Kind leren omgaan met slechte cijfers

03-03-2021 22:08 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, mijn zoon van bijna 14 zit in 2 vwo. Het gaat eigenlijk best goed op school. Staat op de meeste vakken afgerond een 7 of 8. Alleen Nederlands blijft maar achter. Staat afgerond een 5. Hij doet erg zijn best, maar nu opnieuw een herkansing weer slecht gemaakt. Ik heb zelf veel met hem geoefend, maar helaas een 3,6. Hij baalt er zelf ook van. Hij heeft nu de docent een bericht gestuurd om samen toets te bespreken.

Ik vind het sneu voor hem, maar probeer hem wel in te laten zien dat het niet het einde van de wereld is, dat er veel ergere dingen zijn bla bla. Dat ik het belangrijker vind dat hij zijn best heeft gedaan, dat hij het leuk vind op school etc. Hoe reageren jullie bij een slecht cijfer van je kind?
Alle reacties Link kopieren
Keihard voor geleerd, z’n docent in kennis gesteld.. dus rest je niks anders dan hem een dikke aai over z’n bol te geven en er verder niet al teveel aandacht aan te besteden..
Nou ja.. dat dus..
Ik zeg nooit dat hij zijn best heeft gedaan als hij een slecht cijfer haalt. Daarmee zeg je namelijk : je kunt het gewoon niet.
Ik zeg: volgens mij weet je niet goed wat ze van je verwachten bij zo’n proefwerk. Als je dat weet, ga je goeie cijfers halen.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 04-07-2021 18:36
99.06% gewijzigd
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 04-07-2021 18:36
98.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hele ijverige kinderen die er eigenlijk nooit met de pet naar gooien. Van wie ze het hebben geen idee, want zowel hun vader als ik zijn blijven zitten op de middelbare doordat we geen zak deden en hebben best lang over onze studies gedaan. Maar goed, ijverige kinderen dus en een onvoldoende komt zelden voor. Als het dan wel gebeurd zijn wij er heel ontspannen onder. Kan gebeuren, vokgende keer beter en als onverwachts dan raad ik altijd aan even aan de docent te vragen waarom het een laag cijfer is.

Mijn zoon haalde ondanks hard werken zelden hoger dan een zes. Die zat eigenlijk een niveau te hoog. Zijn zus leert heel makkelijk, dus daar hebben we wel vaak benoemd dat cijfers niet alles zijn en er veel meer in het leven is. Dat is deels blijven hangen en deels ook niet. Heel sneu want maakte hem vaak onzeker, dat je ondanks hard ervoor werken toch nergens komt. Wij leggen dan toch altijd ook weer de nadruk op wat hij weer beter kan dan anderen.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
03-03-2021 22:13
Ik zeg nooit dat hij zijn best heeft gedaan als hij een slecht cijfer haalt. Daarmee zeg je namelijk : je kunt het gewoon niet.
Ik zeg: volgens mij weet je niet goed wat ze van je verwachten bij zo’n proefwerk. Als je dat weet, ga je goeie cijfers halen.
Hmmm, ok. Maar het kan ook maar zo zijn dat hij dit onderdeel inderdaad echt niet kan. Daar lijkt het wel op. En dat geeft niet want je kunt niet overal goed in zijn toch?
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
03-03-2021 22:14
Als jullie zo hard hebben geoefend en hij slechts een 3,6 haalt...
klapt hij dicht? Is het nervositeit?
Nee, hij klapt niet dicht en is niet nerveus. Was erg lastige toets, onder andere spelling en leestekens begreep ik. En de normering is ook erg streng. Maar ja, dan nog...
tammie28 schreef:
03-03-2021 22:17
Hmmm, ok. Maar het kan ook maar zo zijn dat hij dit onderdeel inderdaad echt niet kan. Daar lijkt het wel op. En dat geeft niet want je kunt niet overal goed in zijn toch?
Kan, maar gaat het om het hele vak of een weinig voorkomend onderdeel? Nederlands is typisch een vak waarvan je moet snappen wat ze van je willen.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
03-03-2021 22:13
Ik zeg nooit dat hij zijn best heeft gedaan als hij een slecht cijfer haalt. Daarmee zeg je namelijk : je kunt het gewoon niet.
Ik zeg: volgens mij weet je niet goed wat ze van je verwachten bij zo’n proefwerk. Als je dat weet, ga je goeie cijfers halen.
Ergens ben ik het met je eens en ergens vind ik dit ook weer typisch iets van deze tijd, dat alles mooi praten en vooral niet je kind leren dat je het één beter kan en in het andere gewoon bagger bent. Er is niks mis met iets gewoon niet kunnen. En dat ook gewoon benoemen. Zolang je ook maar benoemt waar iemand wel goed in is.
tammie28 schreef:
03-03-2021 22:17
Hmmm, ok. Maar het kan ook maar zo zijn dat hij dit onderdeel inderdaad echt niet kan. Daar lijkt het wel op. En dat geeft niet want je kunt niet overal goed in zijn toch?
Ik ben het met je eens. Verder gaat je best doen over het proces en niet resultaat en juist goed om het proces te bespreken en complimenteren ipv het resultaat.
dannas schreef:
03-03-2021 22:19
Ergens ben ik het met je eens en ergens vind ik dit ook weer typisch iets van deze tijd, dat alles mooi praten en vooral niet je kind leren dat je het één beter kan en in het andere gewoon bagger bent. Er is niks mis met iets gewoon niet kunnen. En dat ook gewoon benoemen. Zolang je ook maar benoemt waar iemand wel goed in is.
Oh er zijn ook wel vakken waar ze bagger in zijn hoor, dan noemen we dat ook zo. Maar niet voor de kerntaken voor vwo. Als je die niet kunt, kun je vwo niet halen.
En als dat niet gaat, gaat het niet, maar ik zou niet bij 1 onvoldoende inzetten op je kunt het gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Nl is breed: heeft hij moeite met begrijpend lezen, spelling, grammatica? Was NL ook op de Bao al een lastiger vak voor je zoon? Zoniet, dan zou het ook aan de docent kunnen liggen?

Hier ook een 2 VWO-er die over het algemeen lekker gaat en wel graag goede resultaten haalt (liefst met minimale inspanning 😉). Wij maken-dus- weinig van een onvoldoende. Hooguit dat hij zou kunnen proberen te achterhalen waar dat door komt, zodat hij dat mee kan nemen naar het leren voor een volgende toets.
Alle reacties Link kopieren
Overigens vraag ik bij een onvoldoende of onverwachts hoog of laag cijfer altijd even wat de rest van de klas heeft. Dat helpt ook nog wel eens om een onvoldoende te kunnen duiden. Vaak genoeg heeft de halve klas het bagger gemaakt of juist iedereen een hoog cijfer gehaald.
bia-pia schreef:
03-03-2021 22:19
Kan, maar gaat het om het hele vak of een weinig voorkomend onderdeel? Nederlands is typisch een vak waarvan je moet snappen wat ze van je willen.
Daar kan je best doen toch over gaan ook? Best gedaan te snappen wat er van hem verwacht werd, niet gelukt, dus op een andere manier proberen. De associatie die je noemt, van wel je best gedaan maar niet gelukt, dus je kan het niet. Die snap ik niet. Ik ervaar dat zelf ook nooit zo als ik m’n best doe en het lukt niet, dat is het dus niet kan. Ik vraag me af of de meeste mensen het wel zo ervaren. Ik denk eerlijk gezegd dat het met name jouw associatie is.
dannas schreef:
03-03-2021 22:19
Ergens ben ik het met je eens en ergens vind ik dit ook weer typisch iets van deze tijd, dat alles mooi praten en vooral niet je kind leren dat je het één beter kan en in het andere gewoon bagger bent. Er is niks mis met iets gewoon niet kunnen. En dat ook gewoon benoemen. Zolang je ook maar benoemt waar iemand wel goed in is.
Dit!

Dochter haalt prachtige cijfers, op 1 vak na. Daar haalt ze 2 of 3 op. Het ligt haar totaal niet. Laatst helemaal verdrietig. Goed geleerd maar toch een 3,6. Mijn antwoord....ik had het raar gevonden als je nu ineens een dikke voldoende had gehaald. Ze keek me aan...ik had wel een punt. Ze leert nog steeds goed maar hoger wordt het niet. We proberen te helpen maar ze blijft het lastig vinden. Erg nee....inzet is fantastisch maar de uitkomst wat minder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kind dat bij een 5,5 roept ‘yes, een voldoende!’, en een dat bij een 7,5 een paniekaanval krijgt omdat het nu vast allemaal mis gaat. Om de laatste heb ik meer zorgen. Het zijn maar cijfers, en bij voorkeur houd je de kernvakken boven de 6, maar met een 5 ga je gewoon over en haal je gewoon je diploma.
bia-pia schreef:
03-03-2021 22:19
Kan, maar gaat het om het hele vak of een weinig voorkomend onderdeel? Nederlands is typisch een vak waarvan je moet snappen wat ze van je willen.
Voor veel kinderen is dat totaal onlogisch ondertussen. Het lijkt niet eens meer op Nederlands van 10-15 jaar geleden of nog langer geleden.

Het is een soort begrijpend lezen 10.0 en maakt ipv een klein deel van het gehele Nederlands zoals vroeger nu bijna het gehele vak Nederlands.

Lubach er al eerder over:
https://www.youtube.com/watch?v=lelWCw3GmSo

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/04/be ... r-a4014615
Alle reacties Link kopieren
mardejo schreef:
03-03-2021 22:24
Nl is breed: heeft hij moeite met begrijpend lezen, spelling, grammatica? Was NL ook op de Bao al een lastiger vak voor je zoon? Zoniet, dan zou het ook aan de docent kunnen liggen?

Hier ook een 2 VWO-er die over het algemeen lekker gaat en wel graag goede resultaten haalt (liefst met minimale inspanning 😉). Wij maken-dus- weinig van een onvoldoende. Hooguit dat hij zou kunnen proberen te achterhalen waar dat door komt, zodat hij dat mee kan nemen naar het leren voor een volgende toets.
Nederlands haalde hij op de basisschool altijd de hoogste score. Brugklas vwo stond hij volgens mij een 6, 7 gemiddeld aan het eind. Maar dit jaar is het voor hem toch wel erg lastig, eigenlijk elk onderdeel.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet sneu, het hoort er gewoon bij. Sommige vakken ben je goed, en in andere vakken niet.

Vakken die je goed liggen, daar wil je je huiswerk wel voor maken. Vakken waar je niet goed in bent, daar is de motivatie vaak een stuk minder.

voor hem nu een goed moment om te kijken war het aan ligt dat Nederlands zo slecht gaat.

Nederlands is belangrijk, maar ook met een veel lager cijfer voor Nederlands red je het wel. Als dyslect had ik vroeger (en nog steeds) heel veel problemen met het Nederlands. Een 5 voor mij was een topcijfer, net als voor andere talen. Hoe hard ik er ook voor leerde, veel hoger werd het niet. Terwijl voor de beta vakken ik met bijna niets doen hoge cijfers haalde.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nederlands is ook echt een vreselijk vak. Voor het vwo eindexamen halen de meeste leerlingen net aan een 6. Ik heb zelf met mijn dochter destijds wat examens gemaakt en had ook steeds niet veel hoger. En dan die afschuwelijke zinsontleding. Ze proberen ook niet om er echt iets van te maken. Gelukkig hebben ze wel nog praktijkopdrachten waarmee ze kunnen compenseren. Geldt voor mijn dochter op de mavo hetzelfde. Matige cijfers op de toetsen en af en toe een 7,5 voor een PO.
Alle reacties Link kopieren
tammie28 schreef:
03-03-2021 22:30
Nederlands haalde hij op de basisschool altijd de hoogste score. Brugklas vwo stond hij volgens mij een 6, 7 gemiddeld aan het eind. Maar dit jaar is het voor hem toch wel erg lastig, eigenlijk elk onderdeel.
Moet hij niet nog gewoon ‘leren leren’? Als in: kan het zijn dat hij de andere vakken nog op z’n intelligentie en goede geheugen haalt, en dat Nederlands het eerste vak is waar hij echt voor moet leren? En dat hij dat nog nooit gedaan heeft, en dus eigenlijk niet weet hoe dat moet, leren?
Alle reacties Link kopieren
tammie28 schreef:
03-03-2021 22:19
Nee, hij klapt niet dicht en is niet nerveus. Was erg lastige toets, onder andere spelling en leestekens begreep ik. En de normering is ook erg streng. Maar ja, dan nog...
Laat hem een jaar wegblijven van alle slechte app-taal zoals twitter. Misschien dat hij dan doorkrijgt dat er verschil is tussen me en mijn om maar iets te noemen. En dat in een normale tekst ook alle klinkers meetellen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
tammie28 schreef:
03-03-2021 22:30
Nederlands haalde hij op de basisschool altijd de hoogste score. Brugklas vwo stond hij volgens mij een 6, 7 gemiddeld aan het eind. Maar dit jaar is het voor hem toch wel erg lastig, eigenlijk elk onderdeel.
Dat is toch bijzonder? Kan je zoon iets aangeven over de lessen en de uitleg? Wij zijn hier naar zoon toe niet snel dat we zeggen dat het aan de docent ligt, maar kom er steeds meer achter dat dat veel kan schelen. In de tijd van docenten schaarste, is het treurig wie er les mogen geven... (hier een stagiaire docent Frans -met heel weinig ondersteuning, waardoor zoon bijna een trauma opliep voor Frans in het eerste jaar...

Kunnen jullie in gesprek met de docent of met de mentor?
tammie28 schreef:
03-03-2021 22:30
Nederlands haalde hij op de basisschool altijd de hoogste score. Brugklas vwo stond hij volgens mij een 6, 7 gemiddeld aan het eind. Maar dit jaar is het voor hem toch wel erg lastig, eigenlijk elk onderdeel.
Op basis van je posts hierover denk ik echt dat het een kwestie van snappen wat ze van je willen is. Kun je niet een bijles van een docent Nederlands organiseren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven