Wisselen van middelbare school in Amsterdam

02-03-2021 22:32 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
X
rosadebree wijzigde dit bericht op 12-03-2021 10:21
0.00% gewijzigd
Bij welk bestuur zit de school? Misschien dat ze binnen het bestuur een andere school kunnen aanbieden.

Ik heb wel ervaring, maar vanwege herkenbaarheid zal ik niet uitweiden hier. Laat ik het erop houden dat ik zelf school verantwoordelijk heb gesteld en verwachtingen heb uitgesproken 🙂Maar ik moest dus wel de vinger aan de pols houden, actief zijn en geen genoegen nemen met een ‘zoek het maar uit’- houding van de school.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochters zitten op een hele leuke havo/vwo school in Amsterdam (GvdV) Er komen toch ieder jaar wel weer leerlingen van andere scholen bij omdat er ook weer leerlingen vertrekken. Er wordt altijd wel wat geschoven. Gewoon proberen en een beetje bijdehand doen. Zit ze nu in de eerste? Blijven zitten in de eerste kan meestal niet toch? Dan ga je naar een ander niveau meestal.
Ik zou gewoon gaan praten hier en daar.
School heeft inderdaad zorgplicht, dacht dat dit daar ook onder valt.
Alle reacties Link kopieren
...en ook boven water proberen te krijgen waarom het zo slecht gaat nu.
Alle reacties Link kopieren
Ook bij die andere scholen zullen vast wel kinderen zijn die niet op hun plaats zitten en veranderen. Of verhuizen.

Is het een optie om al een lijstje (of 2 lijstjes: 1 voor VWO en 1 voor HAVO) te maken met welke scholen jullie eventueel zien zitten?
Lijkt mij handiger voor school dat zij een bepaalde richting / aantal scholen weten waar ze kunnen polsen dan als ze maar in 't wilde weg moeten rondbellen en mailen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Niet specifiek bekend met de situatie in het algemeen, maar wel met de regelgeving waaraan je refereert: als de school haar niet bevordert en dringend adviseert om af te stromen naar havo 2, zullen ze mede verantwoordelijkheid moeten dragen voor een nieuwe school. Maar ze zouden ook kunnen aansturen op doubleren in de brugklas...en dan hoeven ze wettelijk niets. Er is immers een plek voor de leerling, al is dat niet de plek die je als ouders wilt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn scholen alleen verplicht te helpen als er echt geen way out meer is. Ze kunnen adviseren ergens anders naar toe te gaan, maar als dat niet lukt blijft ze zitten.

Ik zit in een andere stad en eigenlijk is de praktijk hier zo dat ouders zelf zoeken en vinden, en zo niet, om welke reden dan ook, dan doubleert een kind. School weet wel veel over plekken op een andere school en wanneer je het beste erin moet springen.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
02-03-2021 22:38
School heeft inderdaad zorgplicht, dacht dat dit daar ook onder valt.
Niet als ze een passend alternatief bieden (namelijk doubleren). Suggestie om eens na te vragen hoe het doorstroombeleid is binnen de stichting waar de school onder valt, is een goede! Vaak gaat dat net wat makkelijker (buiten eventuele wachtlijsten om).
-Nienke- schreef:
02-03-2021 22:39
Niet specifiek bekend met de situatie in het algemeen, maar wel met de regelgeving waaraan je refereert: als de school haar niet bevordert en dringend adviseert om af te stromen naar havo 2, zullen ze mede verantwoordelijkheid moeten dragen voor een nieuwe school. Maar ze zouden ook kunnen aansturen op doubleren in de brugklas...en dan hoeven ze wettelijk niets. Er is immers een plek voor de leerling, al is dat niet de plek die je als ouders wilt.
In Amsterdam staan veel categorale scholen doubleren in de brugklas niet toe.
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
02-03-2021 22:38
Mijn dochters zitten op een hele leuke havo/vwo school in Amsterdam (GvdV) Er komen toch ieder jaar wel weer leerlingen van andere scholen bij omdat er ook weer leerlingen vertrekken. Er wordt altijd wel wat geschoven. Gewoon proberen en een beetje bijdehand doen. Zit ze nu in de eerste? Blijven zitten in de eerste kan meestal niet toch? Dan ga je naar een ander niveau meestal.
Ik zou gewoon gaan praten hier en daar.
Als je niet naar een ander niveau kan, zoals op een categoraal gymnasium, kan je gewoon blijven zitten. Vaak wordt wel een sterk advies gegeven om ergens anders een plek te vinden, maar zo niet, omdat ouders en kind dat niet willen bv, kan kind gewoon blijven zitten.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 02-03-2021 22:48
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
02-03-2021 22:42
In Amsterdam staan veel categorale scholen doubleren in de brugklas niet toe.
Oh, dat is dan anders dan in mijn gemeente en stichting (die ook deels in Amsterdam zit).
Ik krijg regelmatig te horen dat dit niet geweigerd kan worden.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 02-03-2021 22:47
11.51% gewijzigd
Mevrouw75 schreef:
02-03-2021 22:44
Als je niet naar een ander niveau kan, zoals op een categoriale gymnasium, kan je gewoon blijven zitten. Vaak wordt wel een sterk advies gegeven om ergens anders een plek te vinden, maar zo niet, omdat ouders en kind dat niet willen bv, kan kind gewoon blijven zitten.
Helaas... Doubleren wordt in Amsterdam vaak heel moeilijk over gedaan.
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
02-03-2021 22:47
Helaas... Doubleren wordt in Amsterdam vaak heel moeilijk over gedaan.
Dat is anders dan niet kunnen.
Mevrouw75 schreef:
02-03-2021 22:48
Dat is anders dan niet kunnen.
Er zijn categorale scholen die het verbieden in de brugklas.
Alle reacties Link kopieren
Klopt idd, doubleren mag niet. Hangmat en Mybestfriend, ik stuur jullie even een PB!
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe plek vinden voor je leerling is ook wat anders dan een goede nieuwe plek vinden. Houd dat goed in je achterhoofd.
Mevrouw75 schreef:
02-03-2021 22:50
Een nieuwe plek vinden voor je leerling is ook wat anders dan een goede nieuwe plek vinden. Houd dat goed in je achterhoofd.
Dit klopt! Zodra school een naar hun idee passende plek heeft gevonden, zijn ze van de zorgplicht af.
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
02-03-2021 22:49
Er zijn categorale scholen die het verbieden in de brugklas.
Als er geen plek is zal school kind moeten laten doubleren, maar volgens mij wil to juist naar een andere school kijken.
Is het, ipv te zoeken naar een andere school niet zinvoller om eerst naar de oorzaak te zoeken?
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
02-03-2021 22:53
Is het, ipv te zoeken naar een andere school niet zinvoller om eerst naar de oorzaak te zoeken?

Een combinatie van slecht plannen, slecht kunnen concentreren en de prestatiedruk van het gymnasium denk ik. Het is echt een tandje zwaarder dan gewoon VWO en achteraf geen goede keuze. Ze vind Latijn ook gewoon niet leuk, dus zoeken naar de oorzaak en toch op school blijven heeft denk ik weinig zin.
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
02-03-2021 22:51
Dit klopt! Zodra school een naar hun idee passende plek heeft gevonden, zijn ze van de zorgplicht af.

Ja, en ik ben dus benieuwd hoe scholen daarmee om gaan, want we hebben uiteraard wel een voorkeur. We hebben met goede redenen gekozen voor deze school, dus willen geen school die veel afwijkt qua locatie, visie, samenstelling populatie, etc. Er zijn zoals je weet veel scholen in Amsterdam en ik zou mijn dochter niet op elke willekeurige school willen hebben.
Je hebt pb terug 🙂
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
02-03-2021 22:57
Ja, en ik ben dus benieuwd hoe scholen daarmee om gaan, want we hebben uiteraard wel een voorkeur. We hebben met goede redenen gekozen voor deze school, dus willen geen school die veel afwijkt qua locatie, visie, samenstelling populatie, etc. Er zijn zoals je weet veel scholen in Amsterdam en ik zou mijn dochter niet op elke willekeurige school willen hebben.
Ben je er al met school over in gesprek?
Alle reacties Link kopieren
Doet me denken aan een podcast die ik laatst luisterde: https://www.hetmeisjevanhetvossius.net/

Wel een wat andere situatie, en het speelde een tijdje terug. Maar misschien alsnog interessant om te luisteren. Door het verhaal heen wordt er duidelijke informatie gegeven over wat er komt kijken bij een scholenwissel, zorgplicht etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven