord gaat, maar die begrijpt misschien ook nog niet echt wat het inhoudt om een kind te hebben.

Je zit in een kutsituatie. Maar als je je verantwoordelijkheid wil nemen, neem hem dan echt en ga ervoor. Verdiep je in de ontwikkeling van baby’s, hechting en co-ouderschap. Jij bent niet de grootste verliezer in deze situatie, de grootste verliezer is het kind.

Een kind kan echt enorm beschadigd raken van ongewenst zijn door een verzorger. Dan is het beter om de verzorging aan je ex over te laten.

Sterkte met de situatie :redrose:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
PiperAlpha87 schreef:
23-02-2021 07:26
Mijn vader wilde mij ook niet, en mijn moeder had meer interesse in haar wijn en ik ben uiteindelijk ook groot geworden. Dus dit kind zal ook wel groot worden zonder mij, waarschijnlijk is het dan nog beter af ook.
Dit klinkt erg bitter. Je kunt ook dit patroon doorbreken en ervoor kiezen de vader te zijn die je zelf gewenst had: betrokken, liefdevol, zonder bagage van diens eigen verleden op jou te projecteren. Jij hoeft geen onverschillige ouder te worden omdat je eigen ouders dat waren. Wees beter dan dat en geef dat onschuldige kind een kans. Als je dat niet van plan bent, doe dan niets en hou je afzijdig. Niets doen is echt minder schadelijk dan een kind actief het gevoel te geven dat het ongewenst is.
Alle reacties Link kopieren
PiperAlpha87 schreef:
22-02-2021 07:31
Het plan is dat zij met de baby in mijn huis gaat wonen, en in de weken dat ik vrij ben gaat zij naar haar ouders en laat ze het kind bij mij, de kosten voor het huis betaal ik en de kosten van de baby doen we allebei de helft.
Ehh hoe doe je dat met borstvoeding dan? Echt ik denk niet dat dit een slimme oplossing is voor een baby. En je maakt enorm lange uren op je werk, thuis moet je ook kunnen uitrusten zodat je weer scherp aan het werk kan. Hoe ga je dat doen in je eentje met een baby die snachts 3 keer wakker wordt, overdag slaapjes doet van15 min en alleen slaapt als je met hem in de doek wandelt.....en oja last heeft van reflux dus veel huilt. Ik roep even wat hoor. Maar het klinkt niet erg handig. En tuurlijk ben je ook moe als je beide in huis bent met een pasgeboren baby maar dan kun je het verdelen en kun je bijvoorbeeld de twee nachten voordat je vertrekt afspreken door te slapen, dat kan nu dus niet.
Dus als jullie hierbij blijven zou ik in ieder geval wel voor 1 of 2 ochtenden zelf kinderopvang afnemen zodat jij dan rust hebt.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet voor het kinderdagverblijf/gastouder niet.
Is je auto erop berekend? En je huis? Ga je een dag minder werken? Weegt allemaal mee.

Hier borstvoeding tot 8 maanden. Wel een kolf á €100, zoogcompressen, tepelzalf, flesjes, later huismerk voeding á €7 per 5 dagen.
Luiers/billendoekjes van etos zelf, €10 per pak, ik denk 4/5 pakken per maand in de babytijd (voordeelpak).
Baby at mee met de pot van begin af aan dus geen kosten als potjes oid.
Kleding kun je zo duur maken als je zelf wilt. Ze groeien als kool. Ik was (en ben) zo’n €40 per maand kwijt aan kleding. Maar das persoonlijk.

Al met al, inclusief 1 dag per week kdv, denk ik per maand €500
Alle reacties Link kopieren
PiperAlpha87 schreef:
23-02-2021 07:26
Mijn vader wilde mij ook niet, en mijn moeder had meer interesse in haar wijn en ik ben uiteindelijk ook groot geworden. Dus dit kind zal ook wel groot worden zonder mij, waarschijnlijk is het dan nog beter af ook.

Hoe heeft dat bij jou uitgepakt?

En een kind is beter af zonder vader dan met een vader die voor hechtingsproblematiek zorgt, maar een kind is nóg veel beter af met een vader die er voor het kind is. Ik begrijp dat jij dit kind niet wil, maar het is toch onderweg. Ga je echt zo ver dat het je koud laat? Nee toch? Ga alsjeblieft accepteren dat het nu eenmaal zo is en maak er alsjeblieft het beste van.

Ik zeg niet dat je per sé aan co-ouderschap moet doen, maar je zou op z'n minst geregeld op bezoek kunnen gaan. Met wat één op één tijd met de baby. Als het wat ouder wordt ook bij jou thuis laten komen en laten slapen. Dat zal wel een paar jaar moeten wachten denk ik want jij bent telkens wekenlang weg en dan kun je niet zomaar even het kind overnemen.
Ga in de weken dat je weg bent ook skypen, gewoon om 'erbij' te zijn als kind een badje krijgt oid.

Wat je ook doet: doe het goed. Ga niet 'zorgen' op een manier die neigt naar mishandeling. Dus lees je in, dit kind is afhankelijk van jou, ook al was het absoluut niet jouw wens.
S-Groot schreef:
23-02-2021 17:28
Hoe heeft dat bij jou uitgepakt?

En een kind is beter af zonder vader dan met een vader die voor hechtingsproblematiek zorgt, maar een kind is nóg veel beter af met een vader die er voor het kind is. Ik begrijp dat jij dit kind niet wil, maar het is toch onderweg. Ga je echt zo ver dat het je koud laat? Nee toch? Ga alsjeblieft accepteren dat het nu eenmaal zo is en maak er alsjeblieft het beste van.

Ik zeg niet dat je per sé aan co-ouderschap moet doen, maar je zou op z'n minst geregeld op bezoek kunnen gaan. Met wat één op één tijd met de baby. Als het wat ouder wordt ook bij jou thuis laten komen en laten slapen. Dat zal wel een paar jaar moeten wachten denk ik want jij bent telkens wekenlang weg en dan kun je niet zomaar even het kind overnemen.
Ga in de weken dat je weg bent ook skypen, gewoon om 'erbij' te zijn als kind een badje krijgt oid.

Wat je ook doet: doe het goed. Ga niet 'zorgen' op een manier die neigt naar mishandeling. Dus lees je in, dit kind is afhankelijk van jou, ook al was het absoluut niet jouw wens.
Ik heb haar gebeld,gevraagd of ze dit nog steeds met mij wil doen ondanks alles en ze zei ja, ze wilde het, en samen geven we ons kind een goede start, we kunnen dit en we doen dit. Komende maand is ze al op de helft. We kunnen en doen dit, we hebben geen geld tekort, ik hou van haar en zij van mij, we voeden het samen op, ook met een constructie dat ik maar weinig thuis ben
Goed om te horen TO en de details komen vanzelf wel op de juiste plek terecht, t.z.t.
bia-pia schreef:
23-02-2021 18:02
Goed om te horen TO en de details komen vanzelf wel op de juiste plek terecht, t.z.t.
We krijgen een kleintje, En ik hou zo veel van haar dat ik weet dat ik haar dit moet gunnen ook al ben ik zelf als de dood dat er een kind komt, ze krijgt haar kleine en ik hou van haar.
PiperAlpha87 schreef:
23-02-2021 18:10
We krijgen een kleintje, En ik hou zo veel van haar dat ik weet dat ik haar dit moet gunnen ook al ben ik zelf als de dood dat er een kind komt, ze krijgt haar kleine en ik hou van haar.
Mooi!
Er bestaat een kans dat je liefde voor het kind nog groter blijkt te zijn dan de liefde voor je vriendin. Wie weet verbaas je jezelf nog wel.
Voor mij was het krijgen van kinderen en het goed doen voor hen overigens heel heilzaam t.a.v. mijn eigen nare ervaringen uit mijn jeugd. Alsof ik daarmee een cirkel doorbrak en ook niet langer meer in die cirkel hoefde te zijn, om het maar eens vaag te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
PiperAlpha87 schreef:
23-02-2021 18:00
Ik heb haar gebeld,gevraagd of ze dit nog steeds met mij wil doen ondanks alles en ze zei ja, ze wilde het, en samen geven we ons kind een goede start, we kunnen dit en we doen dit. Komende maand is ze al op de helft. We kunnen en doen dit, we hebben geen geld tekort, ik hou van haar en zij van mij, we voeden het samen op, ook met een constructie dat ik maar weinig thuis ben

Oh, dat klinkt zoveel fijner! Het lijkt alsof je een klik hebt kunnen maken, van boos omdat het tegen je zin is naar accepteren dat het is wat het is en er het beste van maken. En hopelijk het belang van kind voorop zetten.

Ik hoop dat de ellende van een zeer moeilijke jeugd (en schade daarvan) bij jou mag stoppen omdat jij die cirkel weet te doorbreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven