Zoon van 11 jaar, klein voor leeftijd

29-03-2021 15:32 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van net 11 is 1.38 lang. Hij weegt nog geen 30 kilo.
Hij is altijd klein geweest voor z'n leeftijd. We gingen jaarlijks naar de kinderarts om te meten en te wegen. Hij groeit wel maar niet zo veel als andere kinderen.
Hebben meer een wat kleiner kind.
Hij gaat over anderhalf jaar naar de middelbare. Ik maak me soms wel zorgen over hoe dat dat zou gaan. Zo'n ukkie tussen die grote jongens.
Ik zelf ben ook klein.. 1.55 en mijn man 1.80
Tja, wat doe je er aan. Helemaal niks eigenlijk. Ik geloof dat het ook heus wel meevalt, hoor. Je komt nu over alsof zijn klasgenoten een halve meter groter zijn dan hij (zo'n ukkie tussen die grote jongens). Zit hij qua gedrag/ sociale ontwikkeling wel gelijk? Dat lijkt mij belangrijker in het meekomen met de rest en het socializen.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij er last van dat hij kleiner is? Is hij zich er bewust van? Onze jongste is ook niet lang, die begon in de brugklas met een lengte van ongeveer 1.45 en kreeg een kluisje in de bovenste rij. Hij kon niet eens bij het sleutelgat! Maar gelukkig moest hij er vooral om lachen. Hij is nu iets aan het groeien, maar echt lang zal hij niet worden. Zelf benoemt hij nooit dat hij te klein zou zijn of dat mensen er iets van vinden, zijn beste vriend is inmiddels een kop groter, maar ook daar is het geen issue. Gelukkig, want als hij er zelf mee zit wordt het lastiger.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een ukkepuk, ooit.
Ik zag ineens op schoolfoto's (kennismakingsdag) dat er nog een zwart petje tussen de anderen stond. Dat was dus mijn zoon, hij kwam de meiden nog niet aan de schouders.

Net als zijn oom is hij gaan groeien op zijn 15de. Nu met 18 jaar iets van 1.80 meter.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Oh, ja.
Op het inschrijfformulier voor de middelbare school vroegen we bij voorbaat om een laag kluisje.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Die burgklassers/eerste jaars zijn allemaal echt vreselijk klein in vergelijking met de rest. :clown:

Ik had op de basisschool buitengewoon veel jongens in de klas die klein waren (sowieso kleiner dan de meiden), maar een deel daarvan is altijd 'klein' gebleven ivm aziatische achtergrond. Dat is geloof ik nooit een issue geweest, want ze waren a) niet de enige en b. als ze groter waren geweest hadden ze net zoveel herrie gemaakt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
29-03-2021 15:45
Die burgklassers/eerste jaars zijn allemaal echt vreselijk klein in vergelijking met de rest. :clown:

Ik had op de basisschool buitengewoon veel jongens in de klas die klein waren (sowieso kleiner dan de meiden), maar een deel daarvan is altijd 'klein' gebleven ivm aziatische achtergrond. Dat is geloof ik nooit een issue geweest, want ze waren a) niet de enige en b. als ze groter waren geweest hadden ze net zoveel herrie gemaakt.
Niet allemaal hoor. Mijn zoon was rond de 1.70. Het verschilt op de leeftijd heel erg, maar er lopen genoeg ukkies.
Alle reacties Link kopieren
Ik was vroeger ook een uk, kleinste meisje vd klas. Er was 1 jongetje nog kleiner, die was het populairst en had de grootste mond. Hij is nu trouwens nog steeds klein, ik ben gemiddeld (1,69).
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
In de brugklas zijn de verschillen enorm: van kinderen van 1.80 tot kinderen met de lengte van jouw zoon. Ik zou mij daar echt geen zorgen over maken, ik denk echt niet dat hij de enige in zijn klas zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
De kinderen waar hij straks mee naar de brugklas gaat zitten nu bij hem in de klas. Niet letterlijk natuurlijk, maar het zijn allemaal kinderen van deze leeftijd en die hebben allemaal verschillende lengtes. Op de middelbare zal dat niet anders zijn, behalve dan dat er ook oudere kinderen op school zitten.

Mijn man was ook rond de 140 toen hij naar de brugklas ging. Hij fietste op een maatje 26 en die was nog aan de grote kant. Uiteindelijk is hij 172 geworden en daar heeft hij zelf het minst problemen mee. Zijn ouders en broers zijn ook klein en ik ben ongeveer net zo groot als hij. Af en toe krijgt hij wel opmerkingen, maar die doen hem niet zo veel. Dat zegt meer over anderen dan over hem.

Zolang hij groeit en de kinderarts het acceptabel vind is er niet zo heel veel aan de hand, behalve dat hij klein is. Probeer er zelf geen probleem van te maken, want daarmee voedt je alleen maar de onzekerheid van je zoon.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een 12 jarige "kabouter". Gaat na de vakantie naar de brugklas, 142 en rond de 30 kg. Hij past nog net niet op een 12 inch fiets. Ik heb de tas van oudste eens gewogen, dik 14 kg. Dus dat gaat wel even flink sjouwen worden voor hem. Die tas is dan ook het enige wat ik echt vervelend vind.

Zijn vader was net zo 'n smurfje. Ook pas rond z'n 15e flink gaan groeien.

Onze zoon heeft er zelf geen last van gelukkig. Ik hoop dat het zo blijft, maar ik verwacht het wel. Op zo 'n middelbare zitten er wel meer kleine kinderen, het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon, over 2 maanden 11 jaar, 135 cm en 25.8 kgr. Zijn zus 1.5 jaar ouder: 163 cm en 42 kgr. Tja. Hij vindt het niet altijd leuk dat zij zoveel groter is. Maar wij zeggen altijd: jouw tijd komt nog, jongens groeien wat later. Dan kun je je zus “kleintje” noemen. Dat grote zus maar 1.5 jr scheelt en veel ouder uit ziet dan 12 jaar (wordt vaak 14-15 geschat) maakt dat hij jonger lijkt dan zijn bijna 11 jaar. Dat vindt hij vervelend.
Schoolarts vond het ooit reden voor bezoek kinderarts maar dat heb ik geweigerd. Niets mis met mijn zoon, een gezonde, fitte , slanke gespierde jongen. Die gewoon veel energie gebruikt (adhd-er). Zijn groei tijd komt vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook altijd een kop kleiner dan leeftijdsgenoten en nog. Ben 1.51 m geworden. Dit heb ik altijd vervelend gevonden en nog. Ook tenger gebouwd. Zit in mijn Aziatische afkomst. Geadopteerd door Nederlandse ouders die bovengemiddeld lang zijn. Moeder 1.90 m en vader 2 m. Ik had graag hun genen willen hebben wat dat betreft, maar het is niet zo.
Jongens kunnen ook na hun 16e nog een groeispurt krijgen. Jouw zoon is 11, ik zou me nog geen zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
golfje schreef:
04-04-2021 21:57
Hij past nog net niet op een 12 inch fiets.
Een 12 inch fiets is voor een 2-3 jarige..
Alle reacties Link kopieren
Soms zijn groeihormonen een optie. In mijn omgeving krijgt een jongen al jaren groeihormonen omdat hij anders heel klein zou blijven. Je kunt hier onderzoek naar laten doen.
Alle reacties Link kopieren
boekenlegger0 schreef:
05-04-2021 18:02
Soms zijn groeihormonen een optie. In mijn omgeving krijgt een jongen al jaren groeihormonen omdat hij anders heel klein zou blijven. Je kunt hier onderzoek naar laten doen.
Daar is de schoolarts bij mijn zoon (nog iets kleiner dan zoon van TO) ook over begonnen. Ben er heel duidelijk naar haar over geweest. Nog niet misschien dat ik een kind hormonen toe dien voor iets dat geen extreem medisch probleem is. Ja, misschien is en blijft hij kleiner dan de gemiddelde Nederlander. Gemiddelden bestaan uit langere en kortere mensen, dan kom je tot een gemiddelde. En de Nederlander behoort tot het langste volk ter wereld. Dat is zo. Ga je naar andere landen, dan zijnde meeste mensen veel kleiner.
Maar nog niet misschien dat ik mijn zoon er hormonen voor zal geven. Ieder mens is uniek, dan maakt ons mooi, soms wat langer soms wat korter.
Ik hoop dat mijn zoon leert om van zichzelf te houden, daar heeft hij volgens mij meer aan, dan aan hormonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het uitmaakt hoe klein je zoon na uitgegroeid te zijn zal blijven. Er is natuurlijk wel een verschil tussen 1.70m of 1.50m. Deze jongen wordt nu met hormonen 1.70m. Dat is nog steeds niet groot. Ik snap wel dat je er voorzichtig mee bent want inderdaad het is meestal geen medisch probleem. En misschien hebben die hormonen wel bij effecten op langere termijn. Dat weet ik niet. Ik begrijp alleen ook dat er ouders zijn die er wel voor kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Jongens krijgen meestal met 13-14 jaar idd een groeispurt maar verder kan je er weinig aan doen....
Alle reacties Link kopieren
golfje schreef:
04-04-2021 21:57
Hier ook een 12 jarige "kabouter". Gaat na de vakantie naar de brugklas, 142 en rond de 30 kg. Hij past nog net niet op een 12 inch fiets. Ik heb de tas van oudste eens gewogen, dik 14 kg. Dus dat gaat wel even flink sjouwen worden voor hem. Die tas is dan ook het enige wat ik echt vervelend vind.

Zijn vader was net zo 'n smurfje. Ook pas rond z'n 15e flink gaan groeien.

Onze zoon heeft er zelf geen last van gelukkig. Ik hoop dat het zo blijft, maar ik verwacht het wel. Op zo 'n middelbare zitten er wel meer kleine kinderen, het is niet anders.
12 inch is voor 95 cm
Denk jou zoon 26 inch kan toch 142 en nog paar maanden te gaan ?
Alle reacties Link kopieren
12 inch is idd typefout. De 26 inch past hij nog net niet op, vorige week nog gepast, want we hebben er een staan.
Ik hoop echt dat hij daar komende zomer ingroeit, want die maat fiets valt niet enorm op tussen alle volwassen fietsen, maar zijn 24 inch is wel echt zo 'n mini look. Hij is ook echt tenger, maat 146 in kleding is nog prima. Sommige van zijn vriendjes zijn een hoofd langer.

Ik maak me verder geen zorgen, hij red zich wel. Maar die tas is echt gewoon zo zwaar in verhouding, dat vind ik wel een ding.
Alle reacties Link kopieren
golfje schreef:
07-04-2021 08:49
12 inch is idd typefout. De 26 inch past hij nog net niet op, vorige week nog gepast, want we hebben er een staan.
Ik hoop echt dat hij daar komende zomer ingroeit, want die maat fiets valt niet enorm op tussen alle volwassen fietsen, maar zijn 24 inch is wel echt zo 'n mini look. Hij is ook echt tenger, maat 146 in kleding is nog prima. Sommige van zijn vriendjes zijn een hoofd langer.

Ik maak me verder geen zorgen, hij red zich wel. Maar die tas is echt gewoon zo zwaar in verhouding, dat vind ik wel een ding.
Mijn zoon wordt in mei 11 jaar. Is dus een jaar jonger dan jouw zoon. Maar broeken maat 134, 25 kgr. Eindelijk gaat het zadel van zijn 24 inch fiets iets omhoog. Maar ik maak me er geen zorgen om. Hij redt zich wel. En ook op de middelbare school zijn er kleinere kinderen , net zoals op de rest van de wereld. En die zware rugzak. Ach. Die heb ik ook gehad. Komt goed. Zolang hij maar geen hoog kluisje krijgt (de tip van een laag kluisje aanvragen moet ik onthouden 😅).
Alle reacties Link kopieren
golfje schreef:
07-04-2021 08:49
12 inch is idd typefout. De 26 inch past hij nog net niet op, vorige week nog gepast, want we hebben er een staan.
Ik hoop echt dat hij daar komende zomer ingroeit, want die maat fiets valt niet enorm op tussen alle volwassen fietsen, maar zijn 24 inch is wel echt zo 'n mini look. Hij is ook echt tenger, maat 146 in kleding is nog prima. Sommige van zijn vriendjes zijn een hoofd langer.

Ik maak me verder geen zorgen, hij red zich wel. Maar die tas is echt gewoon zo zwaar in verhouding, dat vind ik wel een ding.

Nog 4/5 maanden te gaan tot de middelbare begint dus misschien tegen die tijd past het net wel en anders maar iets later....
Onze jongste gaat ook bijna na de middelbare maar is dan net 13 en juist een grote jongen maar zijn vriend een jaar jonger (bijna 12) ook heel klein zal dus ook op een kleine fiets naar school gaan en heb hem nergens over gehoord. Komt vast goed
Alle reacties Link kopieren
Hier een zoon die op de basisschool altijd tot de langere kinderen behoorde. Inmiddels is hij 14 en zijn al zijn vrienden gaan groeien, behalve hij! Met zijn langste vriend scheelt hij bijna anderhalve kop.
We hopen van harte dat hier nog verandering in zal komen 😅. Anders is hij wel erg klein!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft een jongen in de klas die fiets op een 24 inch, 3e klas middelbare...

En de ene 26 inch is de andere niet, lager frame scheelt al veel.
Alle reacties Link kopieren
Phopho schreef:
07-04-2021 14:55
Mijn dochter heeft een jongen in de klas die fiets op een 24 inch, 3e klas middelbare...

En de ene 26 inch is de andere niet, lager frame scheelt al veel.
even hier op inhaken....zoon van 10 is ook klein van stuk, na de zomervakantie gaat ie naar de middelbare...hij heeft een 22 inch fiets en die past eigenlijk nog prima...toch een grotere kopen waar hij net op past? of op zijn kan nog 22 inch laten gaan? Het lijkt me zo'n lullig gezicht in de fietsenstalling, er zitten zeg maar nog net geen zijwieltjes meer op voor mijn gevoel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven